Consumentenbondforum

Bewijs voeren - opzeggingen

Bewijs voeren - opzeggingen

Berichtdoor Botgenerator » do maart 16, 2006 1:05 am

Mensen,

Het is inmiddels half maart. We beginnen nu pas langzaam maar zeker de gevolgen te zien van de veelvuldige ontkenning door verzekeraars voor wat de ontvangst van opzeggingen betreft. Het duurt maar even maar binnenkort zullen we naar alle waarschijnlijkheid berichten zien over aanmaningen en incassobureaus van verzekeraars die beweren nooit een opzegging te hebben ontvangen die ook nog rente en kosten op hun slachtoffers, oeps sorry , klanten, willen verhalen. Het is nog niet zover door de administratieve achterstand bij de verzekeraars, maar maak je geen zorgen... het komt eraan.

Als je geen aangetekende brief heb verstuurd kan je het helemaal vergeten volgens mij. Je zult domweg gewoon moeten dokken voor wat de premie van je "oude" verzekeraar betreft. Wat ik mij afvraag is of je veel beter af bent met een aangetekende brief. Wat weerhoudt een verzekeringsmaatschappij ervan om glashard te beweren dat ze een aangetekende lege envelop hebben ontvangen en wat kan je daartegen ondernemen? Als het antwoord daarop "niets" is, hoe moet je dan opzeggen?

Ik hoor het graag van jullie,

Bij voorbaat dank,

Mike
Botgenerator
Junior Member

Berichtdoor AMG » do maart 16, 2006 2:14 am

Dag Mike,

Ik denk dat jouw * nog wel zal meevallen. In een ander draadje schreef ik:

Er is een hardnekkig misverstand dat je je oude verzekering moet opzeggen (m.a.w dat je aan je oude verzekeraar moet aangeven dat je het kontrakt ontbindt). Dat is niet zo!!! Je bent/was onder de nieuwe verzekeringswet bij wijziging van de verzekeraar verplicht om vóór 1-3-2006 aan te geven dat je géén gebruik wilt maken van zijn aanbod dat je hebt gekregen in de tweede helft van december 2005. Dat aangeven kan telefonisch/per fax/met een e-mail/per brief/persoonlijk/ of anderszins. In de nieuwe zorgwet is dit dus vormvrij gelaten.

Als toelichting hierop wil ik nog het volgende opmerken:

Op 1-1-2006 zijn naar mijn mening alle ziektekostenovereenkomsten tussen verzekeraars en verzekerden van rechtswege ontbonden met daarbij de juridische kronkel dat je wél automatisch tot 1-3-2006 verzekerd blijft. Feitelijk is/was er dus géén overeenkomst meer tussen de verzekerde en de oude verzekeraar. Er zijn dus per definitie géén polisvoorwaarden meer van toepassing m.b.t. de wijze van opzeggen. Sterker nog: er valt niets op te zeggen!!! Afgesproken is dat de verzekerde vóór 1-3-2006 moest kenbaar maken dat hij géén gebruik zal/zou maken van het aanbod dat hij vóór 16-12-2005 van zijn (op dat moment nog) oude verzekeraar heeft gekregen. Nergens staat in welke vorm de verzekerde dat moet doen. Dat wil dus zeggen in deze, dat de wijze waarop vormvrij gehouden is. Het wel of geen handtekening verstrekken en het wel of niet aangetekend verzenden valt daar ook onder, want wie is je oude verzekeraar dan wel om je zonder overeenkomst te kunnen verplichten de kennisgeving aangetekend en/of met handtekening te moeten doen.

Over het sprookje dat de oude vezekeraar kan beweren dat het aangetekend schrijven slechts een lege envelop was, kan ik kort zijn: daar bestaat jurisprudentie over en geen rechter in Nederland zal deze smoes slikken.

Vriendelijke groet, Paula.
AMG
Member

late actie

Berichtdoor The Wizard » do maart 16, 2006 9:31 am

Maar waarom komen mensen ook pas zo laat in actie? Op 28 februari eindelijk nog eens een brief op de bus doen (misschien al wel na de lichting van die dag) en dan verwachten dat je ruimschoots op tijd bent... Waarom niet gewoon anderhalf of twee maanden vantevoren alles uitzoeken en een keuze maken en direct een brief op de bus doen? Dan heb je genoeg tijd om alles in orde te maken. Maar als je pas een dag of wat vantevoren belt/mailt/schrijft, dan kun je op je klompen aanvoelen dat het problematisch kan worden, gezien de chaos bij de verzekeraars.
The Wizard
Member

Berichtdoor Jan-E » do maart 16, 2006 12:07 pm

* Wizard schreef:Maar waarom komen mensen ook pas zo laat in actie?

Omdat ze wachtten op het collectieve aanbod van hun bedrijf, omdat ze wachtten op het collectieve aanbod van de ANBO, omdat ze wachtten op de uitslag van de medische selectie bij de nieuwe verzekeraar, omdat, omdat.

Anderhalf tot twee maanden vantevoren alles uitzoeken was voor veel mensen gewoon geen optie.
Jan-E
Member

Berichtdoor shefden » do maart 16, 2006 3:43 pm

Waarom reageren de zorgverzekeraars niet en waarom is het zo,n chaos bij hun administratie kan men ook vragen?

Moest de gewone man het goed doen terwijl de ervaren zorgverzekeraars zelfs niet voorbereid waren?
shefden
Junior Member

opzeggingen / afmeldingen

Berichtdoor 99peter » vr maart 17, 2006 7:31 am

Of je nu iets een opzegging noemt of een afmelding, dat maakt volgens mij niet zo veel uit. Je moet wel kunnen aantonen dat je wat gemeld hebt, en dat is met een aangetekende brief indien de tijd ontbreekt om de reactie van de verzekeraar af te wachten. Zodra de verzekeraar met een ontvangstbevestiging of anderszins schriftelijk gereageerd heeft, is niet meer terzake hoe jij je melding verzonden hebt.

Algemeen. De geschiedenis toont aan dat onze bureaucratische systemen het vermogen missen om stelselwijzigingen zonder problemen in te voeren. Je kunt ook zeggen dat de wetgever vrijwel niets bijgeleerd heeft.
Burgers komen dus in de problemen. Burgers moeten dus onevenredig veel doen om uit de problemen te blijven. Ik kies voor onevenredig veel doen. En dat heb ik gedaan.

Of een aangetekende brief wel of niet aankomt, is tegenwoordig vrij simpel aan te tonen met het systeem Tracee. Dus geen doemdenken. Verzekeraars zullen niet beweren dat de enveloppe leeg was, want die figuur vereist dat de verzekeraar onmiddellijk richting afzender reageert met ook een aangetekend schrijven.

Peter
99peter
Junior Member

Aangetekend, op tijd verstuurd maar te laat aangekomen.

Berichtdoor elsgiss » vr maart 17, 2006 10:55 am

99peter schreef:....Of een aangetekende brief wel of niet aankomt, is tegenwoordig vrij simpel aan te tonen met het systeem Tracee. ....
Maar aangetekende stukken komen kennelijk vaker te laat: wat dan? Ik dacht dat de datum van verzending zou gelden. Maar klopt dat?
Het lijkt erop dat het systeem van Track-trace eerder een nadeel dan een voordeel is: want je blijft zenuwen of het wel op tijd aankomt en als dat niet zo is?
elsgiss
Member

Berichtdoor The Wizard » vr maart 17, 2006 11:13 am

Jan-E schreef:Omdat ze wachtten op het collectieve aanbod van hun bedrijf, omdat [...] Anderhalf tot twee maanden vantevoren alles uitzoeken was voor veel mensen gewoon geen optie.

