icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Dating-app Happn schendt vertrouwen gebruikers

Nieuws
|
De ook in Nederland populaire dating-app Happn stuurt zonder toestemming van de gebruiker persoonlijke gegevens door naar een derde partij: het marketingbureau UpSight in de Verenigde Staten.
peter kulche

Peter Kulche   Expert online privacyGepubliceerd op:2 februari 2016

Happn-schendt-vertrouwen-gebruikers

De Noorse consumentenorganisatie 'Forbrukerradet' onderzocht van 20 apps hoe goed appmakers je informeren over het gebruik van je persoonlijke gegevens. Dat blijkt tegen te vallen. De eerst app waarover de organisatie vandaag een kritisch rapport publiceert is Happn. Die blijkt gewoon te liegen over de omgang met soms zeer persoonlijke gegevens.

Happn is vergelijkbaar met Tinder een app om snel met mannen of vrouwen in contact te komen. Een extraatje van Happn is dat het de gebruiker matcht met personen die (al) zeer dichtbij in de buurt zijn geweest.

Volgens de appmaker (wij citeren iPhoned.nl) heeft Happn 220.000 Nederlandse gebruikers waarvan ruim de helft de app actief zou gebruiken. Dat is overigens nog maar een fractie van Tinder, dat anderhalf miljoen Nederlandse gebruikers kent.

Privacybelofte

Happn belooft in zijn privacyvoorwaarden (de tekst bij de installatie) goed om te gaan met de privacy van de gebruiker: 'Happn commits never to share your detials with any other members or with any third party. Your e-mail address and your real identity are strictly confidential and will never be disclosed by Happn.'

Gestage stroom gegevens

Maar in de praktijk klopt daar geen hout van. De Noorse onderzoekers zagen in het internetverkeer vanuit de app (ondanks de belofte dat niet te doen) een gestage stroom gegevens naar een derde partij gaan: het bureau UpSight in de Verenigde Staten. UpSight is gespecialiseerd in 'mobiele marketing'. Het gaat om het gedrag van gebruikers (zoals welke mannen of vrouwen de gebruiker leuk vindt), in combinatie met de echte naam, geboortedatum, werkstatus en het geslacht. Deze gegevens haalt de app uit het Facebookprofiel waarmee de gebruiker inlogt. 

Profileren

Wat UpSight precies doet met al deze gegevens is gissen. UpSight heeft een breed palet aan diensten op het gebied van het profileren van internetgebruikers, specifiek consumenten met een smartphone.

In totaal 20 apps onderzocht

De Noorse consumentenorganisatie publiceert de komende weken tijdens de campagne 'Appfail' privacyrapporten van nog eens 19 populaire gratis apps (het merendeel internationaal bekende apps). De onderzoekers hebben al laten doorschemeren dat gebruikers van deze apps vaak slecht worden geïnformeerd over de omgang met persoonlijke gegevens.

Wordt vervolgd, dus...

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.