Verantwoording

  • Met behulp van onze vergelijker kom je er snel achter welke autoverzekering de beste dekking en de minste uitsluitingen kent.
  • We beoordelen ruim 40 autoverzekeringen voortdurend op premie, dekking en voorwaarden.
  • Hieronder geven we alle informatie over de werking van onze vergelijker.

Wat doen wij voor jou?

Via onze vergelijker kun je verschillende autoverzekeringen met elkaar vergelijken. Om een goede vergelijking te kunnen maken, stellen wij eerst een aantal persoonlijke vragen. Op basis van de antwoorden op deze vragen, maken wij een vergelijking.

In bepaalde gevallen kun je de gewenste autoverzekering via de vergelijker afsluiten. Hierbij is geen sprake van advies en opzegservice. Tijdens de aanvraag en gedurende de looptijd van de verzekering is de verzekeraar het aanspreekpunt, bijvoorbeeld in het geval van schade. Sluit je een nieuwe autoverzekering af, vergeet dan niet zelf de eventuele oude polis op te zeggen.

Hoe volledig is onze vergelijking?

Onze vergelijker van autoverzekeringen bevat ruim 40 verzekeringen. Wij vergelijken niet alle verzekeraars, maar alleen de partijen waarvan wij de productinformatie ontvangen. Van die partijen zijn wij op de hoogte van de meest recente voorwaarden en premies.

De volgende aanbieders zijn opgenomen in onze vergelijker:

 ABN Amro Aegon Aegon Bank
 Allianz AllSecur ANWB
 AON Direct ASR Autoweek
 Avéro Achmea Bovag Bruns ten Brink
 Centraal Beheer Achmea De Goudse Delta Lloyd
 Ditzo fairverzekering FBTO
 Generali Hema  ING
 InShared (de) Kilometerverzekering Klaverblad
 Lancyr London Verzekeringen myJINI
 Nationale-Nederlanden (de) Nederlanden van Nu Ohra
 Onna-onna Reaal Route Mobiel
 SNS Bank Unigarant United Insurance
 Univé VerzekerSnel Verzekeruzelf.nl
 Witgeld Zelf ZLM

Wij streven naar 100% volledigheid. Dat wil zeggen dat alle aanbieders van autoverzekeringen in Nederland kunnen meedoen aan de vergelijker. Hier zijn geen kosten aan verbonden voor de aanbieder. Een beperkt aantal aanbieders ontbreekt op dit moment. Verzekeraar Interpolis is hiervan de bekendste; deze geeft helaas geen premie-informatie aan ons door.

Gemak en voordeel
Om nog meer consumenten te bereiken en om de waarde van het lidmaatschap te vergroten, biedt de Consumentenbond naast testinformatie steeds vaker gemak en voordeel. De Consumentenbond helpt niet alleen bij het bepalen welke autoverzekering het goedkoopste is en de beste dekking heeft, maar ook bij het eenvoudig en veilig overstappen naar een nieuwe aanbieder.

Het kan geen kwaad om eerst naar de prijs te kijken. Dan ben je al een eind op weg naar wat voor jou de beste autoverzekering is. Andere zaken waar je op kunt letten zijn de hoogte van de uitkering in geval van total loss in de eerste 3 jaar, de gebruikte afschrijvingsmethode en of er een eigen risico is.

In november 2012 introduceerden we een compleet vernieuwde online vergelijkingsmodule. De nieuwe vergelijker onderscheidt zich op een paar punten van andere vergelijkingssites. Zo vragen we eerst om de gewenste aanvullende dekkingen en maken daarna pas een vergelijking. Hiermee voorkomen we dat je bij het afsluiten wordt verrast met bijkomende kosten. Je kiest zelf in welke volgorde je de polissen wenst te vergelijken. Ga je voor de goedkoopste? Of kies je juist voor de beste voorwaarden of de meest gunstige prijs/kwaliteitverhouding. Het is allemaal mogelijk en zonder verborgen agenda.

