Consumentenbondforum |
Huijzer schreef:Ook bij notariskantoren dient, voor een goede vergelijking, een prijs/kwaliteitsbeoordeling plaats te vinden. Dat dit voor uw bond niet haalbaar is, is geen reden de consument voor te spiegelen dat ze maar voor de goedkoopste moeten gaan.
Huijzer schreef:Afgaan als een gieter lijkt me wat overtrokken.
Van Mourik vergiste zich.
ZOALS HIJ ZICH VERGISTE ZEKER BIJ ZIJN UITSPRAAK DAT NIEMENAND ANDERS DAN DE NOTARIS TOEGANG HEEFT TOT HET CTR? KIJK NOG EENS NAAR DE UITZENDING EN ZIE HOE HIJ, THEATRAAL GEZETEN, DEZE UITSPRAAK DOET. HIJ VERGIST ZICH ZEKER OOK WANNEER HIJ STELT DAT ALLEEN DE NOTARIS TOEGANG HEEFT TOT EEN TESTAMENT. HIJ VERGIST ZICH NIET, NEE HIJ MAAKT EEN KAPITALE FOUT.
Hij is wel iemand die een grote bijdrage heeft geleverd aan het tot stand komen van het nieuwe boek 4, dus juist hij zal weten wat de bedoeling daarvan is geweest. DAT IS JUIST! DAT IS ZIJN VERDIENSTE. NIEMAND ZAL DAT ONTKENNEN. MAAR HIJ HEEFT DAT NIET ALLEEN GEDAAN. DAT JUIST HIJ WEET WAT DE BEDOELING IS, IS TE VEEL EER.
Hoe dan ook, ik vind het prima dat de Rabobank een flexibele regeling heeft voor klanten. Het is ook zeker klantvriendelijk te noemen dat zij een risico tot een bepaald bedrag accepteren,
maar het is geen verplichting zoals u suggereert.
U HEBT TOCH NIET GOED GELEZEN!!! NERGENS SUGGEREER IK EEN VERPLICHTING. VOORTDUREND HAMER IK OP DE KAN-BEPALING EN PROBEER DAARMEE TE ONDERGRAVEN DE SUGGESTIE VAN DE BANKEN DAT ZIJ WETTELIJK VERPLICHT ZOUDEN ZIJN EEN VERKLARING VAN ERFRECHT TE EISEN.
Alsof een bank niet zou mógen vragen om een verklaring van erfrecht.
DE BANK KAN VRAGEN WAT ZIJ WIL, MAAR NIET ALS ER GEEN OVEREENSTEMMING IS MET DE KLANT, DWZ NIET IN DE OVEREENKOMST MET DE KLANT IS OPGENOMEN, DOCH ACHTERAF WORDT OPGELEGD.
Want hoe dan ook nemen ze een bepaald risico. En het is dus ook zeker niet zo dat een bank met de volle 100% zekerheid kan zeggen dat ze aan de goede persoon uitbetalen.
OOK DE VERKLARING VAN ERFRECHT, DOOR DE NOTARIS OPGESTELD, GEEFT GEEN 100% ZEKERHEID. ZELFS WANNEER DE NOTARIS MAAR HALF WERK LEVERT, HEEFT HET DOCUMENT ZULK EEN STATUS DAT DE BANK ER ZICH OP KAN BEROEPEN EN DUS GEEN ENKEL RISICO LOOPT. ER ZIJN GELUKKIG NOG NOTARISSEN DIE ZULK EEN STATUS TE VEEL VAN HET GOEDE VINDEN. NOOIT ZULLEN ZE DAT PUBLIEKELIJK VERKONDIGEN GEZIEN HET TUCHTRECHT BINNEN UW BEROEPSORGANISATIE: ZE WORDEN ONMIDDELIJK OP HET MATJE GEROEPEN.
VAN MOURIK WIL DAN NOG EENS TERUG NAAR DE OUDE BROEDERSCHAP IN EEN SOORT ETHISCH REVEILLE. DE CONSUMENT HEEFT DAN GEEN ZEGGENSCHAP MEER...DE CONTROLEERBAARHEID IS VERDWENEN...
De afwikkeling bij de Rabobank is overigens, ondanks uniforme richtlijnen, helaas bij ieder kantoor totaal verschillend.
EEN HEEL BEKEND GEGEVEN. EN DAT NIET ALLEEN...VAAK IS DE CONSUMENT AFHANKELIJK VAN DE KENNIS VAN ZAKEN VAN DE TOEVALLIGE AANWEZIGE MEDEWERKER...EN DAT GELDT VOOR ALLE BANKEN.
