Terug naar het overzicht 22-jun-2012

Mazda CX-5: eerste indruk

Mazda CX-5: review

Bekijk de eerste indruk

Het Japanse automerk Mazda kon de laatste jaren geen potten breken. De verkoopcijfers van bijna alle modellen liepen hard terug. Hun nieuwste SUV, de CX-5, heeft echter veelbelovende vooruitzichten: een motor die hoge prestaties koppelt aan een laag verbruik, goede rijeigenschappen en veel standaard veiligheidssystemen. 

Wat viel ons op?

  • De fabrikant belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Gezien zijn forse buitenmaten en goede prestaties is dat een opvallend laag verbruik. Hij heeft ook een A-label en valt voor de zakelijke rijders in het 20%-tarief.
  • Het onderstel is relatief hard geveerd en gedempt. Dat maakt hem iets minder comfortabel dan verwacht. Wel is de auto opvallend stil in het interieur.
  • Vanaf het TS+-niveau heeft de auto naast AEBS (automatisch remmen in stadsverkeer) ook Rear Vehicle Monitoring, parkeersensoren en Lane Departure Control aan boord. Maar of dat laatste systeem nu een herrie moet maken als een oude Russische onderzeeër?

Kijk op het Youtubekanaal van de Consumentenbond naar bewegende beelden van de Mazda CX-5, of klik op de afbeelding.

Kijk ook: op de pagina 1e auto-indrukken. Daar zijn alle autofilmpjes tot nu toe verzameld.

En kijk naar honderden auto's in de Autovergelijker.

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (7)

  • Ik heb nu een jaar de Mazda CX5 (benzine) en heb deukjes in mijn dak. De deuken zijn er absoluut niet door ons op toegebracht en uiteindelijk is Mazda Nederland bij de dealer komen kijken (na lang aandringen) en heet het probleem erkend. Helaas is daarna alle communicatie stilgevallen en daarna heeft ook de dealer (Koops Zeist) niet meer van zich laten horen. Ik hoop dat e.e.a. toch opgelost kan worden: 1) deukjes eruit 2) constructieve oplossing voor dit probleem (dakkoffer met wintersport lijkt/kan een veroorzaker zijn.) Iemand in Zwolle heeft dit probleem ook, Mazda 2 ook hoorde ik, nog meer Sky-Active rijders wellicht ? Heeft u dit probleem ook.. mail me dan:********************************* Reageer op deze reactie
  • Heb vanaf april 2013 een Mazda CX-5 TS+ Lease Pack. Km stand nu 15.000. In algemeen goed tevreden, maar de service dealer met als storende factor op de achtergrond Mazda NL is slecht. 1. Autom. ruitenwisser werkte niet. Na enkele maanden opgelost, zie voorgaand bericht. 2. Lak buitenspiegels hechting onvoldoende. Onder zuignapjes caravanspiegels werd lak losgetrokken. Dealer: geen garantie Mazda, 'eigen schuld'. Ik rij al 20-25 jaar met deze caravanspiegels met diverse merken auto's en het is nog nooit gebeurd. Mijn conclusie: hechting lak ondeugdelijk, ga met klacht naar Mazda. 3. Autom. groot licht verblind soms tegenliggers wegens systeemfout (zie volgend bericht) Reageer op deze reactie
  • Heb vanaf april 2013 een Mazda CX-5 TS+ Lease Pack. Km stand nu 15.000. In algemeen goed tevreden, maar de service dealer met als storende factor op de achtergrond Mazda NL is slecht. 1. Autom. ruitenwisser werkte niet. Eerst nog eens uitleg dealer, die het zelf ook niet bleek te weten. Uiteindelijk na 2 mnd conclusie: defect, een stukje folie regensensor vervangen , moest uit Japan komen. Na enkele weken: folie plakken mislukt, camera los, voorruit moet vervangen worden. Touwtrekkerij tussen dealer en Mazda, versneld doorbroken door dealer te zeggen dat ik op garantie wacht en ze hun interne spelletjes svp later uitspelen. Ruit moest uit Japan komen (ik hoop dat je nooit met een gebroken ruit bij Mazda hoeft aan te kloppen....). Na enkele weken is de ruit er, wordt vervangen, ruitenwisser autom werkt. 2. Lak buitenspiegels hechting onvoldoende (zie volgend bericht) 3. Autom. groot licht verblind soms tegenliggers wegens systeemfout (zie volgend bericht) Reageer op deze reactie
  • Vele problemen helaas voor mijn diesel Avtive uitvoering met Avtive- en safetypack. Trillen spiegels, trillen motorkap, Veel te hoog verbruik autosnelweg (7.2 aan 120km/u), rammelen gps, losse vloerbekleding onder de matten, bekleding onder stoelen niet vastgemaakt, waarschuwingssysteem inhalende achterligger werkt vaak verkeerd, fabricagefout besturingssysteem, .. Gewoon n ramp !!!!!!!! GROTE miskoop !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Reageer op deze reactie
  • mazda dealer: na veelvuldig overleg tussen Mazda Nederland en ons, is Mazda Nederland tot de volgende conclusie gekomen: De klacht die U heeft met uw CX-5 bevat geen materiaal of fabricagefout, maar hier is sprake van een producteigenschap. Ze hebben meerdere CX-5-en getest en uitgebreid gecontroleerd , deze hebben dezelfde schakeleigenschappen als die van U. Het gaat hier niet om een materiaal of fabricagefout. We hebben zelf bij de importeur aan gedragen om evt. andere olie met een andere viscositeit te gebruiken, maar deze optie hebben zij afgewezen. Wij zijn ons er van bewust dat dit niet het antwoord is waar U op gehoopt had maar in deze zijn wij afhankelijk van Mazda Nederland. Met vriendelijke groet, Reageer op deze reactie
  • Zoiets is erg vervelend. We hebben veel informatie over wat consumenten kunnen doen elders op onze website staan: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/klachten/ Onze leden kunnen ook bellen voor persoonlijk juridisch advies, (070) 445 45 45. Reageer op deze reactie
  • Mazda cx5.tijdens het rijden trillen de buitenspiegels.problemen met de veresnellingsbak.yokohama banden zijn niet goed,auto rijdt onrustig en veel lawaai.de dealer wijst bij alles naar mazda NL en mazda NL wijst terug naar dealer.wie moet alles oplossen?of moeten we mazda in japan inschakelen of een TV programma???van een japans merk verwacht je deze problemen niet. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Kun jij helpen?
Wat is nu het testresultaat van nieuwe Mazda CX-5 skylease plus 2ltr automaat ?? Kan ik die rustig aanschaffen ?
heer L.J. Reuter,
Stel een vraag
Laatste reactie op onze tests
Een auto huren van een andere consument via bemiddelingssite SnappCar.nl
Dennis

Ik heb mij ook aangemeld en ik ben ook een te hoog risico en op de vraag op grond waar op krijg ik geen antwoord. Gelukkig...

/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!