Terug naar het overzicht 10-jan-2014

Suzuki SX4 S-Cross: eerste indruk

Suzuki SX4 S-Cross: review

Bekijk de eerste indruk

De huidige SX4 van Suzuki zit meer in de klasse van de kleine suv'jes zoals de Opel Mokka en Peugeot 2008. Het nieuwe model is flink gegroeid, daarom zit hij nu in de klasse van de Nissan Qashqai en Mitsubishi ASX. Wat niet gegroeid is, is zijn prijskaartje. Daarom zijn de concurrenten duizenden euro's duurder.

Wat viel ons op aan de Suzuki SX4 S-Cross?

  • Ten opzichte van het huidige model is de nieuwe SX4 niet alleen in lengte, maar ook in naam gegroeid. Hij heet nu voluit 'SX4 S-Cross' en is in de lengte 15 centimeter gegroeid. Dat komt vooral ten goede aan de bagageruimte.
  • Die bagageruimte is nu 430 liter groot (voorgaand model: 270 l) en heeft een dubbele bodem, waaronder je nog heel wat losse spulletjes kunt opbergen.
  • De wielbasis is 10 centimeter toegenomen (van 2,50 meter naar 2,60 meter), daardoor is de beenruimte achterin nu acceptabel, ook voor de wat langere pubers van tegenwoordig.
  • De Suzuki SX4 S-Cross biedt een hoge instap; voorin zit je op goede stoelen die veel steun geven.
  • Op de snelweg bewijst hij zich wel als heel comfortabel geveerd en gedempt, maar blijkt de motor wel veel toeren te draaien bij 120 à 130 km/h.
  • De motorkeuze is simpel: er is een 1,6 liter viercilinder benzinemotor met 120 pk en  156 Nm koppel, of een evengrote dieselmotor met eveneens 120 pk maar wel een dubbel zo hoog koppel bij veel lager toerental. Lees dat als: de diesel is lekker schakellui te rijden en biedt veel koppel onderin, de benzineversie moet je flink op toeren houden en je moet veel schakelen om tot goede prestaties te komen.
  • De auto is ook leverbaar met vierwielaandrijving, dat noemt Suzuki 'Allgrip'. Het brandstofverbruik loopt iets op en de auto wordt er €3300 duurder van.
  • Het in de testauto gemonteerde fraaie schuifdak is opvallend genoeg met een minderprijs (!) van €900 af te vinken op het koopcontract. De opening is enorm groot, een deel verdwijnt in het dak en het andere deel schuift daar weer overheen. Zijn de inzittenden vaak aan de lange kant, dan is het advies het dak niet te nemen, want hij neemt ook enkele centimeters hoofdruimte binnenin weg.
  • De basisuitvoering 'Base' doet zijn naam veel eer aan: een airco ontbreekt en het stuur is alleen in hoogte en niet in diepte verstelbaar. Pas op duurdere versies is een airco (of climate control) standaard en krijg je ook cruise control, de gewenste betere stuurverstelling, audio met stuubediening en lichtmetalen velgen.
  • De SX4 S-Cross is met goed resultaat uit de Euro NCAP-crashtest gekomen. Hij scoort de volle 5 sterren; binnenin is er niets op de veiligheid aan te merken, alleen fietsers en voetgangers kunnen onzacht in aanraking komen met de voorkant van de motorkap en de onderste hoeken van de voorruit.

Conclusie

Wil je wel een wat stoerdere, grote auto zoals de Nissan Qashqai maar wil je daar niet te veel voor betalen, ga dan ook je licht opsteken bij de Suzuki-dealer. De nieuwe SX4 S-Cross biedt veel ruimte en is bewezen veilig, en het prijskaartje is opvallend gunstig. 