Je kunt de uitgezochte verzekering vaak rechtstreeks afsluiten, maar niet altijd. Dat laatste is een bewuste keuze. De vergelijker staat open voor alle partijen die erin willen, ongeacht of we wel of niet met ze samenwerken. In bepaalde gevallen ontvangen wij een vergoeding van de verzekeraar. Dit heeft geen invloed op het aantal resultaten en de volgorde.  

Hoe vergelijken wij?

Om de vergelijking van autoverzekeringen te kunnen maken, vragen wij om enkele persoonlijke gegevens in te vullen. Die gegevens gebruiken wij om te bepalen voor welke autoverzekering je in aanmerking komt. Alle autoverzekeringen waarvoor je in aanmerking komt, tonen wij vervolgens in een lijst. Daarbij spelen de volgende elementen een rol: de prijs (maandpremie) van de verzekering (waarbij de goedkoopste bovenaan staat) en het testoordeel.

Het is mogelijk de lijst te sorteren op basis van het testoordeel. Vervolgens kun je zelf de voorwaarden met elkaar vergelijken. De getoonde testoordelen zijn gebaseerd op een polisvoorwaardenonderzoek van de autoverzekeringen. Dit onderzoek verloopt in hoofdlijnen als volgt:

  1. Bepalen welke dekkingsaspecten worden meegenomen in het onderzoek.
  2. De geselecteerde dekkingsaspecten beoordelen ten opzichte van het marktgemiddelde.
  3. De geselecteerde dekkingsaspecten onderling wegen op basis van relevantie.

Beoordeling dekkingsaspecten
Voor de tweede stap in het proces gebruiken wij de MoneyView ProductRating. Direct gevolg hiervan is dat we alleen autoverzekeringen kunnen beoordelen die zijn opgenomen in de database van MoneyView. Aan ieder dekkingsaspect kennen we een aantal punten toe, uiteenlopend van 1 tot 5. De optelsom van het aantal punten rekenen we om naar een rapportcijfer op de schaal van 1 tot 10.
 
Relevantie dekkingsaspecten en weging
Ieder jaar test de Consumentenbond de kwaliteit van de voorwaarden van de meeste autoverzekeringen. Ook onderzoeken we de tevredenheid over de afgehandelde schadeclaims en de premieontwikkeling. Het getoonde testresultaat in de vergelijker is samengesteld uit een tweetal onderdelen. Beide onderdelen tellen voor 50% mee in het eindoordeel:

  1. Een klanttevredenheidsmeting
  2. Een polisvoorwaardenonderzoek

We onderzoeken regelmatig de tevredenheid over de afhandeling van ingediende schadeclaims. Dit doen we door een vragenlijst voor te leggen aan het ledenpanel van de Consumentenbond of aan andere Nederlandse consumenten. Het meest recente onderzoek vond plaats in november 2012 en werd in opdracht van ons uitgevoerd door onderzoeksbureau Gfk. In totaal deden er ruim 1500 consumenten mee aan dit onderzoek. In de vergelijker kunnen gebruikers een 'review' schrijven. Het gemiddelde van deze beoordelingen zal uiteindelijk de basis gaan vormen van onze klanttevredenheidsmeting.

Volledig casco
Bij de volledig casco dekking, de meest afgesloten en meest uitgebreide dekking, beoordelen we ongeveer 40 dekkingsaspecten.

  • Het gaat om de afschrijvingsmethode en vergoedingsregelingen (nieuwwaarde- en occasionwaarderegeling). Dit onderdeel telt mee voor 33%.
  • Daarnaast bekijken we alle gedekte en uitgesloten gebeurtenissen in binnen- en buitenland. Dit onderdeel telt mee voor 27%.
  • De voorwaarden rondom hulpverlening, vervangend vervoer en reparatie tellen mee voor 22%.
  • De dekking en bij reparatie en vervanging in geval van ruitschade, telt mee voor 8%.
  • De dekking van accessoires (inclusief audio en telecom) doet mee voor 5%.
  • Het standaard eigen risico tenslotte, telt eveneens mee voor 5%.

