Consumentenbondforum

Full HD tv nog geen garantie goed beeld!

Full HD tv nog geen garantie goed beeld!

Berichtdoor Maassluis216 » ma nov 24, 2008 11:37 pm

Zoals het bericht in de consumentenbond staat vind ik zelf erg eenzijdig. Jullie kaarten het probleem prima aan maar vergeten om er een goede oplossing bij te verzinnen.

Het is eigenlijk heel simpel. Je kan van een tv met de technieken van nu niet verwachten dat je heel simpel alles weer kan aansluiten zoals het was en dan een prachtig beeld krijgt.

De kwaliteit van de tv staat eigenlijk niet ter discussie, maar de kwaliteit van het beeld. En de kwaliteit van het beeld wordt door meer dingen bepaald.

De kwaliteit van het beeld is onder te verdelen in 3 categorieen.

1. De kwaliteit van de TV.
2. De kwaliteit van het signaal.
3. De kwaliteit van de bekabeling.

1. Kies een tv uit die voldoet aan je wensen, met de technieken waar je tevreden mee bent, maar niks meer dan dat.

2. Kies een bijpassend signaal. Analoge tv is echt verleden tijd! Digitaal is het minimum. Maar ga je voor een goede tv, ga dan ook voor een goed signaal. Dit is HD-tv. Voor tv's van 40" (102cm) of groter is HD-tv eigenlijk onmisbaar.
Let op!! Het is niet zo dat alleen HD signalen gebaat zijn bij een hd decoder. Alle zenders worden mooier met een hd decoder omdat je dan via hdmi werkt!

3. Bezuinig vooral niet op bekabeling. Kabels die ergens bijgeleverd zijn, moet je niet gebruiken. Koop kwaliteits bekabeling, dit is onmisbaar. Een goede scart of hdmi kabel mag best wat kosten (75-150 euro). hiermee maak je het hele plaatje af.
Je kunt niet verwachten dat je op een gloednieuwe hd tv een mooi beeld krijgt met een kabel van 20 jaar geleden.

Als je deze 3 dingen op elkaar af stemt dan heb je een prachtig beeld en dan haal je pas echt uit je hd tv wat er uit te halen valt!
Maassluis216
Junior Member

Berichtdoor 'nconsument » za dec 06, 2008 9:07 am

Er is de laatste 10 jaar een beeld gecreëerd dat kabels duur moeten zijn. Dat is volgens mij *. Een goede SCART of HDMI kabel hoeft niet meer te kosten dan 10.00 - 15.00 Euro. De rest is weggegooid geld.

Jan H.
'nconsument
Junior Member

Berichtdoor Maassluis216 » di dec 09, 2008 8:21 pm

Kun je mij dan misschien uitleggen waarom alleen de dure kabels door thx, isf etc. gecertificeerd worden?

En heb je er wel eens bij stil gestaan dat iedereen al weet dat gewone kabels slecht beeld geven? Iedereen heeft wel eens meegemaakt dat met analoog signaal de tv beneden goed beeld geeft maar boven slecht. Dit geeft alleen maar aan dat de kabel te lang zou zijn. Met een goed afgeschemde kabel heb je daar geen last meer van!!

Ik heb inmiddels flink wat geinvesteerd aan goede kabels en mijn tv geeft stukken beter beeld en geluid dan voorheen.
Maassluis216
Junior Member

Ricardo

Berichtdoor eliotnes » do jul 09, 2009 10:47 pm

Vara Kassa heeft een test gedaan met HDMI kabels. De dure kabels gaven een evengoed beeld als de * van omstreeks Euro.10,- of nog goedkoper. Zover ik me kan herinneren heeft er ook een artikel gestaan in elektuur waaruit naar voren kwam dat * HDMI kabels evengoed voldoen als de duurdere. Ook in Duitse bladen kwam men tot dezelfde conclusie. Alleen bij lange kabels (ik weet niet meer of delengte > dan 5 of 10 meter was) verdient het aanbeveling een duurdere kabel uit te proberen. Indien de verkoper van mening is dat een veel duurdere kabel beter zou zijn kan men altijd thuis een directe vergelijking maken tussen de hele dure kabel en een HDMI kabel van ongeveer Euro 10,- Vraag dan wel dat als de dure kabel geen beter beeld geeft of je je geld terug krijgt. Deze vergelijking kan eventueel in de winkel plaats vinden bij dezelfde T.V op dezelfde plaats omdat per groep T.V 's de kwaliteit van de antenne veel kan verschillen.
eliotnes
Junior Member

Re: Full HD tv nog geen garantie goed beeld!

Berichtdoor Redouan » zo aug 22, 2010 3:42 pm

Ik weet uit ervaring dat een betere HDMI kabel (dit is bijna altijd een duurdere HDMI kabel) in een aantal gevallen wel degelijk nut heeft:

• Kijk je op je * cinema veel naar hoge kwaliteit media (high resoluten media) dan is het niet raadzaam te bezuinigen op bekabeling. Of dat nou HDMI kabels, scart kabels, of speaker kabels zijn.

Ik heb een zelf samengestelde media-center PC welke ik met een HDMI kabel verbind met mijn receiver. De afstand tussen deze twee componenten is circa 40cm. Voorheen gebruikte ik een degelijke (vergulde) HDMI kabel; aankoopprijs circa €15,-. Ik merkte al gauw dat bij het bekijken van hoge kwaliteit media (Full HD met bijv. HD Master Audio = veel bandbreedte) dat het geluid onregelmatig en onzuiver klonk en dat uitte zich in plotselinge korte "knallen" en korte hoge tonen uit de speakers. Heel irritant en helemaal niet goed voor de speakers of de relatie met mijn buren. Het beeld zag er verder perfect uit op mijn 55" LED-LCD-TV. Ik nam altijd aan dat àls het beeld er prima uitziet dat het geluid dan qua bandbreedte geen probleem moest zijn. Ik las later in een artikel dat beeld inderdaad een hogere bandbreedte gebruikt dan geluid maar dat geluid veel gevoeliger is, en zodoende storingen in het signaal dus veel eerder hoorbaar zijn. Storingen in het beeld komen dan òòk voor maar die zijn veel minder zichtbaar voor het menselijk oog; zoveel pixels op het scherm, als een paar pixels incorrect worden weergegeven zie je dat niet zo snel. De harde knallen of hoge piepjes als gevolg van verstoorde geluidssignalen hoor je daarentegen direct.

Ik besloot in een betere kabel te investeren. Uiteindelijk ben ik gegaan voor een König HDMI 1.3c QUAD-HD kabel van 75 cm = circa €30,-. Het probleem heeft zich daarna nooit meer voorgedaan. Voor de oude HDMI kabel heb ik een andere bestemming gevonden: tussen de HD-box van UPC en mijn receiver.

Gr,
Redouan
Redouan
Junior Member

Berichtdoor NiekNumaga » wo aug 25, 2010 7:47 pm

Profigold ( dure hdmi kabels ) zijn better afgeschermt denk dus aan stroomkabels rondom die kunnen storen. het verschil tussen scart is héél groot aangezien dit een anologe kabel is.
HDMI is een digitale kabel en door de snelheden is het minder kwetsbaar.
NiekNumaga
Junior Member

Berichtdoor USRFobiwan » vr sep 10, 2010 3:39 pm

Sorry hoor, maar HDMI kabels zijn van 10 euro tot 800 euro allemaal het zelfde. Even inlezen op de degelijke testen. Alleen met hoge signaal input (1080p + 12bit) met lange kabels van 4 meter en hoger kan problemen geven afhankelijk van welk signaal er wordt gestuurd. Wat er wel kan, is dat er wel eens een slecht geproduceerde kabel tussen kan zitten.

Het is maar hoeveel jij vindt dat een kabel het waard is en er vrede mee hebt omdat die kabel zo een mooi gouden randje hebt. Maar ga niet mensen op het verkeerde been brengen.
USRFobiwan
Junior Member

Berichtdoor weesp » ma sep 27, 2010 12:58 pm

Ik met me toch aansluiten bij redouan...

Het hangt af van je set of een betere hdmi kabel veel zin heeft.
In mijn setup is er bij 3 apparaten een behoorlijke winst gehaald met andere hdmi kabels...
Zeggen dat de kabels hetzelfde zijn is nog veel onzinniger, sloop ze maar eens.....
Alleen heeft een grotere bandbreedt, betere afscherming en betere geleiding lang niet altijd zin.

Dus gewoon lekker uitproberen... Sluit je je lg Blu Ray spelertje rechtsreeks aan op je lcd tv-tje, heb je waarschijnlijk geen winst aan een 50 euro kabel.... Heb je een ht syteem dan zul je in de meeste gevallen een wat beter kabeltje wel gaan horen........

Wat betreft thx/isf goedkeuring: dit is etukje garantie, de fabrikant heeft een testprocedure uit laten voeren door een gerenomeerd, onafhankelijk instituut.
Kwaliteit is gegarandeerd, echter zegt het NIET dat een kabel die deze test niet heeft ondergaan niet net zo goed kan zijn....
weesp

Berichtdoor bdekuijer » wo okt 27, 2010 11:29 pm

Als resseler kan ik je vertellen dat tot 5 meter een * hdmi kabel perfect werkt.
let wel op de versie van de kabel.
Dacht ff uit mijn hoofd de 1.3 of de nieuwe 1.4 versie .
ps: kan kabels kopen in china voor een tientje die hier voor meer dan 100 euro over de toonbank gaan.ja de orginele en geen imitatie)
Dus Mediamarkt , Nee we zijn niet gek !!!
bdekuijer

Berichtdoor Jan1958 » za maart 19, 2011 6:31 pm

Beste allemaal, wel eens bedacht dat de kabelmaatschapijen een reden moeten hebben om hun digitale zenders aan de man te kunnen slijten? nou vrij een voudig, je stuurd het analogesignaal langzaam naar een zwakker sinaal. Natuulijk zijn goede kabels en aansluiting van belang, maar kabels slijten in principe niet. Wat mij is opgevallen dat ik oude video opnames heb, die een beter beeldgeven dan het huidige analogebeeld. Dus als kabelmaatschapij heb je er voordeel bij om het oude analogesignaal te verzieken, de schuld bij de huidige tv neer te leggen, zelf heb ik al meer dan 10 jaar een tv groter dan 100cm nooit geen slecht beeld gehad, tot de laaste 3 a 4 jaar. Daarom blijf ik bij mijn beleving dat er moetwillig aan het analogesignaal wordt gerommeld om het digitale paket te verkopen.
gr Jan
Jan1958
Junior Member

Keer terug naar Breedbeeld-tv's