Terug naar het overzicht 01-feb-2013

Renault Clio: eerste indruk

Renault Clio: review

Bekijk de eerste indruk

Zal het Renault lukken de nieuwe Clio even succesvol te maken als zijn voorgangers? Aan de veiligheid en de zuinigheid zal het niet liggen, want hij is de veiligste in zijn klasse en qua zuinigheid zit hij ook in de top van zijn klasse. Wij reden met het benzinemotortje, een slechts 900 cc groot driecilindertje dat door een turbo toch aan 90 pk komt.

Wat viel ons op?

  • Zijn grootste concurrent, de Peugeot 208, kan 'm met de 1.0 en 1.2 (de kleinste benzinemotoren) nauwelijks bijhouden. Pas met de 1.4 geeft hij genoeg repliek; maar die is wel een stuk minder zuinig.
  • Pas vanaf april 2013 wordt de Clio met de fiscaal interessante '95 gram CO2 per kilometer' benzineversie geleverd. Die is zakelijk met 14% bijtelling te rijden en particulieren betalen dit jaar nog geen Motorrijtuigenbelasting. Laat in het koopcontract vastleggen dat je absoluut die 95 gram-versie wilt; de eerste Clio's staan voor 99 tot zelfs 104 gram op het kentekenbewijs vermeld.
  • De vorige Clio was wat gezapiger geworden, deze Clio (4e generatie) heeft gelukkig weer de lichtvoetigheid van de Clio II terug gekregen.

Kijk op het Youtubekanaal van de Consumentenbond naar bewegende beelden van de Renault Clio, of klik op de afbeelding.

Kijk ook: op de pagina 1e auto-indrukken. Daar zijn alle autofilmpjes tot nu toe verzameld.

En kijk naar honderden auto's in de Autovergelijker.

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (4)

  • Het probleem is op te lossen middels een update van het navigatiesysteem. Daarna kun je tijdens het bellen gewoon weer de kaart erbij halen. Hier kun je de software voor de pc downloaden: https://www.naviextras.com/dl_renault_toolbox Met behulp van die software en een usb stick kun je de software van het navigatiesysteem updaten. Reageer op deze reactie
  • Ik rij nu vanaf januari 2013 in de Renault Clio. Op zich een fijne behendige auto, met een voldoende pit. Meer verwacht je ook niet. Tja zo zuinig als de vw. Polo blue motion is de Clio niet, maar zeker wel zo sportief. Ik ben zeer maar dan ook zeer ontevreden over het navigatiesysteem. Was het maar TomTom nee, media nav. Een aantal zeer gebruikersonvriendelijk zaken zoals bij een inkomend gesprek geen navigatie meer zichtbaar, zeer slecht geluid en bij uitgaande telefoon ook geen navi meer. Ik werd bij Renault Nederland van het kluitje in het riet gestuurd en nu heb ik mijn oortjes maar weer in en gebruik niet de handsfree van de auto. Nee, geen aanrader dit systeem Reageer op deze reactie
  • Wij waren op zoek naar een zuinige auto om vooral in de stad te rijden en af en toe een vakantie ergens in Europa. We hebben gekeken naar de Peugeot 208 en de Renault Clio. Na 2 zeer uitgebreide proefritjes hebben wij gekozen voor de Clio. Ten eerste vanwege het uiterlijk, we vonden de Peugeot te burgerlijk.... Maar ook het zitcomfort was veel beter dan in de 208. De 3 cilinder turbo is een lekker felle motor, die de Clio goed van zijn plek krijgt. Het is ook een hele stille motor waardoor je wat windgeruis hebt vanaf 80 km/pu bij de spiegels. Tijdens onze proefrit van ruim 6 uur was het verbruik 1:18 in de stad en snelweg, zonder er echt op te letten om zuinig te rijden. De kofferbak is lekker ruim, maar de instap achterin is wat krap. Wel kan je achterin goed zitten. De dikke c-stijl ontneemt zicht naar achter, maar ik heb er geen hinder van gehad. Kortom een hele fijne auto voor de komende jaren. Reageer op deze reactie
  • Ik heb 2 weken gereden in een Clio Diesel op Madeira. Meer dan 1300 km. Het was een nieuwe auto en dus ook dit type. De stoel vond ik iets te hoog waardoor ik moeilijk in kon stappen en steeds tegen de binnenspiegel aan keek in plaats van er onderdoor. Het zicht naar achteren vond ik ook belabberd slecht. De navigatie van Renault kan beter. Was ook niet te update. Versie van 2011 in zo'n nieuwe auto!? Reed verder prima. Ook in bergachtig gebied. Mooie auto maar functionaliteit is daardoor wel ten koste gegaan van het ontwerp. Steeds schakelen bijv. tussen verschillende onderdelen van informatie op miezerig kleine scherm van de boardcomputer. Iets te stug geveerd op onregelmatig wegdek maar op snelweg goed gedrag. Niet mijn auto door slecht zich rondom en overig verkeer. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Laatst gestelde vraag
Zelf heb ik een Misubishi Carisma en kan dus E10 benzine tanken. Alleen welk pompstation heeft E10 benzine? Mvg, F.Mol
F. Mol
Beantwoord door
Reactie . Consumentenbond,
Laatste reactie op onze tests
Een auto huren van een andere consument via bemiddelingssite SnappCar.nl
Consumentenbond

@thomas hiergens: We hebben er als Nederlandse consumentenorganisatie geen inhoudelijk onderzoek naar gedaan, maar er bestaan...