Extra informatie

Alles in één verzekeringspakket

afbeelding pot met geldmuntjes De Consumentenbond adviseert de opstal- en inboedelverzekering onder te brengen bij dezelfde maatschappij. Bij een schade aan je huis, ontstaat er geen gedoe wie welke schade vergoedt. Breng je meerdere schadeverzekeringen onder bij één verzekeraar, dan kun je overwegen een pakketverzekering af te sluiten.

Verzekeringspakket

In zo'n verzekeringspakket zitten vaak de inboedel-, opstal- en aansprakelijkheidsverzekering. Ook de rechtsbijstand- en de autoverzekering kunnen in zo'n pakket zitten. Gemak is het grote voordeel. Je hebt maar één verzekeraar met wie je contact moet opnemen bij schade. 

En alle verzekeringen hebben meestal ook dezelfde vervaldatum. Dit is de dag waarop het nieuwe verzekeringsjaar ingaat. Hierdoor is het makkelijker om over te stappen naar een andere maatschappij. Daarnaast bieden veel  verzekeringspakketten de mogelijkheid in maandelijkse termijnen te betalen zonder premieopslag.

Premiekortingen

Bovendien lokken verzekeraars consumenten met aantrekkelijke premiekortingen. Bij de meeste verzekeraars betaal je minder voor een pakket dan voor losse verzekeringen samen. Dit geldt voor ANWB, ASR, Avéro Achmea, Bruns ten Brink, DAK, Delta Lloyd, EAG Assuradeuren, De Goudse, Interpolis, Ohra, Reaal, SNS Bank, Turien & Co, Unigarant, Univé, Woongarant en Zelf.nl.

  • Aegon heeft een extra ‘loyaliteitskorting’.
  • InShared biedt klanten met meerdere verzekeringen 'beloningsprocenten'.
  • Bij 5 verzekeringen kun je 7% van de betaalde premie terugkrijgen als je geen schade claimt.
  • Bij Klaverblad vervalt bij gespreide premiebetaling de toeslag van 6% per maand.
  • Aon Direct brengt in geval van schade ‘slechts’ eenmaal het eigen risico in rekening in plaats van tweemaal.

Bij veel verzekeraars is het eigen risico evenwel standaard €0. De hoogte van de korting is dikwijls afhankelijk van het aantal verzekeringen dat je in het pakket opneemt; hoe groter het aantal, des te hoger de korting. ZLM rekent pas pakketkorting bij minimaal 3 polissen. Dat geldt eveneens voor ABN Amro, dat daarnaast 20% korting geeft op beide woonverzekeringen als ook de hypotheek bij ABN Amro loopt.

Goedkoper zonder pakketkorting

Die kortingen op één verzekeringspakket klinken aanlokkelijk, maar wie goed zijn verzekeringen vergelijkt, is veel voordeliger uit als je per verzekering de goedkoopste aanbieder uitzoekt. Meer werk, maar het levert ook geld op! Met de Consumentenbond kun je heel makkelijk vergelijken, overstappen en besparen.

Zeker bij een autoverzekering loont het de moeite om goed naar de prijs en de dekking te kijken. De meeste goedkope autoverzekeringen zijn gespecialiseerd in één product en hebben vaak een scherpere prijs dan aanbieders die een verzekeringspakket aanbieden.

Kwaliteitsverschil

Bovendien bevat een pakketverzekering niet automatisch alle verzekeringen met de beste voorwaarden en dekkingen. Er zijn grote kwaliteitsverschillen tussen de diverse aanbieders en verzekeringen. Een verzekeraar kan een prima inboedelverzekering aanbieden, maar dat betekent niet dat zijn autoverzekering of rechtsbijstandverzekering ook meteen goed is. Dus wie de beste verzekeringen tegen de meest gunstige prijs wil, moet ze stuk voor stuk uitzoeken.

Algemene tips bij schade

  • Een goede beveiliging van bijvoorbeeld een woning of auto verhoogt de kans op dekking bij schade. Soms is bepaalde beveiliging zelfs verplicht voor dekking, zoals bij dure auto’s.
  • Verzamel altijd bewijs bij schade, zoals bonnetjes, foto’s en eventuele getuigenverklaringen.
  • Dubbel verzekerd? Check voor je schadeclaim welke polis de meest uitgebreide dekking biedt voor de schade en spreek deze polis aan.
  • Ben je in het buitenland en word je verzocht schade door jouw schuld direct te betalen? Neem eerst contact op met je verzekeraar (reis, aansprakelijkheid, zorg of WA-verzekeraar).
  • Wordt de schade afgewezen? Vraag duidelijke onderbouwing en blijft volhardend. Draag schriftelijk bewijzen aan voor dekking en om te bewijzen waarom de schade wél voldoet aan de verzekeringsvoorwaarden.
  • Neem contact op met de verzekeraar. In veel gevallen zal de verzekeraar toch een bedrag uitkeren. In sommige gevallen is er coulance mogelijk, zoals bij uitzonderlijke en/of emotionele schades.
  • Kom je er met de verzekeraar niet uit, stap dan naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverleners (Kifid). Bij klachten over zorgverzekeringen richt je je tot de geschillencommissie Zorgverzekeringen.
  • Check of de verzekeraar is aangesloten bij het Klachtenkompas en zet je klacht openbaar.

Bekijk ook:

Deel bericht via: