Service en verantwoording

  • Het kan geen kwaad om eerst naar de prijs te kijken. Dan ben je al een eind op weg naar wat voor jou de beste autoverzekering is.
  • Andere zaken waar je op kunt letten zijn de hoogte van de uitkering in geval van total loss in de eerste drie jaar, de gebruikte afschrijvingsmethode en of er een eigen risico is
  • De consumentenbond heeft ruim 40 aanbieders van autoverzekeringen aan een test onderworpen.
  • Daarbij is zowel naar de premies, als naar de voorwaarden gekeken.

Ruim 1 miljoen premieberekeningen

Wat doen wij voor jou?

Iedereen heeft een mening, de Consumentenbond komt met de feiten. Ook als het gaat om het kiezen van de juiste autoverzekering. Op deze website is het mogelijk drie soorten autoverzekeringen te vergelijken:

  • WA
  • Beperkt casco
  • Volledig casco

Met onze vergelijker is het mogelijk in een paar stappen een persoonlijke premieberekening te maken. Daarnaast zijn de autoverzekeringen voorzien van een testoordeel in de vorm van een rapportcijfer van 1 tot 10. Het doel is dat consumenten op basis van deze informatie de autoverzekering vinden die het beste aansluit bij hun persoonlijke situatie.

Wij streven naar 100% volledigheid. Dat wil zeggen dat alle aanbieders van particuliere autoverzekeringen in Nederland kunnen meedoen aan de vergelijker. Hier zijn geen kosten aan verbonden voor de aanbieder. De premie van een autoverzekering is individueel en hangt af van vele factoren, zoals het type auto, leeftijd, aantal schadevrije jaren, aantal kilometers en de woonplaats. We beschikken zelf niet over de premies, deze data kopen we in bij onderzoeksbureau MoneyView.

Waar verdienen wij aan?

Om nog meer consumenten te bereiken en om de waarde van het lidmaatschap te vergroten, biedt de Consumentenbond naast testinformatie steeds vaker gemak en voordeel. De Consumentenbond helpt niet alleen bij het bepalen welke autoverzekering het goedkoopste is en de beste dekking heeft, maar ook bij het eenvoudig en veilig overstappen naar een nieuwe aanbieder.

Vergelijken en afsluiten via de Consumentenbond
In november 2012 introduceerden we een compleet vernieuwde online vergelijkingsmodule. De nieuwe vergelijker onderscheidt zich op een paar punten van andere vergelijkingssites. Zo vragen we eerst om de gewenste aanvullende dekkingen en maken daarna pas een vergelijking. Hiermee voorkomen we dat je bij het afsluiten wordt verrast met bijkomende kosten. Je kiest zelf in welke volgorde je de polissen wenst te vergelijken. Ga je voor de goedkoopste? Of kies je juist voor de beste voorwaarden of de meest gunstige prijs/kwaliteitverhouding. Het is allemaal mogelijk en zonder verborgen agenda.

Je kunt de uitgezochte verzekering vaak rechtstreeks afsluiten, maar niet altijd. Dat laatste is een bewuste keuze. De vergelijker staat open voor alle partijen die erin willen, ongeacht of we wel of niet met ze samenwerken.

Compleetheid vergelijking
De volgende aanbieders zijn opgenomen in onze vergelijker: Aegon, Aegon Bank, Allianz, AllSecur, ANWB, Aon Direct, ASR, Autoweek, Avéro Achmea, Bovag, Bruns ten Brink, Centraal Beheer Achmea, De Goudse, Delta Lloyd, Ditzo, FBTO, ING, (de) Kilometerverzekering, Klaverblad, Kruidvat, Lancyr, London Verzekeringen, Nationale-Nederlanden, (de) Nederlanden van Nu, Ohra, Onna-onna, Polis Direct, PolisVoorMij, SNS Bank, Unigarant, United Insurance, Univé, Van Kampen Groep, VerzekerSnel, Verzekeruzelf.nl, Witgeld, Zelf.nl en ZLM.

Een aantal aanbieders ontbreekt op dit moment. Het betreft onder andere ABN Amro, Hema, Inshared, Interpolis, National Academic en Reaal. Deze bedrijven geven geen premie informatie door aan MoneyView. We proberen ze zover te krijgen dat ze alsnog meedoen.  In bepaalde gevallen ontvangen wij een vergoeding van de verzekeraar, zie hieronder. Dit heeft geen invloed op het aantal resultaten en de volgorde.

Aanvraagproces
Het aanvragen van een polis via de vergelijker verloopt op verschillende manieren.

  • De aanvraagknop leidt naar een aanvraagformulier op de website van de verzekeraar. Hier moet je opnieuw je gegevens invullen. De verzekeraar handelt de  aanvraag verder af.

Bij deze methode ontvangt de Consumentenbond een vergoeding van €50 voor iedere geslaagde aanvraag. Hiervoor werken wij samen met Zanox. Op dit moment is bij de volgende aanbieders mogelijk om op deze manier een  autoverzekering aan te vragen: ANWB, Centraal Beheer, Delta Lloyd, Ditzo, FBTO, Nationale-Nederlanden, Ohra, onna-onna, Polis Direct, Univé en Zelf.nl.

  • De aanvraagknop leidt naar een aanvraagformulier van de  Consumentenbond. Wij sturen de aanvraag door naar de verzekeraar. Deze partij neemt de aanvraag in voorlopige dekking en handelt deze verder af.

Bij deze methode ontvangt de Consumentenbond een vergoeding van €50 voor iedere doorgestuurde aanvraag. Hiervoor werken wij samen met Intrasurance, deze partij levert de polissen aan de betreffende verzekeraar aan. Op dit moment is het bij de volgende aanbieders mogelijk om op deze manier een autoverzekering aan te vragen: AllSecur, Klaverblad, Lancyr, VerzekerUzelf en WitGeld.

  •  De aanvraagknop leidt naar een aanvraagformulier van de  Consumentenbond. Wij zorgen voor de verdere afhandeling, de verzekeraar neemt de aanvraag in voorlopige dekking. Een poliswijziging, adreswijziging of schademelding regel je zelf via Mijnwebpolis.nl.

Bij deze methode ontvangt de Consumentenbond een vergoeding van €50 voor iedere aanvraag. Hiervoor werken wij samen met Intrasurance. Je polis wordt in dit geval beheerd via Mijnwebpolis.nl, een onderdeel van Intrasurance. Op dit moment is het bij de Goudse mogelijk om op deze manier een autoverzekering aan te vragen.

Geld terug bij AllSecur
Deze actie is inmiddels beëindigd. Consumenten die in de periode 23 augustus t/m 6 december 2013 een verzekering hebben aangevraagd bij AllSecur, ontvangen eenmalig €50 retour (cashback) op hun bankrekening. Voorwaarde is dat je autopolis minimaal één maand actief is (vanaf de datum die op het polisblad vermeld staat). Let op: afhankelijk van het moment van afsluiten, kan het wél even duren voordat je €50 terugkrijgt. De verzekeraar meldt de Consumentenbond namelijk periodiek welke verzekerden een vergoeding mogen ontvangen, waarna wij het bedrag in maximaal 30 dagen overmaken. Stel, je sloot begin december een AllSecur autopolis af en deze gaat einde maand in, dan ontvang je de vergoeding begin maart 2014.

Acceptatie
De Consumentenbond ondersteunt het aanvragen van een autoverzekering. Wij kunnen nagaan wanneer en bij welke verzekeraar een aanvraag is gedaan, maar niet of je geaccepteerd bent door de verzekeraar. Dit laat de verzekeraar per e-mail weten, doorgaans binnen 7 werkdagen.

Geen winstoogmerk
De Consumentenbond is een vereniging zonder winstoogmerk. Alle inkomsten investeren we in betere dienstverlening voor de consument - en in het bijzonder voor zijn leden. Meer informatie over onze inkomsten is hier te vinden.

Hoe wij testen

Ons advies

  • Het kan geen kwaad om eerst naar de prijs te kijken. Dan ben je al een eind op weg naar wat voor jou de beste autoverzekering is.
  • Andere zaken waar je op kunt letten zijn de hoogte van de uitkering in geval van total loss in de eerste drie jaar, de gebruikte afschrijvingsmethode en of er een eigen risico is.

Ruim een miljoen premieberekeningen
Ieder jaar test de Consumentenbond de kwaliteit van de voorwaarden van de meeste autoverzekeringen. Ook onderzoeken we de tevredenheid over de afgehandelde schadeclaims en de premieontwikkeling.

Samenstelling testoordeel
Het getoonde testresultaat in de vergelijker is samengesteld uit een tweetal onderdelen. Beide onderdelen tellen voor 50% mee in het eindoordeel:

  1. Een klanttevredenheidsmeting;
  2. Een polisvoorwaardenonderzoek

Onderzoek Klanttevredenheid
We onderzoeken regelmatig de tevredenheid over de afhandeling van ingediende schadeclaims. Dit doen we door een vragenlijst voor te leggen aan het ledenpanel van de Consumentenbond of aan andere Nederlandse consumenten. Het meest recente onderzoek vond plaats in november 2012 en werd in opdracht van ons uitgevoerd door onderzoeksbureau Gfk. In totaal deden er ruim 1500 consumenten mee aan dit onderzoek. In de vergelijker kunnen gebruikers een 'review' schrijven. Het gemiddelde van deze beoordelingen zal uiteindelijk de basis gaan vormen van onze klanttevredenheidsmeting.

Kwaliteit polisvoorwaarden
Het testen van de polisvoorwaarden verloopt in hoofdlijnen als volgt:

  1. Bepalen welke dekkingsaspecten worden meegenomen in het onderzoek.
  2. De geselecteerde dekkingsaspecten beoordelen ten opzichte van het marktgemiddelde.
  3. De geselecteerde dekkingsaspecten onderling wegen op basis van relevantie.

Bekijk ook het volledige verantwoordingsverslag (2013).

