icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Inloggen Maak kennis

Nog een paar dagen om over te stappen!
Bespaar met het Energiecollectief.

Webwinkels goochelen met garantie

Webwinkels gaan verschillend om met wettelijke garantie blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. Sommige webwinkels verschuilen zich achter de fabrikant, andere hebben ongunstige regelingen voor het retourneren. De Consumentenbond zette het garantiebeleid van de elf grootste webwinkels op een rij voor de Consumentengids van december.

Geschreven op 23 november 2012

10 reacties

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Winkels moeten de wettelijke garantieregels naleven en hun verantwoordelijkheid nemen wanneer er iets misgaat met een product. Het recht op garantie is bij een webwinkel hetzelfde als bij een gewone winkel." Niet alle webwinkels blijken zich hier aan te houden. Vaak verwijzen webwinkels klanten direct naar de fabrikant. Zo adviseert Bol.com zijn klanten om defecte artikelen rechtstreeks naar de fabrikant te sturen. De eigen reparatie-afdeling zou minder snel zijn. Eventuele kosten zijn volgens de website voor rekening van de klant. Maar dat is onjuist.

Verkoper verantwoordelijk

De Consumentenbond krijgt veel vragen en klachten over garantie. Klanten worden van het kastje naar de muur gestuurd of krijgen te maken met onverwachte onderzoekskosten. Een voorbeeld van heldere informatie is Wehkamp.nl. De webwinkel vermeldt dat ze verantwoordelijk blijven voor een correcte afhandeling, ook wanneer het uit oogpunt van snelheid gunstiger is als de klant over de garantie direct met de fabrikant schakelt. Ook voor voorrij-, onderzoeks- en reparatiekosten hoeven kopers niet op te draaien.

Lees ook:

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website