Consumentenbondforum

Eneco en Stedin....één pot nat...

Eneco en Stedin....één pot nat...

Berichtdoor cocoallo » za mei 09, 2009 3:16 am

Wat ik de afgelopen 2 maanden meemaak met Eneco is buiten alle proporties.....

Hieronder mijn verhaal....
Eneco maakt ons de laatste weken helemaal gek...er zit een hele voorgeschiedenis aan vast en die zal ik proberen uit te leggen.
In februari 2007 hadden wij een achterstand van 2 maanden bij Eneco, daarvoor krgen wij een brief op de mat waarin men dreigde met afsluiting.
Daarmee zijn wij naar budgetbalans gegaan in spijkenisse, zij hebben toen de procedure bij Eneco stop gezet, hoe dat weet ik niet maar i.i.g. is toen het oude contractnummer (01) beeindigd en een nieuw contractnummer (02) gemaakt.Voor het oude contractnummer ontvingen wij een eindafrekening en voor het nieuwe een nieuw maandbedrag. Ook werden er binnen een week nieuwe (slimme) meters geplaatst.....(reden..??...geen idee...)
Omdat het een hele rompslomp was om via budgetbalans de boel te gaan regel hebben wij het bedrag dat op de brief met de afsluiting stond en het bedrag op de eindafrekening met veel moeite betaald, ik heb hiervan nog alle afschriften, de betalingen staan allemaal op het oude contractnummer.
De bedragen voor het nieuwe contractnummer zijn ook allemaal gewoon betaald.
Nu komt Eneco in februari van dit jaar..(2 jaar later!!).* met een brief waarin staat dat er nog een bedrag open staat van € 1188,-, het notanummer komt nergens in mijn administratie voor, ik heb n.l alles bewaard van Eneco omdat ik in het verleden ook al ellende met dit bedrijf heb gehad...(en gelijk gekregen)
Na een telefoontje met één van de callcenter juffrouws vertelde men mij dat het bedrag te maken zou hebben met een regeling via budgetbalans en daarvan zou niks afgelost zijn....maar.........wij hebben nooit een regeling getroffen via budgetbalans...maar alle bedragen waar het om ging betaald!!
Inmiddels heb ik 2x een brief geschreven naar Eneco, in de eerste heb ik gevraagd om welke rekeningen het gaat en met welke nummers . daarop heb ik een brief terug gekregen van zes A4'tjes met voor mij een niet te begrijpen verrekening van bedragen, zij willen beweren dat het bedrag toendertijd "bevroren" is en dat ze de gestorte bedragen verrekend zouden hebben met het nieuwe contract!!...Maar dat kan helemaal niet omdat we gewoon de voorschotbedragen van dat nieuwe contract betaald hebben incl. de jaarafrekening.
Ik heb Eneco om verdere uitleg gevraagd hierover en ontving een brief terug van nog geen 3 regels:

"We zijn van mening dat we in onze brief van 20 maart 2009 uitvoerig op de berekening van het openstaand saldo zijn ingegaan. Verdere vragen hierover nemen we niet meer in behandeling. Wij beschouwen uw klacht als afgehandeld"

...en daar kan ik het mee doen..m.a.w. ...geen poot meer om op te staan...en helemaal ontredderd....want Eneco heeft macht...betaal je niet dan sluiten ze af.

Ik hoop dat er iemand is die mij advies kan geven en me wil helpen met wat ik kan doen.
Het is te gek voor woorden dat men bij Eneco ondanks bewijzen van betaling blijft volhouden dat er niet betaald is..

Tot zover het eerste deel...

Hieronder het vervolg tot vandaag, is een mail aan Radar en Kassa
....
Op 23 april heb ik u een mail gestuurd over een geschil met Eneco.

Inmiddels is het mei en heeft Eneco ons afgelopen dinsdag (5 mei) ook daadwerkelijk zonder voorafgaand bericht afgesloten van gas en electriciteit, ik heb de man eerst uitgelegd wat er aan de hand is en dat het onterecht is, de man had wel begrip maar moest toch zijn werk doen zei hij…toen ik weigerde hem binnen te laten had hij daar geen moeite mee want…zo zei hij...u heeft toch een slimme meter?...vervolgens is hij weggelopen en binnen 2 minuten zaten we zonder electriciteit…ongeveer 3 kwartier later ook het gas uit…

Vorige week heb ik nog een termijn betaling overgemaakt van € 307,-

Ik ben gaan bellen met Eneco…in mijn eerste mail heb ik u verteld dat men bij Eneco zei dat het om een bedrag ging dat via budgetbalans zou worden geregeld…..dit telefoongesprek was op in maart 2009.