Ja, dat is wel zo, dat ben ik met je eens. Maar altijd alles afschuiven op anderen, daar zijn veel mensen ook wel erg goed in en dat wilde ik even benadrukken.
The Wizard
Member

Opzegging

Berichtdoor Teofiles » vr maart 17, 2006 12:49 pm

Ons is het volgende overkomen, mijn vrouw kreeg van haar werk een oferte daar zijn we op in gegaan, en de nieuwe basisverzekering zou ons opzeggen 2 weken daarna kregen we bericht dat mijn vrouw was uitgeschreven maar niet dat ik was uitgeschreven ik dacht dat dat normaal was omdat er veel achterstand was bij de verzekeringen, toen bleek dat er maar geen bericht kwam heb ik op 24 februari nog een brief naar de verzekering gestuurd om op te zeggen en wat blijkt precies op 28 februari kreeg ik een brief dat mijn verzekering werd voortgezet, ik kon geen kant meer op het was alleen hopen dat ze de brief hadden ontvangen, nou die hadden ze ontvangen maar op 2 maart!, de nieuwe verzekering gebeld en deze zeggen dat ze wel degelijk hebben opgezegd, de oude verzekeraar blijft er bij dat het niet is opgezegd! en gaan een geen enquêtes hier instellen.
Ik mag dus verlopig dubbel betalen!

M.V.GR, Teofiles
Teofiles
Junior Member

Berichtdoor shefden » vr maart 17, 2006 12:59 pm

Gewoon terugboeken!
shefden
Junior Member

datum ontvangst

Berichtdoor 99peter » vr maart 17, 2006 4:01 pm

elsgiss schreef:Maar aangetekende stukken komen kennelijk vaker te laat: wat dan? Ik dacht dat de datum van verzending zou gelden. Maar klopt dat?
Het lijkt erop dat het systeem van Track-trace eerder een nadeel dan een voordeel is: want je blijft zenuwen of het wel op tijd aankomt en als dat niet zo is?

Beste Elsgiss,

De datum van ontvangst heeft altijd iets te maken met de datum van verzending. Voor een te late ontvangst geldt dat meestal ook.
Verder begrijp ik niet welk nadeel er kleeft aan een systeem (Track Trace) dat meestal correct aantoont wanneer een brief is verzonden en wanneer een brief is bezorgd.

Met vriendelijke groet,

Peter
99peter
Junior Member

Berichtdoor Blokker » za maart 18, 2006 1:47 pm

Ook bij mij vinden ze dat ze mijn opzegging niet hebben gehad.
Vreemd, samen met die vam nijn vriend en die is wel uitgeschreven.
Al mijn betalingen naar unive storneer ik nu.
Ik heb op tijd gereageerd en de verzekeringen geregeld.
Ik heb al de nieuwe polis van Zilverenkruis.
En pas GISTEREN kreeg ik van unive te horen dat ik niet uitgeschreven was!
Dit gaat een duw en trek spelletje worden, maar wat er gebeurd gebeurd er, ik ga unive niet meer betalen.
Zilverenkruis heeft de opzeggingen door gegeven, dus de schuld zal of bij hun, of bij unive liggen.
Daar weiger ik voor op te draaien. Zeker omdat die van mijn vriend wel is doorgeveord en die van mij niet.
Lang leve de nieuwe zorg regeling, maar ik ga niet dubbel betalen en bij unive blijf ik zeker niet.
Iemand tips????

