Extra informatie

ProviderMonitor: wie staat er op één?

logo_providermonitorSinds 2009 publiceert de Consumentenbond de ProviderMonitor, een ranglijst op basis van ervaringen van consumenten met internet-, telefonie- en televisieproviders. Meer over het hoe en wat van de ProviderMonitor in: Hoe testen wij internetproviders.

De Consumentenbond publiceert de resultaten voor de combinatie van internet+bellen en de combinatie internet+bellen+digitale tv: een alles-in-1-pakket.  

In deze december-publicatie geven we weer een totale ranglijst op basis van klanttevredenheid en storingen. De resultaten gaan over de periode mei 2014 t/m oktober 2014.

De vorige meting (juni 2014) is ook nog te bekijken.

Klachten over Online.nl (update 17 april 2015)

Online.nlDe Consumentenbond krijgt sinds eind 2014 honderden klachten over telecomprovider Online.nl. Het aantal klachten over Online had in januari van dit jaar een grote piek en zit ook nu nog rond de 35 klachten per week. Dat is veel voor een kleine provider. Veel van de klachten gaan over traag of geen internet of over een niet-werkende of haperende televisie. Ook krijgen mensen soms onjuiste rekeningen of wordt de beloofde compensatie niet teruggestort. Veel mensen vinden de klantenservice (als zij Online bellen) onbehulpzaam, onkundig of onvriendelijk.

De Consumentenbond blijft bij Online aandringen op het oplossen van klachten. Ook wil de Consumentenbond dat de provider geen loze beloftes doet bij de verkoop van zijn diensten. Lees hier verder voor meer informatie.

Ervaar jij ook problemen met Online? Check dan wat je daaraan kunt doen: www.consumentenbond.nl/online

Oordelen Dual Play (internet+bellen) 

DualPlay december 2014 

De getallen in de groene vakjes geven een 8 of hoger aan of relatief weinig storingen.Rood is een score onder de 6 of relatief veel storingen.

XS4ALL heeft net als vorige keer goede kwaliteitsscores op alle aspecten en is ook dit keer 'Beste uit de test'. Klanten zijn zeer tevreden en hebben het minste last van internetstoringen. XS4ALL krijgt dan ook als enige een 8 als testoordeel.

KPN en Telfort scoren ook goed met respectievelijk een 7,6 en een 7,4 als testoordeel. Beide providers leveren goede kwaliteit internet en telefonie maar KPN heeft minder last van storingen dan Telfort.  Bovendien levert KPN betere service bij een eventuele storing. 

Tele2 en Online.nl scoren over het geheel net iets boven de 7 maar hebben beduidend meer moeite met het aanbieden van storingsvrij internet. Vooral Online.nl had het afgelopen jaar veel te kampen met internetproblemen, ze hebben dan ook het laagste percentage bij 'Geen internetstoringen', namelijk 78%.

Oordelen alles in 1 (internet+bellen+tv)

TriplePlay december 2014 

De getallen in de groene vakjes geven een 8 of hoger aan of relatief weinig storingen. Rood is een score onder de 6 of relatief veel storingen.

XS4ALL voert net als bij de dual-play-aanbieders ook de lijst aan van triple-play-aanbieders (internet+bellen+tv) met een testoordeel van 8,0. Daarmee is XS4ALL wederom 'Beste uit de test'. ZeelandNet staat op een mooie tweede plaats met een 7,8.

De rest van de aanbieders heeft ook een net testoordeel boven de 7. Ook Tele2 dat onderaan staat krijgt over het geheel toch een ruime voldoende: 7,2. Ze staan laatste omdat ze onder meer het meeste last hebben gehad van tv-storingen: gemiddeld 29% van de klanten kampte met één of meerdere problemen in het afgelopen half jaar. De service bij die storingen was vervolgens matig te noemen.

ZeelandNet had maar weinig internetstoringen: 7%.

Kijken we naar de internetstoringen dan zien we dat XS4ALL en KPN het minst werden geplaagd door problemen. Zij hebben percentages van respectievelijk 92% en 91% voor 'Geen internetstoringen'. Ze leveren ook beide de beste service bij een storing.

Update 17 april 2015: UPC en Ziggo zijn vanaf 13 april 2015 officieel één bedrijf. Ze staan nog apart in de overzichten op deze pagina, omdat ze tot nu toe nog twee verschillende bedrijven waren. De Consumentenbond wil graag het beste van de twee werelden voor de consument. Bekijk onze wensenlijst  en deel je ervaringen mee in de community.

