icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Pechhulp auto

Pechhulp kun je regelen via je autodealer, als aanvullende dekking bij je auto- of reisverzekering of als (losse) pechhulpdienst. Wat zijn de verschillen? Wij leggen het aan je uit.
Sandra Mul

Sandra Mul   Expert autoverzekeringenBijgewerkt op:22 juni 2023

Pechhulpdekking verzekering

Tips bij pechhulp auto kiezen

  1. Bij nieuwe auto’s geven veel dealers standaard een zogenoemde mobiliteitsgarantie. Deze gratis pechhulp geldt een aantal jaar na de aankoop van de auto of zolang deze wordt onderhouden bij de dealer. Aanvullende pechhulp is dan in principe overbodig.
  2. Let op dubbele dekking van autopechhulp via de reis- of autoverzekering. 
  3. Check of er woonplaatsdekking is en wat de maximale periode of uitkering voor vervangend vervoer is.
  4. Ga na of de meestvoorkomende hulp gedekt is, zoals bij een lege band of accuproblemen.
  5. Kijk naar de termijn voor vervangend vervoer in Nederland én buitenland. Vooral voor het buitenland varieert die termijn sterk van per aanbieder van 5 tot 30 dagen. 
  6. Vervangend vervoer en transport van de auto (vooral van het buitenland naar Nederland) is vaak maar 2 keer per jaar gedekt. 
  7. Bekijk de vergoeding van noodzakelijke reis- en verblijfskosten.
  8. De premies zijn mede afhankelijk van de leeftijd van de auto. Bij een oudere auto is de premie vaak hoger dan bij een nieuwere, omdat het risico op pech groter is.
  9. Wil je niet vastzitten aan een verzekering of abonnement en ga je niet vaak naar het buitenland? Overweeg dan losse pechhulp.

Lease je een auto, dan is pechhulp meestal inbegrepen. Voor een huurauto moet je pechhulp apart regelen.

Wat dekt pechhulp niet?

De pechhulpdekkingen kunnen verschillen, maar een aantal zaken vallen standaard buiten de pechhulpservice:

  • Oponthoud, brand en vandalisme.
  • Vastzitten in de sneeuw of modder: meestal uitgesloten, gedekt door Hema en Inshared en mogelijk een casco autoverzekering.
  • Pech door aanrijdingsschade (bij diefstal krijg je soms wel enige hulp).
  • Meer dan 1 lekke band valt niet altijd onder de definitie pech.
  • Kosten voor (vervangende) onderdelen, brandstof en reparatie achteraf.
  • Pech door voorziene schade, slecht onderhoud of slijtage.

Voor schades zoals diefstal, vandalisme en aanrijdingsschade kun je terecht bij de casco-autoverzekering. Maar ook dan is pech door bijvoorbeeld slecht onderhoud uitgesloten. En ook autoschade door opzettelijk handelen of nalaten, zoals doorrijden met een brandend waarschuwingslampje.

Pechhulp via de autoverzekering

Pechhulp kun je bij verschillende autoverzekeringen aanvullend meeverzekeren, bij zowel de WA-dekking als de beperkt- of allriskdekking. De premie hangt vooral af van de aanbieder, ouderdom van de auto en het dekkingsgebied. Hulp in Nederland (meestal inclusief in de eigen woonplaats) kost soms maar een paar tientjes per jaar en soms wel €150 voor dekking in het buitenland.

De verzekeraar schakelt bij pech een garage of sleepdienst voor je in. Hulp bij autopech in het buitenland is bij veel autoverzekeraars gedekt op de allriskdekking, zoals na tanken van verkeerde brandstof of verlies van sleutels. In enkele gevallen is er ook dekking op de beperkt casco autoverzekering.

Leeftijdsgrenzen

Oudere auto’s zijn niet overal welkom. Bij autoverzekeraar Allianz Direct kun je pechhulp afsluiten voor auto’s tot en met 11 jaar. Bij Allianz is die maximumleeftijd 12 jaar en bij Asr en Ik kies zelf van a.s.r. 15 jaar. Die leeftijdsgrens geldt alleen voor het afsluiten van een nieuwe dekking, niet als je al verzekerd bent. Bij Allianz direct is er nog een extra voorwaarde van toepassing. De verzekering loopt maximaal door tot de auto 20 jaar is. De premie kan wel omhooggaan als je auto ouder wordt. Ook bij losse pechhulpdiensten gelden soms leeftijdsgrenzen en vaak premietoeslagen voor oudere auto's. 

