Consumentenbondforum

HP laptop, geen garantie bij installatie XP?!

De Consumentenbond ontving <a href="http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/nieuws2007/153461"> 4200 klachten over Windows Vista</a>. Heeft u ook klachten of loopt Vista prima op uw pc? Geef hier uw mening.

HP laptop, geen garantie bij installatie XP?!

Berichtdoor Consumental » vr jul 25, 2008 11:00 am

Ik overweeg om een HP laptop te kopen. Nu is die koppelverkoop van nieuwe laptops en Windows Vista mij een doorn in het oog. Ik wil helemaal geen Vista, en ik wil het zeker niet opgedrongen krijgen door een fabrikant. Helaas is de laptop die ik op het oog heb alleen verkrijgbaar met een voorgeïnstalleerde Vista. In deze "fabrieksinstallaties" zitten vaak ook nog allemaal programma's en "handige" tooltjes die ik helemaal niet wil hebben. Ik wil gewoon XP blijven gebruiken. Omdat er vrijwel geen laptops te koop zijn zonder Vista, overweeg ik om het apparaat te kopen en Vista direct te verwijderen.

Ik heb gemaild met HP, en de volgende vraag voorgelegd:
"Is het ook mogelijk om XP op de laptop te installeren?"

Dit was het antwoord van HP:
"- U kan uiteraard altijd zelf een ander besturingssyteem erop installeren. Ik dien u wel mee te delen dat de garantie op deze laptop dan vervalt omdat het niet meer in de originele staat is."

Als ik het goed begrijp, vervalt dus de garantie OP DE HARDWARE (standaard 2 jaar garantie) als ik besluit om op het apparaat andere SOFTWARE te installeren. Eerst wordt Vista mij door de strot geduwd terwijl ik er helemaal geen behoefte aan heb, en vervolgens vervalt ook nog eens de garantie als ik besluit om er het oude vertrouwde XP op te installeren. Dit lijkt mij te gek voor woorden, en zelfs in strijd met de wet.

Zijn er hier misschien mensen die hier ervaring mee hebben, en weten of een leverancier dit überhaupt kan maken?
Consumental
Junior Member

Berichtdoor Theuntje » vr aug 08, 2008 12:00 pm

U zit niet aan de hardware u maakt niet de case open. Het is jouw computer dus jij mag zelf ook bepalen welke operating system er op gedraait word. Mochten er ooit fouten optreden met de laptop heeft dat weinig te maken met het feit dat er geen Vista meer op staat. Het enige probleem wat op zou kunnen treden is dat je XP niet goed werkt o.i.d. maar dat heeft niks te maken met HP.
Theuntje
Junior Member

Berichtdoor Computerdoc Computerhulp » za aug 23, 2008 2:13 pm

Je garantie op het apparaat zal niet vervallen. Ik vrees dat deze medewerker niet goed geinformeert was/is. Het gaat hier namelijk inderdaad om software en niet om hardware.

Ik heb zelf ook een HP pavillion Dv 9255 en een aantal klanten van mij hebben ook een HP. Het enige probleem dat om de hoek komt kijken bij installatie van windows XP is dat de drivers die op de website staan voor windows XP niet compleet zijn en soms geheel niet werken waardoor het kan zijn dat hardware (denk aan videokaart en geluidskaart) niet goed werkt.

Met virendelijke groet,

Computerdoc.nl computerhulp
Computerdoc Computerhulp
Junior Member

Keer terug naar Windows Vista