Consumentenbondforum

"Slimme meter" is een spion

"Slimme meter" is een spion

Berichtdoor André 3 » vr maart 20, 2009 10:00 pm

De energieleveranciers willen graag precies weten wat en wanneer u doet. Dat wil eigenlijk elk bedrijf en elke * wel weten, want zo kunnen ze beter van u worden. Hoe meer ze weten, hoe kwetsbaarder u bent. Gelukkig is er een overheid die ons daar tegen beschermt. Tenmiste.... dat leek zo te zijn.
Maar nu wil het Ministerie van Economische Zaken een zgn. slimme energiemeter verplicht stellen. Die is online, zodat men elke dag, elk uur, elk kwartier kan zien of u thuis bent, of u onder de douche staat, of de wasmachine staat te draaien.
Waarom zouden zij dat moeten weten? Daar is geen goede reden voor. De energieleveranciers zijn commerciële bedrijven die tegenwoordig grotendeels in buitenlandse handen zijn. Dat zij het graag willen is geen goede reden.
Voor criminelen is dit ook interessante informatie.
Waarom wil de overheid dit verplichten? Daar is geen goede reden voor. De overheid moet de consument beschermen. Normaal kun je overstappen naar een andere leverancier als je geen online spion in je huis wilt, maar als de overheid het wettelijk verplicht stelt, kun je geen kant meer op. Dit moet gestopt worden!
André 3
Junior Member

Stoppen

Berichtdoor DutchFlavor@hotmail.com » za maart 21, 2009 4:34 am

Moet absoluut tegen gehouden worden!
DutchFlavor@hotmail.com
Junior Member

slimme meter

Berichtdoor thesmits » za maart 21, 2009 1:21 pm

In het algemeen acht ik deze meter totaal onwenselijk, levert geen enkele bijdrage aan energie besparing, integendeel. Op een voorwaarde zou ik hem dulden: als ik daardoor ieder uur, desnoods 5 keer per dag, kan overstappen van de ene provider naar de andere, en zo gebruik kan maken van * spot tarieven.

Ed
thesmits
Junior Member

Verborgen overheidsbelang?

Berichtdoor OkkiTrooi » vr apr 03, 2009 12:46 am

Persoonlijk denk ik niet dat er veel energie bespaard zal worden alleen door gebruik te maken van een slimme meter. Als je nu geen belangstelling hebt voor je verbruik, waarom zou je dat dan wel hebben als je een andere meter hebt.
Nu heb ik wel stukjes gelezen over wijken waar één op de 5 gebruikers een besparing van 10% zouden hebben gerealiseerd. Zonder verdere informatie zegt dat mij niets. Misschien betrof het wel een (nieuwbouw) wijk met vooral iets oudere kinderen. Wanneer een kind het huis verlaat is een 'besparing' in dat huis zeer aannemelijk. Landelijk gezien levert het echter niets op omdat dat kind elders ook energie blijft gebruiken.

Het heeft mij dan ook aan het denken gezet waarom de overheid juist zoveel belang hecht aan het massaal plaatsen van slimme meters. Tijdens een radiospotje over tanken uit het stopcontact viel het kwartje. Een slimme meter moet het vast ook kunnen herkennen wanneer je je elektrische fiets of auto aan het net hangt. Een verplicht gesteld digitaal uitleesbaar friemeltje in zo'n vervoermiddel is vast niet zo moeilijk te realiseren zodat de mogelijkheid bestaat om verbruiksbelasting te heffen over energie welke voor vervoermiddelen wordt gebruikt.

Nu ik dit schrijf bedenk ik dat het ook enorme andere politieke en commerciële mogelijkheden kan bieden: hogere tarieven voor het gebruik van een verkeerd merk wasmachine, of het beperken van ingestelde temperatuur van cv, koelkast of vriezer of het alleen op bepaalde momenten kunnen gebruiken van bepaalde apparaten.

Ik weet dat het deels zwartdenkerij is wat ik hier schrijf, maar aan de andere kant zijn de technische mogelijkheden voor dit soort dingen wel erg reeel.

OkkiTrooi
OkkiTrooi
Junior Member

Grote broer "Overheid" kijkt mee

Berichtdoor Hartenkoning » za apr 04, 2009 12:14 pm

Dit is weer typisch zo'n actie, waarbij de overheid in al zijn berichtgeving alleen de voordelen laat zien. De nadelen van slimme meters moeten wij als consument maar zelf achterhalen.
Zo creëer je geen draagvlak onder de bevolking.
Er is al diverse keren geroepen om toelichting op de wijze waarop men met de gegevens omgaat en wie daar dan toegang tot hebben.

Het is zeer vreemd, dat het argument wordt gegeven, dat men de criminele energie gebruikers beter kan vangen. Die leggen voor hun wiet plantages nu toch ook elektriciteit aan door de meter te omzeilen? Zouden die dat dan straks niet meer doen, want een slimme meter is toch OK, nietwaar?

Ik maak me vooral zorgen over de "verplichting" zonder dat we goed worden geïnformeerd over de nadelen. En, wie betaalt die meters dan? Toch uiteindelijk de consument, dus zal de rekening wel weer hoger uitvallen. Achteraf verklaren ze dat dan doordat de consument toch meer is gaan gebruiken.

Voorlopig doe ik dus niet mee.
Hartenkoning
Junior Member

Berichtdoor Vis » za apr 04, 2009 6:05 pm

Hartenkoning schreef:Het is zeer vreemd, dat het argument wordt gegeven, dat men de criminele energie gebruikers beter kan vangen. Die leggen voor hun wiet plantages nu toch ook elektriciteit aan door de meter te omzeilen?

Dit is net zoiets als de huidige identificatieplicht, want daarmee zou men terroristen beter kunnen "vangen"...een giller dus! De overheid controleert de burger, terwijl de burger de overheid behoort te controleren!

Wie zei daar: communistische staat, met de K.G.B. of de Stasi?!
Vis
Member

Keer terug naar Energie & -leveranciers