Kwaliteit hoorwinkels loopt uiteen

Vanaf 2013 verandert het vergoedingensysteem van hoortoestellen. Audiciens adverteren daarom nu extra met gratis hoortesten. De Consumentenbond liet 13 slechthorende proefpersonen langsgaan bij 100 hoorwinkels voor een intakegesprek. In de Consumentengids van oktober is te lezen dat het verschil tussen de offertes per persoon gemiddeld €1700 is.

Winkels met een gediplomeerd audicien kunnen geregistreerd zijn in het openbare StAr-register en hebben dan meestal het keurmerk 'De audicien'. Het garandeert niet dat je bij het eerste gesprek een gediplomeerd medewerker te spreken krijgt. In 21 van de onderzochte winkels was onze gesprekspartner een assistent, audicien-in-opleiding of hoorspecialist. Alleen bij Specsavers hielp altijd een door StAr geregistreerd audicien. Alleen door de juiste vragen te stellen komt een audicien achter de situatie van consumenten. In het onderzoek woog dit aspect zwaar mee. Schoonenberg scoort hierop het best, Hans Anders het slechtst.

100 hoorwinkels

Nederland heeft 1,4 miljoen slechthorende Nederlanders. Onder begeleiding van een ervaren mysteryshopper bezochten 13 slechthorenden 100 hoorwinkels voor een nieuw of vervangend hoorapparaat. Elk koppel bezocht van de 5 audicienketens minimaal één filiaal: Beter Horen, Hans Anders, Hoorprofs, Schoonenberg Hoorcomfort en Specsavers. De kwaliteit van het advies van de audiciens bij het intakegesprek is beoordeeld.

Deel bericht via:
Print
  • 111

    111 personen vinden dit leuk!

  • 50

    50 personen vinden dit niet leuk!

Alle reacties (58)