Wat betreft mijn ervaring met dit soort zaken. Ik heb niet 1 nalatenschap afgewikkeld, maar velen. Ik doe het dagelijks van ongeveer kwart voor 9 tot half 6.
DUS U BENT NOTARIS? DAN HAD U VEEL MEER MOETEN WETEN DAN IK...IK KLUS ZELF MAAR WAT AAN! HET GROTE VERSCHIL TUSSEN U EN MIJ IS DAT IK SCHRIJF VANUIT EEN DOORVOELDE ERVARING AAN DEN LIJVE...DIE HEBT U NOG NIET!
Wat betreft uw opmerking, meneer/mevrouw Vis, wanneer de notaris ook mondeling een en ander niet heeft vermeld is hij gewoon slecht bezig en dat kan hem duur komen te staan als blijkt dat er toch meer schulden in de nalatenschap zijn. (en dit sluit weer goed aan bij mijn eerste post over dit onderwerp: de goedkoopste is lang niet altijd de beste keus!)
Citaat:
Uit de enquête van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), de branche-organisatie van alle bancaire instellingen in Nederland, blijkt het volgende:
voor de leden van de NVB is bij het gebruik van de verklaring van erfrecht het uitgangspunt artikel 4:187, lid 2 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikellid stelt dat een verklaring van erfrecht de bank ontslaat van de plicht om, nadat zij eenmaal betaald heeft aan een persoon die niet bevoegd was de betaling te ontvangen, nog eens te moeten betalen aan de persoon aan wie wel betaald moest worden.
In de praktijk verlangen alle banken in sommige gevallen geen verklaring van erfrecht, zij het niet altijd in dezelfde gevallen. Sommige banken verlangen er geen indien er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap en er sprake is van wettelijke verdeling van de nalatenschap als bedoeld in art. 4:13 e.* **. Andere banken verlangen er geen indien het totale tegoed kleiner is dan een bedrag in de orde van enkele duizenden euro’s. Soms wordt tevens geëist dat de overledene geen hypothecair krediet had dan wel een levensverzekering bezat. En bij enkele, met name kleinere banken gelden nog weer iets andere voorwaarden wat het verlangen van een verklaring van erfrecht betreft.
Indien de banken geen verklaring van erfrecht verlangen, moet de langstlevende gewoonlijk wel een verklaring ondertekenen waarin hij/zij verklaart op grond van de wettelijke verdeling de rechthebbende te zijn, dat hij/zij de wettelijke verdeling niet ongedaan heeft gemaakt of zal maken en dat hij/zij niet de intentie heeft zich binnenkort in het buitenland te vestigen.
Sinds de nieuwe wetgeving inzake het erfrecht van 2003 geldt echter dat in het geval er geen testament is de langstlevende echtgeno(o)t(e) of geregistreerd partner van rechtswege automatisch de verkrijger van de nalatenschap is. Dit impliceert dat voor de verkrijging door de langstlevende van alle goederen van de nalatenschap geen extra rechtshandeling vereist is. Voor de bevoegdheid om over de nalatenschap te beschikken zou in dit geval naar ik meen moeten kunnen worden volstaan met de volgende minimale voorwaarden: het aantonen van de identiteit via een paspoort of ander geldig identificatiedocument, het overleggen van de akte van overlijden van de erflater en het overleggen van een verklaring van het Centraal Testamenten Register (CTR) dat er geen testament door de erflater is opgesteld. Een verklaring uit het CTR of er een testament opgesteld is, kan gratis schriftelijk worden aangevraagd door eenieder bij het CTR in Den Haag.
Volgens de NVB vragen de grote banken in het geval dat de langstlevende echtgeno(o)t(e) of geregistreerd partner zich meldt en er geen testament is inderdaad niet om een verklaring van erfrecht. Overleg met de NVB heeft er toe geleid dat de NVB de kwestie van het al dan niet eisen van een verklaring van erfrecht (inclusief het geval dat de langstlevende echtgeno(o)t(e) of geregistreerd partner zich meldt en er geen testament is) nader onderzoekt om te pogen tot een gemeenschappelijk beleid van alle
Nederlandse banken te komen.
Citaat:
Maar dat wil je als bank natuurlijk wel weten. Een langstlevende heeft ook de mogelijkheid om de nalatenschap te verwerpen.
Keer terug naar Geld & verzekeringen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten