Nieuws

Debat Financieel Toezicht

De Consumentenbond organiseerde op 9 september 2010 het debat Financieel Toezicht.

Onderzoek

Vooraf aan het Debat Financieel Toezicht heeft de Consumentenbond onderzoek uitgevoerd naar de bekendheid en beoordeling van twee financieel toezichthouders in Nederland: de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB).

Uit dit onderzoek blijkt dat consumenten een grote behoefte hebben aan informatie wanneer financiële misstanden zijn vastgesteld. Zo vindt een ruime meerderheid van de respondenten dat ze het recht hebben te weten wie er geen correctie adviezen geeft bij hypotheekaanvragen. Daarnaast vinden de meeste consumenten dat de toezichthouders meer moeten doen om de schade vast te stellen en zelfs moeten verhalen en uitkeren. Meer onderzoeksresultaten kunt u hier lezen.

Consumentenbelangen veel centraler

Financieel_toezicht

Consumentenbelangen moeten veel centraler staan in het financieel toezicht. De Consumentenbond pleit al langer voor een systeem waarin consumentenbescherming veel beter verankerd is. Bijvoorbeeld doordat de AFM namen van overtreders bekendmaakt of doordat DNB kan waarschuwen als een bank dreigt om te vallen. Toezichthouders zitten nu op een schat aan informatie die consumenten moeten weten. U wilt toch ook geen zaken doen met een financieel aanbieder waarvan alleen de toezichthouder weet dat die geen goed advies geeft?

Programma

Op 9 september 2010 organiseerde de Consumentenbond het Debat Financieel Toezicht over het centraal stellen van consumentenbelangen in het financieel toezicht.

Financieel toezicht moet transparanter, persoonlijker en scherper, daar pleit de Consumentenbond voor. De AFM brengt dan meer informatie naar buiten over lopende onderzoeken en de partijen die daarbij betrokken zijn. Informatie over risico’s voor consumenten wordt gedeeld en toezichthouders gaan dan eerder handhaven, harder ingrijpen en creëren een grotere pakkans.

Aan tafel zaten:

  • Arnoud Boot, hoogleraar Ondernemingsfinanciering en Financiële Markten Universiteit van Amsterdam;
  • Henk Brouwer, directeur Toezicht bij De Nederlandsche Bank;
  • Bart Combée, algemeen directeur Consumentenbond;
  • Theodor Kockelkoren, bestuurslid toezicht financiële dienstverlening aan consumenten bij de Autoriteit Financiële Markten;
  • Edgar du Perron, voorzitter Geschillencommissie Financiële Dienstverlening Kifid;
  • Guido Roth, advocaat bestuursrechtelijke handhavingspraktijk bij Spigthoff;
  • Jan de Wit, SP-kamerlid en voorzitter van de Commissie De Wit.

Video: interview Bart Combée

Verbeteren financieel toezicht

Consumentenbelangen moeten veel centraler staan in het financieel toezicht. De Consumentenbond pleit al langer voor een systeem waarin consumentenbescherming veel beter verankerd is.    

Debat_Fin_Toez 

Terugblik debat

Debat Financieel Toezicht een succes

Debat-financieel-toezichtUit het door de Consumentenbond georganiseerd debat over het financieel toezicht blijkt dat zowel de financiële dienstverleners als de toezichthouders de consument centraal willen stellen.

De bond organiseerde het debat om de financiële sector te wijzen op hun verantwoordelijkheden richting de consument. De partijen zijn het eens dat er nog te veel fout gaat en dat goede voorlichting, meer educatie en een betere klachtenregeling noodzakelijk zijn. De Consumentenbond wil met name dat dienstverleners transparanter zijn richting consument en dat de toezichthouders eerder en harder ingrijpen als consumentenbelangen in het geding komen. Vooraf aan het debat onderzocht de Consumentenbond wat Nederlanders verwachten van de toezichthouders.

Deel bericht via:
  • 26

    26 personen vinden dit leuk!

  • 24

    24 personen vinden dit niet leuk!