Vraag

Wat moet ik doen als mijn zorgdeclaratie ten onrechte wordt afgewezen door de verzekeraar?

Antwoord: Je moet eerst schriftelijk een klacht indienen bij de betreffende verzekeraar.

Als je het niet eens bent met de hoogte van vergoeding (of helemaal geen vergoeding krijgt) van bepaalde ziektekosten, dan kun je, binnen zes weken na dagtekening van de beslissing van je verzekeraar, schriftelijk bezwaar aantekenen bij je zorgverzekeraar.


Wat kan ik het beste doen?

  • Dien eerst schriftelijk een klacht in bij de betreffende verzekeraar.
  • Als je er niet uitkomt met je zorgverzekeraar, kun je je wenden tot de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Die schakelt de Ombudsman Zorgverzekeringen in om te bemiddelen.
  • Als bemiddeling door de Ombudsman niet slaagt, dan is er officieel sprake van een geschil. De zaak wordt dan overgedragen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen van de SKGZ. Deze bekijkt de zaak juridisch en doet er vervolgens een bindende uitspraak over. Beide partijen moeten zich daaraan houden. Het kan zijn dat je op een hoorzitting moet verschijnen om je standpunt te verdedigen.

Kijk hoeveel je kunt besparen op je zorgverzekering in de Zorgvergelijker 2013.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Deel bericht via:
  • 50

    50 personen vinden dit leuk!

  • 23

    23 personen vinden dit niet leuk!