TriplePlay Glasvezel december 2014

NB: aangezien glasvezel-abonnementen nog niet voor iedereen af te nemen zijn, staan ze in een aparte tabel en is er geen 'Beste uit de test'.

XS4ALL staat ook bovenaan bij glasvezel. Ze krijgen een testoordeel van 8,1. KPN dat tweede staat heeft een 7,7.

Alle aanbieders (XS4ALL, KPN, Telfort en Caiway) van alles-in-1 via glasvezel krijgen hoge cijfers voor internet en telefonie. Ook hebben ze alle vier maar weinig last van storingen. Het verschil is dat XS4ALL een net iets betere televisiedienst aanbiedt. En panelleden zijn algemeen tevreden(er) over hun provider.

Internet Totaal

Internet Totaal

De getallen in de groene vakjes geven een 8 of hoger aan of relatief weinig storingen. Rood is een score onder de 6 of relatief veel storingen.

De troon gaat in deze meting naar Solcon met een testoordeel van 8,1. Ze zijn daarmee Beste uit de Test als we kijken naar alles op het gebied van internet: snelheid, stabiliteit, & betrouwbaarheid. Klanten beoordeelden de kwaliteit van Solcon's internet als zeer goed en hadden maar weinig last van storingen. Datzelfde geldt eigenlijk voor de nummer 2, XS4ALL, zij het met net iets lagere cijfers. Ook bij KPN hadden klanten gemiddeld niet veel last van storingen (10%).

Kijken we naar de onderkant van de lijst dan zien we dat de klanten van Tele2 en Online.nl minder te spreken waren over de snelheid van het internet. Naast redelijk wat internetstoringen (17%) wordt de service van Tele2 bij een storing ook beoordeeld met net een 6. Online.nl staat onderaan de tabel met veel internetstoringen (18%). 

Internet Totaal Glasvezel  

NB: aangezien glasvezel-abonnementen nog niet voor iedereen af te nemen zijn, staan ze in een aparte tabel en is er geen 'Beste uit de Test'. De getallen in de groene vakjes geven een 8 of hoger aan of relatief weinig storingen. Rood is een score onder de 6 of relatief veel storingen.

Bij de glasvezelproviders zien we dat XS4ALL prima presteert. De provider heeft een 8,2 als testoordeel en krijgt voor de kwaliteit van het glasvezelinternet maar liefst een 8,7. Ze hebben dan ook nauwelijks internetstoringen. Hoe anders is dat bij Vodafone, waar 22% van de klanten problemen ervaarden in het afgelopen jaar. Geen wonder dus dat ze het minst hoge testoordeel krijgen van een 6,8. 

Opvallend is dat de glasvezel-klanten net iets meer tevreden zijn dan klanten die dsl (of kabel) afnemen bij dezelfde provider. Over de meeste aspecten geven ze iets hogere cijfers.

Digitale tv-resultaten ook 'los'

Wie doorklikt naar het dossier Digitale Televisie ziet de Providermonitor-resultaten van (alleen) digitale tv.

Doe mee en win een tablet of laptop

De Consumentenbond verlootte aan het eind van 'providerjaar 2014' een aantal laptops/tablets onder de deelnemers aan het panel.

Ook voor 2015 geldt dat we aan het eind van dit jaar weer een aantal laptops of tablets onder de deelnemers gaan verloten. Een extra stimulans om ook in 2015 mee te doen!

We roepen internetgebruikers daarom op: schrijf je in voor het gebruikerspanel voor de ProviderMonitor én maak kans op een laptop of tablet. 

Vergelijken en overstappen 

De resultaten van de ProviderMonitor vind je ook terug in de internetvergelijker die consumenten helpt bij de keuze van een passend abonnement en het eventueel afsluiten van een abonnement. Voor deze vergelijker is de Consumentenbond een samenwerking aangegaan met PriceWise. De Consumentenbond zet de prijzen van internetpakketten op een rij in samenwerking met PriceWise. PriceWise werkt onafhankelijk van de internetaanbieders en biedt ondersteuning bij het overstappen.

Lees ook: Veelgestelde vragen over de internetvergelijker.

In de vergelijker vind je ook de door ons gemeten snelheid van de aangeboden internetverbindingen (indien een meting beschikbaar is). Het gaat hier om de gemeten gemiddelde snelheid op abonnementsniveau (per categorie beloofde downloadsnelheid).

Vergelijk:

Deel bericht via: