Extra informatie

Eerste indrukken

Producten die nieuw op de markt komen proberen wij zo snel mogelijk aan een kort onderzoek te onderwerpen zodat we een eerste indruk ervan kunnen presenteren. Bekijk de eerste indrukken op het gebied van auto's.

Autofilmpjes

Hier kun je de filmpjes bekijken die de Consumentenbond maakt van nieuw geïntroduceerde auto's.

Crashtests februari 2014

2014 wordt het jaar van de actieve veiligheid. Botsproeforganisatie Euro NCAP neemt in haar veiligheidstests voortaan drie nieuwe actieve systemen mee die waarschuwen vóór en/of zelf ingrijpen bij dreigend gevaar. De Nissan Qashqai is de eerste auto die wordt getest met het aangescherpte protocol. Weet hij toch de maximale 5 sterren te scoren?

Crashtests november 2013

In de crashtests van november 2013 zijn de BMW i3, Ford EcoSport, Ford Tourneo Connect, Infiniti Q50, Maserati Ghibli, Mazda 3, Mercedes-Benz Citan Kombi (hertest), Mitsubishi Outlander PHEV, Nissan Note, Peugeot 308 en Volkswagen Transporter T5 getest op botsveiligheid.

Met verrassende resultaten: bijna de helft blijft steken op 4 sterren, waaronder een auto met innovatieve lichtgewicht kooiconstructie.

Crashtests oktober 2013

In de crashtests van oktober 2013 zijn de Jeep Cherokee, Mercedes-Benz CLA, Peugeot 2008 en Suzuki SX4 S-Cross getest op botsveiligheid. Alle scoren ze de maximale 5 sterren, maar alleen Mercedes-Benz springt er uit als het op actieve veiligheid aankomt.

Crashtests september 2013 - 2e groep

In de tweede groep crashtests van september 2013 zijn de Kia Carens en Qoros 3 getest op botsveiligheid, met een opzienbarend resultaat tot gevolg. 

Crashtests september 2013

In de crashtests van september 2013 zijn de Lexus IS, Mazda 6, Mitsubishi Space Star, Opel Adam en Toyota Corolla Sedan getest op botsveiligheid, met 2 viersterren- en 3 vijfsterrenscores tot gevolg. Bij de Lexus en Mazda zien wel daarnaast ook nog veel standaard en optionele veiligheidssystemen terug, die helpen een ongeluk te voorkomen.

APK-perikelen en tips

Let op bij de APK. Consumentenmeldingen, het RDW-jaarverslag en een rondgang van de Consumentenbond langs vijf garages tonen dat de keuring soms wel op prijsschieten lijkt.

Crashtests juni 2013

In de crashtests van juni 2013 scoren de Citroën C4 Picasso en Honda CR-V goed op botsveiligheid. De paaltest van opzij blijft echter lastig, tonen de resulaten van de Citroën, in navolging van meerdere auto's waarbij dit het zwakste punt is.

In plaats van de het beperken van letsel bij een impact, de passieve veiligheid, is het natuurlijk nog beter om een aanrijding te voorkomen (actieve veiligheid). Nog niet iedere fabrikant biedt dergelijke systemen; Fiat en Mitsubishi sinds kort wel, met een Advanced Reward van botsproeforganisatie Euro NCAP als beloning.

Crashtests mei 2013

De door Euro NCAP uitgevoerde botsproeven in mei 2013 tonen wederom aan dat er flinke verschillen zijn tussen auto's als het gaat om botsveiligheid. De resultaten van de 4geteste auto's, de Chevrolet Trax, Dacia Sandero, Nissan Evalia en Renault Captur, lopen uiteen van slechts 3 tot de maximale 5 sterren.

Spijtig genoeg zijn actieve veiligheidssystemen zoals een automatisch noodremsysteem (AEB) of rijbaanassistentie (LDW/ LKS) niet leverbaar op deze modellen, zelfs niet als optie.

Crashtests april 2013

Botsveiligheid staat bij busjes nog steeds op een lager plan bij personenauto's. Dat bleek al in december 2012, met een aantal tweesterrenscore. Ook de in april 2013 geteste Mercedes Citan Combi, gebaseerd op de Renault Kangoo, weet niet te overtuigen. Dat het wel beter kan, toonde Ford eind 2012 met de Transit Custom aan.

