Nieuws

Problemen met distributiekettingen VW TSI-motoren

7 mei 2012

Het Duitse autoconcern VAG (eigenaar van onder meer Volkswagen en Skoda) geeft toe problemen te hebben met sommige distributiekettingen van de zogenoemde 'TSI'-benzinemotoren.

Automotoren kunnen twee soorten overbrengingen hebben tussen de krukas en de nokkenassen: een riem of een ketting. Nadeel van de riem is dat deze periodiek vervangen moet worden, een ketting gaat in principe een autoleven lang mee. In het geval van de TSI-motoren van Volkswagen en Skoda gaat dat 'principe' helaas niet altijd op.

Bij het Duitse autoblad Autobild kwamen de eerste klachten binnen over kostbare reparaties aan TSI-motoren. Met name de 1,4 liter TSI met 140 pk levert in Duitsland problemen met een slap hangende ketting op. Vooral de bouwjaren 2006 en 2007 van de Golf, Touran en Tiguan met deze motor vallen op. Volgens fabrikant Volkswagen zouden de problemen te wijten zijn aan een kwaliteitsprobleem bij een toeleverancier.

Een woordvoerder van de Nederlandse importeur heeft het blad AutoWeek gemeld dat hen geen problemen met de 1.4 TSI bekend zijn; wel weten ze van opgerekte kettingen bij auto's met de 1.2 TSI van het modeljaar 2010. Het gaat om een kleine 1000 Polo's en Golf's hatchback, Plus en Variant. Van die auto's zijn volgens de importeur al 85% tijdens regulier onderhoud kostenloos van een betere ketting voorzien.

Bronnen: www.autoweek.nl en www.telegraaf.nl.

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Kun jij helpen?
weet u misschien hoe je aan een volwaardig reservewiel met bijbehorende kriek kan komen voor de golf 7 ? bvd kees
heer C.W. ZOETEMAN,
Stel een vraag
Laatste reactie op onze tests
Mitsubishi Space Star, 1e indruk
J. Alberti

Heb op mijn Space Car na 36.000 km. nieuwe remschijven en remblokken moeten laten zetten. Heeft iemand hier ook al ervaring...