Bekijk ook:

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (24)

  • Dit corrigeren kan aan een te zwaar afgesteld stuurhuis zijn in de middenstand , dit heb ik ook bij de oude SX 4 gehad . Die heb ik in overleg met de dealer iets losser gezet en toe stuurde hij veel beter . Ik bezit zelf nu ook een S Cross en daar vind ik dat deze het ook iets heeft maar het is ook wennen aan het systeem . tevens heb ik Michelin banden monteert . na een jaar ga ik wel een beoordelen hoe het is want het stuur systeem moet ook even inlopen , en vind ik dat hij nog het zelfde is dan ga ik kijken of deze ook iets minder zwaar is af te stellen . verder zeer te vrede . Reageer op deze reactie
  • Ik rij al zo'n 230.000 km met een stop/start systeem. Mensen schakel dan toch uit. U verliest bij een start op een druk kruispunt een paar milliseconden en dat kan fataal zijn! Trouwens, u bespaart daar helemaal NIKS mee integendeel. De start kost telkens meer energie dan hetgeen het opbrengt. Stop start is enkel uitgevonden door de constructeurs om een beter (???) verbruik te kunnen voorleggen en minder CO2 uit te stoten. Reageer op deze reactie
  • Wij ondervinden het start/stop probleem, werkt minimaal/niet ik had er toch een andere voorstelling bij. Het licht stuur corrigeren bij hogere snelheid herken ik, vind het licht irritant (mogelijk banden met een te slappe wang?). Ook het windgeruis vonden we irritant. Uiteraard met onze opmerkingen naar de dealer, "autoland van den Brug", waar we vriendelijk en zeer correct zijn geholpen bij het te proberen oplossen van deze onvolkomenheidjes, helaas nog steeds een start/stop die niet(goed)werkt ondanks de inspanning van 2 monteurs en importeur. Tijdens een demo rit bij moneur 1 geen enkele keer dat het systeem werkt, daarna monteur 2 en whalla het werkt bij iedere stop. Mogelijk dat de importeur eens kijkt naar de software en hierin de variabelen ruimer kan instellen zodat het systeem minder kritisch wordt. Ondanks bovengenoemde, blijven we het een hele fijne auto vinden en zijn we erg blij met de aankoop van onze Suzuki. Reageer op deze reactie
  • Inmiddels ruim 12dkm gereden met deze auto, bevalt nog steeds goed. Onlangs ruim 3500km in 1 week (vakantie). Zowel binnendoor, bergwegen en autobahn. Absoluut geen idee gehad met een zwalkende auto onderweg te zijn geweest, wat je wel eens leest over deze auto. Heenreis zelfs 1450km in ruim 13u en fluitend uitgestapt. Vooral positief blijft het gunstige brandstofverbruik. 1 op 15 of meer haal je makkelijk. Ruimte in de auto is ook positief zowel interieur als bagage ruimte. Minpunt is wel de zijwind gevoeligheid. Reageer op deze reactie
  • Met het inrijden had ik het gevoel dat bij 50 km p.u de handrem werd aangetrokken. Ik heb nu 2000 km met de auto gereden en het euvel is verdwenen. De 1600 motor met CVT is een fijne zuinige combinatie, de motor maakt tussen de 1000 en 2500 toeren als ik vlot met het verkeer mee rij. 2200 toeren bij 120 km p.u op de teller. Reageer op deze reactie
  • Wij hebben nu zo'n 2500 km gereden met onze s cross 1.6 high executive cvt. Ik heb echt geen klachten over de besturing, maar wellicht heeft mijn dealer al een software update uitgevoerd toen mijn navigatie werd vervangen. Hij stuurt erg direct, maar ook precies en niet te licht op snelheid. Hij spoort prima rechtuit. De CVT vind ik echt een verademing, wat een heerlijke bak is dat. Hij accelereert soepel en met verrassend lage toeren in stadsverkeer, en is lekker alert op de snelweg. De toerentallen bij bij constante snelheid zijn echt bizar laag. 1100 tpm bij 50km/u en 110 km/u op de teller geeft amper 2000 tpm. De motor is dan dus steeds heerlijk stil. Ben ook erg tevreden over her verbruik, de laatste tank reed hij 1 op 16,5! Ik denk dat het vreemde gevoel bij 50 km/u te maken heeft met de lock-up van de automaat, even wennen misschien maar ik stoor me er niet aan. Ik verheug me al op de vakantierit met de caravan naar zuid-Frankrijk... Reageer op deze reactie
