Consumentenbondforum

Geld terug, of alweer repareren??

Geld terug, of alweer repareren??

Berichtdoor jolleke » ma mei 29, 2006 7:21 pm

Hallo allemaal,

Op 6 mei jl heb ik bij Digitalles te Meijel (L) een pc gekocht. Het systeem ziet er als volgt uit:
- Pentium 4, 3.0 Ghz
- Maxtor 80gb S-ATA hdd
- 256 mb intern geheugen
- MSI moederbord, onboard netwerkkaart+geluidskaart
- Benq cd-rom speler
- MSI FX5500 128 mb videokaart

De overige onderdelen (2e hdd, dvd-speler+brander, 2x512 mb intern geheugen) heb ik zelf nog, komen uit een andere computer. De verkoper was hiervan op de hoogte en heeft me daarom bovenstaand systeem aangeraden.

Ik ben meteen aan de slag gegaan met installeren van software (o.a XP) en hardware. De pc had meteen al kuren. Spontaan opnieuw opstarten, en dat gebeurde steeds vaker. Daarover heb ik gebeld met Digitalles en die zei dat het niet veel kwaad kon. En toen gaf ie helemaal de geest (op 14 mei). Ik heb de dag erna meteen gebeld met Digitalles en diezelfde avond nog heb ik de pc teruggebracht voor reparatie.
Ik heb toen ook gevraagd of de S-ata hdd omgeruild kon worden voor een hdd met IDE-aansluiting omdat ik daar meer ervaring mee heb en dat vind ik wat gemakkelijker werken.

Op 18 mei kon ik de pc weer ophalen. Volgens Digitalles was de hdd vervangen zoals ik gevraagd had, en de voeding was vervangen want die was kapot. Als oorzaak noemde hij mijn dvd-brander. Die was waarschijnlijk kapot en veroorzaakte kortsluiting op het moederbord.
Dus om ieder risico te vermijden heb ik meteen via internet een nieuwe besteld.
Opnieuw ben ik aan de slag gegaan met installeren van hardware en software. Hierbij ontdekte ik ook dat mijn S-ata hdd met 8 mb cache omgeruild was voor een IDE-hdd met slechts 2 mb!! Daar had ik toch echt niet om gevraagd, en het is mij ook niet verteld toen ik pc na reparatie heb opgehaald, noch heb ik er iets van teruggezien in de vorm van gedeeltelijke teruggave van het aankoopbedrag.

Op 24 mei heb ik mijn nieuwe dvd-brander (Plextor) en die heb ik meteen ingebouwd. Toen deed de pc helemaal niks meer.
Dus meteen de dvd-brander weer eruit gehaald, maar dat mocht niet meer baten. Wederom ter ziele. Het lijkt wel alsof de pc (of de voeding)niet berekend is op extra apparatuur die aangesloten wordt.

Meteen contact opgenomen met Digitalles maar ivm Hemelvaart wilde dat niet zo lukken. Daarom via e-mail mijn probleem voorgelegd en daarbij ook vermeld dat ik geen vertrouwen meer heb in zijn pc. Ik heb ook gevraagd om teruggave van mijn aankoopbedrag n.a.* het lezen van zijn Algemene Voorwaarden. Zie hieronder:

"ndien u uw bestelling bij nader inzien wilt annuleren dan dient u DIGITalles hier van zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 7 dagen na het plaatsen van de bestelling, op de hoogte te stellen. Hiertoe stuurt u een e-mail naar info@DIGITalles.nl met uw NAW-gegevens, de produkt(en) plus artikelnummer(s) die u wilt annuleren / retourneren plus de motivatie omtrent retournering.
Indien u de bestelling reeds heeft ontvangen dient u de DVD’s terug te sturen naar DIGITalles. Bijkomende kosten voor verzending zijn voor rekening van de verzender. Geretourneerde Hardware dient in ongeopende of aantoonbaar fabrikagefout in orginele verpakking binnen 8 dagen na aankoop in bezit te zijn van DIGITalles Produkt"

Vandaag kreeg ik eindelijk een reactie (per telefoon):"geld terug? nee want volgens de wet krijg ik 3 keer de kans om het produkt te repareren" ??!!??
En:"bel de helpdesk maar"
Volgens Digitalles zijn zijn eigen algemene voorwaarden niet iets waar je al te serieus naar moet kijken.

