icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Inloggen Maak kennis

Stap vóór 4 mei over en bespaar tot €352
Energiecollectief wegens succes verlengd

Stop rare regels bij mobiele abonnementen!

De telecommunicatiemarkt is ondoorzichtig en heeft te veel rare regels. De Consumentenbond vindt dat abonnementen duidelijker moeten worden.

Actie Update

Schrijf je in voor de actie nieuwsbrief en ontvang maximaal vier updates per jaar. Lees onze privacystatement en gebruikersvoorwaarden website.

Jij ontvangt maandelijks een update van deze actie!

U dient een geldig e-mailadres in te voeren.

Tot dusver

  • Nieuws | 21 april 2015 | 3 reacties

    'Onwaarschijnlijk vrij' bij Choozze?

    Choozze is een provider met een abonnement met 'onwaarschijnlijk vrij' internet. In korte tijd heeft de Consumentenbond ruim 20 klachten ontvangen. Klanten zeggen een waarschuwing te hebben ontvangen zodra zij 2 GB verbruiken, terwijl hun 10 GB was beloofd.
    Lees meer

  • Nieuws | 15 april 2015 | Plaats een reactie

    Honderden klachten Online.nl

    De Consumentenbond blijft klachten ontvangen over Online.nl en blijft daarom de provider aanspreken om de klachten goed op te lossen. Bovendien is het belangrijk dat de provider bij de verkoop van zijn producten duidelijk maakt welke internetsnelheid mensen écht krijgen.
    Lees meer

  • Nieuws | 09 april 2015 | 1 reactie

    Ben onbereikbaar

    Sinds maart 2015 krijgt de Consumentenbond veel klachten over telecomprovider Ben. Mensen kunnen niet bellen of internetten en bovendien krijgen ze de klantenservice van Ben zelf moeilijk te pakken. Ben laat weten dat de technische problemen inmiddels zijn opgelost en dat klanten die problemen hebben ervaren daarvoor compensatie kunnen krijgen.
    Lees meer

  • Nieuws | 27 maart 2015 | Plaats een reactie

    BEUC: aandacht voor consumentenrechten bij Europese telecomabonnementen

    BEUC, de Europese consumentenorganisatie, gaat bij politici in Brussel pleiten voor betere consumentenrechten bij telecom contracten, het waarborgen van een open internet (netneutraliteit) en een einde aan roamingkosten.
    Lees meer

  • Nieuws | 17 december 2014

    T-Mobile USA maakt data een jaar houdbaar

    Hoe kómen ze erop...?!
    Lees het bericht op MacRumors

  • Actie werd gesloten | 26 november 2014 | 1 reactie

    Einde van de Actie Beltegoed

    Er komt een einde aan de actie #Beltegoed, die inmiddels door ruim 39.000 mensen is gesteund. De Consumentenbond heeft de laatste jaren aangedrongen bij providers en politiek. Via de politiek leek dit effect te hebben, maar uiteindelijk heeft de actie niet geleid tot wettelijke maatregelen en weinig effect gehad op de houdbaarheid van tegoeden van mobiele abonnementen.
    Lees meer

  • Nieuws | 23 september 2014 | 28 reacties

    Minister Kamp neemt geen wettelijke maatregelen voor houdbaar beltegoed

    De Consumentenbond is teleurgesteld dat minister Kamp (Economische Zaken) geen wettelijke maatregelen neemt om beltegoed langer houdbaar te maken. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Kamp dat hij bij de telecomproviders verbetering ziet en erop vertrouwt dat ze dit doorzetten. De Consumentenbond constateerde echter in juni 2014 nog dat providers te weinig deden aan het langer houdbaar maken van tegoeden.
    Lees meer

  • Nieuws | 25 juli 2014 | 2 reacties

    Websites providers vaak onduidelijk over beltegoed en afronden

    Veel aanbieders van mobiele telefonie zijn op hun website onduidelijk over de houdbaarheid van het beltegoed en de manier waarop ze afronden bij abonnementen.
    Lees meer

  • In de media | 14 maart 2014 | 34 reacties

    Afronden beltijd kost €21 miljoen per maand

    Telecomproviders brengen maandelijks €21 miljoen teveel in rekening omdat ze mobiele telefoongesprekken naar boven afronden op minuten. Consumenten betalen hierdoor maandelijks voor 323 miljoen minuten die ze niet gebruiken.
    Lees het nieuwsbericht

  • Nieuws | 25 februari 2014

    Start actie 'Stop afronden op minuten!'

