Opluchting over stoppen experiment vrije tarieven mondzorg

De Consumentenbond is opgelucht dat minister Schippers onder druk van de Tweede Kamer stopt met het experiment van vrije tarieven in de mondzorg. De tarieven stegen, er is onvoldoende keuze-informatie en tandartsen blijken uit onderzoek van de Consumentenbond niet open te staan voor consumenten die shoppen voor een (dure) behandeling. Allemaal ingrediënten voor de oproep om te stoppen met dit experiment. Voor consumenten is het nu van belang dat voor het afsluiten van de nieuwe zorgpolissen duidelijkheid is over de mondzorgprijzen.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'het experiment is mislukt en consumenten zijn de dupe. Nu is het zaak om ervoor te zorgen dat bij het afsluiten van de zorgpolissen voor 2013 geen verwarring meer is over de tandartstarieven. Dit jaar leidde dat tot de nodige onrust tussen zorgverzekeraars, tandartsen en consumenten. We gaan ervan uit dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) alles op alles zet om dit te voorkomen'.

Orthodontisten

De Consumentenbond kijkt met een extra scherp oog naar de tarieven voor orthodontisten. In 2010 berekende de NZa dat de tarieven 34% te hoog waren. Deze werden toen met slechts 16% verlaagd omdat de overige kostendaling door marktwerking bereikt moest worden. Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek dat vele orthodontisten de prijs ondertussen alweer flink verhoogd hebben.

Lees ook:

Stop vrije tarieven mondzorg per direct 

Tandartsen concurreren niet

NZa in de tang door orthodontisten

Beugels ruim 30% goedkoper

Deel bericht via:
Print
  • 26

    26 personen vinden dit leuk!

  • 22

    22 personen vinden dit niet leuk!

Alle reacties (15)

