Weinig openheid van hypotheekadviseurs

Openheid in de financiële sector over de verdiensten is nog ver te zoeken. Slechts 154 van de 1400 benaderde hypotheekadviseurs werkten mee aan een onderzoek van de Consumentenbond naar de kosten voor advies en bemiddeling bij hypotheken en oudedagsvoorzieningen. De Consumentenbond roept de sector op niet langer zijn kop in het zand te steken en nu eindelijk open te zijn over de kwaliteit én de prijs van hun adviezen. Daar hebben consumenten wettelijk recht op.

Hypotheekadviseurs stellen dat een goed advies maatwerk is, waarbij de kwaliteit voorop zou moeten staan en niet de prijs. De Consumentenbond onderschrijft dit uitgangspunt. Toch hebben consumenten behoefte aan inzicht in de kosten zeker met allerhande nieuwe en directe vormen van betaling die er zijn en gaan komen. Iedereen wil toch van te voren weten wat een advies ongeveer gaat kosten?

Een hypotheek voor Pim en Lia

154 tussenpersonen bogen zich over een hypotheekadvies en -bemiddeling voor de fictieve Pim en Lia. Het stel wil een hypotheek van €350.000; dat is 110% van de waarde van de woning. Ze kiezen voor  50% bankspaarhypotheek en 50% aflossingsvrije hypotheek met een rentevastperiode van 10 jaar, inclusief een overlijdensrisicoverzekering. De tussenpersonen werd gevraagd hoeveel tijd ze nodig dachten te hebben voor een advies aan Pim en Lia. Ze kwamen gemiddeld uit op 24 uur. Ze rekenden daarvoor gemiddeld €2800 bij een vast bedrag, €122 per uur (wat neerkomt op ruim €2900) of zo'n €3000 op provisiebasis.

Begrijp je geld?!

Na jaren van schandalen met torenhoge provisies brengen veel financieel adviseurs, vooruitlopend op het wettelijk provisieverbod in 2013, op een andere manier geld in rekening voor hun diensten, namelijk via een uurtarief, abonnement of vast bedrag. Consumenten moeten daarom nu al zelf letten op de kosten van een hypotheekadvies en dit advies zelf kunnen beoordelen op redelijkheid. In zijn campagne Begrijp je geld?! Weet waar je voor tekent. vraagt de Consumentenbond daarom aandacht voor dit onderwerp. In 2009 dacht 5% van de ruim 1200 ondervraagde consumenten nog dat financieel advies gratis was. De Consumentenbond publiceert op zijn website een stappenplan om een betrouwbare adviseur te vinden en een goed advies te krijgen.

Zie ook

Deel bericht via:
Print
  • 25

    25 personen vinden dit leuk!

  • 24

    24 personen vinden dit niet leuk!

Alle reacties (5)

  • Financieel advies is allemaal bullshit. Gewoon uitleg vragen aan diegene die het product maakt: de bank. De consumentenbond laat duidelijk zien waar het probleem ligt, een totaal gebrek aan transparantie in deze branche. Met de nieuw tariefstelling betaal je nog steeds een idioot bedrag, nog afgezien van alle rotzooi (aan de hypotheek gekoppelde zekerheidsstellingen in de vorm van polissen e.d.) die je daarnaast wordt aangesmeerd. Kortom, een financieel op hypothecair gebied is volledig overbodig. Reageer op deze reactie
  • -Tussenpersonen die niet aan ons onderzoek meewerken kunnen wij eveneens bij naam noemen in onze artikelen of op onze website.- Als ik een uitnodiging krijg om mee te doen aan een onderzoek met bovenstaande tekst als dwingende aanmoediging, voel ik me niet direct uitgenodigd om hier aan te voldoen. Dus Consumentenbond ,doe iets aan jullie communicatietechniek en wie weet is de response bij een volgend onderzoek dan vele malen hoger. Reageer op deze reactie
  • 10 van de 100 apen doen mee aan bananen proeven. Conclusie consumentenbond; Weinig apen lusten bananen!!! ------------------- Nuance graag! Mvg, M. van Dommele financieel adviseur Reageer op deze reactie
  • Wat een rare redenatie consumentenbond. Als hypotheekadviseurs niet meewerken aan een enquete (misschien omdat ze wel wat beters te doen hebben zoals het adviseren van hun klanten) worden ze door jullie beschuldigd van 'de kop in het zand steken'. Bovendien met 150 adviseurs kan je toch een representatief beeld schetsen? Reageer op deze reactie
  • 24 uur ofwel ca € 3.000 voor een hypotheekadvies lijkt veel, zeker wanneer je een hypotheek van ca € 200.000 wilt waarvoor je nu bij 1% afsluitprovisie slechts € 2.000 zou betalen. De wet en regelgeving ter bescherming van de consument is echter bij hypotheken zo ver doorgeschoten dat er zeker 16 van de 14 uur alleen al nodig is voor het vormen van een dossier dat voldoet aan de eisen van de Wft. Zonder alle verplichte stukken wordt een aanvraag zelfs niet in behandeling genomen door de kredietverstrekkers. Voor het daadwerkelijke adviseren en bemiddelen kan worden volstaan met de resterende uren. De hypotheek consument betaalt dus ca € 2.000 voor bescherming tegen een verkeerd advies. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Voeg bestanden of filmpje toe

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website