Pechgevallen

De meestvoorkomende gevallen van autopech zijn storingen of startproblemen, een lekke band en accuproblemen. De meeste pechhulpdiensten (via de autoverzekering of losse pechhulpdiensten) schieten dan te hulp, net als wanneer je jezelf hebt buitengesloten. Hulp bij een lekke band is soms wel beperkt tot één band, bij meer lekke banden moet je dan bijbetalen. Bij een aantal verzekeraars is dit maximaal 1 keer per jaar verzekerd. 

Autoverzekeraars met pechhulpdekking helpen niet altijd als je met een lege tank staat, verkeerde brandstof tankte of als je je autosleutel bent verloren. En sommige aanbieders vergoeden een noodreparatie ter plaatse maar tot een bepaald bedrag, zoals ABN Amro (tot €500), Hema* (alleen in Nederland tot €150) en Inshared (tot €150). De meerkosten betaal je dan zelf. 

Pechgevallen, gedekt of niet:

Autoverzekeraar met pechhulp Lege 
accu
Lekke  band Geen  brandstof Verkeerde  brandstof Verlies  sleutels
ABN Amro X X X X  
Allianz X X   X

 

Allianz Direct X X   X X
A.s.r. X X      
Centraal Beheer X X X X  
FBTO X X X X  
Hema* X X X X

X

Ik kies zelf van a.s.r. X X      
InShared X X X X

X

Interpolis X X X X  
Nationale Nederlanden Bank X X X X X
Ohra (alleen Nederland) X X X X X
SNS X X X X X
Univé X X X X  
Vereniging Eigen Huis X X X X  

Bron: MoneyView, peildatum: 22 juni 2023

*Let op! Vanaf 26 februari 2024 kun je geen autoverzekering meer afsluiten bij HEMA. Deze verzekering gaat verder via Inshared. 

  • Vastzitten in de modder of sneeuw is alleen gedekt op de pechhulpdekking van Hema en Inshared. Bij de rest is dit uitgesloten, maar mogelijk biedt een casco autoverzekering dan wel uitkomst.
  • Ohra biedt alléén een module pechhulp voor Nederland aan. Met een allrisk-autoverzekering is er wel pechhulp in het buitenland bij een mechanische of elektronische storing.
  • Bij A.s.r., ABN AMRO, Allianz Direct en Ik kies zelf van a.s.r. kan er alleen pechhulpdekking voor Europa/buitenland (inclusief Nederland) worden afgesloten.

Vervangend vervoer

Vervangend vervoer is er in Nederland vaak 2 tot 5 dagen, bij Allianz Direct zelfs 30 dagen. Soms kun je in plaats daarvan ook kiezen voor een dagvergoeding. Inshared dekt helemaal geen vervangend vervoer in Nederland. Bij pech in het buitenland wisselt de termijn voor vervangend vervoer sterk. Bij pechhulp op de autoverzekeringen van 5 tot vaak 30 dagen. Bij Allianz, Allianz Direct, SNS en Vereniging Eigen Huis kun je maar 2 keer per jaar een vervangende auto krijgen bij autopech. 

ABN Amro, Allianz, Allianz Direct, Centraal Beheer, FBTO, Hema, Interpolis, SNS en Vereniging Eigen Huis helpen als de bestuurder niet meer kan rijden door ziekte of een ongeval. Je krijgt dan een vervangende bestuurder die iedereen naar de reisbestemming of naar huis brengt.

Hotelkosten

Moet je ergens overnachten na autopech, dan vergoeden maar enkele aanbieders de kosten in Nederland. Allianz, Allianz Direct, Nationale Nederlanden, SNS en Vereniging Eigen Huis vergoeden maximaal €80 of € 100 per persoon per nacht, voor 1 tot 2 nachten. In het buitenland dekken de meeste aanbieders de overnachtingskosten wel (tot een bepaald maximum).

Pechhulp via pechhulpdienst

De service komt bij de meeste pechhulppakketten grotendeels overeen:

  • Je krijgt standaard hulp bij een mechanische of elektronische storing. Hulp bij verkeerd tanken of na een kwijtgeraakte sleutel is bijvoorbeeld niet altijd gedekt.
  • De kosten van (nood)reparaties ter plekke, sleep-, transport- en stallingskosten zijn inbegrepen, evenals het toezenden van onderdelen (de onderdelen zelf niet).
  • Ook worden kosten voor de terug- of doorreis naar de bestemming (deels) vergoed én voor terugbrengen van het voertuig naar huis als reparatie niet binnen 2 (werk)dagen lukt.

Verschillen

De verschillen tussen pechhulppakketten zitten vaak in:

  • Wel of geen leeftijdsgrens voor de auto
  • Premietoeslagen op basis van de leeftijd van de auto
  • Dekkingsgebied (wel of geen woonplaatsdekking)
  • Persoonsgebonden of kentekengebonden hulp
  • De maximale autoklasse
  • De periode van vervangend vervoer
  • Het wel of niet inbegrepen zijn van een noodzakelijke hotelovernachting
  • Het maximaal aantal pechhulp claims per jaar
  • Andere verschillen in dekkingen, zoals taxivervoer (andere maximumbedragen) en wel of geen dekking van bijvoorbeeld een vervangende chauffeur en terugreis naar Nederland.