  • ca € 1.600,00 excl. vergoeding incl. 'gratis' koptelefoon siemens Schoonenberg .. ben al bijna 5 jr brzig goed afgesteld te krijgen en lukt nog steeds niet. was wel goed na 3 jr doch geluid werd minder en nu na bijna 5 jr nog steeds knudde. zou een andere audicien toebedeeld krijgen doch de filiaalhouder bleef doorgaan en schrapte de afspraak met zijn vervanger door te stellen dat die met vakantie was op die datum .. geen service dus in Almere die ik commerciele aktiviteiten verwijt Reageer op deze reactie
  • Beter Horen in Wormerveer biedt uitstekende service. Echt een aanrader. Altijd gediplomeerd audicien aanwezig. In principe betaal je een kwart zelf. Dat is minder dan vroeger. Toen betaalde ik 80 procent zelf. Reageer op deze reactie
  • De indeling in categorieën zegt helemaal niets over of mensen wel of geen hoortoestel nodig zouden hebben. Reageer op deze reactie
  • Wat een waardeloze ervaring met Schoonenberg!. Bij Beter Horen kwam ik daarna in een warm bad terecht. Men heeft mijn klacht in de winkel zelf direct verholpen en mij allerhartelijkst ontvangen maar ook opgevangen na de ervaring zojuist gehad bij Schoonenberg. Schoonenberg in Haarlem en Schalkwijk hebben zeer slecht personeel. Zoeken niet mee naar oplossingen maar sturen je met zeer slecht materiaal weg omdat dit vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Ik ben in Haarleml Tempelierstraat gisteren woedend vertrokken nadat overleg niet mogelijk bleek. Wanneer iets opgestuurd moet worden duurt het weken! terwijl je als gehandicapt persoon daar dagelijks van afhankelijk bent. Dat was 10 jaar geleden totaal anders. Toen stond er bij Schoonenberg nog goed geschoold personeel. Hier beroept men zich op vakkundig personeel die in werkelijkheid gewoon kwaadwillend zijn naar de gehandicapte medemens toe.Ik vertel deze ervaring rond in mijn kennissenkring en typ dit nu hier van mij af. Reageer op deze reactie
  • Ik ben aan 1 oor doof en mij andere oor is ook matig. Heb een hoortoestel gekocht bij Specsavers volgens hun was dit het allerbeste toestel voor mij. Van het begin af aan veel problemen gehad (oorstukje zoek - niet nagekomen afspraken enz.). nu heb ik dit toestel bijna 1 jaar en het is nu al stuk. In de vestiging in Huizen wordt je gehoortest toen afgenomen met de deur van de brillenwinkel open. Als je problemen hebt met je hoortoestel kun je alleen op maandag terecht als je dus pech hebt zit je de hele week zonder hoortoestel. Dit betekent voor mij een hele week niet horen. Wat je ook doet klagen - mailen - bellen niets helpt. Dus ik heb maar 1 advies probeer zoveel mogelijk hoortoestellen uit voor dat u iets aanschaft. Voor ons nooit meer iets van Specsavers. Reageer op deze reactie
  • Waar kan ik het beste heen gaan voor een goed hoorapparaat? Wie weet het? Reageer op deze reactie
  • Wat zijn dat voor batterijen? Reageer op deze reactie
  • Ik kan mij helemaal vinden in deze reactie. Schoonenberg levert graag maar daarna komen de problemen. Reageer op deze reactie
  • Na 1 1/2 klooien bij Schoonenberg met een Resound hoortoestel, waar nog steeds geen geluid uit kwam, omdat het geluid teveel ontsnapte naar buiten, ben ik bij het Hoorhuis in asd noord geweest. Wat een verademing, heel vriendelijke ontvangst meteen een passend oorstukje gemaakt en hun advies was een Phonak crt toestel,,na uitpakken van het toestel kreeg ik hem Basic in het oor en dacht toen al niets meer aan doenr en wist niet wat me overkwam , het betreft hier vakmensen super!!!!! Misschien nog 1x nastellen en dan is het prima .Had ik dit maar eerder geweten! Echt een HEEL GOED ADRES!!! met hart voor de klanten!! Reageer op deze reactie
  • Schooneberg was tien jaar geleden goed. Nu , inderdaad een soepzooitje : verveeld en vervelend personeel, met bar slechte adviezen. Reageer op deze reactie
  • Ik heb een apparaatje bij Schoonenberg vandaan. De Phonax. Het moet de beste zijn .Dit is mij geadviseerd .Ik ben al tich keren terug geweest. Mijn gehoor aan het linkeroor is heel slecht. Ik heb niets aan het hoortoestel. Ben nu in een andere plaats voor service geweest, Maar heb er nog steeds niets aan. Reageer op deze reactie
  • Inderdaad .allemaal die zinloze reclame Wie betaald die ? De zogenaamde gratis toestellen zijn alleen voor mensen die ook zonder hoortoestel nog behoorlijk kunnen horen . Het ergste is dat er bij die goedkope ketens niets word gezegt over de toestellen boven de genoemde 5 categorien ( bij specsavers en Hans Anders 3 categorien ) .Zodoende komen de beste toestellen niet op de markt en worden er ook geen onderzoeken meer gedaan.Kies je ,omdat je dat duurdere toestel nodig hebt, een ander (beter voor jou) toestel dan ga je zogenaamd buiten de zorgverzekering om en moet je het hele apparaat zelf betalen ,Je kiest dan voor LUXE Reageer op deze reactie
  • waarschijnlijk hebt u niet erg een hoorapparaat nodig .Specsavers heeft allen maar hoortoestellen tot categorie 3 ,dus voor mensen die best zondert toestel kunnen . Reageer op deze reactie
  • Ook voor zeer slechthorenden is er een hoorapparaat , maar specsavers en hans anders hebben maar 3 categorieén om uit te kiezen .CZ zorgverzekering heeft een eigen audicien in dienst ,dus probeert u een zo goedkoop mogelijk hoorapparaat aan te smeren .Ikzelf ben zeer slechthorend (zowat doof )Heb al een hoorapparaat vanaf mijn 34e (ben nu 72) Bij de ketens die worden aanbevolen door de zorgverzekeraar ,zeggen ze niets over een evetueel beter ( duurder) apparaat . Val je buiten de 5 categorién dan moet je het hele apparaat (ruim €4000) zelf betalen . U gaat dan voor LUXE!! Het ergste is dat veel mensen niet weten dat er nog een beter passend apparaat bestaat ,ze zeggen je moet er maar mee leren leven .Ikzelf ben 99% gelukkig met mijn Phonak savia, maar het is al ruim 7 jaar oud ,dus ik ben wel toe aan een nieuw . Reageer op deze reactie
  • Heb vorig jaar bij mijn audicien (de Oorzaak) veel problemen gehad in verband met mijn nieuwe gehoor apparaat. Hij had binnen 2 maanden de rekening al ingediend de tevredenheids verklaring heb ik nooit ingediend verder was er een coulance regeling getroffen met mijn verzekering om ze terug te geven maar hij wou 360 euro in rekening brengen waar ik niet mee akkoord ben gegaan. Zit nu met een gehoor apparaat waar ik niet tevreden mee ben. [Dit bericht is door de beheerder aangepast, omdat het geheel in hoofdletters was geschreven. Dat geldt algemeen als geschreeuw en is in strijd met onze websitevoorwaarden (en de netiquette) en kan tot verwijdering van een bericht leiden.] Reageer op deze reactie
  • Ik ben klant bij een hoorwinkel in Heemstede. Moest een doosje batterijen kopen voor de prijs van €65 Ben dus thuis op internet gaan zoeken en kan dit zelfde doosje bestellen voor € 25! Schandalig dit! Reageer op deze reactie
  • @Jet van Leent: In de Consumentengids van oktober 2012 vindt u het hele artikel. Ingelogde leden kunnen het artikel ook via onze website raadplegen. Of bestel een losse gids via (070) 445 45 45. Reageer op deze reactie
  • Graag hoor ik meer over uw ervaringen bij hoorprofs. Wanneer ik een reactie op dit bericht ontvang, hoop ik per email alvast wat informatie op te kunnen vragen. Alvast hartelijk dank, met vriendelijke groet, Jet van Leent. Reageer op deze reactie
  • @Eva: wat vervelend om te lezen. Indien gewenst kunt u contact op nemen met de klantenservice, 0900-6007008 (lokaal tarief) of klantenservice@schoonenberg.nl Reageer op deze reactie
  • @Leigh: via onze winkel hebben wij vernomen dat u op 21 oktober bent langs geweest met uw buurman. Wij hopen dat het probleem is opgelost. Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, dan kunt u contact opnemen met de winkel of de klantenservice (klantenservice@schoonenberg.nl) Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Voeg bestanden of filmpje toe

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website