De kinderen op de middelbare school krijgen naast de boeken ook diverse cd's geleverd. De familie-pc staat wegens het toezicht op Internet, in de woonkamer. Om de studie via de cd's te stimuleren wil ik een pc/laptop kopen die op de studeerkamer van de kids wordt geplaatst; voorlopig zonder een Internetaansluiting.
Ik heb een legale Windows XP die ik in de familiekring op twee computers mag installeren. Gezien de problemen met Vista wil ik dat besturingssysteem niet. Ook verschilt het van XP waardoor ik ingeval van herstelwerkzaamheden, twee systemen moet snappen.
Ik heb diverse bedrijven gevraagd of het mogelijk was een nieuwe computer te leveren zonder Vista waarop ik XP zelf wil installeren.
Sommige (grote) consumentenverkopers hebben geen contactlijn (zoals MediaMarkt) waardoor ik aan de kennis van de individuele verkoper ben overgeleverd. Dat is geen succes.
Dixons wijst in een reactie op mijn mail dat ik voor de beantwoording van mijn vraag maar naar een filiaal moet gaan.
Vobis kan niet zonder Vista leveren omdat alle computers van alle door Vobis geleverde merken door Microsoft worden verplicht Vista te installeren.
Dynabite gaf in een email de volgende aardige toelichting: "Het is niet mogelijk om een laptop te leveren zonder besturingssysteem. Al onze pc worden standaard geleverd met Windows Vista. Als u er zelf windows Xp op wilt zetten dan moet u goed onderzoek doen naar alle onderdelen die in de laptop zitten omdat alle drivers op de laptop geschikt zijn voor windows Vista en niet voor Xp. In de meeste gevallen dient u dus eerst alle drivers eerst te downloaden vanaf de leveranciers site."
Helaas moet ik constateren dat de macht van Microsoft te ver gaat. Kennelijk kunnen de computerwinkels/ketens geen vuist maken tegen deze monopolist.
Het door mij gewenste product, ondanks een legale XP-versie, kan ik dus niet kopen.
Dit lijkt mij niet juist.
Kan de Consumentenbond deze monopolistische producent hierover om uitleg vragen? Is het wenselijk deze praktijk via de Europese Commissie aan de orde te stellen?
Graag uw reactie.