Consumentenbondforum

Energie veiling

Geef hier uw mening over kwesties die zijn aangekaart in de Consumentengids

Energie veiling

Berichtdoor Uitzoeker » do feb 16, 2012 3:56 pm

De consumentenbond heeft weer een energie veiling.
Alleen is deze eerder dan de veiling van vorig jaar.
Nu kan ik wel mee doen, maar het contract van vorig jaar is nog lang niet afgelopen.
Een nieuw contract zal altijd duurder worden omdat de energie prijs elk jaar stijgt.
Ik kan dus niet het volle voordeel van het vorig contract benutten.
Zou het niet handiger zijn om elk jaar op het zelfde tijdstip een veiling te houden?
Uitzoeker
Member

Re: Energie veiling

Berichtdoor Uitzoeker » do apr 05, 2012 12:48 pm

Wie vorig jaar heeft mee gedaan aan de energie veiling zal inmiddels ook wel een brief van Nuon binnen gekregen hebben.
Of je per 1 mei niet over wil stappen op een nieuw contract voor 2 jaar.
Het lopende contract is nog niet afgelopen, bij mij is dat eind juni.
Als je nu niet op de nieuwe aanbieding ingaat dan mag je straks in juni de hoofdprijs betalen.

Kwalijk vind ik:
1) Dat er gesuggereerd word dat het contract 1 mei verloopt, terwijl dat niet zo is.
2) Nuon 2 maanden van het huidige contract af snoept.
3) Als je er niet op in gaat, straks een heel duur contract krijgt aangesmeerd.
4) Dat er alleen een meerjarig contract wordt aangeboden.
5) Je onder druk wordt gezet vooral snel te beslissen.
6) Bij een nieuwe tarief worden de meterstanden meestal geschat, mijn ervaring is dat dit 2 a 3 maand in het voordeel van de leverancier uitpakt.
Dus de netto tijdsduur van het huidige contract wordt 7 a 8 maanden ipv 12 maanden.
7) Nuon geen aanbieding doet met ingang van de verval datum.

Is dit de reden dat de consumentenbond vroeger met de veiling is begonnen?
Dan spelen ze het spelletje van Nuon mee.

En zo krijgt het goed kope sprookje geen happy end.

Ik ben inmiddels zelf maar overgestapt (per eind juni) naar een andere leverancier waarbij ik vooral op de gasprijs heb gelet.
De stroomprijs boeit mij niet meer zo, omdat ik inmiddels zonnepanelen heb en de Kwh toch 1 op 1 verrekend wordt.
De meeste leveranciers zitten nu met gas op een 60 tot 65 ct per m3, maar met een beetje zoeken kun je 50ct ook nog wel vinden.
Uitzoeker
Member

Re: Energie veiling (niet zo goedkoop)

Berichtdoor Musky » ma apr 16, 2012 6:47 pm

Ik ben naar aanleiding van het aanbod eens aan het rekenen gegaan. Ik moet zeggen dat ik van mening ben dat de consumentenbond de leden onvoldoende voorlichting geeft, iets wat ik niet van mijn bond verwacht.

Ten eerste moet je er rekening mee houden dat na 1 jaar je de hoofdprijs bij de NEM gaat betalen.
Ten tweede moet je er rekening mee houden dat je bij je bestaande leverancier 100 euro (2x 50 gas en licht) boete moet betalen bij opzegging
Ten derde zal je over een jaar wellicht ook weer een boete krijgen van 100 euro van de NEM als je wel zou besluiten over te stappen

Per saldo is mijn voordeel (zoals de Consumentenbond dit aangeeft) aanzienlijk minder geworden. Was dit 289 dan is dit na het bovenstaande slechts 98 euro geworden. Dus circa 4 euro per maand. Bij mij nu dan ook de vraag of ik alle rompslomp wil hebben voor een dergelijk bedrag. Ik moet het nu jaarlijks over laten zetten en er om denken dat ik dat op tijd doen. Ben ik te laat dan komt de hoofdprijs om de hoek. Ik denk dat ik hiervoor ga passen.

Ik blijf het slechte voorlichting vinden van onze club en heb sterk het vermoeden dat het eigen voordeel voor de bond hier voorrang krijgt, een zeer slechte zaak. (de ENm betaald de bond per nieuwe aansluiting vanuit het contract)

Hiervoor zouden ze zich niet moeten laten lenen, de NEM gokt hier op het feit dat de mensen straks vergeten op te zeggen (minimaal 1 maand van te voren) en pakken dan meer terug dan dat ze hebben gegeven. De reclame aangaande de slapers zoals de NEM dat maakt samen met onze voetbalexpert is precies dat waar ze zelf op hopen. Stap een keer over en val dan maar weer in slaap!

Foute boel consumentenbond!
Musky
Junior Member

Berichtdoor Petervdw » wo okt 10, 2012 2:25 pm

De consumentenbond is ook helemaal niet onafhankelijk in dit geval. Ze werken zelfs samen met een vergelijker (prizewize) en dan pushen ze hun klanten ook nog eens naar producten die helemaal niet het goedkoopste zijn of de beste service verlenen. Kijk maar eens op http://www.energieleveranciers.nl die zijn tenminste wel onafhankelijk.
Petervdw
Junior Member

Berichtdoor CB-Kwesties » do okt 11, 2012 7:41 am

Voor de energievergelijker werken we inderdaad samen met PrizeWize. Van hen betrekken we de actuele prijsinformatie. Maar de rangschikking van de bedrijven gebeurt op basis van door ons opgestelde criteria. De energieveiling staat hier helemaal los van.
CB-Kwesties
Member

Keer terug naar ‘De kwesties’ van de Consumentengids