Terug naar het overzicht 22-jun-2012

Mazda CX-5: eerste indruk

Mazda CX-5: review

Bekijk de eerste indruk

Het Japanse automerk Mazda kon de laatste jaren geen potten breken. De verkoopcijfers van bijna alle modellen liepen hard terug. Hun nieuwste SUV, de CX-5, heeft echter veelbelovende vooruitzichten: een motor die hoge prestaties koppelt aan een laag verbruik, goede rijeigenschappen en veel standaard veiligheidssystemen. 

Wat viel ons op?

  • De fabrikant belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Gezien zijn forse buitenmaten en goede prestaties is dat een opvallend laag verbruik. Hij heeft ook een A-label en valt voor de zakelijke rijders in het 20%-tarief.
  • Het onderstel is relatief hard geveerd en gedempt. Dat maakt hem iets minder comfortabel dan verwacht. Wel is de auto opvallend stil in het interieur.
  • Vanaf het TS+-niveau heeft de auto naast AEBS (automatisch remmen in stadsverkeer) ook Rear Vehicle Monitoring, parkeersensoren en Lane Departure Control aan boord. Maar of dat laatste systeem nu een herrie moet maken als een oude Russische onderzeeër?

Kijk op het Youtubekanaal van de Consumentenbond naar bewegende beelden van de Mazda CX-5, of klik op de afbeelding.

Kijk ook: op de pagina 1e auto-indrukken. Daar zijn alle autofilmpjes tot nu toe verzameld.

En kijk naar honderden auto's in de Autovergelijker.

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (12)