Gabriel
Blokker
Junior Member

Unive zegt opzegging niet te hebben ontvangen

Berichtdoor Ilse1966 » ma maart 20, 2006 11:11 am

Ook bij mij zegt Unive mijn opzegging niet te hebben ontvangen. Dit terwijl ik deze samen met een opzegkaartje voor m'n man aangetekend heb verstuurd op 16 februari. De opzegging voor mn man is wel verwerkt maar die van mij hebben ze niet ontvangen. Ze beloven nu al 2 weken om het uit te zoeken maar tja, ze hebben het druk he?. Ondertussen ben ik dus fijn dubbel verzekerd. De automatische afschrijvingen laat ik nu terugboeken. Het bedrag wat m'n man terug moet ontvangen voor 3 mnd premie krijgt hij ook pas in april. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die op deze manier in de financiele problemen komen. Voor 2 pers 3 mnd dubbele premie betalen bedraagt meer als 1200 euro.... En wat als Unive gaat blijven volhouden dat ze mijn opzegging niet hebben ontvangen?? Had ik 2 opzegkaartjes dan apart aangetekend moet versturen terwijl we samen op 1 polis staan?? Wie weet wat je hier aan kunt doen???

Blokker schreef:Ook bij mij vinden ze dat ze mijn opzegging niet hebben gehad.
Vreemd, samen met die vam nijn vriend en die is wel uitgeschreven.
Al mijn betalingen naar unive storneer ik nu.
Ik heb op tijd gereageerd en de verzekeringen geregeld.
Ik heb al de nieuwe polis van Zilverenkruis.
En pas GISTEREN kreeg ik van unive te horen dat ik niet uitgeschreven was!
Dit gaat een duw en trek spelletje worden, maar wat er gebeurd gebeurd er, ik ga unive niet meer betalen.
Zilverenkruis heeft de opzeggingen door gegeven, dus de schuld zal of bij hun, of bij unive liggen.
Daar weiger ik voor op te draaien. Zeker omdat die van mijn vriend wel is doorgeveord en die van mij niet.
Lang leve de nieuwe zorg regeling, maar ik ga niet dubbel betalen en bij unive blijf ik zeker niet.
Iemand tips????

Gabriel
Ilse1966
Junior Member

het vervolg

Berichtdoor 99peter » di maart 21, 2006 8:08 am

Ilse1966 schreef: Wie weet wat je hier aan kunt doen???

Wat een ellende. Ik heb met je te doen, Ilse, en ik ben blij dat het bij mij allemaal goed is gegaan. Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar als ik in jouw schoenen stond, dan zou ik beginnen met mijn rechtsbijstandverzekering te informeren opdat je een raadsman/vrouw hebt op het moment dat het goed fout gaat.

Misschien volstaat een juridisch goed dichtgetimmerde brief waarin de verzekeraar aansprakelijk wordt gesteld voor de kosten van een onterechte incassoprocedure.

Valt te proberen. Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, informeer dan bij de Consumentenbond naar hun *.

Peter
99peter
Junior Member

Berichtdoor Ilse1966 » wo maart 22, 2006 9:33 pm

Bedankt voor je reactie Peter! Ik heb ondertussen een aangetekende brief verstuurd waarin ik mijn relaas doe en verzoek om een zsm bevestiging van opzegging, de automatische incasso intrek, en verzoek om terugbetaling van jan. en febr. (mrt heb ik zelf al terug laten boeken door de Postbank). Ik heb er kopieën bijgedaan dat ik 15 febr. de bevestiging en de polis van VGZ heb ontvangen, 16 febr. heb ik Unive aangetekend opgezegd. Dit lijkt mij voldoende bewijs. Zeker omdat het opzegkaartje van m'n man wel verwerkt is en die zat in dezelfde envelop. (Of ze hebben mijn kaartje met envelop en al weggegooid.....)

Een rechtsbijstand verzekering heb ik niet, misschien maar beter ook want die had ik dan ook bij Unive afgesloten, haha, dat had zeker geen zoden aan de dijk gezet!! Ik wacht nu eerst maar de reactie af. Ik heb meer verzekeringen bij Unive lopen, je begrijpt dat ik die allemaal ga opzeggen als ze dit niet netjes afhandelen...... Ik ga Unive niet de vruchten laten plukken van mijn harde werken!

