Extra informatie

Crashtests mei 2012

Highlights

  • Euro NCAP testte vier populaire modellen: de BMW 3-serie, Hyundai i30, Mazda CX-5 en Peugeot 208. Alle vier wisten ze de maximumscore van vijf sterren te bereiken. Toch komen er op enkele testonderdelen verschillen naar voren. Met name de meest lastige test, de botsing van opzij met een paal, laat zien dat autofabrikanten niet op hun lauweren kunnen rusten.
  • Begin dit jaar verzwaarde Euro NCAP de eisen aan voetgangersveiligheid om in aanmerking te komen voor een totaalscore van vijf sterren. Dit beleid lijkt zijn vruchten al af te werpen. In 2011 wist een meerderheid van de auto's de drempelwaarde van 60% niet te halen, de auto's uit deze batch voldoen er alle vier aan. De Peugeot 208 nét met een deelscore van 61%, terwijl de BMW 3-serie met 78% een van de auto's is die voetgangers het meest ontziet bij een aanrijding.
  • Steeds meer nieuwe auto's zijn verkrijgbaar met het noodremsysteem AEBS (Autonomous Emergency Braking System). Dit systeem voorkomt of verzacht botsingen door zelf te remmen, soms voorafgegaan door een waarschuwing. Bij de BMW 3-serie is een dergelijk systeem als optie leverbaar, terwijl Mazda het systeem op de meeste uitvoeringen van de CX-5 standaard meelevert.
  • Tijdens haar 15-jarig bestaan op 13 juni zal Euro NCAP een blik geven op het toekomstige ontwikkelingen van het testprogramma, waarbij elektronische hulpsystemen zoals AEBS een grotere rol gaan spelen.
  • Audi krijgt een  Euro NCAP Advanced reward voor het 'Pre Sense front plus' systeem. Dit noodremsysteem voorkomt of verzacht botsingen met voorliggers.
Merk & type
(herberekende auto)
Veiligheid inzittenden Veiligheid kinderen Voetgangersveiligheid VeiligheidssystemenTestresultaat
 BMW 3-serie 95% 84% 78% 86% 20125k
 Hyundai i30 90% 90% 67% 86% 20125k
 Mazda CX-5 94% 87% 64% 86% 20125k
 Peugeot 208 88% 78% 61% 83% 20125k

Veiligheid BMW 3-serie

Vooral op het gebied van voetgangersveiligheid heeft BMW in vergelijking met de vorige  generatie 3-serie (2005) flinke stappen gezet. De deelscore voor dit onderdeel nam toe van 11% naar 78%. Ook op de andere testaspecten scoort deze BMW bovengemiddeld goed, met als gevolg de maximumwaarde voor de totaalscore: vijf sterren. De passagiersairbag kan standaard niet worden uitgeschakeld. Wil je jonge kinderen op de meest veilige manier vervoeren, namelijk in een achterwaarts geplaatst zitje, dan zul je deze 44 euro kostende optie moeten bijbestellen.

> bekijk het crashtestfilmpje van de 3-serie

Veiligheid Hyundai i30

Bij auto's van Koreaanse afkomst zijn de laatste jaren flinke stappen gemaakt als het aankomt op rijeigenschappen en kwaliteit. Ook wat  betreft veiligheid staan de Koreanen hun mannetje. Met een vijfsterrenscore schaart de nieuwe Hyundai i30 zich tussen veel van zijn concurrenten. In de zware paaltest laat hij nog wel een flinke steek vallen. De borstkas is dan relatief slecht beschermd. Bij het beschermen van kinderen op de achterbank zet de Hyundai een van de hoogste deelscores neer van alle auto's die tot nu toe zijn getest. De auto is bovendien voorzien van een schakelaar om de passagiersairbag uit te schakelen, zodat ook achterwaarts geplaatste kinderzitjes kunnen worden gebruikt.

> bekijk het crashtestfilmpje van de i30

Veiligheid Mazda CX-5

De Mazda CX-5 kan worden geleverd met noodremsysteem dat zelf ingrijpt wanneer bij snelheden tussen 4 en 30 km/h een botsing dreigt. Dit system wordt (nog) niet beloond in de Euro NCAP crashtest, maar het is prijzenswaardig dat het bij de CX-5 op de meeste uitvoeringen tot de standaarduitrusting behoort. Mocht het toch tot een botsing komen, dan biedt de wagen een goede bescherming aan zijn inzittenden en aan voetgangers. Bij de botsing van opzij met een paal is de auto een van de weinigen die de maximumscore weet te halen. Alle deelscores opgeteld, komt de Mazda in aanmerking voor een totaalscore van vijf sterren.

> bekijk het crashtestfilmpje van de CX-5

Veiligheid Peugeot 208

Ondanks dat de totaalscore van de Peugeot 208 op vijf sterren uitkomt en de auto dus als veilig bestempeld mag worden, zijn er nog enkele aandachtspunten. Ruimte voor verbetering is er bij de bescherming tegen whiplash. De stoel en hoofdsteun reduceren de kans op letsel bij een aanrijding van achteren niet optimaal. Ook bij de botsing van opzij met een paal is de borstkas niet goed beschermd. Voor voetgangersveiligheid scoort de Peugeot nét hoog genoeg om bij het totaaloordeel niet afgewaardeerd te worden naar vier sterren.

> bekijk het crashtestfilmpje van de 208 

Bekijk ook: 

Deel bericht via:

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Kun jij helpen?
heb renault kangoo 4x4 heeft mijn auto smeer nippels zo ja waar zitten die hij is al 10jaar oud het is een diesel met een turbolader
verhofstad,
Stel een vraag
Laatste reactie op onze tests
Een auto huren van een andere consument via bemiddelingssite SnappCar.nl
John de Vaal

helaas hebben wij sinds juli 2014 dezelfde ervaring met het niet uitbetalen door Snappcar, ondanks herhaaldelijk telefonisch...

/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!