Start campagne: Klachten Zat? Los het op!

Uit een enquête van de Consumentenbond blijkt dat 58% van de 3032 respondenten het afgelopen jaar een klacht had over een product, dienst of bedrijf zelf. Maar liefst 61% is ontevreden tot zeer ontevreden over de afhandeling daarvan. Jaarlijks krijgt de Consumentenbond duizenden meldingen van consumenten over bedrijven, waaruit blijkt dat die hun klanten niet correct helpen bij de afhandeling van klachten. Reden voor de Consumentenbond de campagne ‘Klachten zat? Los het op!’ te starten. Deze loopt van 15 juli tot en met 31 december.

De Consumentenbond roept consumenten op hun slechte of goede ervaringen met klachtenbehandeling, te melden op de site www.klachtenzat.nl

Onderzoek

De lange afhandelingduur, de geboden oplossing, niet serieus genomen worden en het niet nakomen van afspraken zijn de grootste ergernissen voor consumenten. Daarnaast heeft 54% meer dan drie pogingen moeten doen om een klacht afgehandeld te krijgen. Bij 30% was zelfs vijf of meer keren contact nodig. 1 op de drie mensen die een ervaring had met een keuzemenu voor telefonische klachtenafhandeling vond dat onduidelijk. 44% van de klachten die nog liepen op het moment van de enquête heeft een looptijd van langer dan acht weken. Tot slot geeft een kwart van de respondenten aan dat het bedrijf vindt dat een klacht is afgehandeld, terwijl dat volgens hen nog niet het geval is. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het juli/augustusnummer van de Consumentengids.

Campagne

Op www.klachtenzat.nl kunnen consumenten hun ervaringen met bedrijven en slechte klachtenafhandeling kwijt. Bedrijven die veel gelijksoortige klachten veroorzaken en die structureel niet goed oplossen, worden daarop aangesproken. Met deze campagne wil de Consumentenbond structurele afspraken met bedrijven maken over een kwalitatief goede klachtenafhandeling, zodat consumenten klantvriendelijker worden geholpen en krijgen waar ze recht op hebben. Ook positieve voorbeelden zijn welkom.

Consumenten vinden op de website een overzicht van hun rechten en modelbrieven voor klagen. In een stappenplan is beschreven hoe het indienen van een klacht efficiënt kan worden aangepakt. Ook kunnen consumenten ergerniswekkende wachtmuziekjes nomineren voor het samenstellen van een top tien. Op Twitter kunnen consumenten via #klachtenzat delen wat de slechtste en beste bedrijven zijn qua klachtenafhandeling.

  • 32

    32 personen vinden dit leuk!

  • 23

    23 personen vinden dit niet leuk!

footer image