Pechhulp via de autodealer

De meeste autodealers geven een mobiliteitsgarantie of 'doorrijdgarantie' tijdens de fabrieksgarantie van 3 jaar, een alternatief voor een pechhulpservice. De dealer schakelt dan een garage of sleepdienst in, zowel in Nederland als Europa.

Sommige autodealers geven niet alleen na de koop van een auto (enige) pechhulpservice, maar zolang je de auto bij ze blijft onderhouden. Dit is vaak gratis, afhankelijk van je onderhoudspakket. Voor uitgebreidere hulp moet je soms bijbetalen.

Transport van de auto naar Nederland en nodige vervoerskosten (zoals voor een taxi) worden vaak vergoed. De periode voor vervangend vervoer in het buitenland en vergoeding voor noodzakelijke hotelovernachtingen kan per autodealer verschillen.

Via merkdealers van bijvoorbeeld Toyota en Volkswagen krijg je in het buitenland een leenauto voor 3 (werk)dagen, via Opel tot 4 dagen. Hotelkosten worden via Volkswagen 1 nacht vergoed, bij Opel en Toyota 4 nachten.

Autopechhulp via de reisverzekering

Pechhulp kan soms ook via de (doorlopende) reisverzekering worden afgesloten, vaak automobilistenhulp genoemd, voor de kosten na een ongeval of pech op reis. Soms is de dekking erg uitgebreid en is ook vervangend vervoer en verblijf meeverzekerd.

Maar let op: de pechhulpmodule bij reisverzekeringen biedt doorgaans geen dekking in Nederland!

Losse pechhulp voor je auto

Een alternatief voor auto pechhulp is zelf geld opzij leggen en alleen voor hulp betalen die ter plekke nodig is. Losse pechhulp is een andere optie, via Blij dat ik Rij (abonnement) of Centraal Beheer (RoadGuard).

Blij dat ik Rij

Blij dat ik Rij is een combinatie van een verzekeraar en losse pechhulp. Blij dat ik rij biedt pechhulp via een abonnement:

  • Hulp in Nederland (bij sommige pakketten tot 25 kilometer over de grens) kost bij €59,95 per keer, plus jaarlijks €29,95 abonnementskosten. Dit is voor alle gezinsleden, voertuigen, inclusief brommers en (elektrische) fietsen. Vervangend vervoer is in Nederland niet inbegrepen.
  • Hulp in Europa kost €89,95 per jaar. Vervangend vervoer en hotelovernachtingen zijn hierbij wel inbegrepen. Deze hulp is kentekengebonden.

Je krijgt onder meer hulp bij pech, transport van de auto (tot 25 kilometer) en sleutelhulp. Na aanmelden geldt een wachttijd van 7 dagen (Nederland) of 14 dagen (Europa). Je kunt dus niet direct gebruikmaken van de hulp.

RoadGuard

RoadGuard is een app waarmee je direct zonder abonnement of verzekering pechhulp kunt inschakelen voor elk voertuig. Het initiatief komt van Centraal Beheer en alarmcentrale Eurocross Assistance. Deze hulp is zowel in Nederland als in Europa beschikbaar. Via RoadGuard krijg je geen vervangend vervoer of vergoeding voor hotelkosten.

Pechhulp in Nederland:

  • Een lege accu kost €235. Voor een lekke band betaal je €275. Je betaalt €260 als je jezelf hebt buitengesloten.
  • Verkeerd tanken en transport van de auto tot 25 kilometer kost €290 (daarna €4 per kilometer).
  • Is RoadGuard er niet binnen 30 minuten, dan krijg je €0,50 per minuut dat het langer duurt korting op de pechhulpkosten.

Voor pechhulp in Europa betaal je €225.

Let op! Deze zaken zijn niet inbegrepen:

  • Auto-onderdelen
  • Reparatie door de garage
  • Vervangend vervoer
  • Overnachting(en)
  • Transport naar Nederland

Registratie pechhulp claims

Je hoeft niet bang te zijn dat je door te veel pechhulpclaims ergens anders niet meer terecht kunt voor een nieuwe verzekering. De claims worden niet geregistreerd in de database van Stichting CIS. Die databank wordt door verzekeraars geraadpleegd bij het beoordelen van nieuwe klanten. Andere vormen van hulpverlening, die vaak via een schadeformulier verlopen, worden wel geregistreerd. 

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.