Consumentenbondforum

Oxxio's zogenaamde correctienota

Oxxio's zogenaamde correctienota

Berichtdoor A.M.Oosterhof » ma maart 20, 2006 6:15 pm

Enige tijd geleden is Evolta Energie, jaren geleden mijn electriciteitsleverancier, overgegaan in Oxxio. Augustus 2004 ben ik verhuisd. November 2004 ontving ik een eindafrekening van Oxxio. Ik was in de veronderstelling dat de financiele zaken met Oxxio waren afgehandeld. Niets bleek minder waar! 12 Maart jongstleden ontving ik een zogenaamde 'correctienota' van Oxxio voor de door Evolta geleverde electriciteit voor de periode 14-12-2002 t/m 12-10-2004. Alsof deze 'iets vertraagde' correctienota niet erg genoeg was, bedroeg deze factuur maarliefst 4000 Euro! Nu is mijn vraag aan u: kan Oxxio dit zomaar doen en heb ik als consument nog rechten? Ik woon inmiddels al anderhalf jaar op een ander adres en krijg een factuur voor geleverde energie van 3 1/2 jaar geleden?
A.M.Oosterhof
Junior Member

Berichtdoor AMG » ma maart 20, 2006 9:23 pm

A.M.Oosterhof schreef:Enige tijd geleden is Evolta Energie, jaren geleden mijn electriciteitsleverancier, overgegaan in Oxxio. Augustus 2004 ben ik verhuisd. November 2004 ontving ik een eindafrekening van Oxxio. Ik was in de veronderstelling dat de financiele zaken met Oxxio waren afgehandeld. Niets bleek minder waar! 12 Maart jongstleden ontving ik een zogenaamde 'correctienota' van Oxxio voor de door Evolta geleverde electriciteit voor de periode 14-12-2002 t/m 12-10-2004. Alsof deze 'iets vertraagde' correctienota niet erg genoeg was, bedroeg deze factuur maarliefst 4000 Euro! Nu is mijn vraag aan u: kan Oxxio dit zomaar doen en heb ik als consument nog rechten? Ik woon inmiddels al anderhalf jaar op een ander adres en krijg een factuur voor geleverde energie van 3 1/2 jaar geleden?

Dag A.M. Oosterhof,

Ik ga er vanuit dat het hier de levering van uitsluitend electriciteit betreft.

Het verbruik van 4000 euro in pakweg 23 maanden is wel heel erg veel. Dat is voor een gemiddelde 4 kamerwoning gemiddeld niet meer dan pakweg 2 keer 400 euro (dit is dus exclusief de transportkosten maar inclusief de btw), tenzij je in die periode een bescheiden eigen wietplantage er op na hebt gehouden. Er moet dus van een misverstand sprake zijn, die je kunt achterhalen als je de meterstanden van ongeveer half december 2002 en half december 2004 hebt. Aan de hand van de prijs per kWh (dat zal ongeveer 0,027 nacht en 0,051 dag zijn) kun je dan bij benadering zelf uitrekenen wat je verschuldigd bent/was. Trek daar het voorschotbedrag van die periode vanaf en je krijgt ongeveer het bedrag dat oxxio in rekening mag brengen.
Dat je nu pas een rekening krijgt over de periode 14-12-2002 t/m 12-10-2004 is niet conform de afspraken maar mag wettelijk nog wel. De begindatum van de verjaringstermijn begint immers niet op eerst genoemde datum maar op 12-10-2004 en dat is nog maar 17 maanden geleden. Aan het consumentenrecht ten deze kun je niet ontlenen dat de schuld verjaard is, zelfs niet als je nooit een herinnering of aanmaning hebt gekregen. Het Burgerlijk wetboek boek 7 is daar heel duidelijk over:

Artikel 5
1. In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Artikel 28 van het Burgerlijk wetboek Boek 7:
Bij een consumentenkoop verjaart de rechtsvordering tot betaling van de koopprijs door verloop van twee jaren.

Overigens is over het laatste nog steeds onduidelijkheid. De geschillencommissie energiebedrijven hanteert zelf tegen beter weten in nog steeds een periode van 5 jaar (heb ik horen zeggen), terwijl de verschillende grote energieleveranciers ook verschillende termijnen hanteren, zoals bijvoorbeeld NUON bij wie de schuld na 3 jaar verjaart.

Kortom: je zult bij oxxio met harde cijfers moeten aantonen dat ze een fout hebben gemaakt. Blijft het twijfelachtig dan kun je altijd in beroep gaan bij de geschillencommissie.

Sukses, groeten, Paula.
AMG
Member

Keer terug naar Energie & -leveranciers