Dinsdag 5 mei heb ik gelijk na het afsluiten gebeld met Eneco…kreeg eerst een medewerkster van het callcentrum aan de lijn die één en ander ging navragen…mij probeerde af te doen met standaard antwoorden en vervolgens een mannelijke medewerker die mij vertelde dat het om bedragen ging die in 2005 en 2006 niet betaald zouden zijn.

En dit is voor mij al onbegrijpelijk…men heeft mij een eindafrekening gestuurd in maart 2007…

Nu krijg ik gisteren 7 mei een overzicht van Eneco waarin de bedragen die in maart 2007 betaald zijn verdeeld zijn over de termijnen van oktober en november 2008.

Mijn jaarnota van 2008 laat daar niets over weten, ook Eneco heeft mij nooit enig schrijven gestuurd over verrekende bedragen.

Budgetbalans heeft mij in maart 2007 alleen verteld dat wij de eerstvolgende 3 maanden geen gebruik meer mochten maken van hun diensten.Nooit heb ik enig bericht ontvangen van budgetbalans, nog van Eneco over een bedrag dat z.g.n. bevroren zou zijn.

Mijn zoon heeft een groot deel van de rekening voor ons overgemaakt… en de rest heb ik zelf betaald, de maand maart mocht ik er af halen omdat het nog februari 2007 was toen men wilde afsluiten., de maand maart staat wel op de eindafrekening.

Eneco heeft vervolgens een nieuw contract (contractbreuk..??)..opgesteld in maart 2007 en een nieuw (lager) maandbedrag vastgesteld.

Eind 2007 een jaarafrekening gehad met het bedrag dat nog betaald moest worden.

2008 ook geen enkel bericht over een achterstallig bedrag.

Pas in maart van dit jaar kwam dit voor mij als een donderslag bij heldere hemel op m’n deurmat vallen.

Heb er bezwaar tegen ingediend bij Eneco, maar Eneco houd stug vol dat hun berekeningen (6 A4’tjes) kloppen en dat er betaald moet worden.

Van een betalingsregeling wil Eneco niets weten, het gaat volgens Eneco om achterstallige termijnbedragen en daar wordt geen regeling voor getroffen, het is dus of € 2.098.43 betalen of afgesloten blijven.

Inmiddels heb ik mij bij een andere energieleverancier aangemeld en heb daar een borg voor netwerktransport kosten voor overgemaakt van 400 euro.

Ik zou dan weer aangesloten worden.
Maar ik blijf tegen een muur van onwil aanlopen, Stedin en Eneco zijn niet bereid om toestemming te geven om weer stroom en gas te leveren.

Ik zit nu al 4 dagen zonder gas en licht, ik heb een waterbed en lig al 3 dagen op een koud bed, ik ben reuma patiënt en gebruik Humira, dit moet in de koelkast bewaard worden anders mag het niet gebruikt worden, de verstrekker zal hier niet blij mee zijn, deze medicijnen zijn bepaald niet goedkoop, ligt tussen de 1100 en 1300 euro voor 2 spuiten.

Volgens de NMa zijn Stedin en Eneco in overtreding, zij zijn al de hele dag bezig om het voor elkaar te krijgen dat wij weer aangesloten worden door Stedin maar zij blijven volhouden dat zij geen goedkeuring krijgen van Eneco.

Het is echt om gek van te worden en ik ben ervan overtuigd (en de NMA ook) dat ze bij Eneco een soort zwarte lijst hebben van mensen die hun rekening later betalen....dan ben je dus een wanbetaler..

Mijn man trekt het inmiddels niet meer, is depressief en verward en weet ook niet meer hoe nu verder....hij heeft vorig jaar een beroerte gehad en ik maak me echt heel druk om hem...wil dat niet nog een keer meemaken...

Ik heb 3 kinderen waaronder 1 van 10 jaar, het kind heeft vakantie, nou die is dus grondig verziekt, we zitten hier als een stel zwervers met zaklampen en kaarsen de avonden door te brengen.

Inmiddels heb ik als laatste Eneco gemaild met mijn klachten in de hoop dat het dan misschien op een afdeling terecht komt die meer verstand heeft dan de callcenter dames en heren van Eneco en Stedin.
En ik heb in mijn klacht vermeld dat ik Radar en Kassa op de hoogte ga stellen, en ik hoop dat zij dit in de media wilt gooien want het gaat werkelijk alle perken te buiten wat Eneco nu doet.

Dit speelt allemaal vanaf begin maart dit jaar, erbovenop heeft men nog 6x 50 euro boete en 2x 59 euro gedaan.en nog een maandtermijn die ik op dat moment nog niet eens had ontvangen van Eneco ..de z.g.n. boetes en af en aansluitkosten...verder heb ik het nog niet eens over de boetes voor te laat betaalde rekeningen gehad...ik lees nu her en der dat er 10 euro boete wordt berekend door Eneco...waarom moet ik dan al jaren met regelmaat 15 euro betalen???
Die lui kunnen een mens helemaal achterlijk maken....maar ik bijt me toch echt als een pitbull in deze zaak...dit gaan ze echt niet winnen...
cocoallo
Junior Member

Berichtdoor AMG » za mei 09, 2009 10:36 am

Dag cocoallo,

Advies: dien een klacht in bij de Geschillencommissie.

