Extra informatie

ProviderMonitor: wie staat er op nummer 1?

logo_providermonitorSinds 2009 publiceert de Consumentenbond de ProviderMonitor, een ranglijst op basis van ervaringen van consumenten met internet-, telefonie- en televisieproviders. 

De Consumentenbond publiceert de resultaten voor de combinatie van internet & bellen en de combinatie internet, bellen & tv, een alles-in-1-pakket. In deze junipublicatie geven we weer een totale ranglijst op basis van klanttevredenheid en storingen. De resultaten gaan over een periode van 6 maanden, van november 2014 t/m april 2015.

Klachten over Online.nl duren voort

Online.nlDe Consumentenbond krijgt sinds eind 2014 honderden klachten over provider Online.nl. Het aantal klachten over Online had in januari van dit jaar een grote piek met rond de 35 klachten per week. Ook in de maanden erna bleven er tientallen klachten per week binnenstromen. Dat is veel voor een kleine provider. Een flink aantal klachten gaat over traag of geen internet, of over een niet-werkende of haperende televisie. Ook krijgen mensen soms onjuiste rekeningen of wordt de beloofde compensatie niet teruggestort. Veel mensen vinden de klantenservice (als zij Online bellen) onbehulpzaam, onkundig of onvriendelijk.

De Consumentenbond blijft bij Online aandringen op het oplossen van klachten. Ook wil de Consumentenbond dat de provider geen loze beloftes doet bij de verkoop van zijn diensten. Meer informatie.

Ervaar jij ook problemen met Online? Check wat je daaraan kunt doen: consumentenbond.nl/online.

Overigens is er ondertussen wel iets gebeurd: na lang aandringen door de Consumentenbond informeert Online.nl klanten vóór de aanvraag van een abonnement over de snelheid die zij daadwerkelijk op hun adres kunnen ontvangen. Dit toont Online op zijn website direct bij het doen van een postcodecheck. Al sinds november vorig jaar dringt de Consumentenbond er bij Online.nl op aan om de échte snelheden te communiceren. Daar heeft de provider nu gehoor aan gegeven. 

Scores internet & bellen

Dual play ADSL 

XS4ALL heeft net als vorige keer goede kwaliteitsscores op alle aspecten en is ook dit keer 'Beste uit de test'. Klanten zijn zeer tevreden en hebben het minste last van internetstoringen. XS4ALL krijgt dan ook als enige een 8 als testoordeel.

KPN en Tele2 scoren allebei goed, met een 7,5 als testoordeel. Beide providers leveren goede kwaliteit internet en telefonie, maar KPN heeft minder last van storingen dan Tele2. Bovendien levert KPN betere service bij een eventuele storing. Telfort scoort niet veel slechter dan deze twee met een 7,4 als eindoordeel. 

Online.nl heeft iets meer moeite met het aanbieden van storingsvrij internet. De service die klanten daarbij krijgen, kan ook beter. Online scoort het laagste testoordeel: een 6,8.

Scores internet, bellen & tv ('triple play') 

Triple play ADSL 

XS4ALL voert de lijst aan van triple play-aanbieders (internet, bellen & tv) met een testoordeel van 8,0. Daarmee is XS4ALL wederom 'Beste uit de test'. ZeelandNet staat op een nette tweede plaats met een 7,8.

Tele2 en Telfort staan in de middenmoot, maar hebben het meeste last van tv-storingen, respectievelijk 25% en 23%. Opvallend is de goede kwaliteit van tv bij Caiway. Deze provider krijgt een goed kwaliteitsoordeel met een 8,0 en hebben maar weinig last van storingen (9%). Toch staan ze onderaan omdat de kwaliteit op andere vlakken tekortschiet, zoals de service bij een storing. 

UPC en Ziggo zijn op 13 april 2015 samen verder gegaan als één bedrijf onder de naam Ziggo. Ze staan nu nog apart in de overzichten op deze pagina, omdat ze in de beoordeelde periode (november t/m april) nog twee verschillende bedrijven waren. De Consumentenbond wil graag het beste van twee werelden voor de consument. Bekijk onze wensenlijst en deel je ervaringen in de community.

Glasvezel

Triple play glasvezel 

XS4ALL staat ook bovenaan als glasvezelprovider en krijgt een testoordeel van 8,1. OnsBrabantNet en Solcon scoren beide een nette 8,0.

Alle aanbieders krijgen hoge cijfers voor internet en telefonie en hebben maar weinig last van storingen. Het verschil is dat bepaalde aanbieders net iets betere televisiediensten en service bij storingen aanbieden.

Scores internet totaal

Internet totaal ADSL en kabel v2 

Solcon is de 'Beste uit de test' met een testoordeel van 8,1. Klanten beoordeelden de kwaliteit van Solcon's internet als zeer goed en hadden maar weinig last van storingen. Datzelfde geldt voor de nummer 2, XS4ALL, zij het met een net iets lagere cijfers. Ook bij KPN hadden klanten gemiddeld niet veel last van storingen (10%).

Kijken we naar de onderkant van de lijst, dan zien we dat de klanten van Online.nl minder te spreken zijn over de snelheid van het internet. Online.nl staat onderaan de tabel met tevens veel internetstoringen (19%) en slechte oplossingen van de klantenservice (5,7).

Prijstechnisch zijn Telfort en Tele2 prima keuzes. Ze zijn goedkoper dan bijvoorbeeld Ziggo en Caiway, maar halen relatief gezien prima scores.

Glasvezel  

Internet totaal glasvezel v2  

Bij de glasvezelproviders zien we dat XS4ALL prima presteert. De provider heeft een 8,2 als testoordeel en krijgt voor de kwaliteit van het glasvezelinternet maar liefst een 8,7. De provider heeft dan ook nauwelijks internetstoringen. OnsBrabantNet doet bijna niet onder voor XS4ALL; er zijn weinig storingen en er is een goed bereikbare klantenservice die oplossingen biedt.

Telfort staat weliswaar onderaan met een 7,4 maar heeft geen slechte scores. De oplossingen van de klantenservice kunnen beter (6,1). Daarmee komen we ook op een opvallend punt: de glasvezelklanten zijn net iets vaker tevreden dan klanten die adsl (of kabel) afnemen bij dezelfde provider.  

Doe mee en win een tablet of laptop

De Consumentenbond verloot aan het eind van ieder 'providerjaar' een aantal laptops/tablets onder de deelnemers van het panel die deze ProviderMonitor mogelijk maken. Ook in 2015. Doe daarom mee met onze ProviderMonitor en schrijf je in voor het gebruikerspanel. Wie weet win jij dan een laptop of tablet! 

Vergelijken en overstappen 

De resultaten van de ProviderMonitor vind je ook terug in de internetvergelijker die consumenten helpt bij de keuze van een passend abonnement. Voor deze vergelijker is de Consumentenbond een samenwerking aangegaan met PriceWise. De Consumentenbond zet de prijzen van internetpakketten op een rij in samenwerking met PriceWise. PriceWise werkt onafhankelijk van de internetaanbieders en biedt ondersteuning bij het overstappen.

In de vergelijker vind je ook de door ons gemeten snelheid van de aangeboden internetverbindingen (indien een meting beschikbaar is). Het gaat hier om de gemiddelde gemeten snelheid op abonnementsniveau (per categorie beloofde downloadsnelheid).

Lees ook onze veelgestelde vragen over de internetvergelijker.

Deel bericht via: