Extra informatie

ProviderMonitor: wie staat er op nummer 1?

logo_providermonitorSinds 2009 publiceert de Consumentenbond de ProviderMonitor, een ranglijst op basis van ervaringen van consumenten met internet-, telefonie- en televisieproviders. 

De Consumentenbond publiceert de resultaten voor de combinatie van internet & bellen en de combinatie internet, bellen & tv, een alles-in-1-pakket. In deze publicatie geven we weer een totale ranglijst op basis van klanttevredenheid en storingen. De resultaten gaan over een periode van 6 maanden, van mei 2015 t/m oktober 2015.

NB: aangezien glasvezelabonnementen nog niet voor iedereen af te nemen zijn, staan ze in een aparte tabel en is er geen 'Beste uit de test'.

Scores internet, bellen & tv ('triple play') 

Triple play ADSL 

XS4ALL voert de lijst aan van triple play-aanbieders (internet, bellen & tv) met een testoordeel van 8,1. Daarmee is XS4ALL wederom 'Beste uit de test'. KPN en ZeelandNet volgen op een nette tweede en derde plaats met beiden een 7,7.

Tele2 en Telfort staan in de middenmoot, maar hebben het meeste last van tv-storingen, respectievelijk 20% en 24%. Ziggo kampt met aardig wat internetstoringen, 20%. Hoewel Caiway onderaan staat, heeft deze provider een goed kwaliteitsoordeel voor tv (7,6) en weinig internetstoringen (10%). Toch staan ze onderaan omdat de kwaliteit op andere vlakken tekortschiet, zoals de service bij een storing.

Glasvezel

Triple Play glasvezel 

XS4ALL staat ook bovenaan als glasvezelprovider en krijgt een testoordeel van 8,2. Solcon en OnsBrabantNet scoren ook netjes met respectievelijk een 8,1 en 8,0.

Alle aanbieders krijgen hoge cijfers voor internet en telefonie en hebben maar weinig last van storingen. Het verschil is dat bepaalde aanbieders net iets beter zijn in het aanbieden van diensten en service bij storingen.

Scores internet & bellen

Scores internet en bellen ADSl en kabel 

XS4ALL heeft net als vorige keer goede kwaliteitsscores op alle aspecten en is ook dit keer 'Beste uit de test'. Klanten zijn zeer tevreden en hebben het minste last van internetstoringen. XS4ALL krijgt dan ook als enige een 8 als testoordeel.

KPN en Tele2 scoren allebei goed, met respectievelijk een 7,5 en 7,4 als testoordeel. Beide providers leveren goede kwaliteit internet en telefonie, en hebben ongeveer evenveel last van storingen. KPN levert wel betere service bij een eventuele storing en staat daarom net boven Tele2. Telfort scoort niet veel slechter dan deze twee met een 7,2 als eindoordeel. 

Ziggo en Online.nl hebben beduidend meer moeite met het aanbieden van storingsvrij internet. Ziggo valt daarbij het meeste op met een storingspercentage van 29%. Dit is te verklaren door de grote DDOS aanval (hackersaanval) op het netwerk van Ziggo in augustus. De service die klanten bij deze providers krijgen, kan ook beter.

Online scoort het laagste testoordeel: een 6,9. De Consumentenbond krijgt sinds eind 2014 honderden klachten over provider Online.nl. De Consumentenbond blijft bij Online aandringen op het oplossen van klachten. Ook wil de Consumentenbond dat de provider geen loze beloftes doet bij de verkoop van zijn diensten. Meer informatie.

Scores internet totaal

Internet totaal ADSL en kabel 

Solcon is de 'Beste uit de test' met een testoordeel van 8,2. Klanten beoordeelden de kwaliteit van Solcon's internet als zeer goed en hadden maar weinig last van storingen. Datzelfde geldt voor de nummer 2, XS4ALL, met soms zelfs betere cijfers. Bij Solcon zijn klanten echter zeer tevreden over de provider (8,9). Ook bij KPN en Caiway hadden klanten gemiddeld niet veel last van storingen (10%).

Kijken we naar de onderkant van de lijst, dan zien we dat de klanten van Online.nl minder te spreken zijn over de snelheid van het internet. Online.nl staat onderaan de tabel met tevens veel internetstoringen (19%) en matige oplossingen van de klantenservice (6,1). De Consumentenbond krijgt sinds eind 2014 honderden klachten over provider Online.nl. De Consumentenbond blijft bij Online aandringen op het oplossen van klachten. Ook wil de Consumentenbond dat de provider geen loze beloftes doet bij de verkoop van zijn diensten. Meer informatie.

Ook Ziggo heeft veel last van internetstoringen met (21%). Dit is te verklaren door de grote DDOS aanval (hackersaanval) op het netwerk van Ziggo in augustus.

Glasvezel  

Internet totaal Glasvezel  

Bij de glasvezelproviders zien we dat XS4ALL prima presteert. De provider heeft een 8,3 als testoordeel en krijgt voor de kwaliteit van het glasvezelinternet maar liefst een 8,8. De provider heeft dan ook nauwelijks internetstoringen. Solcon doet bijna niet onder voor XS4ALL; er zijn weinig storingen en de kwaliteit van het internet is ook zeer goed.

Telfort staat weliswaar onderaan met een 7,4 maar heeft geen slechte scores. De oplossingen van de klantenservice kunnen beter (6,6), maar zijn al verbeterd ten opzichte van de vorige meting. Daarmee komen we ook op een opvallend punt: de glasvezelklanten zijn net iets vaker tevreden dan klanten die adsl (of kabel) afnemen bij dezelfde provider.  

Doe mee en win een tablet of laptop

De Consumentenbond verloot aan het eind van ieder 'providerjaar' een aantal laptops/tablets onder de deelnemers van het panel die deze ProviderMonitor mogelijk maken. Ook weer in 2016. Doe daarom mee met onze ProviderMonitor en schrijf je in voor het gebruikerspanel. Wie weet win jij dan een laptop of tablet! 

Vergelijken en overstappen 

De resultaten van de ProviderMonitor vind je ook terug in de internetvergelijker die consumenten helpt bij de keuze van een passend abonnement. Voor deze vergelijker is de Consumentenbond een samenwerking aangegaan met PriceWise. De Consumentenbond zet de prijzen van internetpakketten op een rij in samenwerking met PriceWise. PriceWise werkt onafhankelijk van de internetaanbieders en biedt ondersteuning bij het overstappen.

Lees ook onze veelgestelde vragen over de internetvergelijker.

Deel bericht via: