Consumentenbondforum

GOEDE ERVARING - Britta waterzuivering kan

GOEDE ERVARING - Britta waterzuivering kan

Berichtdoor ronaldv2 » wo nov 10, 2010 8:13 pm

Naast alle klachten wil ik graag iets positiefs onder de aandacht brengen
(ik hoop dat dit niet als reclame word opgevat door forumbeheerders!!!)

Dit apparaat werkt als een soort (onderwetse) koffiefilter. Aan de bovenkant doe je er gewoon leidingwater in. Dit water druppelt door een filter, wat de meeste rotzooi uit je "drinkwater" filtert. Daarna komt het gefilterde water onder in de kan ... en voila... heerlijk helder en vooral smakelijk drinkwater!

Een waterfilter gaat ~ 30 dagen mee, daarna issie verzadigd (uitgewerkt) en mag ie vervangen worden.

Dit gefilterde water kun je o.a. gebruiken om
- koffie, thee van te zetten (scheelt echt heel veel in de smaak)
- om me te koken

Ik kan het iedereen aanraden!

Vraag:
- Wat zijn jullie ervaringen met deze produkten?
ronaldv2
Member

Re: GOEDE ERVARING - Britta waterzuivering kan

Berichtdoor Vis » do nov 11, 2010 12:16 am

Totaal onnodig, want de waterleidingbedrijven filteren zelf al. Bovendien is zo'n filter een groot risico, want er komt gegarandeerd bacteriegroei in het filter en dat kan juist zeer gevaarlijk zijn! En koffie en thee worden gemaakt van verhit water, dus ook daarvoor is het totaal onnodig!
Vis
Member

Berichtdoor ronaldv2 » do nov 18, 2010 9:39 am

Vis schreef:Totaal onnodig, want de waterleidingbedrijven filteren zelf al

Vraag:
Heb je in de jaren 1980-19990 wel een een slokje rotterdams kraanwater gedronken?
Dat was zo goed gefiltered dat het naar chloor smaakte :-)

Bovendien is zo'n filter een groot risico, want er komt gegarandeerd bacteriegroei in het filter en dat kan juist zeer gevaarlijk zijn!

Gebaseerd op welk geen enquêtes hier is dit bewezen?

En koffie en thee worden gemaakt van verhit water, dus ook daarvoor is het totaal onnodig!

Hoe komt het dan, dat onze Koffie en Thee - na toepassing van een Britta Filterkan, ineens heel anders en lekkerder smaken? Of zou dat komen door dit bacterien in het filter (die er dan vanaf het begin al ingezeten moeten hebben)
ronaldv2
Member

Berichtdoor rcoenen » wo mei 04, 2011 7:45 pm

mja, beetje typische Nederlandse reactie van "Vis" - niet op de vraag ingaan want blijkbaar heeft hij/zij geen ervaring met Britta, maar wel even de les lezen. Ik heb net zo'n Britta gekocht bij de supermarkt, zelf dronk ik eigenlijk altijd gewoon uit de kraan maar mijn vriendin vind het vies smaken, volgens haar is het ongezond en de rest van de stad drink ook water uit flesjes (in Londen dus). Ik heb daarom maar eens die Britta geprobeerd en ja: dat verschil in smaak merk ik echt wel. Het smaakt zachter, helderder, fijner aan je tanden etc.
Ben benieuwd hoe de koffie en thee smaken als je het met Britta water maakt, maar ik proef nu het verschil echt duidelijk. Toegegeven, het leidingwater in Londen is ook niet bepaald het beste, maar ook hier zegt het waterleidingbedrijf dat het 1005 tiptop superwater is dat uit de kraan komt... het zal best. Vest niet ongezond, maar het smaakt wel viezer dan gefilterd Britta water. Mijn eerste ervaring is dus heel positief.
rcoenen
Junior Member

Berichtdoor ronaldv2 » di jun 14, 2011 12:42 pm

rcoenen schreef:Ik heb net zo'n Britta gekocht bij de supermarkt, zelf dronk ik eigenlijk altijd gewoon uit de kraan maar mijn vriendin vind het vies smaken, volgens haar is het ongezond en de rest van de stad drink ook water uit flesjes (in Londen dus).

1. Als je weet / bedenkt welke stoffen "waterleidings-maatschappijen" IN het water gooien om het "drinkbaar" te maken (zonder dat dit er weer UIT gefilterd word... snap je waarom een extra waterfilter zo'nverschil uitmaakt.

