Kwaliteit hoorwinkels loopt uiteen

Vanaf 2013 verandert het vergoedingensysteem van hoortoestellen. Audiciens adverteren daarom nu extra met gratis hoortesten. De Consumentenbond liet 13 slechthorende proefpersonen langsgaan bij 100 hoorwinkels voor een intakegesprek. In de Consumentengids van oktober is te lezen dat het verschil tussen de offertes per persoon gemiddeld €1700 is.

Winkels met een gediplomeerd audicien kunnen geregistreerd zijn in het openbare StAr-register en hebben dan meestal het keurmerk 'De audicien'. Het garandeert niet dat je bij het eerste gesprek een gediplomeerd medewerker te spreken krijgt. In 21 van de onderzochte winkels was onze gesprekspartner een assistent, audicien-in-opleiding of hoorspecialist. Alleen bij Specsavers hielp altijd een door StAr geregistreerd audicien. Alleen door de juiste vragen te stellen komt een audicien achter de situatie van consumenten. In het onderzoek woog dit aspect zwaar mee. Schoonenberg scoort hierop het best, Hans Anders het slechtst.

100 hoorwinkels

Nederland heeft 1,4 miljoen slechthorende Nederlanders. Onder begeleiding van een ervaren mysteryshopper bezochten 13 slechthorenden 100 hoorwinkels voor een nieuw of vervangend hoorapparaat. Elk koppel bezocht van de 5 audicienketens minimaal één filiaal: Beter Horen, Hans Anders, Hoorprofs, Schoonenberg Hoorcomfort en Specsavers. De kwaliteit van het advies van de audiciens bij het intakegesprek is beoordeeld.

Deel bericht via:
Print
  • 110

    110 personen vinden dit leuk!

  • 50

    50 personen vinden dit niet leuk!

Alle reacties (51)

  • Ik kan mij helemaal vinden in deze reactie. Schoonenberg levert graag maar daarna komen de problemen. Reageer op deze reactie
  • Na 1 1/2 klooien bij Schoonenberg met een Resound hoortoestel, waar nog steeds geen geluid uit kwam, omdat het geluid teveel ontsnapte naar buiten, ben ik bij het Hoorhuis in asd noord geweest. Wat een verademing, heel vriendelijke ontvangst meteen een passend oorstukje gemaakt en hun advies was een Phonak crt toestel,,na uitpakken van het toestel kreeg ik hem Basic in het oor en dacht toen al niets meer aan doenr en wist niet wat me overkwam , het betreft hier vakmensen super!!!!! Misschien nog 1x nastellen en dan is het prima .Had ik dit maar eerder geweten! Echt een HEEL GOED ADRES!!! met hart voor de klanten!! Reageer op deze reactie
  • Schooneberg was tien jaar geleden goed. Nu , inderdaad een soepzooitje : verveeld en vervelend personeel, met bar slechte adviezen. Reageer op deze reactie
  • Ik heb een apparaatje bij Schoonenberg vandaan. De Phonax. Het moet de beste zijn .Dit is mij geadviseerd .Ik ben al tich keren terug geweest. Mijn gehoor aan het linkeroor is heel slecht. Ik heb niets aan het hoortoestel. Ben nu in een andere plaats voor service geweest, Maar heb er nog steeds niets aan. Reageer op deze reactie
  • Inderdaad .allemaal die zinloze reclame Wie betaald die ? De zogenaamde gratis toestellen zijn alleen voor mensen die ook zonder hoortoestel nog behoorlijk kunnen horen . Het ergste is dat er bij die goedkope ketens niets word gezegt over de toestellen boven de genoemde 5 categorien ( bij specsavers en Hans Anders 3 categorien ) .Zodoende komen de beste toestellen niet op de markt en worden er ook geen onderzoeken meer gedaan.Kies je ,omdat je dat duurdere toestel nodig hebt, een ander (beter voor jou) toestel dan ga je zogenaamd buiten de zorgverzekering om en moet je het hele apparaat zelf betalen ,Je kiest dan voor LUXE Reageer op deze reactie
  • waarschijnlijk hebt u niet erg een hoorapparaat nodig .Specsavers heeft allen maar hoortoestellen tot categorie 3 ,dus voor mensen die best zondert toestel kunnen . Reageer op deze reactie
  • Ook voor zeer slechthorenden is er een hoorapparaat , maar specsavers en hans anders hebben maar 3 categorieén om uit te kiezen .CZ zorgverzekering heeft een eigen audicien in dienst ,dus probeert u een zo goedkoop mogelijk hoorapparaat aan te smeren .Ikzelf ben zeer slechthorend (zowat doof )Heb al een hoorapparaat vanaf mijn 34e (ben nu 72) Bij de ketens die worden aanbevolen door de zorgverzekeraar ,zeggen ze niets over een evetueel beter ( duurder) apparaat . Val je buiten de 5 categorién dan moet je het hele apparaat (ruim €4000) zelf betalen . U gaat dan voor LUXE!! Het ergste is dat veel mensen niet weten dat er nog een beter passend apparaat bestaat ,ze zeggen je moet er maar mee leren leven .Ikzelf ben 99% gelukkig met mijn Phonak savia, maar het is al ruim 7 jaar oud ,dus ik ben wel toe aan een nieuw . Reageer op deze reactie
  • Heb vorig jaar bij mijn audicien (de Oorzaak) veel problemen gehad in verband met mijn nieuwe gehoor apparaat. Hij had binnen 2 maanden de rekening al ingediend de tevredenheids verklaring heb ik nooit ingediend verder was er een coulance regeling getroffen met mijn verzekering om ze terug te geven maar hij wou 360 euro in rekening brengen waar ik niet mee akkoord ben gegaan. Zit nu met een gehoor apparaat waar ik niet tevreden mee ben. [Dit bericht is door de beheerder aangepast, omdat het geheel in hoofdletters was geschreven. Dat geldt algemeen als geschreeuw en is in strijd met onze websitevoorwaarden (en de netiquette) en kan tot verwijdering van een bericht leiden.] Reageer op deze reactie
  • Ik ben klant bij een hoorwinkel in Heemstede. Moest een doosje batterijen kopen voor de prijs van €65 Ben dus thuis op internet gaan zoeken en kan dit zelfde doosje bestellen voor € 25! Schandalig dit! Reageer op deze reactie
  • @Jet van Leent: In de Consumentengids van oktober 2012 vindt u het hele artikel. Ingelogde leden kunnen het artikel ook via onze website raadplegen. Of bestel een losse gids via (070) 445 45 45. Reageer op deze reactie
  • Graag hoor ik meer over uw ervaringen bij hoorprofs. Wanneer ik een reactie op dit bericht ontvang, hoop ik per email alvast wat informatie op te kunnen vragen. Alvast hartelijk dank, met vriendelijke groet, Jet van Leent. Reageer op deze reactie
  • @Eva: wat vervelend om te lezen. Indien gewenst kunt u contact op nemen met de klantenservice, 0900-6007008 (lokaal tarief) of klantenservice@schoonenberg.nl Reageer op deze reactie