  • Ben sinds enkele weken overgestapt van een Kia Sorento naar een Suzuki High Executive AllGrip met CVT. Even wennen aan wat minder ruimte en minder vermogen. Ik dacht vorige week dat de benzinemeter stuk was. Ik moet dus ook even wennen aan het feit dat deze auto een stuk zuiniger in verbruik is. Het is een mooie auto met alles er op en er aan. Als minpunt ervaar ik de besturing die je voortdurend moet corrigeren. Een nadeel als je relext wilt rijden. Ik hoop dat de fabriek daarvoor nog met een modificatie gaat komen. Reageer op deze reactie
  • ik heb ook spijt dat ik de s cross heb aangekocht, het is een prima auto, erg zuinig maar de besturing is echt beneden peil[ 25000 euro armer] heb het bij de dealer als klacht neergelegd die heeft het gelijk telefonisch aan de technische dienst doorgegeven 3 weken geleden, maar tot op heden niets vernomen ik hoop op meer reacties, misschien wordt er dan wat aangedaan Reageer op deze reactie
  • Ik heb de s cross vanaf november en ben absoluut niet te spreken over de besturing . Zoals ook in de Kampioen van februari staat is het geen auto voor lange afstanden en is het constant moeten corrigeren erg vermoeiend . Suzuki erkent het probleem maar doet er tot op[ heden niets aan. Het hoofd technische dienst Suzuki NL is naar mijn auto komen kijken maar mijn probleem valt onder de categorie product eigen, Ik heb erge spijt van mijn aankoop Reageer op deze reactie
  • het zoekerige gedrag bij het rijden op de snelweg irriteert mij ook, je moet constant corrigeren even uitleg hoe ik het ervaar, links en rechts van de nulstand is de stuurbekrachtiging over een heel klein stukje minder waardoor je bij het bijsturen een weerstand moet overbruggen, ga je bijvoorbeeld bij een klaverblad een zeer ruime bocht in dan staat het stuur niet in de middenstand en is de auto probleemloos te corrigeren, ik heb mij dit niet aan laten praten door de journalisten ik ondervond dit al bij de eerste lange snelweg rit, heb het er bij de dealer over gehad deze heeft de klacht serieus in behandeling ps. verder is het een hele fijne auto, rij al 15 jaar met plezier suzuki Reageer op deze reactie
  • Het is net of de cvt er even een rem op zet, dat er even een tegengestelde kracht opkomt. Het is ook voelbaar dat de auto even inhoud, dit gebeurt alleen bij optrekken vanuit stilstand, bij rustig optrekken al rond 50km/uur, bij stevig optrekken bij hogere snelheid. Het aanzwellende gierend geluid valt daarna weg. Reageer op deze reactie
  • Ik heb sinds kort de high executive all grip cvt met zo'n 650 km op de teller en merkte tussen 120 en 130 km/h soms ook een beetje gierend geluid (leek eerst op windgeruis) dat weer verdween. Ik ben er nog niet voor terug geweest, eerst eens wat meer km maken. Reageer op deze reactie
