Consumentenbondforum

Stedin

Stedin

Berichtdoor vonk_niels » vr maart 16, 2012 12:00 pm

Hallo, goedemiddag,

Februari 2011 heb ik mijn eerste koopwoning gekocht in Utrecht. Het betreft een beneden/tussenwoning. De eerste vier maanden ben ik druk geweest met grote verbouwingen. Elke maand betaalde ik aan de Nuon een voorschot van 100 eurowat uiteindelijk resulteerde in een jaarafrekening waarbij ik ruim 600 euro terug heb gekregen. Sinds een half jaar had ik nogal wat problemen met mijn gasfornuis. Het gasfornuis blies zo hard dat het zichzelf uitblies. Ik moet het gasfornuis steeds op de laatste stand zetten, zodat deze gewoon een bleef.

Toen de extreem koude dagen haar introk hadden genomen stond de verwarming bij afwezigheid op 16 graden en als ik thuis kwam (+/- 18:00) op 19 a 20 graden. Deze gig om een uurtje of half 11 weer terug naar 16 graden. Ik heb vanaf 1 november t/m maart wekelijks de meterstanden opgeschreven. waarom?

Ik heb Stedin een aantal keren gebeld ivm mijn gasfornuis. Zij gaven steeds aan dat dat aan mijn gasfornuis moest liggen. Ook de meter in de gasmeter liep extreem hard. Ik heb e.e.a. met 5 buren (vergelijkbare gezinssituaties: alleen, werken overdag) vergeleken en bij hen was het gasverbruik aanzienlijk minder. N.a.* hiervan heb ik ook een aantal keren gebeld met stedin. Wat zeggen ze: het zal wel aan uw ketel liggen.

Het is een ketel uit 2005, ik heb overal dubbel HR+ glas en bovenburen buren naast mij.

Toen ik vorige maand een onderhoudscontract afsloot van de ketel werd al snel door de onderhoudsmonteur geconstateerd dat de gasdruk in de ketel 100 millibar bedroeg. Dit mag maar 30 zijn. Dit verklaart meteen het blazen van het gasfornuis. Door de hopge gasdruk kon de monteur met 95% zekerheid zeggen dat hiersdoor mij gasblok in de cv ketel kapot was gegaan. Na constatering stond er binnen 10 min. een mdw van Joulz op de stoep. Die heeft de B klep vervangen en nu werk alles weer naar behoren.

Het frustreert mij dan ik Stedin zo vaak heb gebeld en zij er eigenlijk een sport van maken om andere zaken de schuld te geven. Ze lopen m.i. weg van hun verantwoordelijkheden. Ze willen wel komen kijken en de meter controleren maar dan moet ik wel even 600 euro betalen.

Ik heb momenteel een klacht ingedient bij Stedin en ik heb ze aansprakelijk op basis van art 173 gebrekkige zaak. De schade ontstaan aan de ketel door de hoge gasdruk wil vergoed hebben. Tevens zou ik graag zien dat ze een correctie uitvoeren op de gasstand. Mijn ervaring tot op heden is dat ze ook nu weer lang op zich laten wachten met reageren en dat het vechten is tegen de bierkaai.

Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die tegen bovenstaande problemen aanlopen. De volgende stappen zijn juridisch en onze vrienden van Kassa en Radar.
vonk_niels
Junior Member

Re: Stedin

Berichtdoor marolto » vr maart 16, 2012 12:49 pm

Wat een verhaal, zeg.

En wat goed dat dit niet tot erger heeft geleid. Je hebt er goed aan gedaan om schriftelijk te klagen. Houd er wel rekening mee dat je e.e.a. zal moeten kunnen bewijzen (de wet zegt: wie eist, bewijst), dus ik hoop dat je het defecte ketelonderdeel nog hebt voor geen enquêtes hier. En liefst een papier waarop gedocumenteerd is dat de drukregelaar is vervangen. Als Stedin dan geen passende oplossing biedt, kun je de zaak voorleggen aan de geschillencommissie energie (sgc.nl); dat kan elektronisch.

Veel succes
marolto
Member

Berichtdoor vonk_niels » ma maart 19, 2012 10:00 am

Beste Marolto,

Bedankt voor je reactie. Ik heb gelukkig een emailwisseling tussen mij en de CV installateur waarin zij schrijven dat het gasblok naar alle waarschijnlijkheid kapot is gegaan door een te hoge gasdruk. Zij zeggen dat ze vaker dergelijk defecten tegenkomen door die verschijnselen. Ik heb uiteraard een kopie bon waarop e.e.a. staat vermeld omtrent de eerste check-up. Tevens heb ik een reparatienota/bon. Ik ga Stedin vandaag maar weer bellen. Ik zou binnen tien werkdagen een reactie krijgen. We zijn vandaag 11 wekdagen verder en je raadt het al...... geen reactie.

Bedankt voor je tip inzake de geschillencommissie. Mocht e.e.a. niet lukken dan kan dat nog een weg zijn die ik ga bewandelen.

* ben continued!
vonk_niels
Junior Member

Berichtdoor marolto » ma maart 19, 2012 1:46 pm

Nog een ding: de geschillencommissie komt pas in actie als er op een schriftelijke klacht niet binnen redelijke termijn gereageerd is. Dus bellen heeft weinig nut als Stedin het nog steeds niet oplost. Houd daar rekening mee. Succes.
marolto
Member

Keer terug naar Energie & -leveranciers