Wall of Shame

Bekijk hier opzienbarende verkooptrucs en rare etiketten.

Help mee deze verzameling Kletsplaatjes en Nepetiketten uit te breiden, zoals:

  • producten waarvan de naam niet overeenkomt met de inhoud
  • belangrijke ingrediënten die er nauwelijks in blijken te zitten
  • loze claims (bijvoorbeeld 0% vet op een product met veel suiker)

Stuur ze naar: kletsplaatjes@consumentenbond.nl

AH mueslireep klein Lidl Jalapenoburger klein  Unox kippensoep klein AH Guarana klein
Royal club goood energy klein Karvan Cevitam fruitgehalte klein  AH knakworstjes klein AH Puur en Eerlijk babyvoeding
Albert Heijn vanille vla met 100% weidemelk Appelsientje preview aangepast   Wasa spelt crackers Sultana Yofruit bosvruchten
  Bio-Vruchten Thee zonder toegevoegde suikers  AH koffiecreamer aangepast preview   visual-overzicht-aldi-honingmix  coop pesto overzicht
  rivella overzicht  aldi notenmelange preview aangepast   verstegen kruidenzout overzicht  visual-overzich(6)granaat
  visual-overzicht-KL-sourcy  visual-overzich(6)eve   visual-overzichtspagina(6)vlaflip  visual-overzichtspagina(6)hero
  visual-overzicht-KL-lotus  bosui preview aangepast   Gouda's Glorie fritessaus aangepaste verpakking  visual-overzichtspagina(6)bertolli
  Karvan Cevitam imonade aangepaste verpakking  visual-overzich(6)tomatenpuree   visual-overzicht-KL-ontbijtkoek  visual-overzicht-KL-koek-katja-drop
visual-overzicht-KL-klene-drop visual-overzicht(6)cracotte visual-overzicht(6)healthy-people visual-overzicht(6)katja-appekoppen
visual-overzicht(6)krab-salade-hema visual-overzicht(6)melkan visual-overzicht(6)mosselen visual-overzicht(6)salade-dressing
calve slasaus aangepast visual-overzicht-ah-druivensap-aangepast visual-overzicht-KL-guacamoli visual-overzicht-KL-liga-fruitkick
visual-overzicht-KL-crystal-clear visual-overzicht-KL-st-dalfour-aarbeien visual-overzicht-KL-koek-speculaas visual-overzicht-KL-ketchup

 

 

Deel bericht via:
Print
  • 53

    53 personen vinden dit leuk!

  • 29

    29 personen vinden dit niet leuk!

Alle reacties (54)