2. Het water stroomt door allerhande pijpleidingen vanaf het productiepunt en jouw kraan.
Weet jij waar dat allemaal van gemaakt is en in welke staat het verkeerd.. ik niet ;-)

Ik heb daarom maar eens die Britta geprobeerd en ja: dat verschil in smaak merk ik echt wel. Het smaakt zachter, helderder, fijner aan je tanden etc. Ben benieuwd hoe de koffie en thee smaken als je het met Britta water maakt, maar ik proef nu het verschil echt duidelijk.

Helderder van smaak, zonder na-smaakjes

Toegegeven, het leidingwater in Londen is ook niet bepaald het beste, maar ook hier zegt het waterleidingbedrijf dat het 100% tiptop superwater is dat uit de kraan komt... het zal best. Vest niet ongezond, maar het smaakt wel viezer dan gefilterd Britta water. Mijn eerste ervaring is dus heel positief.

Als je er echt zeker van wilt zijn, kun je het tap-water zelf nog destilleren... dan haal je er nog meer troep uit.
ronaldv2
Member

Berichtdoor CB-Kwesties » di jun 14, 2011 1:15 pm

We houden wel van een kritische noot (en kritische consumenten), maar willen toch een voorbehoud maken ten aanzien van waterfilters en flessenwater: regelmatig hebben ook wij kraan- en flessenwater uit verschillende delen van het land onderzocht (voor het laatst in de Consumentengids van juni 2005) en kwamen daarbij tot de conclusie dat kraanwater in zuiverheid en kwaliteit niet onder doet voor flessenwater; soms scoort het op deze aspecten zelfs beter.

Het gevaar van waterfilters zit daarin dat in het stilstaande water bacteriegroei op kan treden. En dat is nog slechter voor de kwailteit.

Nog steeds geldt dat leidingwater in Nederland een van de best onderzochte levensmiddelen is en er weinig tegen het gebruik ervan als *, caloriënarme dorstlesser spreekt. Gedistilleerd of gedeminrealiseerd water is wel zuiver, maar omdat het helemaal geen zouten of andere mineralen bevat, betaat het gevaar dat de zouhuishouding van het lichaam in de war raakt als men enkel dit soort water drinkt.
CB-Kwesties
Member

Berichtdoor ronaldv2 » do jan 19, 2012 7:08 pm

regelmatig hebben ook wij kraan- en flessenwater uit verschillende delen van het land onderzocht (voor het laatst in de Consumentengids van juni 2005)

Wanneer gaan jullie weer een nieuwe drink (kraan en flessen)water test doen?

Het gevaar van waterfilters zit daarin dat in het stilstaande water bacteriegroei op kan treden. En dat is nog slechter voor de kwailteit.

Daar krijgt het bij mij geen kans voor ;-)

Nog steeds geldt dat leidingwater in Nederland een van de best onderzochte levensmiddelen is

Wie voert dit uit, hoe vaak gebeurd dit, wat test met dan precies en waar kan ik de testresulaten lezen?

en er weinig tegen het gebruik ervan als *, caloriënarme dorstlesser spreekt.

Behalve de periodiek vreemde nare / bijsmaak (metaal, chloorachtig, plastiekerig) die hier af en toe - totaal onaangekondigd! uit de kraan of douchkop stroomt ;-)

Gedistilleerd of gedeminrealiseerd water is wel zuiver, maar omdat het helemaal geen zouten of andere mineralen bevat, betaat het gevaar dat de zouthuishouding van het lichaam in de war raakt als men enkel dit soort water drinkt.

Niet als je jezelf er van bewust bent, en ervoor zout dat je zelf je zout-opname in de gaten houd.
ronaldv2
Member

Berichtdoor Uitzoeker » wo feb 01, 2012 10:35 am

Het water hoeft helemaal niet gezuiverd te worden, het is zelfs niet eens aan te bevelen.
Er zitten vele mineralen in water en die heb je gewoon nodig.
Als je echt schoon water wilt hebben moet je water koken en de stoom weer condenseren tot water.
Daar zit helemaal niks meer in.
Ik kan je vertellen dat je van dit zeer zuiver schone water binnen een dag onderuit gaat, te beginnen met zware diarree.

De mineralen geven ook een smaak aan het water, gefilterd water smaakt nergens naar.
De koffie en thee zullen ook ongetwijfeld anders gaan smaken, maar of het lekkerder is is waarschijnlijk meer een kwestie van eigen smaak.
Uitzoeker
Member

Keer terug naar Gezondheid & voeding