@Uitzoeker,
Hartelijk dank voor je reactie.
Ik had er op gehoopt dat je zou reageren omdat ik al door had dat, "je de klok hebt horen luiden en niet weet waar de klepel hangt".
Op zich is dat niet zo erg maar dan ga je hier op het forum je "wijsheid" lopen verkondigen die niet conform de werkelijkheid is. En dan ook nog met de nickname: Uitzoeker!
Wat ik al eerder heb geschreven: "je HOEFT niet voor de Levensloop te kiezen". Heb jij betere alternatieven, kies dan daarvoor maar waarom moet je zo negatief doen over de Levensloop?
Jij hebt een "verlofregeling" met je werkgever en dat is je gegund maar ik heb dat niet en daarom gaat de vergelijking mank. De levensloop geldt wel voor iedereen en daarom zei ik dat het niets te maken heeft met de Levensloopregeling, Spaarloonregeling en het belastingvoordeel.
Goed, je begrijpt dus niet hoe ik aan die 1400 euro kom. Heb je dus ook niet in je overweging mee kunnen nemen of de levensloopregeling een goed alternatief is.
Stel je hebt een inkomen met een inkomensdeel waarover 42% belasting wordt geheven.
Als je dan gaat sparen van je bruto inkomen, spaar je dus 58% met netto geld en 42% belastinggeld.
Samen dus 100%
Dan ga je dat later verzilveren.
Dan zit je winst in het belastingdeel over de eerste schijf.
Namelijk:
Het 42% deel van de belasting wordt nu 33.65% over 17319 euro (belastingtarieven 2007).
Je winst is dus 8.35%. 8.35% van 17319 euro is 1446 euro.
Heb je een inkomen dat ook nog in de 52% schijf zit, komt daar dus nog 10% extra bij.
En als JIJ dat nu leest komt gelijk de zure melk van vroeger weer naar boven en ga je het hebben over de "happy few".
Nu hoor IK ook niet tot de "happy few" maar mij hoor je niet klagen. Ik ga dus niet op dit forum lopen zeuren over alles wat ik NIET heb maar omdat mijn moeder zoete melk had ga ik blij lopen vertellen wat of ik allemaal WEL heb.
Met die "happy few" van jou moet je overigens heel erg blij zijn. Koester ze en scheld niet op hun. Van het inkomen waar hun 52% belasting over betalen kan de regering de spaarloonregeling betalen waar jij zo gelukkig mee bent.
Die "happy few" heeft aan die Levensloop ook in de tweede schijf nog een voordeeltje omdat over de tweede schijf momenteel 41.4% belasting wordt geheven. Dat is voor zo'n arme sloe-ber als jij maar 0.6% voordeel en dat zal je maar "karig" vinden.
Zoals MJC dus terecht opmerkt in de reactie van 23-07-2007, 18:52:
"Het blijft vooral een persoonlijke afweging waar je voor kiest" .
Zo is dat dus ook en kan niemand anders dat voor jou beslissen omdat als bijvoorbeeld jou 42% deel van je inkomen al opgaat aan de hypotheekrente, dan schiet je er met het belastingvoordeel niet veel mee op.
Maak dus niet de fout dat je al je belastingvoordeeltjes gemakshalve maar in de 42% schaal indeelt. Ook die van het loonsparen niet maar dat zal je als Uitzoeker wel hebben bekeken.
Toch, als je geen gebruik kan maken van het belastingvoordeel dan zou je nog voor kunnen kiezen voor de "Faciliteiten" van de levensloopregeling. Tijdens je opgenomen verlof blijf je gewoon in dienst bij je werkgever. Premies en sociale voorzieningen etc. blijven gewoon door gaan. Ook kun je je ziek melden bijvoorbeeld.
Of het betalen van de pensioenpremie door blijft gaan weet ik niet zeker maar dat heb ik ook al eerder geschreven. Dat moet men zelf even uitzoeken/navragen en kan ook per werkgever verschillen.
Als ik dan nog een opmerking mag maken:
Je schrijft:
"als het voordeliger is voor de overheid, is het nadeliger voor jou".
Ook hiermee komt je zure melk weer naar boven.
De "Overheid", dat zijn wij allemaal.
Volgens mij denk jij nog dat al het geld wat opgehaald wordt met belasting bij onze Koningin in de portemonnee wordt geschoven maar dat is al heel lang niet meer zo Uitzoeker.
De regering "verdeeld" dat geld onder de burgers. Deels voor voorzieningen zoals bijvoorbeeld wegen, fietspaden, ziekenhuizen, onderwijs etc. maar ook om er voor te zorgen dat mensen die het niet zo breed hebben, minder "geluk" hebben of minder talenten, geholpen worden en niet van een aalmoes hoeven te leven.
Nu kan ik mij voorstellen dat je het met die verdeling niet eens bent en daarvoor kun je eens in de vier jaar je stem daarover uitbrengen.
En van de Spaarloonregeling hoef je geen afstand te doen zoals jij schrijft maar je kan maar aan één van de twee deelnemen.
Je zou ook aan de Levensloopregeling mee kunnen doen met het zelfde bedrag als van de spaarloonregeling (613 euro) en dan zijn beide regelingen ongeveer even voordelig.
Bij de Levensloop heb je dan wel de "verlof mogelijkheid" maar met 613 euro zal de uitkering niet voldoende zijn. Maar stel, je hebt zelf nog wat achter de hand dan kun je mogelijk zelf aanvullen wat je te kort komt.
PS.
Uitzoeker schreef:........ dat lijkt mij zowiezo al een duidelijke aanwijzing dat er eerder een rem wordt gezet op zeer langdurige vakanties.
Zowiezo schrijf je zo: sowieso
Zo wordt het nog een leerzaam topic! :-)
Het gaat je goed!
Doe wat suiker in de karnemelk dat vervormt je gezicht niet zo.