  • Minder positieve eigenschap Mazda CX-5 Betreft trillende spiegels auto is van februari 2014 , de spiegels zijn door dealer vervangen , jammer dat deze nu nog meer trilden dan die erop zaten dus geen resultaat , daarna is er besloten om deze te kitten , ging niet dus geen oplossing ,regelmatig contact gehad met importeur maar deze verwijst je weer naar de dealer , 11 augustus weer terug geweest bij de dealer was weer geen oplossing , s.avonds mijn correspondentie met importeur naar dealer gemaild , 13 augustus mail ontvangen van dealer , deze had bericht terug van importeur gezien de zaken die vernieuwd , gecontroleerd en getest zijn word er vanuit gegaan dat dit een minder positieve eigenschap is van de CX-5 , de melding is in japan ontvangen op het moment dat er een oplossing is word acuut actie ondernomen' vind het jammer dat deze minder positieve eigenschap niet is aangegeven bij aankoop van de ze auto ben hier 6 maand mee bezig ben en 3 keer terug geweest,,zonder resultaat Reageer op deze reactie
  • jammer dat er van de duizenden verkochte cx5 en ook enkele maandagmorgenexemplaren tussenzitten, hoop de de kopers snel geholpen worden, ik rij sinds kort met volle tevredenheid in een nieuwe cx5 2;2diesel automaat sense uitvoering, en kan me gelukkig (voor mij althans) in geen enkel vd probleempjes terugvinden....voorheen 4 ton bmw gereden,en deze waren verre van foutloos Reageer op deze reactie
  • We rijden sinds januari 2014 nieuwe Mazda CX5 en we zijn geschrokken van de beschadigingen in de lak, ondanks normaal voorzichtig gebruik. De lak lijkt boterzacht alsof ze niet genoeg uitgehard is. We hebben ongeveer 30 jaar Honda gereden en nooit iets dergelijks meegemaakt. Dit is de eerste en laatste Mazda. Reageer op deze reactie
  • Hallo, al die problemen heb ik ook meegemaakt. Onze buitenspiegel trilt er bijna af tijdens het rijden. Mazda dealer mag niets doen van Mazda Nederland. Dat is de Mazda mentaliteit. Reageer op deze reactie
  • Cx5 rijdt onrustig. Schakelen hakerig, kantelen motor en koppeling bruusk. Verder rammels in de auto. Hoort niet bij een auto in deze klasse. Dealer zegt dat het normaal is. Bouwkwaliteit benadert geenszins de bouwkwaliteit van Europese auto's. Nog 4,5 jaar in de lease en daar ben ik niet blij mee. Dat is veelzeggend want ik heb tot nu toe altijd vol tevredenheid 5 jaar in andere auto's gereden. Reageer op deze reactie
  • Ik heb nu een jaar de Mazda CX5 (benzine) en heb deukjes in mijn dak. De deuken zijn er absoluut niet door ons op toegebracht en uiteindelijk is Mazda Nederland bij de dealer komen kijken (na lang aandringen) en heet het probleem erkend. Helaas is daarna alle communicatie stilgevallen en daarna heeft ook de dealer (Koops Zeist) niet meer van zich laten horen. Ik hoop dat e.e.a. toch opgelost kan worden: 1) deukjes eruit 2) constructieve oplossing voor dit probleem (dakkoffer met wintersport lijkt/kan een veroorzaker zijn.) Iemand in Zwolle heeft dit probleem ook, Mazda 2 ook hoorde ik, nog meer Sky-Active rijders wellicht ? Heeft u dit probleem ook.. mail me dan:********************************* Reageer op deze reactie
  • Heb vanaf april 2013 een Mazda CX-5 TS+ Lease Pack. Km stand nu 15.000. In algemeen goed tevreden, maar de service dealer met als storende factor op de achtergrond Mazda NL is slecht. 1. Autom. ruitenwisser werkte niet. Na enkele maanden opgelost, zie voorgaand bericht. 2. Lak buitenspiegels hechting onvoldoende. Onder zuignapjes caravanspiegels werd lak losgetrokken. Dealer: geen garantie Mazda, 'eigen schuld'. Ik rij al 20-25 jaar met deze caravanspiegels met diverse merken auto's en het is nog nooit gebeurd. Mijn conclusie: hechting lak ondeugdelijk, ga met klacht naar Mazda. 3. Autom. groot licht verblind soms tegenliggers wegens systeemfout (zie volgend bericht) Reageer op deze reactie
  • Heb vanaf april 2013 een Mazda CX-5 TS+ Lease Pack. Km stand nu 15.000. In algemeen goed tevreden, maar de service dealer met als storende factor op de achtergrond Mazda NL is slecht. 1. Autom. ruitenwisser werkte niet. Eerst nog eens uitleg dealer, die het zelf ook niet bleek te weten. Uiteindelijk na 2 mnd conclusie: defect, een stukje folie regensensor vervangen , moest uit Japan komen. Na enkele weken: folie plakken mislukt, camera los, voorruit moet vervangen worden. Touwtrekkerij tussen dealer en Mazda, versneld doorbroken door dealer te zeggen dat ik op garantie wacht en ze hun interne spelletjes svp later uitspelen. Ruit moest uit Japan komen (ik hoop dat je nooit met een gebroken ruit bij Mazda hoeft aan te kloppen....). Na enkele weken is de ruit er, wordt vervangen, ruitenwisser autom werkt. 2. Lak buitenspiegels hechting onvoldoende (zie volgend bericht) 3. Autom. groot licht verblind soms tegenliggers wegens systeemfout (zie volgend bericht) Reageer op deze reactie
  • Vele problemen helaas voor mijn diesel Avtive uitvoering met Avtive- en safetypack. Trillen spiegels, trillen motorkap, Veel te hoog verbruik autosnelweg (7.2 aan 120km/u), rammelen gps, losse vloerbekleding onder de matten, bekleding onder stoelen niet vastgemaakt, waarschuwingssysteem inhalende achterligger werkt vaak verkeerd, fabricagefout besturingssysteem, .. Gewoon n ramp !!!!!!!! GROTE miskoop !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Reageer op deze reactie
  • mazda dealer: na veelvuldig overleg tussen Mazda Nederland en ons, is Mazda Nederland tot de volgende conclusie gekomen: De klacht die U heeft met uw CX-5 bevat geen materiaal of fabricagefout, maar hier is sprake van een producteigenschap. Ze hebben meerdere CX-5-en getest en uitgebreid gecontroleerd , deze hebben dezelfde schakeleigenschappen als die van U. Het gaat hier niet om een materiaal of fabricagefout. We hebben zelf bij de importeur aan gedragen om evt. andere olie met een andere viscositeit te gebruiken, maar deze optie hebben zij afgewezen. Wij zijn ons er van bewust dat dit niet het antwoord is waar U op gehoopt had maar in deze zijn wij afhankelijk van Mazda Nederland. Met vriendelijke groet, Reageer op deze reactie
  • Zoiets is erg vervelend. We hebben veel informatie over wat consumenten kunnen doen elders op onze website staan: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/klachten/ Onze leden kunnen ook bellen voor persoonlijk juridisch advies, (070) 445 45 45. Reageer op deze reactie
  • Mazda cx5.tijdens het rijden trillen de buitenspiegels.problemen met de veresnellingsbak.yokohama banden zijn niet goed,auto rijdt onrustig en veel lawaai.de dealer wijst bij alles naar mazda NL en mazda NL wijst terug naar dealer.wie moet alles oplossen?of moeten we mazda in japan inschakelen of een TV programma???van een japans merk verwacht je deze problemen niet. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Kun jij helpen?
mazda 2 , 2010, wat betekent : limited edition hartelijke groet
heer F. Heemskerk,
Stel een vraag
Laatste reactie op onze tests
Een auto huren van een andere consument via bemiddelingssite SnappCar.nl
Ronald

Bij de eindafrekening van de km-vergoeding worden 1,50 transactiekosten in rekening gebracht. Deze kosten staan nergens vermeld...