Het getoonde testresultaat in de Autoverzekeringvergelijker komt uit een tweetal bronnen:

  • Klanttevredenheidsmeting Gfk (op termijn vervangen door reviews).
  • Polisvoorwaardenonderzoek Consumentenbond.

Volledig casco

  1. Afschrijvingsmethode, uitkering: 33%
  2. Gedekte gebeurtenissen binnen- en buitenland: 27%
  3. Hulpverlening, vervangend vervoer, reparatie: 22%
  4. Ruitschade: 8%
  5. Accessoires: 5%
  6. Eigen risico: 5%

Beperkt casco

  1. Gedekte gebeurtenissen binnen- en buitenland: 40%
  2. Afschrijvingsmethode, uitkering: 25%
  3. Ruitschade: 17%
  4. Hulpverlening, vervangend vervoer, reparatie: 8%
  5. Accessoires: 5%
  6. Eigen risico: 5%

WA

  1. Hulpverlening, vervangend vervoer: 65%
  2. Gedekte gebeurtenissen binnenland: 25%
  3. Gedekte gebeurtenissen buitenland: 10%

Testoordeel
Eens per jaar onderzoeken we ook de premies van de autoverzekeringen. Hiervoor maken we meer dan een miljoen premieberekeningen. We gaan uit van 36 verschillende situaties. Bijvoorbeeld iemand van 40 jaar die 20.000 kilometer per jaar rijdt met een Audi A4 uit september 2009. Die 36 situaties combineren we met 230 verschillende postcodes. Voor deze combinaties zijn de premies berekend van ongeveer 50 autoverzekeringen, voor de 3 verschillende dekkingen: WA, beperkt casco en allrisk.

Op basis van deze uitkomsten bekeken we welke aanbieders gemiddeld als goedkoop en als duur uit de vergelijking kwamen.

AFM-vergunning

Voor het bemiddelen in verzekeringen beschikt de Consumentenbond over een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder nummer 12020656.

Hoe verdienen wij met het vergelijken van autoverzekeringen?

Aanvraagproces
Het aanvragen van een polis via de vergelijker verloopt op verschillende manieren.

  • De aanvraagknop leidt naar een aanvraagformulier op de website van de verzekeraar. Hier moet je opnieuw een aantal gegevens invullen. De verzekeraar handelt de  aanvraag verder af.

Bij deze methode ontvangt de Consumentenbond een vergoeding van €50 voor iedere geslaagde aanvraag. Hiervoor werken wij meestal samen met Zanox. Op dit moment is bij de volgende aanbieders mogelijk om op deze manier een autoverzekering aan te vragen: Aegon, Allianz Nederland, ANWB, Centraal Beheer, Ditzo, FBTO, Generali, Hema, InShared, Nationale-Nederlanden, Ohra, Onna-onna, Univé en Zelf.

  • De aanvraagknop leidt naar een aanvraagformulier van de Consumentenbond. Wij sturen de aanvraag door naar de verzekeraar. Deze partij neemt de aanvraag in voorlopige dekking en handelt deze verder af.

Bij deze methode ontvangt de Consumentenbond een vergoeding van €50 voor iedere doorgestuurde aanvraag. Hiervoor werken wij samen met Intrasurance, deze partij levert de polissen aan de betreffende verzekeraar aan. Op dit moment is het bij de volgende aanbieders mogelijk om op deze manier een autoverzekering aan te vragen: AllSecur, Klaverblad, VerzekerUzelf en WitGeld.

  •  De aanvraagknop leidt naar een aanvraagformulier van de Consumentenbond. Wij zorgen voor de verdere afhandeling, de verzekeraar neemt de aanvraag in voorlopige dekking. Een poliswijziging, adreswijziging of schademelding regel je zelf via Mijnwebpolis.nl.

