Extra informatie

Crashtests februari 2012

De eerste botsproeven van 2012 zijn door Euro NCAP uitgevoerd. Opnieuw is de lat om de maximumscore te halen iets hoger gelegd. Twee auto's werden getest volgens deze nieuwe eisen, met zeer uiteenlopend resultaat. Ook werden 8 eerder geteste auto's  opnieuw bekeken met het eisenpakket van 2012.

Hier vind je alle informatie over de testmethode.

Highlights

  • De eisen om een totaalscore van 5 sterren te halen zijn in 2012 weer verder verzwaard. Om beloond te worden met de maximumscore zal een auto op het gebied van voetgangersveiligheid nu minimaal 60% moeten scoren. Voor 4 sterren ligt deze drempelwaarde op 50% en voor 3 sterren op 25%. Een vijfsterrenscore vereist vanaf 2012 ook een iets hoger deelscore voor bescherming van volwassenen, namelijk 80% in plaats van 75%.
  • Met 2 sterren scoort de Jeep Compass slechter dan alle in 2011 geteste auto's, waaronder 2 van Chinese origine die 4 sterren wisten te behalen.
  • Honda prolongeert de vijfsterrenscore van de voorgaande generatie Civic.
  • Enkele's auto die in 2011 al 5 sterren scoorden, zijn op verzoek van de fabrikant opnieuw door Euro NCAP bekeken. Omdat deze 8 modellen minimaal 60% scoren voor voetgangersveiligheid, komen ze ook in aanmerking voor een vijfsterrenscore in 2012. De modellen die met deze 2012-score kunnen pronken zijn de: BMW 1-serie, BMW X1, Ford Focus, Ford Ranger, Mercedes M-klasse, Nissan Leaf, Subaru XV en Volvo V60.
Merk & type
(herberekende auto)
Veiligheid inzittenden Veiligheid kinderen Voetgangersveiligheid VeiligheidssystemenTestresultaat
 Honda Civic 94% 83% 69% 86% 20125k
 Jeep Compass 61% 76% 23% 43% 20122k

Veiligheid Honda Civic

De negende generatie van de Civic scoort op alle testonderdelen nette waarden, met een totaalscore van 5 sterren als gevolg. Ten opzichte van de vorige generatie werd de meeste winst geboekt bij de bescherming van volwassenen. Bij de frontale botsing, botsingen van opzij en bescherming tegen whiplash scoort hij nog beter dan het vorige model. Ook op het gebied van veiligheidssystemen en bescherming van kinderen scoort de Honda goed. Een uitstekende bescherming bij een botsing is een groot goed, maar een botsing vermijden is nog beter. Hiertoe kan de Civic worden uitgerust met Honda's Collision Mitigation Brake System (CMBS). Een op radar-gebaseerd automatisch noodremsysteem, dat in 2010 met Euro NCAP's Advanced Reward werd beloond.

bekijk het crashtestfilmpje van de Civic

Veiligheid Jeep Compass

De Jeep Compass onderging in 2011 een opfrisbeurt. Het in 2006 geïntroduceerde model werd nog niet eerder gecrasht bij Euro NCAP. In de brochure spreekt Jeep, onderdeel van de Fiat-groep, over een 'beschermheld'. Helaas zien we van deze heldhaftigheid weinig terug in de testresultaten. De Compass scoort een teleurstellende 2 sterren. Bij meerdere testonderdelen scoort de compacte SUV ver onder de maat. Bij de paaltest scoort de auto geen enkele punt. De borstkas wordt namelijk zeer slecht beschermd, zelfs met optionele zij-airbags. Ook op het gebied van voetgangersveiligheid scoort de Jeep onvoldoende. Met een deelscore van 23% scoort hij lager dan alle andere geteste auto's van de laatste 3 jaar. Voetgangersvriendelijkheid lijkt geen rol te hebben gespeeld bij het ontwerp van deze Jeep.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Compass

Bekijk ook: 

Deel bericht via:

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Laatst gestelde vraag
Kunt u mij prestaties renault clio estate geven? OOk verbruik en is hij getest?
mevrouw G.E.W.M. Kruse
Beantwoord door
Reactie . Consumentenbond,
Laatste reactie op onze tests
ANWB Onderweg, scherm 1
Ambro

Ook ik vond het wel een handig idee, de ANWB actie ..gratis registratie! Ik parkeren in de Fahrenheitstraat. even naar binnen...