Consumentenbondforum

cv combi ketel test

Het forum van de Consumentenbond is verplaatst: www.consumentenbond.nl/community Maak gebruik van je leden-inlog of registreer je gratis voor onze nieuwe community.

cv combi ketel test

Berichtdoor sandersnijholt » do nov 12, 2009 9:38 pm

Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe combi ketel.
Volgens de test zou de atag het zuinigst om springen met de energie, alleen zitten anderen er niet direct ver onder.

Wat ik me eigenlijk af vraag is, hoe duurzaam is en ketel. Met andere woorden welke ketel wordt aangemerkt als kwalitatief de beste.

Nu heb ik er een agpo hangen, deze heeft al vanaf de eerste minuut problemen.
De ketel is nu bijna 10 jaar oud en heeft al de nodige nieuwe delen gekregen.
Nu is dus de warmte wisselaar bijna naar zijn grootje, de reden voor een nieuwe.

Maar omdat ik dit dus niet weer wil zoek ik een dgelijke ketel die voor mij niet direct de zuinigste hoeft te zijn want als die maar driekwart zo lang mee gaan dan kost het uiteindelijk nog te veel.

Ik hoop dat iemand me tips kan geven.
sandersnijholt
Junior Member

Berichtdoor Uitzoeker » vr nov 13, 2009 12:18 pm

Ik was zelf ook op zoek naar een nieuwe ketel.
Ik had een Vaillant en dat was net zo'n rampenbak als de Agpo.
De test van de consumentenbond gaat vooral om de energie zuinigheid.
Daar scoort de Atag net een 0,XX procentje hoger, maar ik mijn ervaring met Atag is dat het allemaal een beetje gemiddelde kwaliteit is.
Ik koop hem niet in iedergeval.

Mij verbaast echter dat de consumentenbond vrijwel uitsluitend CW4 toestellen heeft getest, terwijl de CW5 toestellen een stuk zuiniger zijn met warm tapwater. (de CW waarde slaat uitsluitend op tapwater)
Ze geven ook meer liters per minuut.
Wil je lekker snel je bad vol hebben dan is een CW5 zeker aan te raden.
Wil je op 2 plekken tegelijk kunnen douchen (of anders 2 tappunten tegelijk gebruiken) heb je een CW6 nodig.

Na wat speurwerk naar degelijkheid en betaalbaarheid ben ik uitgekomen op een Remeha Calenta c40 CW5 of een Intergas HRE 36/30 CW5.
Beiden zijn ze zeer stil en er zijn weinig klachten.
Er zijn ongetwijfelt betere, maar daar betaal je dan ook fors meer voor.
De Calenta CW5 is nog maar pas op de markt, maar de CW4 versie is iedereen zeer over te spreken, geeft snel warm water (ook volgens de CB test)
De Intergas heeft als voordeel dat er geen 3 weg klep in zit.
Dat onderdeel gaat het meest kapot bij cv ketels.
Als je vaak moet bijvullen is deze ketel zeer aan te bevelen.
Met bijvullen komt ook zuurstof (oxidatie) en andere rommel in het cv systeem en daar gaan de kleppen van stuk.

De consumentenbond test op een aantal punten, maar duurzaamheid hoort daar niet bij.
Het komt dan ook regelmatig voor dat de best geteste apparaten in de praktijk alles behalve best blijken te zijn.
Dit was vroeger wel anders, met een best getest app had je ook een dijk van een apparaat in huis.
Ik leg nu een test naast mijn eigenspeurwerk dat vooral gericht is op zoeken naar problemen met een apparaat.

Welke ketel je koopt is natuurlijk afhankelijk van wat je wensen zijn ten aanzien van comfort en benodigde capaciteit om het huis warm te krijgen.
Een CW4 zal in de meeste gevallen wel voldoen, maar een CW5 geeft net wat meer comfort.
Uitzoeker
Member

Berichtdoor sandersnijholt » ma nov 16, 2009 9:38 pm

Dank je voor je reactie, dit geeft alweer een stukje meer duidelijkheid.
Ik had het inderdaad ook al gelezen over drieweg kleppen die het begeven.

Zal ook nog eens verder speuren, wat me trouwens erg op valt is het verschil in gewicht van sommige ketels. Lijkt mij dat de zwaardere ketels degelijker gebouwd zijn.

De Intergas komt niet zo heel erg goed uit de tests wat energiezuinigheid betreft, maar ik lees uit hun gegevens dat hij wel al veel zuiniger zou moeten zijn.

De remeha calenta 40c ziet er ook niet verkeerd uit maar het vermogen is overdreven hoog lijkt mij, ik weet niet of dit problemen kan geven/ minder zuinig is ivm hogere minimale vermogen.
sandersnijholt
Junior Member

Berichtdoor Uitzoeker » di nov 17, 2009 11:30 am

Een ketel kan zwaarder zijn door meer isolatie, maar ook vanwege een andere opbouw.
De meeste ketels hebben een rvs warmte wisselaar, remeha een aluminium.
Dat scheelt aanmerkelijk in gewicht en aluminium heeft een betere wamte overdracht.
Zwaarder hoeft dus niet per definitie beter te zijn.

Intergas is juist heel zuinig met energie.
De lage score in de test slaat op het warmte comfort, het duurt wat langer voor je warmwater hebt, dat is dan ook het gevolg van dat hoge rendement.

Dat hoge vermogen van de remeha is normaalgesproken geen probleem, je hebt alleen veel sneller je bad vol en het warmwater rendement is hoger.
Als je meer warmwater gaat gebruiken voor bv een regendouche ben je natuurlijk wel duurder uit.
Als je twijfelt dan kun je natuurlijk altijd de installateur er naar vragen.
Uitzoeker
Member

Berichtdoor sandersnijholt » ma nov 23, 2009 8:15 pm

Bedankt voor deze uitleg.
Ik had graag wat mee respons van anderen gezien maar het blijkt schijnbaar een moeilijk onderwerp.
sandersnijholt
Junior Member

Keer terug naar Huis & huishouden