Wat moet ik hier nu mee? Kan ik mijn aankoopbedrag terugvorderen? Eventueel ook op basis van de minder snelle en goedkopere Hdd?
Of moet ik wederom akkoord gaan met een reparatie en maar hopen dat ik daarna niet weer al dat werk voor niks doe?

groetjes Jolanda
jolleke
Junior Member

hoe zit dat precies?

Berichtdoor AMG » ma mei 29, 2006 8:17 pm

Dag jolanda,

Als consument dien je de verkoper ruim in de gelegenheid te stellen om defecten bij het aangekochte produkt te repareren. Nergens in de wet Koop en Garanties 2003 staat wat het begrip 'ruim' inhoudt. Gebruikelijk is dat twee á drie reparaties wel de limit is. Daarna moet de zaak in zijn geheel vervangen worden door eenzelfde produkt of een produkt met ongeveer dezelfde specificaties en uit ongeveer dezelfde prijsklasse. Wil de verkoper hieraan niet meewerken, dan kun je de koop zonder meer eenzijdig ontbinden en je aankoopbedrag terugeisen. Wel kun je nu al een vergoeding vragen voor de hdd-move of eisen dat die zaak wordt teruggedraaid.

Sukses en vriendelijke groet, Paula.
AMG
Member

helpdesk

Berichtdoor jolleke » ma mei 29, 2006 9:03 pm

Hallo Paula,
Bedankt voor je heldere en beknopte info.
Inmiddels heb ik contact opgenomen met de helpdesk (wat moet ik anders) en na erg lang in de wachtstand te hebben gestaan en diverse malen doorverbonden te zijn naar weer een andere collega, heb ik de toezegging gekregen dat de monteur binnen enkele dagen contact met me op zal nemen. Het liefste hadden ze het telefonisch afgehandeld, maar ja, de configuratie bij gaan stellen in een computer die niet meer aan wil is een beetje lastig. Het duurde even voordat ik ze dat aan het verstand had gebracht.
Nu dus maar afwachten of, en zo ja, wanneer die monteur belt. En wat die daarna gaat doen....

Jolanda
jolleke
Junior Member

Berichtdoor Thatsmej » di mei 30, 2006 5:22 pm

jolleke schreef:Hallo allemaal,
Op 18 mei kon ik de pc weer ophalen. Volgens Digitalles was de hdd vervangen zoals ik gevraagd had, en de voeding was vervangen want die was kapot. Als oorzaak noemde hij mijn dvd-brander. Die was waarschijnlijk kapot en veroorzaakte kortsluiting op het moederbord.
Dus om ieder risico te vermijden heb ik meteen via internet een nieuwe besteld.

Om ieder risico te vermijden?
Ik zou zeggen, als je elk risico wilt vermijden, laat die dvd brander dan meteen door de zaak inbouwen?

noch heb ik er iets van teruggezien in de vorm van gedeeltelijke teruggave van het aankoopbedrag.

Prijs verschil tussen SATA & IDE is waarschijnlijk verrekend met de tijd die nodig was om je hd over te ghosten en of opnieuw te installeren?

Het lijkt wel alsof de pc (of de voeding)niet berekend is op extra apparatuur die aangesloten wordt.

Zou kunnen maar dan zou hij moeten werken nadat de DVD brander is los gehaald.
Gaat er helemaal geen lichtje meer branden?

Of moet ik wederom akkoord gaan met een reparatie en maar hopen dat ik daarna niet weer al dat werk voor niks doe?

Ik zou zeggen. Het systeem is open geweest,
en er is aan geknutseld.
Daarna is het kapot gegaan..
Ik zou gaan voor de reparatie, en volgens mij mogen ze daar zelfs nog de tijd voor in rekening brengen.

Ik vind het heel sneu voor je dat je problemen hebt met je pc,
maar ik werk zelf ook in een computer zaak, en vond het nodig de kant van de computer zaak ook even te belichten.

Overigens raden wij het overzetten van hardware uit een ander systeem, zeker als het oude systeem een instabiel systeem is.. wat ik hier niet uit op kan maken, af.
Omdat het problemen kan geven. Zeker overzetten van geheugen geeft wel eens problemen. Allen start de pc dan toch nog wel altijd op.

Groeten,
*
Thatsmej
Member

Berichtdoor jolleke » di mei 30, 2006 6:47 pm

"Om ieder risico te vermijden?
Ik zou zeggen, als je elk risico wilt vermijden, laat die dvd brander dan meteen door de zaak inbouwen?"

Wat is er nou moeilijk aan het inbouwen van een dvd-brander? De verkoper gaf me de keuze: of zelf inbouwen of door hem laten doen a 30 euro per uur. Toen was de keuze nog gemakkelijker.

"Prijs verschil tussen SATA & IDE is waarschijnlijk verrekend met de tijd die nodig was om je hd over te ghosten en of opnieuw te installeren?"

Ik heb van te voren aan de verkoper gevraagd of er kosten aan verbonden zouden zijn, het antwoord was nee, dat werd geheel kosteloos gedaan (om vervolgens misschien de SATA aan iemand anders door te verkopen en dubbele winst in z'n zak te steken??).
Hij had me op zijn minst moeten informeren over het verschil in kwaliteit en prijs, maar dat heeft hij verzuimd om te doen.

"Zou kunnen maar dan zou hij moeten werken nadat de DVD brander is los gehaald.
Gaat er helemaal geen lichtje meer branden?"

Jawel, maar daar blijft het dan ook bij, de pc start niet meer op.

"Ik zou zeggen. Het systeem is open geweest,
en er is aan geknutseld.
Daarna is het kapot gegaan..
Ik zou gaan voor de reparatie, en volgens mij mogen ze daar zelfs nog de tijd voor in rekening brengen."

Ik heb de verkoper van te voren op de hoogte gebracht van mijn plannen om eigen apparatuur in te bouwen. Volgens de verkoper was dat geen probleem, en de garantie zou blijven bestaan.
En daarbij, de verkoper heeft de extra apparatuur gezien die ik in wilde bouwen, die komen namelijk van dezelfde leverancier. Als hij had gedacht dat dat problemen zou geven had hij me een ander (compleet) systeem aan moeten raden. Daar zijn verkopers voor, toch?

"Ik vind het heel sneu voor je dat je problemen hebt met je pc,
maar ik werk zelf ook in een computer zaak, en vond het nodig de kant van de computer zaak ook even te belichten."

En ook in een computerzaak zouden ze moeten weten dat er heel veel mensen zijn die wel eens iets veranderen aan hun computer. Iemand die afstapt van internet via een telefoonmodem en via de kabel gaat internetten heeft een netwerkkaart nodig. Die moet ingebouwd worden.
Of men raakt vers****d aan 3D-games op internet en koopt een mooie grafische kaart. Ook die zal erin moeten. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Ik vind het erg kort door de bocht om dan te stellen dat de tijd voor de reparatie in rekening mag worden gebracht. Moet dan niet eerst aangetoond worden dat dat extra stukje hardware er de oorzaak van is dat de hele pc stuk is??
Ik heb na de 1e reparatie niemand horen zeggen dat de hardware die ik ingebouwd heb de oorzaak was van de crash.
En als de pc kort daarna weer kapot gaat krijg ik zo mijn twijfels over de kwaliteit van het geleverde systeem. En voor 655 euro verwacht ik toch wel enige kwaliteit voor een bijna kaal systeem!!

Jolanda
jolleke
Junior Member

een klein vraagje

Berichtdoor AMG » di mei 30, 2006 8:17 pm

even off-topic

Dag *,

Ik zie dat jij citaten kunt plaatsen in blokvorm met een licht gekleurde achtergrond. Als computerkluns heb ik dit wel geprobeerd maar het is me nooit gelukt. Kun jij mij stap voor stap uitleggen hoe ik dat ook kan doen. Daar zou ik je erg erkentelijk voor zijn.

Met vriendelijke groet, Paula.
AMG
Member

Berichtdoor Thatsmej » di mei 30, 2006 10:14 pm

jolleke schreef:Wat is er nou moeilijk aan het inbouwen van een dvd-brander? De verkoper gaf me de keuze: of zelf inbouwen of door hem laten doen a 30 euro per uur. Toen was de keuze nog gemakkelijker.

ik heb een voeding van een systeem zien ontploffen bij het verwisselen van een diskette station..

Ik heb van te voren aan de verkoper gevraagd of er kosten aan verbonden zouden zijn, het antwoord was nee, dat werd geheel kosteloos gedaan (om vervolgens misschien de SATA aan iemand anders door te verkopen en dubbele winst in z'n zak te steken??).
Hij had me op zijn minst moeten informeren over het verschil in kwaliteit en prijs, maar dat heeft hij verzuimd om te doen.

Ik wist dus nog niets van die afspraak ]
Ik heb de verkoper van te voren op de hoogte gebracht van mijn plannen om eigen apparatuur in te bouwen. Volgens de verkoper was dat geen probleem, en de garantie zou blijven bestaan.
En daarbij, de verkoper heeft de extra apparatuur gezien die ik in wilde bouwen, die komen namelijk van dezelfde leverancier. Als hij had gedacht dat dat problemen zou geven had hij me een ander (compleet) systeem aan moeten raden. Daar zijn verkopers voor, toch?
[/quote]
Mja, als ik een uitlaat laat zien aan mijn automonteur en zeg die ga ik er morgen onderhangen.. En vervolgens breekt er iets af. Had mijn automonteur mij dat dan moeten vertellen?

Iemand die afstapt van internet via een telefoonmodem en via de kabel gaat internetten heeft een netwerkkaart nodig. Die moet ingebouwd worden.

Daarvoor brengen ze de pc bij ons, of heeft de ADSL monteur een netwerk kaart bij.

Of men raakt vers****d aan 3D-games op internet en koopt een mooie grafische kaart. Ook die zal erin moeten. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

En ik zal niet zeggen wat daar mee fout kan gaan :x

Ik vind het erg kort door de bocht om dan te stellen dat de tijd voor de reparatie in rekening mag worden gebracht. Moet dan niet eerst aangetoond worden dat dat extra stukje hardware er de oorzaak van is dat de hele pc stuk is??
Ik heb na de 1e reparatie niemand horen zeggen dat de hardware die ik ingebouwd heb de oorzaak was van de crash.
Volgens Digitalles was de hdd vervangen zoals ik gevraagd had, en de voeding was vervangen want die was kapot. Als oorzaak noemde hij mijn dvd-brander. Die was waarschijnlijk kapot en veroorzaakte kortsluiting op het moederbord.

En als de pc kort daarna weer kapot gaat krijg ik zo mijn twijfels over de kwaliteit van het geleverde systeem. En voor 655 euro verwacht ik toch wel enige kwaliteit voor een bijna kaal systeem!!

Ook ik heb mijn twijfels over het systeem..
Alleen ken ik te weinig achtergrond om daadwerkelijk uitspraak te doen over hoe het komt.
Alleen blijf ik van mening dat als iemand gaat rommelen aan een systeem dat het op eigen verantwoording is.
Stel je draait het systeem open op de dvd brander in te bouwen, en er valt een schroefje in het moederbord? Moet dit dan ook vallen onder garantie omdat de verkoper dit wel eens had moeten zeggen?
Daarbij blijft het een verkoper.. en geen monteur ;)
Thatsmej
Member

Berichtdoor Thatsmej » di mei 30, 2006 10:19 pm

AMG schreef:even off-topic

Dag *,

Ik zie dat jij citaten kunt plaatsen in blokvorm met een licht gekleurde achtergrond. Als computerkluns heb ik dit wel geprobeerd maar het is me nooit gelukt. Kun jij mij stap voor stap uitleggen hoe ik dat ook kan doen. Daar zou ik je erg erkentelijk voor zijn.

Met vriendelijke groet, Paula.

Korte uitleg dan.
Onder elk bericht staat een knopje "quote".
Als je hier op klikt dan krijg je een "reply" veld met vooraf ingeschreven tekst. ( De tekst die je wilt quoten ) met tussen [] quote. Deze tekst wordt dan licht gekleurd afgebeeld.

Dit noemen ze volgens mij BBCODE.
als je zoekt op google vind je al wat,
en op wikipedia staat ook het e.a. uitgelegt:
http://en.wikipedia.org/wiki/BBCode
http://www.tipwereld.nl/phpBB2/****?mode=bbcode

Misschien handig voor dit forum om ergens een topic te maken met dit soort uitleg?
Mocht je nog vragen hebben mag je altijd even mailen naar *@kijk uit: spam. Kan ik wat uitgebreider helpen als midden in een topic ;)

*edit*
Ah ze hebben al uitleg:
http://www.consumentenbond.nl/forum/****?do=bbcode
http://www.consumentenbond.nl/forum/faq ... tlesonly=0
Thatsmej
Member

Berichtdoor AMG » wo mei 31, 2006 1:10 am

nog één keer off-topic

Misschien handig voor dit forum om ergens een topic te maken met dit soort uitleg?

Dag *,

Ik bedoelde niet zozeer het hele bericht (dat wist ik wel), maar een stukje uit een bericht. Zoals je ziet lukt het met jouw hulp. Het zou nog handiger zijn als dit forum voor vet, onderlijnd, schuingedrukt, quote en url standaard knoppen zou krijgen zoals dat bij RADAR het geval is.

In elk geval hartelijk dank, Paula.
AMG
Member

Berichtdoor jolleke » wo mei 31, 2006 11:51 am

*, je hebt helemaal gelijk wat betreft de dvd-brander sorry, mijn fout!! Dat was natuurlijk ook de reden dat ik een nieuwe heb gekocht. Alleen blijkt nu achteraf dat dat niet nodig was geweest. De dvd-brander is in een ander systeem ingebouwd en hij werkt perfect, zonder foutmeldingen. Dus het lag niet aan mijn apparatuur!!
Ik vind het erg fout van deze verkoper (en verkopers in het algemeen) dat ze mijn apparatuur (en mij) de schuld geven omdat ze niet verder kijken of verder niks kunnen vinden.
Dat hun apparatuur nieuw is wil niet automatisch zeggen dat het ook goed is.

[quote="*"]
Moet dit dan ook vallen onder garantie omdat de verkoper dit wel eens had moeten zeggen?
Daarbij blijft het een verkoper.. en geen monteur ]

O ja zeker is hij ook monteur, a 30 euro per uur.

groetjes Jolanda
jolleke
Junior Member

Berichtdoor Thatsmej » wo mei 31, 2006 10:15 pm

Wat heb je inmiddels gedaan?

Toch ingegaan op het aanbod van hun?
"geld terug? nee want volgens de wet krijg ik 3 keer de kans om het produkt te repareren"

En is het misschien een idee om hun te vragen hoe het zit met een second opinion?
BV:
Je laat je pc na kijken bij een ander bedrijf, en als hun het wel kunnen repareren dat je de factuur door digitAlles laat betalen?

Zoiets lijkt me in zo`n geval wel fair...
Thatsmej
Member

Berichtdoor jolleke » do jun 01, 2006 12:01 pm

Ik heb de helpdesk gebeld en kreeg de toezegging dat ik binnen enkele dagen gebeld zou worden door een monteur. Daar wacht ik nu dus nog steeds op :(

En ik weet momenteel niet hoe ik in contact moet komen met de verkoper, hij beantwoord mijn e-mails niet, als ik hem bel krijg ik de voicemail en ik wordt niet teruggebeld, wat ik ook inspreek.
En hij werkt vanuit huis, dus als ik daar aan de deur sta, maakt hij de deur waarschijnlijk niet eens open.

Dus ik wacht maar heel braaf tot er een monteur of iemand anders van de helpdesk belt, en anders ga ik zelf maar weer bellen.

Erg frustrerend.....

Jolanda
jolleke
Junior Member

Berichtdoor Jan van Doorn » do jun 01, 2006 5:10 pm

AMG schreef:nog één keer off-topic

Dag *,

Ik bedoelde niet zozeer het hele bericht (dat wist ik wel), maar een stukje uit een bericht. Zoals je ziet lukt het met jouw hulp. Het zou nog handiger zijn als dit forum voor vet, onderlijnd, schuingedrukt, quote en url standaard knoppen zou krijgen zoals dat bij RADAR het geval is.

In elk geval hartelijk dank, Paula.

Je kunt het ook met "het handje".
Elk "gequote" deel moet dan worden voorafgegaan door een regel met de tekst "QUOTE" en worden gevolgd door een regel met de tekst "/QUOTE", waarbij je de aanhalingstekens moet vervangen door een vierkante-haak-openen aan het begin en een vierkante-haak-sluiten aan het eind.
Als je het niet vertrouwt, bekijk je eerst het bericht via de knop "Voorbeeld van bericht"- je kunt het dan aanpassen en net zo lang knutselen tot het bevalt.
Jan van Doorn
Junior Member

Berichtdoor AMG » do jun 01, 2006 7:35 pm

Nog één keer off-topic

Dag Jan,

Hartelijk dank voor de instruktie. Ik ga het even uitproberen door "hartelijk dank" te quoten.

hartelijk dank

Vriendelijke groet, Paula.
AMG
Member

Keer terug naar Elektronica & communicatie