Info:

Geschillencommissie Energie en Water

Wanneer u een meningsverschil heeft met uw leverancier van gas, electriciteit of stadsverwarming en u komt er samen niet uit, dan kunt u de hulp inschakelen van de Geschillencommissie Energie en Water. De energieleverancier moet wel lid zijn van De Energiezaak (Vereniging voor Serviceverlening aan de Energiebranche in Nederland) en bij de Geschillencommissie zijn geregistreerd.

Via de website van Geschillencommissie Energie en Water kunt u zien of uw energieleverancier is geregistreerd.

Uw klacht indienen bij de Geschillencommissie Energie en Water
Bij de Geschillencommissie kunt u alles zelf doen. Hulp van een advocaat of een andere rechtshulpverlener is dus niet nodig. Via de website van de Geschillencommissie Energie en Water dient u direct digitaal uw geschil (meningsverschil) in.

Om te bepalen of de Geschillencommissie Energie en Water uw klacht kan behandelen, kunt u gebruikmaken van de checklist op hun website.

Kosten behandeling van uw klacht
Het klachtengeld bedraagt € 25,-. Naast de kosten die direct te maken hebben met de procedure, zoals portokosten en reiskosten voor het bijwonen van de zitting, betaalt u geen andere kosten. Wordt u (deels) in het gelijk gesteld, dan moet de energieleverancier (een deel van) van het klachtengeld vergoeden. Schakelt u rechtshulp in, dan komen de kosten daarvan voor eigen rekening.

Duur van de klachtenbehandeling
De gemiddelde behandelingsduur bij de Geschillencommissie Energie en Water bedraagt 5,1 maanden (juli 2008).

Bekijk het volledige Reglement Geschillencommissie Energie en Water.

Contactgegevens:

Geschillencommissie Energie en Water
Postbus 90600
2509 LP Den Haag

Telefoon: 070 - 310 53 10
Fax: 070 - 365 88 14

Website
www.sgc.nl

Sukses en vriendelijke groet, Paula.
AMG
Member

...het vervolg van deze nachtmerrie

Berichtdoor cocoallo » wo mei 13, 2009 12:53 am

Wil hier graag nog even laten weten hoe de situatie op dit moment is...
Niets is genoeg om weer aangesloten te worden.
Ik heb een waterbed en lig al 7 dagen op een koud bed, ik ben reuma patiënt en gebruik Humira, dit moet in de koelkast bewaard worden anders mag het niet gebruikt worden,deze medicijnen zijn bepaald niet goedkoop € 5.758,37 per 10 spuiten,
Er is vandaag 12 mei een nieuwe voorraad afgeleverd en die heb ik aangenomen omdat ik ervan overtuigd was dat ik vandaag weer aangesloten zou worden.
Mijn reumatoloog en reumaconsulente hebben vanmorgen nog een fax naar Stedin gestuurd omdat ik die bestelling vandaag zou krijgen. Maar dat was niet genoeg...er moest nog een bedrag betaald worden ...men had mij bij het callcenter van Stedin verteld dat als de netwerk kosten van € 533,42 overgemaakt zouden worden en het betalingsbewijs doorgefaxt dat er dan weer aangesloten zou worden. Dat hebben we met heel veel moeite voor elkaar gekregen.
Vanmiddag belde ik vol hoop naar Eneco of de fax al binnen was...maar nee....moest later even terug bellen naar Eneco...dat heb ik gedaan en de medewerkster die ik aan de lijn kreeg was wel behulpzaam..de fax was binnen .zij heeft ervoor gezorgd dat onze betaling rond 16.00 uur in het systeem stond...toen bellen naar Stedin...en ja...het stond er wel in...en in plaats van de knop om te zetten kreeg ik de manager van Stedin aan de lijn... ze zei ik zal even kijken wanneer u ingepland kan worden....ik schrok me wezenloos...zat te trillen als een rietje...a.s vrijdag mevrouw dan wordt u weer aangesloten.....nou ik heb gejankt..en was helemaal overstuur..ik heb haar gevraagd waarom ...ik heb toch een slimme meter??.. dat kan helemaal niet i.v.m. met m'n medicijnen...maar er was met deze mevrouw niet te praten.....mevrouw is manager en dat laat ze voelen ook......ze kunnen wel met één telefoontje van de afsluit meneer de knop binnen 2 minuten uit zetten...maar weer aanzetten...nee...dat kan niet..
En m'n medicijnen..?...daar hebben ze lak aan...laat maar verrotten...wat een beleid!..
Het is echt om gek van te worden.. ik ben ervan overtuigd dat ze bij Eneco en Stedin een zwarte lijst hebben van mensen die als wanbetaler te boek staan en deze mensen worden behandeld als honden....gediscrimineerd...als jij te laat je rekeningen betaald dan zullen we jou ook laten wachten.....ze wachten net zo lang als wettelijk mag...en hoe een mens eraan toe is na 8 dagen gas en stroomloos..slapen op een koud waterbed...nauwelijks in staat om iets warms te maken....en vaak rillend van de kou...???.... hebben ze ook geen boodschap aan.