Volledig casco
Bij de volledig casco dekking, de meest afgesloten en meest uitgebreide dekking, beoordelen we ongeveer 40 dekkingsaspecten.

  • Het gaat om de afschrijvingsmethode en vergoedingsregelingen (nieuwwaarde- en occasionwaarderegeling). Dit onderdeel telt mee voor 33%.
  • Daarnaast bekijken we alle gedekte en uitgesloten gebeurtenissen in binnen- en buitenland. Dit onderdeel telt mee voor 27%.
  • De voorwaarden rondom hulpverlening, vervangend vervoer en reparatie tellen mee voor 22%.
  • De dekking en bij reparatie en vervanging in geval van ruitschade, telt mee voor 8%.
  • De dekking van accessoires (inclusief audio en telecom) doet mee voor 5%.
  • Het standaard eigen risico tenslotte, telt eveneens mee voor 5%.

Het getoonde testresultaat in de AVV komt uit een tweetal bronnen:

  • Klanttevredenheidsmeting Gfk (op termijn vervangen door reviews).
  • Polisvoorwaardenonderzoek CB.

Volledig casco

  1. Afschrijvingsmethode, uitkering: 33%
  2. Gedekte gebeurtenissen binnen- en buitenland: 27%
  3. Hulpverlening, vervangend vervoer, reparatie: 22%
  4. Ruitschade: 8%
  5. Accessoires: 5%
  6. Eigen risico: 5%

Beperkt casco

  1. Gedekte gebeurtenissen binnen- en buitenland: 40%
  2. Afschrijvingsmethode, uitkering: 25%
  3. Ruitschade: 17%
  4. Hulpverlening, vervangend vervoer, reparatie: 8%
  5. Accessoires: 5%
  6. Eigen risico: 5%

WA

  1. Hulpverlening, vervangend vervoer: 65%
  2. Gedekte gebeurtenissen binnenland: 25%
  3. Gedekte gebeurtenissen buitenland: 10%

Beoordeling dekkingsaspecten
Voor de tweede stap in het proces gebruiken we de MoneyView ProductRating. Direct gevolg hiervan is dat we alleen autoverzekeringen kunnen beoordelen die zijn opgenomen in de database van MoneyView. Aan ieder dekkingsaspect worden 1-5 punten toegekend. Het aantal punten hangt af van de invulling van het dekkingsaspect ten opzichte van het marktgemiddelde. De uitkomsten worden omgerekend naar rapportcijfers op een schaal van 1 tot 10.

Premies
Eens per jaar onderzoeken we ook de premies van de autoverzekeringen. Hiervoor maken we meer dan een miljoen premieberekeningen. We gaan uit van 36 verschillende situaties. Bijvoorbeeld iemand van 40 jaar die 20.000 kilometer per jaar rijdt met een Audi A4 uit september 2009. Die 36 situaties combineren we met 230 verschillende postcodes. Voor deze combinaties zijn de premies berekend van ongeveer 50 autoverzekeringen, voor de 3 verschillende dekkingen: WA, beperkt casco en allrisk.

Op basis van deze uitkomsten bekeken we welke aanbieders gemiddeld als goedkoop en als duur uit de vergelijking kwamen.

Predicaten
De Consumentenbond test producten en diensten en geeft die vervolgens een Testoordeel mee. Naast dat Testoordeel wordt ook een richtprijs van een product of dienst bepaald. Op basis daarvan wordt de prijs/kwaliteitverhouding berekend en kan een getest product of een dienst binnen zijn groep of categorie een predicaat meekrijgen.

Bedrijven mogen onder heldere voorwaarden een licentie nemen op het uitgedeelde predicaat, zodat ze het logo in hun reclame-uitingen kunnen gebruiken.

Log in of word lid en vergelijk autoverzekeringen en bekijk de dagverse premies voor je eigen situatie.

Predicaten

De Consumentenbond test producten en diensten en geeft die vervolgens een Testoordeel mee. Naast dat Testoordeel wordt ook een richtprijs van een product of dienst bepaald. Op basis daarvan wordt de prijs/kwaliteitverhouding berekend en kan een getest product of een dienst binnen zijn groep of categorie een predicaat meekrijgen.

Bedrijven mogen onder heldere voorwaarden een licentie nemen op het uitgedeelde predicaat, zodat ze het logo in hun reclame-uitingen kunnen gebruiken.

  • Beste uit de test

    Beste uit de test
    Producten in deze groep hebben de beste kwaliteit. Ze hebben een Testoordeel dat weergegeven wordt in een rapportcijfer.
  • Beste koop

    Beste koop
    Dit zijn producten die een goede kwaliteit bieden voor een redelijke prijs. Ze hebben een Testoordeel dat weergegeven wordt in een rapportcijfer. Dat rapportcijfer is minimaal een 6,0.
  • Afrader

    Afrader
    Dit zijn producten en/of diensten die een slechte kwaliteit bieden en daarom niet aan te bevelen/koopwaardig zijn, ongeacht de prijs. Ze hebben een Testoordeel dat weergegeven wordt in een rapportcijfer. Dat rapportcijfer is lager dan een 3,0.