  • @Leigh: via onze winkel hebben wij vernomen dat u op 21 oktober bent langs geweest met uw buurman. Wij hopen dat het probleem is opgelost. Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, dan kunt u contact opnemen met de winkel of de klantenservice (klantenservice@schoonenberg.nl) Reageer op deze reactie
  • Ben zelf een tevreden klant bij Beter Horen Burg.Reigerstraat: wordt altijd goed geluisterd naar klacht/wens en snel naar een oplossing gewerkt. Bij noodgeval wordt altijd dezelfde week plek tussendoor gemaakt en een gewone afspraak maak je binnen 1-2 wk. Voor mijn bejaarde buurman moest ik echter vandaag een afspraak maken bij Schoonenberg Croeselaan ... heel ander verhaal. Ik heb van 9-15 uur om het uur gebeld en voicemail gekregen. Werd wel teruggebeld maar kon een afspraak maken voor over 4+ weken. Deze hele week is er geen audicien aanwezig, snelste oplossing is over een week op de spreekuur te gaan. Het is betaald parkeren en geen garantie van voldoende tijd/aandacht. Reageer op deze reactie
  • Vandaag weer bij schoonenberg geweest. Wat een soepzooitje! Geen hartelijke ontvangst, lang wachten, er werd geen koffie of water aangeboden, klanten die voor mij in de rij stonden moesten heel lang wachten op hun wens : gewoon een doosje batterijen aub ! Duurde uren ! Twee assistentes achter de balie die onvriendelijk en ondeskundig zijn, ene zat stoïcijns in de pc te loeren die t volgens haar niet deed, de ander zat met de kassa te klooien en had geen wisselgeld voor de klant. Ik werd geholpen door de audicien die zonder vragen te stellen zomaar een toestel had besteld, merk : resound,die ook niet de kleur heeft die ik wil en ook niet de mogelijkheden heeft die ik wil nl afstandsbediening en accessoires voor bij tv mobiel radio pc ringleiding etc.Wel een rekening van 1100 euro onder de neus gekregen. Slik.Wat een smak geld wat je erbij moet leggen totaal was t 3500 euro. Ze willen snel rijk worden.Audicien chaotisch en ongeinteresseerd en arrogant en geen tijd !! Niet heen gaan aub! Reageer op deze reactie
  • ik ben aafke en mijn gehoor gaat achteruit, via tv programma radar werd HOORPROFS aangeraden!!! Heb direkt een afspraak gemaakt...zo vakkundig echt niet te geloven ivm Al die anderen!!!!Nu heb ik toestelletje ..is net op de markt RESOUND FAMILY met afstandbedien ing voor tv ..mensen u mag mij mailen ik wil dat iedereen zo goed hoort en zoveel meer kan genieten..dit lijkt een reklameboodschap ....maar is het echt NIET!!! mail me en ik zal u alles uitleggen bij beter horen moest heel wat meer betalen. TOT 30 september 75% korting ik betaal nu met deze aktie maar 550eu incl afstandbediening van tv. Reageer op deze reactie
  • De service van Hans Anders vind ik onder de maat. Afgelopen donderdag (29/8) begaf mijn hoorapparaat het. Vrijdag belde ik om een afspraak te maken. De eerste mogelijkheid was as woensdag namiddag. Ik bood aan om of naar Heemskerk of naar Haarlem te komen. Bij geen van beide vestigingen zou eerder een audicien aanwezig zijn. Dat betekent: 6 dagen zonder hoorapparaat. Dank u wel Hans A. Diny Reageer op deze reactie
  • @Bert Bakker: Het artikel staat in de Consumentengids van oktober 2012. Reageer op deze reactie
  • waar kan ik de resultaten van het onderzoek vinden? Reageer op deze reactie
  • Op zoek naar een gehoorapparaat kreeg mijn man van VGZ te horen, dat hij absoluut eerst naar een audiologisch centrum of KNO arts moest gaan om voor vergoeding in aanmerking te komen. De klantenservice van Schoonenberg meldde ons, dat het niet nodig is als hij binnen cat. 1 t/m 3 valt, daarboven is dat wel nodig, ook bij VGZ. Zij hebben de laatste voorwaarden van alle verzekeringsmaatschappijen in huis (2013). VGZ gebeld: er is absoluut wel een verwijzing nodig voor alle categorieen. Maar zeiden zij het is het probleem van Schoonenberg om die 75% bij ons terug te krijgen. Maar krijgen wij daar echt geen last mee? Bij een winkel van S. kreeg hij tot zijn schrik te horen, dat een apparaat hem minimaal 800 euro zou gaan kosten. De vrouw die hem hielp, vertelde hem echter niet dat hij 75% vergoed zou krijgen via VGZ. Ik vraag me af, waarom dit zo ingewikkeld moet zijn. Mensen die doof zijn verstaan de helft niet van wat er gezegd wordt en zijn vaak al wat ouder en raken hierdoor in de war. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Voeg bestanden of filmpje toe

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website