Terug naar het overzicht 10-jan-2014

Suzuki SX4 S-Cross: eerste indruk

  • Suzuki SX4 S-Cross
  • Suzuki SX4 S-Cross
    • Richtprijs: € 18.750 (vanaf)
    • Type:1.6 Exclusive

    De nieuwe SX4 van Suzuki is veel groter ten opzichte van het vorige model. Maar het prijsniveau is (ongeveer) gelijk gebleven. Koppel dit aan de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van andere Suzuki-modellen en je hebt een winnaar in huis. Ook op veiligheidsgebied scoort de SX4 S-Cross met 5 sterren goed.

Suzuki SX4 S-Cross: review

Bekijk de eerste indruk

De huidige SX4 van Suzuki zit meer in de klasse van de kleine suv'jes zoals de Opel Mokka en Peugeot 2008. Het nieuwe model is flink gegroeid, daarom zit hij nu in de klasse van de Nissan Qashqai en Mitsubishi ASX. Wat niet gegroeid is, is zijn prijskaartje. Daarom zijn de concurrenten duizenden euro's duurder.

Wat viel ons op aan de Suzuki SX4 S-Cross?

  • Ten opzichte van het huidige model is de nieuwe SX4 niet alleen in lengte, maar ook in naam gegroeid. Hij heet nu voluit 'SX4 S-Cross' en is in de lengte 15 centimeter gegroeid. Dat komt vooral ten goede aan de bagageruimte.
  • Die bagageruimte is nu 430 liter groot (voorgaand model: 270 l) en heeft een dubbele bodem, waaronder je nog heel wat losse spulletjes kunt opbergen.
  • De wielbasis is 10 centimeter toegenomen (van 2,50 meter naar 2,60 meter), daardoor is de beenruimte achterin nu acceptabel, ook voor de wat langere pubers van tegenwoordig.
  • De Suzuki SX4 S-Cross biedt een hoge instap; voorin zit je op goede stoelen die veel steun geven.
  • Op de snelweg bewijst hij zich wel als heel comfortabel geveerd en gedempt, maar blijkt de motor wel veel toeren te draaien bij 120 à 130 km/h.
  • De motorkeuze is simpel: er is een 1,6 liter viercilinder benzinemotor met 120 pk en  156 Nm koppel, of een evengrote dieselmotor met eveneens 120 pk maar wel een dubbel zo hoog koppel bij veel lager toerental. Lees dat als: de diesel is lekker schakellui te rijden en biedt veel koppel onderin, de benzineversie moet je flink op toeren houden en je moet veel schakelen om tot goede prestaties te komen.
  • De auto is ook leverbaar met vierwielaandrijving, dat noemt Suzuki 'Allgrip'. Het brandstofverbruik loopt iets op en de auto wordt er €3300 duurder van.
  • Het in de testauto gemonteerde fraaie schuifdak is opvallend genoeg met een minderprijs (!) van €900 af te vinken op het koopcontract. De opening is enorm groot, een deel verdwijnt in het dak en het andere deel schuift daar weer overheen. Zijn de inzittenden vaak aan de lange kant, dan is het advies het dak niet te nemen, want hij neemt ook enkele centimeters hoofdruimte binnenin weg.
  • De basisuitvoering 'Base' doet zijn naam veel eer aan: een airco ontbreekt en het stuur is alleen in hoogte en niet in diepte verstelbaar. Pas op duurdere versies is een airco (of climate control) standaard en krijg je ook cruise control, de gewenste betere stuurverstelling, audio met stuubediening en lichtmetalen velgen.
  • De SX4 S-Cross is met goed resultaat uit de Euro NCAP-crashtest gekomen. Hij scoort de volle 5 sterren; binnenin is er niets op de veiligheid aan te merken, alleen fietsers en voetgangers kunnen onzacht in aanraking komen met de voorkant van de motorkap en de onderste hoeken van de voorruit.

Conclusie

Wil je wel een wat stoerdere, grote auto zoals de Nissan Qashqai maar wil je daar niet te veel voor betalen, ga dan ook je licht opsteken bij de Suzuki-dealer. De nieuwe SX4 S-Cross biedt veel ruimte en is bewezen veilig, en het prijskaartje is opvallend gunstig. 

Bekijk ook:

Deel bericht via:
Toon:

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Kun jij helpen?
voor hoeveel procent mag je je auto airbrushen i.v.m. rdw
herman ottolini,
Stel een vraag
/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!