Graag wil ik het volgende met jullie delen en wellicht mij van advies voorzien.
Ruim 6 weken geleden heb ik bij een "gewone" winkel (dus niet op internet) een Philips LED 46 inch televisie besteld (alles bij elkaar 1500,- euro). Ik koos met name voor een niet internet winkel omdat ik daar meer vertrouwen in had.
Men had het model niet op voorraad en zou het na bestellen met een aantal dagen aan mij kunnen leveren. Na een aantal dagen nog geen televisie, omdat het centrale distributiecentrum -zo vertelde men mij- het model niet op voorraad had. Ander halve week later zou hij er zeker zijn. Ander halve week later weer gebeld, weer niet binnen. Hij is er voor het weekend van 8 mei meneer verzekerde men mij. Dus niet. Afgelopen maandag (10 mei) nog steeds niets vernomen en dus ben ik bij een andere electronicazaak gaan informeren. Zij konden het door mij gewenste model binnen 1 dag (!) leveren...
Vandaag heb ik gebeld met de winkel waar ik in eerste instantie mijn bestelling had gedaan. Ik heb hen telefonisch uitgelegd dat ik ernstig teleur gesteld was in de -niet levering. Ik stelde dat ik mijn wachttermijn als redelijk ervaarde en stelde voor de bestelling te annuleren. Simpelweg omdat ik er geen vertrouwen meer in had dat de televisie nog geleverd zou worden. Of ik met vijf minuten terug gebeld kon worden dan zou men de leverancier bellen. Ik heb daarmee ingestemd en werd uiteindelijk 3 kwartier later teruggebeld: "Het is ongelooflijk meneer, hij komt net binnen!" Hij staat nu op de stoep!"
Da's zeker ongelooflijk zei ik en dacht meteen, hij zal toch niet het showmodel mijn kant op sturen? En dat heb ik ook direct gezegd, maar men verzekerde mij ervan dat dat niet het geval was en dat mijn nieuwe toestel zojuist binnen was gekomen. Afgesproken dat ze einde van de middag rond 17:00 uur zouden leveren.
Omdat ik het niet vertrouwde ben ik naar de betreffende electronicazaak gereden omstreeks 16:00 uur. Ik wilde met eigen ogen zien of ik niet een showmodel zou krijgen. Ik ben de zaak binnengestapt, vertelde dat ze met een uur mijn tv zouden leveren, dat ik het wel erg toevallig vond allemaal, en dat ik eigenlijk wilde zien of ik niet het showmodel zou krijgen. Natuurlijk vond men het vreemd dat ik binnenstapte, maar men verzekerde mij ervan dat ik zeker geen showmodel zou krijgen. Ze zeiden nog, daar staat het pallet waarop ïe net is binnen gekomen. Er stond inderdaad een smal pallet. Ook werd er nog een pakbon (gedateerd op vandaag) aan mij getoond (ik moet eerlijkheids halve bekennen dat ik die niet uitgebreid bestudeerd heb). Achteraf bedacht ik mij dat er een lege plek op de display was en dat de verkoper mij zeer waarschijnlijk een 46 inch uit de 7000 serie heeft laten zien. Wat ik zeker weet is dat ik in ieder geval niet op het vandaag aangewezen toestel heb "proefgekeken" destijds. Daar komt bij dat men mij toen al voorstelde het showroommodel te verkopen en men daarbij naar het nu inmiddels half lege display wees).
Vervolgens heeft men inderdaad aan het einde van de middag de televisie geleverd. Ik heb betaald, de jongens die het ding leverden zijn weggegaan.
Na het eten heb ik de doos opengemaakt. Niet super netjes, ik heb de zijkant open moeten scheuren omdat ik m anders niet open kreeg. Ik heb de 2 piepschuimblokken van de bovenkant verwijderd en daarna het plastic afgestroopt. Zeer voorzichtig, omdat ik zeker wilde weten dat ik geen beschadigingen aan zou brengen.
Tot mijn grote schrik zag ik aan de achterzijde de duidelijke contouren van een ophangbeugel. Er zat allerlei stof dat een sillouet had achtergelaten. Ik zag onder beide schroefgaten krassen. Duidelijke krassen (9 stuks), ieder met een afmeting van 2 a 3 centimeter ieder met een breedte van een speld. Er zat zelfs een grote grijze veeg/kras van ongeveer 5 centimeter met een breedte van een aantal millimeter. Er zaten vieze, vette vlekken op de boven/achterzijde en er zat zelfs een haar (!) (rood, lengte ongeveer 10cm) op de achterzijde van de televisie. De 2 blokken piepschuim bleken mijns inziens aan elkaar te horen met tussenbeide een soort van rails aan piepschuim. Maar nu waren het dus 2 afzonderlijke gevallen, met duidelijk afgebrokkelde zijkanten.
Voor mij is één ding duidelijk; Dit is geen nieuwe televisie die af-fabriek, geleverd is!!
Ik ben echt woest! Ik vind het schandalig dat dit gebeurt bij een gerenommeerde winkel!
Mijn vraag na deze hele verhandeling; wat moet ik doen? Ik ben van plan ze morgen ochtend direct te bellen, de televisie op te laten halen en wil mijn geld terug. Ik wil van hen geen nieuwe televisie, voor mij is de maat vol.
Ik heb op internet gekeken en de zg "bekoelingsperiode" bekeken. Geldt die ook voor niet-internetwinkels en kan ik dus gewoon mijn geld terug krijgen (ondanks dat ik de doos niet zo netjes heb opengemaakt)?