En daar zou eens echt aandacht voor moeten komen in de media...ze verdienen aan de wanbetalers meer dan aan de op tijd betalers...maar daar wordt niet bij stilgestaan..

En dan die slimme meters...daar mag men de wet wel heel snel op aan gaan passen...want wat mij nu gebeurt is...is puur machtsmisbruik!!...en ik ben niet alleen....dat weet ik zeker....mijn buurvrouw d'r dochter is afgelopen februari net als mij afgesloten zonder voorafgaand bericht..geen waarschuwing van de netbeheerder...niks.....behandeld als een stuk vuil....door dezelfde mevrouw van Stedin....had ook op dinsdag haar betaling gedaan en gefaxt...en kreeg pas op vijdag weer energie...heeft samen met haar man en haar moeder gejankt en gesmeekt bij Stedin of ze weer aangesloten kon worden...het was toen echt koud...maar nee... .ze heeft 10 dagen zonder gas en licht gezeten..met 3 kleine kindertjes...schandalig dat dit kan...en de overheid grijpt niet in.

Ik heb hele dagen gebeld met Eneco...Stedin...Greenchoise....en de energiekamer... maar daar ben ik niet verder mee gekomen......ze hebben me compleet uitgeput...murw gemaakt...en gesloopt...
..toen ik vanmiddag brullend aan de telefoon zat werd door de energiekamer gezegd dat het binnen de wet lag dat ze pas over 3 dagen gaan leveren....en dat met een slimme meter...dit vind ik nou burgertje pesten.

Sinds de afsluiting ben ik 5 kilo afgevallen...zie er niet meer uit...voel me helemaal verloren in deze verpestte rot maatschappij....'k loop te trillen op m'n benen...ze maken een mens helemaal kapot...zowel lichamelijk als geestelijk...en dan moet je de regeltjes eens gaan bekijken op hun site over hun service en zo veel mogelijk voorkomen van afsluiten...nou ..echt niet hoor......ze trappen je lekker na...
in het burgelijk wetboek staan 2 artikelen n.l. 236 en 237...daar kunnen deze 2 bedrijven op aangepakt worden.

http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel236

Mijn zaak is inmiddels aangekomen bij de geschillencommissie als verkorte procedure en ik hoop dat zij morgen iets voor me kunnen doen ..
....maar ik schrijf niet voor niets..er moet gewoon eens media aandacht komen voor dit soort dingen...sluiten dan alle instanties hun ogen voor de grote heersers van de energiemaatschappijen??

Gr. Cocky...
cocoallo
Junior Member

Berichtdoor ferryheijnen » wo jun 03, 2009 4:57 pm

Hallo cocoallo,

Ik was benieuwd hoe het afgelopen is bij de Geschillencommissie?
ferryheijnen
Junior Member

Re: Eneco en Stedin....één pot nat...

Berichtdoor cocoallo » di dec 21, 2010 4:17 pm

Het is vandaag 21 december 2010.
Deze zaak heeft ruim 18 maanden geduurd en de uitspraak van de geschillencommissie heb ik op 9 december 2010 ontvangen.
Ik heb gewonnen, volgens de uitspraak ben ik Eneco niets verschuldigd en moet Eneco mij 500 euro + 25 euro commissiegeld betalen.Het geld in depot krijg ik terug.
Vandaag heb ik de reactie van Eneco gekregen, zij willen nu beweren dat een rekening van juni 2009 nog betaald moet worden en willen even doodleuk 487 euro van het schadebedrag af gaan trekken.
Maar op 15 mei 2009 ben ik klant van Greenchoise geworden, dit is dus alweer een staaltje maffia van Eneco waar ik inmiddels echt doodziek van wordt!
Eneco is een hele slechte verliezer.
Inmiddels heb ik aktie ondernomen en zowel Eneco als de geschillencommissie een brief geschreven.
CONSUMENTENBOND....DOE ER WAT AAN...PAK DIE GROTE JONGENS NU OOK EENS EEN KEER!!
cocoallo
Junior Member

Keer terug naar Energie & -leveranciers