Crashtests maart 2013

Er valt nog veel winst te boeken op het gebied van actieve veiligheid: elekronische systemen kunnen helpen de impact van ongelukken te verkleinen of zelfs helemaal te voorkomen. Niet ieder fabrikant is hier even ver mee; sommige rusten auto's hier al standaard mee uit (Renault Zoe, Skoda Octavia), terwijl bij andere soortgelijke systemen niet eens op de optielijst te vinden zijn (Toyota Auris en RAV4). Op het gebied van passieve veiligheid doen allevier de auto's uit de in maart 2013 door Euro NCAP geteste groep het goed, maar toch zijn er enkele belangrijke verschillen.

Alle crashtests vanaf 2009 voor leden

Veiligheid auto

Sinds 2009 is de beoordelingsmethodiek van Euro NCAP veranderd. Zie hier de resultaten van alle binnen de nieuwe methodiek beoordeelde auto’s.

Checklist auto kopen

Als de koop van de auto gesloten is, ben je er nog niet. Er moeten nog de nodige formaliteiten geregeld worden. Zo moet je het kentekenbewijs op naam (laten) zetten. De meeste autobedrijven kunnen dat tegenwoordig zelf; koop je van een particulier, dan kun je het beste samen met de verkoper naar het postagentschap. Je moet hiervoor minstens 18 jaar zijn en in Nederland wonen. Dit is één van de zaken voor de 'checklist auto kopen.'

Nieuwe of tweedehands auto?

In een tweedehands auto rijden blijft goedkoper dan in een nieuwe. Dat blijkt ook uit onze test autokosten.

Autokosten voor leden

TankenVoor het jaarlijkse onderzoek naar autokosten is nu de groep onderzochte auto's aangepast. Waren het eerst alleen de merken en typen van de panelleden, nu zijn daar de meestverkochte merken en typen bijgekomen die in het panel minder vertegenwoordigd waren. Bekijk de resultaten.

Automankementen voor leden

garage

Elk jaar doet de Consumentenbond onderzoek naar de betrouwbaarheid van auto's.  Op basis hiervan kunnen we voor de meeste auto's met bouwjaar 2004 t/m 2011 een betrouwbaarheidsoordeel geven. Wil je weten welke auto's de minste mankementen vertonen?

Elektronische veiligheidsvoorzieningen

Autorijden wordt steeds veiliger. De ingenieurs ontwerpen constant nieuwe voorzieningen die de inzittenden en andere verkeersdeelnemers steeds verder beschermen.

De ontwikkelingen worden al sinds jaar en dag het eerst op de markt gebracht in de topklasse limousines van ondermeer Mercedes-Benz, BMW, Audi en Lexus. Waar het eerstgenoemde merk dan de primeurs voor ABS en airbags claimt, heeft BMW bijvoorbeeld als eerste xenonverlichting toegepast.

Crashtest: hoe werkt het?

Uit onderzoek blijkt dat iedere ster die een auto behaalt in een crashtest, goed is voor 12% letselreductie.

Euro NCAP Rewards

In oktober 2010 heeft de crashtestorganisatie Euro NCAP de eerste 'Advanced'-rewards uitgereikt. Autofabrikanten krijgen deze erkenning omdat ze revolutionaire, unieke en innovatieve elektronische veiligheidssystemen hebben ontwikkeld, die nog niet in het testprotocol zijn opgenomen.

Steeds meer autofabrikanten zien het veiligheidspotentioneel dat elektronische veiligheidssystemen bieden en bieden ze, standaard of optioneel, aan.

Het nieuwe rijden, zuinig rijden

Het kan écht: zuiniger rijden, minder uitstoten en toch prettig rijden.

Autosleutels

sleutel1Een autosleutel kostte vroeger een paar gulden, tegenwoordig minimaal €100. Waarom is hij zo duur geworden? Het zit 'm vooral in beveiliging, constateert de Consumentenbond.

Auto delen

Een auto is een duur bezit. En al helemaal als je weinig kilometers maakt. Een auto delen kan oplossing bieden.

Video's: Auto en Vrije tijd

In deze afspeellijst vind je diverse video's over auto's, fietsen en aanverwante zaken. We hebben video's met tips, hoe we testen en eerste indrukken. In het zoek-balkje rechts op de pagina kun je zoeken naar meer video's over auto's.

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Laatst gestelde vraag
Kan een kind van 7 jaar (van normale lengte en gewicht) veilig voor in de auto op een goedgekeurde zittingverhoger reizen
heer A.J. Hennik
Beantwoord door
Reactie . Consumentenbond,
Laatste reactie op onze tests
ANWB Onderweg, scherm 1
Oscar

Wat is het verdienmodel van parkline? Krijgen zij een korting van qpark? Of puur alleen de transactie kosten?

/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!