Bij deze methode ontvangt de Consumentenbond een vergoeding van €50 voor iedere aanvraag. Hiervoor werken wij samen met Intrasurance. Je polis wordt in dit geval beheerd via Mijnwebpolis.nl, een onderdeel van Intrasurance. Op dit moment is het bij de Goudse mogelijk om op deze manier een autoverzekering aan te vragen.

Cashbackvergoeding AllSecur
Consumenten die per 1 juni 2014 een AllSecur autoverzekering afsluiten via de Autoverzekeringvergelijker, krijgen de eerste 12 maanden een 'cashbackvergoeding' (geld terug). Dit bedrag is al verwerkt in de premies. Hierna vervalt de regeling automatisch. Per dekking geldt een ander eenmalig tarief, op jaarbasis: €25 cashback (WA), €35 cashback (Beperktcasco) en €50 cashback (Volledigcasco).

Extra korting Verzekeruzelf.nl                                                                     
Consumenten die een Verzekeruzelf.nl autoverzekering afsluiten, krijgen het eerste jaar 10% extra korting (sinds 4 maart 2015). De extra korting geldt voor elke hoofddekking (WA, beperkt casco of volledig casco), maar niet voor een eventuele aanvullende dekking. Om in aanmerking te komen voor de korting, moet de verzekering worden aangevraagd via de Autoverzekeringvergelijker. Na een looptijd van 12 maanden vervalt de korting automatisch.

Acceptatie
De Consumentenbond ondersteunt het aanvragen van een autoverzekering. Wij kunnen nagaan wanneer en bij welke verzekeraar een aanvraag is gedaan, maar niet of je geaccepteerd bent door de verzekeraar. Dit laat de verzekeraar per e-mail weten, doorgaans binnen 7 werkdagen.

Geen winstoogmerk
De Consumentenbond is een vereniging zonder winstoogmerk. Alle inkomsten investeren we in betere dienstverlening voor de consument - en in het bijzonder voor zijn leden. Meer informatie: onze inkomsten.

Predicaten
De Consumentenbond test producten en diensten en geeft die vervolgens een Testoordeel mee. Naast dat Testoordeel wordt ook een richtprijs van een product of dienst bepaald. Op basis daarvan wordt de prijs/kwaliteitverhouding berekend en kan een getest product of een dienst binnen zijn groep of categorie een predicaat meekrijgen.

Bedrijven mogen onder heldere voorwaarden een licentie nemen op het uitgedeelde predicaat, zodat ze het logo in hun reclame-uitingen kunnen gebruiken.

Predicaten

De Consumentenbond test producten en diensten en geeft die vervolgens een testoordeel mee. Naast dat testoordeel wordt ook een richtprijs van een product of dienst bepaald. Op basis daarvan wordt de prijs/kwaliteitverhouding berekend en kan een getest product of een dienst binnen zijn groep of categorie een predicaat meekrijgen.

Bedrijven mogen onder heldere voorwaarden een licentie nemen op het uitgedeelde predicaat, zodat ze het logo in hun reclame-uitingen kunnen gebruiken.

  • Beste uit de test

    Beste uit de test
    Producten in deze groep hebben de beste kwaliteit. Ze hebben een Testoordeel dat weergegeven wordt in een rapportcijfer.
  • Beste koop

    Beste koop
    Dit zijn producten die een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden bij de door ons genoemde richtprijs. Ze hebben een Testoordeel dat weergegeven wordt in een rapportcijfer. Dat rapportcijfer is minimaal een 6,0.
  • Afrader

    Afrader
    Dit zijn producten en/of diensten die een slechte kwaliteit bieden en daarom niet aan te bevelen/koopwaardig zijn, ongeacht de prijs. Ze hebben een Testoordeel dat weergegeven wordt in een rapportcijfer. Dat rapportcijfer is lager dan een 3,0.