  • Helemaal mee eens. Reageer op deze reactie
  • Ik heb vitaal en zeker 50+ van vgz, vorig jaar 100%vergoeding tot 500€ , dit jaar 80% vergoeding en moest nu plots14€ eigen bijdrage betalen is dus 20%, dit betekend dat dus de zorgverzekering de meeste schuld is van de zogenaamde verhoging tandartstarieven. Maar ook het tarief dus 70€ voor controle en tandsteenverwijdering notabene door de assistente, en ongeveer tien minuten in de stoel is ook wel erg hoog. Wij worden dus dubbel afgerekend, verslechtering van vergoeding van zorg door de eigen bijgdrage, en verhoging tarieven. Deze gaat ook niet van eigen risicobijdrage van 220€. Reageer op deze reactie
  • De tandartstarieven zijn hier veel te hoog. Vraag eens offerte aan in bijvoorbeeld Duitsland. Dan zul je merken dat de prijzen daar ongeveer de helft zijn van hier. Hoe komt dat toch? Waarom zijn bijvoorbeeld medicijnen in Frankrijk minder dan de helft van de prijzen hier. De politiek zit te slapen, in plaats van wat te rommelen in de marges zouden ze eens een onderzoek moeten doen daar naar. Reageer op deze reactie
  • Jammer dat ook de consumentenbond zich baseert op onjuiste gegevens en zo tot een ongefundamenteerd oordeel komt. Van de politiek kan ik het nog enigszins begrijpen, het is tenslotte verkiezingstijd, hoewel ook dat natuurlijk kwalijk is. Van de Consumentenbond had ik echter anders verwacht. Dit doet mij dan ook het ergste vrezen voor de onafhankelijkheid van de overige onderzoeken van de Consumentenbond. Ik beraad me dan ook op het voortzetten van mijn lidmaatschap. Reageer op deze reactie
  • Ga eens in IJburg kijken. Veel tandartsen en weinig patiënten daar. Het is absoluut niet moeilijk om in Amsterdam een tandarts te vinden. Reageer op deze reactie
  • In Amsterdam is het moeilijk een (goede) tandarts te vinden. De prijzen stijgen de pan uit. Een behandeling van 5 minuten, er was een stukje van een kies afgebroken, kosten: € 60,-. Laat die werkloze tandartsen zich maar in Amsterdam vestigen. Wat mij verder opvalt bij mijn nwe tandarts is dat ik geen nota ontvang. Ik ben gewend direct te betalen. Zonder overleg stond op de rekening : onderzoek en er werd een röntgenfoto gemaakt. Moest ik zelf betalen want mijn ziekenfonds tegoed was op. Reageer op deze reactie
  • Ben blij dat er een einde komt aan de vrije tarieven van tandartsen. Maar komt er ook een einde aan de eigenbijdrage, in het leven geroepen door de verzekeraars. Dit is meestal niet het geval en die blijven dus profiteren. Reageer op deze reactie
  • Ik vind de houding van de consumentbond is deze onbegrijpelijk en eigenlijk ook erg zorgwekkend. Hoe kan je nou verwachten dat in een paar maanden marktwerking onstaat? Dat is toch bizar? En onbetrouwbaar ben je als je een beroepsgroep een experiment belooft van een paar jaar en dan zo snel eenzijdig stopt. Bovendien vind ik het te prijzen dat tandartsen niet open staan voor shoppers voor 1 behandeling. We praten hier over medische zorg, niet over een uitlaat onder je auto. Ik zou onmiddellijk weggaan bij mijn tandarts als hij het wel zou doen! Maar het zal me benieuwen, als de Consumentenbond nog eens met een nieuw blad komt of dan ook binnen 3 maanden een experiment al beslecht wordt of dat dan ineens zaken wat langer moeten duren om het goed te bekijken.... Reageer op deze reactie
  • De argumenten van de bond tegen dit experiment zijn duidelijk. Toch vind ik het onbegrijpelijk dat de bond het eenzijdig opzeggen van een afspraak toejuicht. Voor mij ben je dan een onbetrouwbare partner. Reageer op deze reactie
  • Natuurlijk moet dit experiment worden gestopt. Bij mijn tandarts zijn de tarieven gestegen, sommige met 50%. Dit jaar kostte een kroon bij mij 20% meer dan vorig jaar, inclusief alle bijkomende kosten. Bij andere tandartsen kon ik niet terecht en zeker niet voor de tarieven van de verzekeraar. Waarom zou dit experiment dan langer door moeten gaan? dit is toch al in enkele maanden te zien? Of vinden de tandartsen dat de klanten maar 3 jaar deze hoge tarieven moeten blijven betalen? En daarna zien we wel weer. Binnen is binnen? We zijn niet gek. Reageer op deze reactie
  • Het is bijzonder vreemd dat de zwarte piet bij de tandartsen neergelegd wordt. De meeste tandartsen hebben geen omzetstijging gezien dus de conclusie van de NZa dat de tarieven zijn gestegen is op zijn minst gezegd voorbarig. Wat wel duidelijk is, is dat de premies voor de aanvullende tandartverzekeringen maar liefst 16% gestegen zijn maar daar hoor je niemand over, ook de consumentenbond niet. Wanneer gaat de Consumentenbond daar iets aan doen? Reageer op deze reactie
  • Van huis uit zijn we lid van de Consumentenbond nagenoeg vanaf de oprichting. Opvallend is dat de Bond nooit het eigen feilen toegeeft. Marktwerking is een illusie. In 1982-1987 zij er ruim 1.000 werkeloze tandartsen opgeleid en bleef de marktwerking ook uit, omdat de financier, El Banco dus, geen faillisementen wenste te financieren. Het idee dat je meer en beter voor minder geld kan realiseren was met het systeem van maximumtarieven ook mogelijk, maar niet gerealiseerd. Ik ben een van de weinige tandartsen die de moeite heeft genomen om tegen de onrealistische wensen van de Bond, minister en politiek en de belachelijke prestastieomschrijvingen van de NZA bezwaar te maken. De procedure loopt nu nog bij het College van beroep voor het bedrijfsleven en zal waarschijnlijk pas volgend jaar de Raad van State passeren. Deze onzin en imagoschade voor de tandartsen had voorkomen kunnen worden door een behoorlijke voorbereiding in plaats van ultra snelle invoering per 1-1-2012. Reageer op deze reactie
  • zorg is geen onderdeel voor marktwerking. Tandartsen valt niet te verwijten in deze omdat ze zich keurig houden aan martkwerking namelijk vraag en aanbod er is meer vraag dan aanbod en dan stijgen de prijzen. Een ander aspect die ik niet zie terugkomen is de inflatiecorrectie,tandartsen heben sinds (corrigeer me als ik het fout heb ) 1995 geen inflatiecorrectie meer gehad terwijl ander takken dit wel krijgen dus dat de prijzen nu gestegen zijn vind ik niet vreemd. Het valt de minister wel te verwijten dat ze een korte termijn visie heeft. Reageer op deze reactie
  • Ook mijn inziens is dit een zeer korte termijn visie. Er had inderdaad meer tijd en energie gestoken moeten worden in het voorlichten van de consument over bijvoorbeeld het overstappen, velen denken ook nog dat ze niet mogen overstappen. Daarnaast moet een markt welke al 30 jaar vastzit of is geleid geleidelijk loskomen. Zaken als concurrentie en de marktwerking moeten op gang komen en dat is onmogelijk in 3 maanden tijd. Gevolg in mijn opinie is net als de voorgaande reactie; geen kwaliteitsverbetering, minder innovatie en differentiatie en kostenverhoging. Erg korte termijn gedacht dus. Reageer op deze reactie
  • Het experiment heeft 3 maanden geduurd. Volgens mij veel te kort om echte effecten te kunnen beoordelen. In plaats van staken experiment had er volgens mij iets gedaan moeten worden aan de toegankelijkheid van tandartsen. Marktwerking gebeurt niet in 3 maanden. Natuurlijk gaan de prijzen eerst omhoog. Als consumenten de ruimte hadden gehad om met hun voeten aan tandartsen duidelijk te maken dat ze het daar niet mee eens waren, was de marktwerking in gang getreden, maar ipv dat probleem aan te pakken wordt in de waan van de dag het experiment de kop ingedrukt. Gevolg (in mijn opinie): geen verbetering van de kwaliteit, wel geleidelijke verhoging voor de kosten over de hele breedte van de beroepsgroep, ongeacht of de dienstverlening die daartegenover staat de prijs rechtvaardigd. Conclusie Consumentenbond naar mijn mening dan ook wel heel erg korte termijn visie. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Voeg bestanden of filmpje toe

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website