Consumentenbondforum

Verkeerde schadevrije jaren geregistreerd

Het forum van de Consumentenbond is verplaatst: www.consumentenbond.nl/community Maak gebruik van je leden-inlog of registreer je gratis voor onze nieuwe community.

Verkeerde schadevrije jaren geregistreerd

Berichtdoor FabulousFabian » di mei 11, 2010 9:55 pm

Ik had mijn oude auto een tijd lang verzekerd bij de OHRA. Vanwege het prijsverschil heb ik besloten eind 2009 over te stappen naar de HEMA. Ten tijde van de overstap had ik 8 schadevrije jaren opgebouwd. Dit heb ik ook als zodanig aan de HEMA doorgegeven. In maart 2010 heb ik mijn auto verkocht en een nieuwe auto gekocht. Deze nieuwe auto heb ik bij AllSecur verzekerd en bij het aangaan van de verzekering heb ik ook hier weer mijn 8 schadevrije jaren opgegeven. Na een maand kreeg ik een bericht van AllSecur dat na controle in RoyData (landelijk register) bleek dat mijn schadevrije jaren niet 8 waren, maar 0 en dat de premie dus ook aangepast zou worden.
Naar aanleiding hiervan de OHRA gebeld, die mij konden bevestigen dat zij in hun systeem inderdaad 8 jaar hadden staan en dit ook zo hadden geregistreerd in RoyData. Met dit verhaal naar de HEMA gegaan, maar de enige reactie die ik kreeg was letterlijk:
Bij het aangaan van de autoverzekering heeft u inderdaad gemeld dat u recht zou hebben op 7 schadevrije jaren. Bij controle in Roy-data (de speciale database voor verzekeraars en tussenpersonen) is
gebleken dat uw opgebouwde schadevrije jaren hierin NIET zijn vastgelegd.
Om die reden is bij het verwerken van het royement het aantal schadevrije
jaren aangepast. Wij hopen u hiermede van dienst te zijn. Met vriendelijke
groet, HEMA Verzekeringen

Hier uiteraard direct op gereageerd met het vriendelijke verzoek de gang van zaken uit te zoeken en uit te zoeken waar de fout ligt. Hier heb ik nog steeds geen reactie op gekregen.

Waar kan ik terecht met dit probleem? De HEMA is alleen per e-mail te bereiken en reageert dus niet. Is er een overkoepeld orgaan waar ik terecht kan met mijn klacht? Kan RoyData hier iets mee doen?

Alvast bedankt voor de hulp.
FabulousFabian

Re: Verkeerde schadevrije jaren geregistreerd

Berichtdoor HelenNicole » zo mei 16, 2010 3:35 pm

Ik kreeg op 7 mei een email dat er een bericht geplaatst is in mijn HEMA digitale polismap. Omdat ik per 1 mei jl. weer een extra jaar schadevrij heb gereden (nu 10 jaar schadevrij) en dat de 15% actiekorting van het eerste jaar is afgelopen (ik ben miv 1/5/09 bij de HEMA verzekerd), ging ik ervan uit dat het bericht hier over zou gaan. Maar niets is minder waar!

Op 15 mei in de digitale polismap bericht gelezen: mijn premie is maandelijks met € 20,- verhoogd, omdat Bij beëindiging van de autoverzekering bij uw vorige autoverzekeraar is deze verplicht de door u opgebouwde schadevrije jaren te registreren in een centrale database van motorrijtuigenverzekeraars, genaamd Roy-data. Helaas zijn uw schadevrije jaren niet in de database van Roy-data geregistreerd. Het gevolg hiervan is dat uw no-claim kortingspercentage wordt gecorrigeerd. Deze correctie wordt per eerstkomende premievervaldatum doorgevoerd. Vanzelfsprekend wordt er bij bepaling van het percentage rekening gehouden met uw schade(vrij)verloop in het afgelopen verzekeringsjaar.

Dus ipv 10 jaar schadevrij is de premie nu gebaseerd op 1 jaar schadevrij!! De HEMA schrijft wel: Mocht u alsnog een originele verklaring van schadevrije jaren van uw vorige autoverzekering kunnen overleggen (die niet ouder is dan 1 jaar), dan passen wij uw schadevrije jaren hierop aan. Maar de originele verklaring van mijn vorige verzekeraar dateert van april 2009! Bovendien staat op deze verklaring duidelijk dat zij mijn gegevens hebben geregistreerd in de Roy-Data, dus het toezenden van deze verklaring was vorig jaar, na telefonisch overleg met de HEMA, niet nodig want de gegevens zou de Hema daaruit halen.

Dus de verklaring is niet meer geldig, omdat de HEMA na 1 JAAR hierop terugkomt! En mijn schadevrije jaren staan, volgens de HEMA, niet in de Roy-data! Ik voel me machteloos! Ik heb de HEMA een reactie gestuurd, maar de ervaring leert dat zij hier heel traag op reageren!! Bovendien als je telefonisch een vraag wilt stellen over je polis, dan word je eindeloos in de wacht gezet! Ga het wel proberen! Ik ga ook met Roy-data bellen hoe het kan dat de HEMA de gegevens in de Roy-data of verkeerd interpreteert of zelf aanpast???! Wordt vervolgd! Misschien dat Fabian er ook nog iets aan heeft.

Ik heb wel het gevoel dat de HEMA een spelletje speelt met haar klanten! Zijn er meer mensen met soortgelijke ervaring?
HelenNicole

Keer terug naar Geld & verzekeringen