icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak kennisInloggen
Maak kennisInloggen

Problemen met distributiekettingen VW TSI-motoren

Nieuws| Het Duitse autoconcern VAG (eigenaar van onder meer Volkswagen en Skoda) geeft toe problemen te hebben met sommige distributiekettingen van de zogenoemde 'TSI'-benzinemotoren.

Gepubliceerd op:  7 mei 2012

tsi

Automotoren kunnen twee soorten overbrengingen hebben tussen de krukas en de nokkenassen: een riem of een ketting. Nadeel van de riem is dat deze periodiek vervangen moet worden, een ketting gaat in principe een autoleven lang mee. In het geval van de TSI-motoren van Volkswagen en Skoda gaat dat 'principe' helaas niet altijd op.

Bij het Duitse autoblad Autobild kwamen de eerste klachten binnen over kostbare reparaties aan TSI-motoren. Met name de 1,4 liter TSI met 140 pk levert in Duitsland problemen met een slap hangende ketting op. Vooral de bouwjaren 2006 en 2007 van de Golf, Touran en Tiguan met deze motor vallen op. Volgens fabrikant Volkswagen zouden de problemen te wijten zijn aan een kwaliteitsprobleem bij een toeleverancier.

Een woordvoerder van de Nederlandse importeur heeft het blad AutoWeek gemeld dat hen geen problemen met de 1.4 TSI bekend zijn; wel weten ze van opgerekte kettingen bij auto's met de 1.2 TSI van het modeljaar 2010. Het gaat om een kleine 1000 Polo's en Golf's hatchback, Plus en Variant. Van die auto's zijn volgens de importeur al 85% tijdens regulier onderhoud kostenloos van een betere ketting voorzien.

Bronnen: www.autoweek.nl en www.telegraaf.nl.