Webwinkels goochelen met garantie

Webwinkels gaan verschillend om met wettelijke garantie blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. Sommige webwinkels verschuilen zich achter de fabrikant, andere hebben ongunstige regelingen voor het retourneren. De Consumentenbond zette het garantiebeleid van de elf grootste webwinkels op een rij voor de Consumentengids van december.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Winkels moeten de wettelijke garantieregels naleven en hun verantwoordelijkheid nemen wanneer er iets misgaat met een product. Het recht op garantie is bij een webwinkel hetzelfde als bij een gewone winkel." Niet alle webwinkels blijken zich hier aan te houden. Vaak verwijzen webwinkels klanten direct naar de fabrikant. Zo adviseert Bol.com zijn klanten om defecte artikelen rechtstreeks naar de fabrikant te sturen. De eigen reparatie-afdeling zou minder snel zijn. Eventuele kosten zijn volgens de website voor rekening van de klant. Maar dat is onjuist.

Verkoper verantwoordelijk

De Consumentenbond krijgt veel vragen en klachten over garantie. Klanten worden van het kastje naar de muur gestuurd of krijgen te maken met onverwachte onderzoekskosten. Een voorbeeld van heldere informatie is Wehkamp.nl. De webwinkel vermeldt dat ze verantwoordelijk blijven voor een correcte afhandeling, ook wanneer het uit oogpunt van snelheid gunstiger is als de klant over de garantie direct met de fabrikant schakelt. Ook voor voorrij-, onderzoeks- en reparatiekosten hoeven kopers niet op te draaien.

Lees ook:

Deel bericht via:
Print
  • 45

    45 personen vinden dit leuk!

  • 1

    1 personen vinden dit niet leuk!

Alle reacties (10)