Ik zal een reactie plaatsen als ik bericht krijg.
Ilse
Ilse1966
Junior Member

Kassa d.d. 23-3

Berichtdoor 99peter » do maart 23, 2006 11:04 am

Geplukt van de internettesite van Kassa

'Probleem dubbele verzekering snel opgelost' 23-03-2006

Zorgverzekeraars hebben niet alle afmeldingen van mensen die overstapten naar een nieuwe verzekering tijdig administratief verwerkt. Enkele duizenden mensen betalen daardoor ten onrechte twee keer premie, maar volgens een woordvoerder van Zorgverzekeraars Nederland wordt dit probleem binnen enkele weken opgelost.
99peter
Junior Member

net ook een brief ontvangen

Berichtdoor irma v gog » do maart 23, 2006 11:52 am

Ook net een brief ontvangen van Siz (Iza) zij melden ook dat ik de verzekering niet voor 1 maart heb opgezegd.
Heb de opzegbrief op zaterdag 25 februari gewoon per post gedaan.. helaas.
Wat kan ik het beste doen?
irma v gog
Junior Member

Offerte wel aangetekend ontvangen ?? ;-)))

Berichtdoor wimmie » do maart 23, 2006 6:51 pm

Wat ik me in ene bedenk, is indien een verzekeraar (ten onrechte!)zegt de opzegging niet ontvangen heeft, kun je natuurlijk ook zeggen dat je geen offerte gehad heb.
Die hebben ze natuurlijk niet aangetekend verstuurd, en zal in de drukte van voor de 16e december ook weleens ergens kunnen blijven liggen ofzo.
De verzekeraar was volgens de nieuwe zorgwet op zijn beurt verplicht om namelijk die offerte voor de 16e december te versturen, en indien je die niet gehad hebt, is een opzegging ook niet nodig.....toch??
En indien je huidige verzekeraar niet geinformeerd heeft of je iets ontvangen heb............

Misschien niet helemaal netjes, maar die opzeggingen gaan ook nog weleens "per ongelijk" mis...... toch?? ;-))

Laat ze maar aantonen dat ze een offerte verstuurd hebben , en dat-ie dan ook aangekomen is..

ideetje?

Groet,
Wim
wimmie
Junior Member

Ik ben inmiddels uitgeschreven bij Univé!

Berichtdoor Ilse1966 » do apr 06, 2006 6:26 pm

Ik heb inmiddels bericht gehad van Univé dat ik ben uitgeschreven. Het duurde wel even maar het is toch goed gekomen. Begin mei zal ik de betaalde premie terugkrijgen. Voor iedereen die nog in hetzelfde schuitje zit: HOU MOED!!!

Ilse1966 schreef:Bedankt voor je reactie Peter! Ik heb ondertussen een aangetekende brief verstuurd waarin ik mijn relaas doe en verzoek om een zsm bevestiging van opzegging, de automatische incasso intrek, en verzoek om terugbetaling van jan. en febr. (mrt heb ik zelf al terug laten boeken door de Postbank). Ik heb er kopieën bijgedaan dat ik 15 febr. de bevestiging en de polis van VGZ heb ontvangen, 16 febr. heb ik Unive aangetekend opgezegd. Dit lijkt mij voldoende bewijs. Zeker omdat het opzegkaartje van m'n man wel verwerkt is en die zat in dezelfde envelop. (Of ze hebben mijn kaartje met envelop en al weggegooid.....)

Een rechtsbijstand verzekering heb ik niet, misschien maar beter ook want die had ik dan ook bij Unive afgesloten, haha, dat had zeker geen zoden aan de dijk gezet!! Ik wacht nu eerst maar de reactie af. Ik heb meer verzekeringen bij Unive lopen, je begrijpt dat ik die allemaal ga opzeggen als ze dit niet netjes afhandelen...... Ik ga Unive niet de vruchten laten plukken van mijn harde werken!

Ik zal een reactie plaatsen als ik bericht krijg.
Ilse
Ilse1966
Junior Member

Keer terug naar Forum Zorgverzekeringen