    Het overgrote deel van de mobiele telecomproviders rondt beltijd nog steeds af op minuten in plaats van secondes. De Consumentenbond roept providers en politiek op om het beleid van afronden van telefoongesprekken op minuten definitief de wereld uit te helpen.
    Lees meer

  • Nieuws | 20 december 2013 | 18 reacties

    Brief aan Kamp over randvoorwaarden voor houdbaar #Beltegoed

    De Consumentenbond vindt het goed nieuws dat Minister Kamp bij providers aandringt op de komst van abonnementen mét houdbare tegoeden, maar de Bond vindt wel dat het aanbod van providers dan aan een aantal voorwaarden moet voldoen.
    Lees meer

  • Nieuws | 29 oktober 2013 | Plaats een reactie

    Thuiskopieheffing vaak te laat in beeld

    Bijna 40% van de webwinkels blijkt de kosten voor de thuiskopieheffing niet in de aanbiedingsprijs van smartphones op te nemen. Vaak verschijnt bij het afrekenen opeens de heffing en moeten consumenten tot €6,05 bijbetalen.
    Lees meer

  • Nieuws | 18 oktober 2013 | 42 reacties

    Minister Kamp geeft telecomproviders nog de tijd tot 2014

    Telecomproviders krijgen van minister Kamp (Economische Zaken) tot 2014 om ook abonnementen aan te bieden waarbij het beltegoed niet na een maand al vervalt. Gebeurt dit niet, dan komt hij met wetgeving.
    Lees het nieuwsbericht

  • Actie was een succes | 29 mei 2013 | 5 reacties

    Actie voor houdbaarheid beltegoed succesvol

    Minister Kamp (Economische Zaken) vindt het vervallen van beltegoed een serieus probleem en gaat dit met de sector bespreken. Dit zei de minister op het Algemeen Overleg Telecommunicatie op 28 mei 2013. Tijdens dit overleg bleek bovendien dat een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat tegoeden voor bellen, sms'en en internetten minimaal een half jaar houdbaar blijven.
    Lees meer

  • Hoogtepunt | 16 april 2013 | 1 reactie

    Actie op het Plein in Den Haag

    De Consumentenbond overhandigt de petitie '#Beltegoed. Mijn beltegoed is van mij!' aan de Tweede Kamer op het Plein in Den Haag. De petitie is inmiddels door 26.535 mensen ondertekend. Op het Plein staat ook een grote geldwindmachine, waarin een 'provider' geld pakt.
    Bekijk en beeldverslag

  • In de media | 16 april 2013 | 26 reacties

    Providers innen maandelijks €68 miljoen aan ongebruikt beltegoed

    Elke maand vervalt in Nederland €68 miljoen aan beltegoed blijkt uit cijfers van de Consumentenbond. De Consumentenbond vindt dit schandalig en wil dat tegoeden minimaal een jaar houdbaar zijn. Omdat providers dit weigeren te veranderen, is de politiek nu aan zet.
    Lees het nieuwsbericht

  • Nieuws | 26 november 2012 | Plaats een reactie

    Providers moeten abonnement aanbieden dat afrondt op secondes

    Providers moeten in het nieuwe jaar een abonnement aanbieden waarbij consumenten bij telefoongesprekken betalen voor wat zij daadwerkelijk verbruiken. Consumenten betalen dan voor een telefoongesprek per seconde en niet afgerond naar minuten.
    Lees meer

  • Actie gestart | 22 februari 2012 | 32 reacties

    Start actie #Beltegoed: 'Mijn tegoed is van mij!'

    Tegoeden voor bellen, sms'en en internetten moeten een jaar houdbaar blijven. Omdat providers deze oproep blijven negeren, start de Consumentenbond de petitie '#Beltegoed, mijn tegoed is van mij!'.
    Lees het nieuwsbericht

  • Nieuws | 16 februari 2012 | 4 reacties

    Ruim 10.000 e-cards verstuurd

    Meer dan 10.000 e-cards zijn aan telecomproviders verzonden in de actie ‘doe een telecomwens’ van de Consumentenbond. De meeste wensen gingen over 'Gesprekken afrekenen per seconde' (3869) en 'tegoeden een jaar houdbaar maken' (3662). We geven in een overzicht weer hoe de providers met de wensen omgaan in hun huidige abonnementen. Deze 'telecomwens scores' zullen iedere twee maanden worden bijgewerkt.
    Bekijk het overzicht

  • Nieuws | 19 januari 2012 | 7 reacties

    E-card actie voor einde aan rare regels bij mobiele abonnementen

    We starten de actie 'Doe een telecomwens' om zo samen met consumenten een einde te maken aan de rare regels van mobiele telecomaanbieders, zoals het naar boven afronden van gesprekken en het vervallen van beltegoeden.
    Lees het nieuwsbericht

  • Nieuws | 18 oktober 2011

    Transparantie telecomwebsites onvoldoende

    Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat informatie over houdbaarheid van tegoeden en het afronden van gesprekken naar minuten of secondes moeilijk op de websites van telecomaanbieders is te vinden. Ook Tweede Kamerleden Ad Koppejan (CDA) en Jhim van Bemmel (PVV) namen de proef op de som.
    Lees het nieuwsbericht

  • Nieuws | 06 oktober 2011 | 25 reacties

    Rubriek 'provider leg eens uit'

    Wegvallen tegoeden, secondes die minuten worden: sommige ´regels´ in de mobiele telecommuncatiemarkt roepen vragen op. In de rubriek ´provider leg eens uit´ leggen we dit soort onderwerpen bloot. Samen met jullie reacties vragen wij de providers om uitleg.
    Lees meer

Toon volledige tijdlijn Toon beknopte tijdlijn Terug naar boven
1.515 consumenten beoordelen de Consumentenbond met gemiddeld een 7,8