  • @Peter: Voor inhoudelijk advies zijn de mogelijkheden van dit platform te beperkt. Onze ingelogde leden kunnen hun vraag het beste via het contactformulier voorleggen (zie de link onderaan de pagina), alleen dan kunnen we een snelle beantwoording garanderen. Bij een onterechte garantieclaim mag een bedrijf de ermee gemoeide kosten doorberekenen; het zogenaamde 'retentierecht' houdt in dat een bedrijf een artikel vast mag houden tot dat eventueel openstaande bedragen zijn voldaan. Reageer op deze reactie
  • Ik heb een product bij een webwinkel gekocht. Als er een defect is dat onder garantie valt, betalen zij de verzendkosten om het product naar hun te halen en om het gerepareerde/vervangende product weer bij mij te krijgen. Tot zover doen ze wat ik er van verwacht. Maar nu: ik meld een defect aan, zij halen op hun kosten het product terug, maar het blijkt geen defect te zijn, maar een 'gebruikersfout'. Nu willen ze de door hun 'onterecht' gemaakte verzendkosten op mij verhalen. Vraag: mag dat? Het staat wél in hun Algemene voorwaarden waar ik akkoord mee ben gegaan bij het sluiten van de koop. 2e vraag: mogen zij het product vasthouden totdat ik die verzendkosten betaald heb? Zij noemen dat 'recht van retentie'. Wie weet hoe dit zit? Reageer op deze reactie
  • De kleine middenstander met een winkel gaan kapot door de webshops die op een laptop een marge pakken van schrik niet 10 euro. Dit soort bedrijven kunnen geen garantie afwikkelen daar ze totaal geen afdeling ervoor hebben en sturen je door naar de fabrikant. Daarom zijn er juist op laptop en televisies gebied veel webwinkels. Lekker makkelijk verkopen, het product rechtstreeks van distribiteur naar klant sturen en lekker makkelijk dat tientje opstrijken. Bij techdata kan je voor rond de 150 euro per maand een webwinkel met meer dan 20000 artikelen beginnen. Ik ken mensen die in een slaapkamer dergelijke webwinkels draaien, je heb immers maar een computer er voor nodig om op deze manier (dropshipment) te verkopen Reageer op deze reactie
  • Recent ben ik tegen twee cases aangelopen: 1 keer ging het helemaal goed, de andere keer was het nogal slecht. Positieve ervaring is dat ik na een jaar contact op heb genomen de winkel dekoffiethuiswinkel.nl en dat deze kosteloos mijn defecte deksel van de niet meer leverbare Bodum cafetière heeft vervangen. Was wel een gedoe met de fabrikant maar deze leverancier heeft het perfect en voor mij kosteloos opgelost. Hulde. De internetshop.nl was de andere ervaring. Espressoapparaat had een ontluchtingsstoring waardoor het apparaat vrijwel onbruikbaar was geworden. Extra garantie (verzekering) afgesloten maar dit viel nog in gewoon in de normale fabrieksgarantie. Stelling leverancier (zonder analyse, direct na eerste schriftelijke contact) eigen gebrek, slecht onderhoud (ben ik voor verzekerd), onderzoekskosten, verzendkosten, opsturen op eigen risico, drie weken kwijt. Daar ging ik niet mee akkoord. Veel heen en weer mailen, niet tot een oplossing gekomen. Koop ik nooit weer. Reageer op deze reactie
  • @Theo Lieftink Erg vervelend als een casus zo door-escaleert. De algemene regels gaan soms aan individuele aspecten voorbij. Daarom is het goed dat bij een branche-aangesloten bedrijf de weg naar de geschillencommissie open staat. Succes met de procedure. Reageer op deze reactie
  • @Ronald: Consumenten doen geen zaken met fabrikanten. Er is geen rechtsverbintenis. Die bestaat alleen tussen de verkoper en de consument. Fabrieksgarantie is vrijwillig en niet wettelijk verplicht. Kijk in het dossier garanties voor de achtergrondinformatie: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/ Reageer op deze reactie
  • Bij het CBW (Centrale Branchevereniging Wonen) is de garantieperiode 3 jaar ( 2 jaar volledig het derde jaar 1/3 voor rekening van de ondernemer). Deze garantie is tot stand gekomen i.s.w. met de Consumentenbond. Men mag er toch vanuit gaan dat b.v. een lederen bank langer dan 2 jaar mee gaat. Tevens is een productie fout moeilijk te bewijzen. De leverancier geeft het door aan zogenaamde neutrale technische dienst van een herstel firma. Deze firma is van opdrachten en betalingen afhankelijk van de leverancier en maakt namens de leverancier een afspraak. Geen prijsafspraak dus bingo 10 minuten werk € 187.50. (ongespecificeerde rekening). De herstel firma en leverancier willen niet verder ingaan op het ontstaan van de lus. De 2/3 van € 187.50 per omgaand betalen anders wordt het totale bedrag ter incasso genomen. Neergelegd bij de geschillencommissie en de rekening onder protest betaald. Ondertussen is er een nieuwe lus ontstaan en is de oude ook weer gaan lussen. Theo Reageer op deze reactie
  • De consumentenbond zelf moet eens duidelijk zijn met garantieperiodes. En een fabrikant moet vermeld worden als deze "sjoemelt met garantieperiode. De consumentenbond heeft het nu over een economische garantieperiode, maar elke fabrikant weet heel goed aan welke garantieperiode hij volgens het nieuw burgerlijk wetboek gehouden is, daarop zouden sancties moeten volgen. Als je bij de Blokker vraagt wat de garantieperiode is krijg je vaak het antwoord 12 maanden, terwijl op de verpakking staat 2 jaar. Ook verlengde garantie is zo'n leuke discussie. Je sluit met de leverancier een verlengde garantie periode af van 3 jaar, dit geeft de leverancier door aan een verzekeringsbedrijf, die maken er 2 jaar van, en dan verschuild de leverancier zich achter het verzekeringsbedrijf, en heb je geen rechten meer. Zelfs de consumenten autoriteit kan dan niets bereiken, hoezo rechten?? Reageer op deze reactie
  • @Piet Rietveld: Het zit nog complexer: de verkoper moet voor de hele economische levensduur van een artikel instaan voor de deugedelijkheid ervan. De een of twee jaar garantie waar vaak over gerept wordt, geldt voor de fabrieksgarantie. Kijk hier voor meer informatie: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/ Reageer op deze reactie
  • Mijn ervaringen met Wehkamp zijn anders. Ik heb daar een iPad gekocht en pas bij het afrekenen werd gemeld dat er 1 jaar garantie werd gegeven terwijl de leverancier nu 2 jaar garantie (moet) geven. Als reactie op mijn vraag aan Wehkamp hoe dit nu kon gaf men tevens aan dat bij eventuelen problemen met de iPad kontakt moest worden opgenomen met de leverancier terwijl toch de verkoper verantwoordelijk is. Mijn ervaringen met Bol.com zijn juist wel positief. Zijn de namen in het artikel soms verwisseld? Met vriendelijke groet, Piet Rietveld Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Voeg bestanden of filmpje toe

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website