  • Inderdaad! helemaal mee eens. Ik wil weten uit wel land iets komt! EU...jaja, dat zegt mij helemaal niets! Reageer op deze reactie
  • Het vinkje kijkt inderdaad niet zo nauw. Magere GOUDA KAAS uit Polen krijgt ook een vinkje. Hetzelfde geldt voor vrije uitloop MAYO uit Spanje. Biogarde uit Duitsland. Al gauw blijkt dat het uit de fabrieken van Unilver en/of Fiesland Campina komt. Het vinkje is een "slagerr die zijn eigen vlees keurt"" Wij willen duidelijk herkomst op verpakking. Bijvoorbeeld KAAS UIT POLEN met grote letters op verpakking.. Reageer op deze reactie
  • ik eet groenten vers maar als ik in bharhein ben eet ik nederlandse spercibonen en dat zeg ik dan in de supermarkt waarom eten we hier spercibonen uit senegal afrika moet kopen vroeger aten we altijd goede groente uit nederland maar de boer moet meer krijgen dus de export dat is het devies van grenery dat heb ik in de wereld gezien Reageer op deze reactie
  • Fijn rood sap met bosfruit van Appelsientje! Echter is de 89,2% appel en witte druif niet aan de verpakking af te zien. Op de foto alleen maar frambozen, aardbeien, verschillende soorten rode bessen en veel kersen....... Reageer op deze reactie
  • Nutella begin je dag goed!?!?! Ook zo'n onzin. Lekkere goede start van je dag met een bonk suiker op n stuk wit stokbrood.... Reageer op deze reactie
  • Door mijn eetstoornis ben ik achterop pakken gaan kijken, hilarisch soms, zoals je wordt misleidt. Reageer op deze reactie
  • @ W. Schouten. Dat ik er zelf niet op gekomen ben, op de 'schandpaal'..... Ik heb de 'wall of shame' aangemeld voor de SOF van de maand bij de Stichting Nederlands. Die ijvert voor het gebruik van de Nederlandse taal in Nederland tussen Nederlanders die met elkaar in het Nederlands communiceren. Reageer op deze reactie
  • schandpaal is een uitstekend nederlands woord AAN DE SCHANDPAAL met die artikelen Reageer op deze reactie
  • Soms een beetje spijkers op laag waters zoeken, soms scherp opgemerkt. Toch goed dat íémand oplet. Er wordt ons al zoveel en zolang onzin op de mouw gespeld door de fabrikanten "vertel maar een hoop onzin, niemand die het snapt, iedereen gelooft het en koopt het wel" schijnen ze te denken. De schuldigen zijn de marketeers en de reclameontwerpers. Wall-of-shame? Shame on you, reclamemaker! Reageer op deze reactie
  • Heb de opmerking bij de artikelen bekeken, geen schokkende zaken gezien. Kletspraat van de consumentenbond zelf deze Wall of Shame. Reageer op deze reactie
  • Beste consumentenbond blijkbaar kan je hier alleen maar een primaire reactie plaatsen en worden reacties op reacties niet gekoppeld! Graag de site hierop aanpassen!! Reageer op deze reactie
  • zeker geen diabetici of mensen met obesitas in de familie? Reageer op deze reactie
  • Leuke actie. Want ook al ben je een 'weldenkende consument', vroeg of laat trap je toch in zo'n rare claim. Gewoon doen: ALTIJD de etiketten lezen, al zijn het kleine lettertjes. Koop niets waarvan het eerste ingrediënt 'glucose-fructosestroop' is. Als ik jam koop wil ik dat het eerste ingrediënt is.... FRUIT! Lees eens het etiket van die lekkere 'mergpijpjes'! Grappige lektuur: daar zit helemaal niets in wat je kunt eten of uitspreken. Dan weet je toch genoeg? Reageer op deze reactie
  • Peter van Goor: Houd nou toch eens op met die idiote hetze tegen suiker ("SUIKERMAFFIA", "topcriminelen"). Er is niks mis met suiker, maar zelfs de Consumentenbond gaat mee in deze hype, die over een paar jaar weer weggezakt zal zijn. Ik erger mee veel meer aan ongevraagde NEPSUIKERS. U weet wel, van de 'laait'-produkten. Maar dus ook zomaar in gewone frisdranken, waar je dan pas achter komt door de kleine lettertjes te lezen. Blijkbaar is nepsuiker al goedkoper dan gewone suiker. Maar wel gevaarlijker. Aspartaam wordt al in verband gebracht met ziektes. Ik drink dan ook alleen maar pure sappen. Reageer op deze reactie
  • Ben het helemaal met je eens w.b.t. taalgebruik. Ik word doodmoe van dat popie Engerlands van tegenwoordig. Als bijvoorbeeld voor de zoveelste keer het woord 'kids' of 'wellness' opduikt. Braak. Reageer op deze reactie
  • Ja, kletspraatjes kom je overal tegen. Die hebben de kennelijke bedoeling om iets mooier voor te stellen dan het is. Ooit op het etiket van kalfsleverworst gekeken? Daar zit praktisch geen kalfslever in. Wel varkenslever. Als je kalfsleverworst wil moet je het speciaal vragen, maar wees niet verbaasd als de juffrouw niet eens weet dat er verschil is.. Erger vind ik wel dat de Consumentenbond zich ook in die trend van het mooier-willen-voordoen laat meesleuren. Het gebruik van de vreemde taal, ja. Gewoon bekakt willen doen. Haagse wortels? (net als ikzelf trouwens...) Mag ik de directie van de bond serieus vragen daarin een weloverwogen en pricipieel afwijzend standpunt in te nemen? Reageer op deze reactie
  • Als we alle rotszooi niet zouden kopen, dan is het leven de helft goedkoper! Daar zijn we toch zelf bij? Reageer op deze reactie
  • Het "Kies bewust" logo is volgens mij het meest misleidende logo wat er bestaat en ik snap niet dat dit toegepast mag worden. Hoe kunnen dropjes [vol suiker] of kipkerriesalade [vol mayonaise] nu een "bewuste" en dus gezonde keuze zijn zoals gesuggereerd word in de reclamecampanges en spotjes op TV? Is dit omdat er net 1 gram minder vet zit van dit merk Kipkerriesalade dan de kipkerriesalade van een ander merk? Ik kan mij geen andere reden bedenken voor deze kolder. Volgens mij is het een misleidend nep-logo zelf bedacht door de grote voedselproducenten zoals Campina en Ahold. Ik snap niet hoe de reclamecodecommissie of de regering dit goed kan keuren. Reageer op deze reactie
  • Hihi! Wil iedereen die zich stoort aan de engelse naam van deze campagne misschien zijn bijdrage controleren op spelfouten? Het ziet er zo komisch uit, terwijl het waarschijnlijk niet zo bedoeld is...! Reageer op deze reactie
  • hoezo is de titel zo erg, kijk liever naar de inhoud. En het is nou eenmaal zo dat steeds meer mensen eerder dit lezen dan een kopje met , 'schaammuur' dit klinkt erg oudbolig. Ook bij de consumentenbond moet geprobeert worden zoveel mogelijk mensen het artikel te laten lezen, en hier is niets mis mee. En als het zo verschrikkelijk is, lees het dan niet en hou je bezig met iets wat wel nut heeft om te posten.anyway (engels haha), ik vind de komst van zoetstoffen nog het ergst, want dit misleid je lichaam, en producten met suiker zijn veel lekkerder. Ik vind ook, als je niet van suiker producten af kunt blijven dan is dat toch je eigen probleem. verder zou ik iedereen adviseren om gewoon groente bij de groenteboer te haalen en vlees bij de slager en brood bij de bakker. en als dit te omslachtig is dan zou ik kiezen voor verse producten van de super mark, behalve van albert heijn want dat zijn de grootste oplichters ooit kwa versheid en prijs. vooral vlees is er ver onder de maat. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Voeg bestanden of filmpje toe
Ik wil graag op de hoogte blijven van de campagne Kletsplaatjes
Ik ontvang graag de Consumentenbondnieuwsbrief met nieuws, tests en tips (wekelijks voor leden, 2 wekelijks voor niet-leden)

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

footer image