Waar de Bond voor staat

De Consumentenbond vindt dat consumenten moeten kunnen kiezen en wil dat keuzeinformatie transparant is. Ook tarieven en voorwaarden van mobiele abonnementen moeten dus duidelijk en overzichtelijk worden gegeven. Verder moet de informatie begrijpelijk zijn en tijdig worden gegeven, dus op een moment dat de consument nog kan kiezen.

Ook moet er goede concurrentie zijn, zodat consumenten kunnen kiezen uit een eerlijk aanbod. Aanbieders moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen in plaats van die zo veel mogelijk af te schuiven op consumenten en consumenten moeten laagdrempelig hun recht kunnen halen bij geconstateerde gebreken of falen.

De laatste maanden maakte de Consumentenbond zich onder meer sterk voor:

Einde aan de rare regels

Bekijk de video

De telecommunicatiemarkt is ondoorzichtig door de enorme hoeveelheid aan abonnementen en wirwar van begrippen. De rare regels moeten anders door:

  • Bij alle abonnementen gesprekken af te rekenen per seconde (ook de eerste secondes);
  • Bij alle abonnementen het tegoed van zowel bellen, sms'en als internet een jaar houdbaar te laten zijn;
  • Abonnementen aan te bieden met grote databundels, zonder dat er grote bel- en sms-bundels moeten worden afgenomen;
  • Mensen zonder databundel die toch gebruik maken van internet, niet te confronteren met hoge rekeningen. Het tarief per MB voor mobiel internet zonder bundel mag niet torenhoog zijn. Een alternatief is om het gebruik van internet zonder databundel te blokkeren.

Lees ook:

Compensatie bij storingen

De Consumentenbond pleit voor wetgeving die telecomaanbieders verplicht compensatie uit te betalen na grote storingen, vergelijkbaar met de regeling in de energiemarkt. Daar hebben elektriciteitsbedrijven een wettelijke plicht om consumenten te compenseren wanneer een storing op het elektriciteitsnetwerk langer dan een aantal uren duurt.

Een wettelijke regeling schept duidelijkheid voor consumenten en providers. Op dit moment is de compensatie na een storing willekeurig. Consumenten krijgen soms wel en soms geen tegemoetkoming voor een gebrekkige dienstverlening. Dit doet geen recht aan de belangrijke rol die telecommunicatie inneemt in de samenleving.

Lees ook:

Deel bericht via:
  • 14

    14 personen vinden dit leuk!

  • 14

    14 personen vinden dit niet leuk!

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Voeg bestanden of filmpje toe

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

footer image