Consumentenbondforum

AWBZ-premie Buitenland

AWBZ-premie Buitenland

Berichtdoor Sittig » do jun 08, 2006 11:37 am

Nederlanders die in het buitenland wonen, kregen 30% korting op de AWBZ-bijdrage. Dit is immers een bijdrage waaraan je geen enkel recht op AWBZ kunt ontlenen. Desondanks moesten wij ca 6000 Euro betalen voor exact dezelfde verzekering waarvoor we vorig jaar in België 2500 Euro moesten betalen.
Nu is de woonlandfactor ingevoerd, in ons geval 62%. Je zou hopen en verwachten dat we wat minder dan die 6000 Euro gaan betalen. We betalen immers ook nog een eigen bijdrage van 25% voor elke medische handeling en dat kan ook aardig oplopen. Die kunnen we niet declareren in Nederland.
Maar nee hoor ... volgens de brief van het CVZ die we vandaag ontvingen, gaat de korting op de AWBZ-premie voor Nederlanders in het buitenland vervallen en betalen we nu de volle 12,55 % (inkomensafhankelijk). Maar nog steeds geen enkel recht op AWBZ. Ik heb het sommetje nog niet durven maken, maar we komen dus weer tussen de 300 en 400 Euro MINDER netto uit per maand. Wie doet hier iets aan?
Sittig
Junior Member

Berichtdoor elsgiss » do jun 08, 2006 11:07 pm

Sittig schreef:Nederlanders die in het buitenland wonen, kregen 30% korting op de AWBZ-bijdrage. Dit is immers een bijdrage waaraan je geen enkel recht op AWBZ kunt ontlenen. Desondanks moesten wij ca 6000 Euro betalen voor exact dezelfde verzekering waarvoor we vorig jaar in België 2500 Euro moesten betalen.
Nu is de woonlandfactor ingevoerd, in ons geval 62%. Je zou hopen en verwachten dat we wat minder dan die 6000 Euro gaan betalen. We betalen immers ook nog een eigen bijdrage van 25% voor elke medische handeling en dat kan ook aardig oplopen. Die kunnen we niet declareren in Nederland.
Maar nee hoor ... volgens de brief van het CVZ die we vandaag ontvingen, gaat de korting op de AWBZ-premie voor Nederlanders in het buitenland vervallen en betalen we nu de volle 12,55 % (inkomensafhankelijk). Maar nog steeds geen enkel recht op AWBZ. Ik heb het sommetje nog niet durven maken, maar we komen dus weer tussen de 300 en 400 Euro MINDER netto uit per maand. Wie doet hier iets aan?
Het spijt me, maar ik weet niet precies hoe dit in elkaar zit. Betaal je nu weer de volledige AWBZ. En die 62%, waarover wordt die gerekend? Over de basispremie?
elsgiss
Member

Berichtdoor Sittig » vr jun 09, 2006 6:36 am

Ja, zo heb ik het begrepen uit de brief van het CVZ. We krijgen dus 800 Euro korting op de basispremie maar moeten 4% van ons jaarinkomen méér betalen voor iets waar we helemaal niets aan hebben.
Sittig
Junior Member

Rekenmodel

Berichtdoor Jan-E » vr jun 09, 2006 7:58 am

@Sittig: op het Forum ZVW buiten NL staat een rekenmodel, waarmee je snel het sommetje kunt maken dat je niet wilt maken.

@Elsgiss: het laatste voorstel van Hoogervorst is dat de 'woonlandfactor'wordt toegepast op 4 dingen: de volledige AWBZ-premie van 12,55%, de inkomensafhankelijke bijdrage, de nominale premie en ook op de zorgtoeslag. Daarmee betalen de buitenlanders dus no steeds fors voor de AWBZ, waar zij geen recht op hebben.
Jan-E
Member

Keer terug naar Forum Zorgverzekeringen