Terug naar het overzicht 01-feb-2013

Renault Clio: eerste indruk

Renault Clio: review

Bekijk de eerste indruk

Zal het Renault lukken de nieuwe Clio even succesvol te maken als zijn voorgangers? Aan de veiligheid en de zuinigheid zal het niet liggen, want hij is de veiligste in zijn klasse en qua zuinigheid zit hij ook in de top van zijn klasse. Wij reden met het benzinemotortje, een slechts 900 cc groot driecilindertje dat door een turbo toch aan 90 pk komt.

Wat viel ons op?

  • Zijn grootste concurrent, de Peugeot 208, kan 'm met de 1.0 en 1.2 (de kleinste benzinemotoren) nauwelijks bijhouden. Pas met de 1.4 geeft hij genoeg repliek; maar die is wel een stuk minder zuinig.
  • Pas vanaf april 2013 wordt de Clio met de fiscaal interessante '95 gram CO2 per kilometer' benzineversie geleverd. Die is zakelijk met 14% bijtelling te rijden en particulieren betalen dit jaar nog geen Motorrijtuigenbelasting. Laat in het koopcontract vastleggen dat je absoluut die 95 gram-versie wilt; de eerste Clio's staan voor 99 tot zelfs 104 gram op het kentekenbewijs vermeld.
  • De vorige Clio was wat gezapiger geworden, deze Clio (4e generatie) heeft gelukkig weer de lichtvoetigheid van de Clio II terug gekregen.

Kijk op het Youtubekanaal van de Consumentenbond naar bewegende beelden van de Renault Clio, of klik op de afbeelding.

Kijk ook: op de pagina 1e auto-indrukken. Daar zijn alle autofilmpjes tot nu toe verzameld.

En kijk naar honderden auto's in de Autovergelijker.

Deel bericht via:

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Laatst gestelde vraag
Ik zoek een (kleine) zuinige auto met een grote kofferbak voor mijn hond.
C.Calkhoven
Beantwoord door
Lion Hijmans,
/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!