  • Heb nu 1000 km. gereden met mijn s-cross exclusive CVT, de auto rijdt heel rustig met altijd zo laag mogelijk toerental. Ik heb een vraag over de CVT, bij optrekken vanuit stilstand maakt de CVT rond 50km/uur een aanzwellend zoemend/gierend geluid en na wat inhouden van de auto valt het geluid weg en doet de CVT verder geruisloos zijn werk. Een monteur van de garage zei bij een proefrit dat het leek of de CVT dan terugschakelde en zou de software updaten. Dat heeft niet geholpen en men zei later dat het "erbij hoorde", ik vind het echter zeer vreemd en wil het verder uitzoeken. Heeft iemand dezelfde ervaring met de CVT? Reageer op deze reactie
  • Mijn vorige auto was een Auris Hybrid, en ik heb nu de S-Cross high executive CVT AllGrip. Wel een hele mond vol, maar dan heb je ook wat. In de Auris reed ik over een kilometrage van 35000 gemiddeld 1 op 19,5. Niet gek, maar wel heel ver onder die belachelijke fabrieksopgave (1:27,5 of zo). Verder is de Auris een hele fijne en probleemloze auto. De S-cross is ruimer, en vooral ook wat hoger, en dat zocht ik. Ook kan er een caravan achter en dat kan op de Auris niet. De nieuwe Auris stationcar mag wel iets trekken, maar een caravan van 400 kilo heb ik nog niet kunnen vinden... Tot nu toe 2000 km gereden met de S-cross, en het verbruik zakt al aardig. Laatste tankbeurt gaf me 1:15 aan, maar dat wordt nog wel beter. Enige minpunt: geen start/stop met de CVT. Importeur geeft desgevraagd aan dat dit technisch moeilijk is. Jammer dat ze niet even bij Toyota hebben gekeken, daar wordt elke hybride gewoon met cvt en start/stop geleverd. Technisch "moeilijk", maar niet onmogelijk!. Reageer op deze reactie
  • toeren valt mee hoor. Ik zou er eens op moeten letten om het precies te schatten, maar als ik 100 km/h rij op een vlakke weg dan blijft hij onder de 2000 tpm. Reageer op deze reactie
  • Hallo, ik heb nu 3 maanden in mijn sx4 s cross exclusive rond gereden en tot op heden geen spijt van de aankoop. Lekker pittig, wel moet je hem dan wat hoger in toeren gebruiken, maar ook lekker lui mee rijden is geen probleem. In sommige reviews lees je dat er wat wind geruis waarneembaar is echter ik vind dat niet storend, in mijn vorige auto een volvo v50 was het erger. Als nadeel wil ik toch noemen het zoekerige gedrag bij het rijden op de snelweg, je moet constant corrigeren, blijkbaar komt door de elektrische stuurbekrachtiging welke niet snelheids afhankelijk is, mogelijk is hier iets aan te doen, zal eens informeren bij de dealer. Ook is het spiegelen in de ramen van de zilverkleurige ringen om de ventilatie roosters een beetje hinderlijk. Verder een prettige zit en voldoende overzicht. Tot op heden een gemiddeld verbruikt op de boordcomputer van 6.4/100 km en daar zit best veel stadsverkeer bij. Al met al een tevreden suzuki bestuurder Reageer op deze reactie
  • Ik heb de High Executive AllGrip met CVT, geweldige auto met echt alles er-op en er-aan. Nou ja, niet alles. Suzuki kreeg het kennelijk niet voor elkaar om een CVT met StartStop te combineren, en dat is een groot gemis. Misschien moeten ze eens in de leer bij Toyota... Reageer op deze reactie
  • Ik ben eveneens geïnteresseerd in de benzine CVT versie en ben benieuwd hoeveel toeren de CVT maakt bij 120 km per uur. Volgens de review blijkt de handgeschakelde versie veel toeren te draaien bij 120 à 130 km/h. Reageer op deze reactie
  • @AR Wij twijfelden ook tussen de Auris en de SX4 s-cross. We hebben gekozen voor de Suzuki met de CVT. We waren na twee proefritten met de CVT (en twee zonder) overtuigd van de fijne automaat. Het is onze eerste automaat, en we krijgen hem begin maart. De wegenbelasting is ongeveer 39 euro per maand (een klasse lager dan de Auris) en ik verwacht dat hij in de praktijk erg zuinig zal zijn met de CVT. In new zeeland heeft een autojournalist met een SX4 s cross CVT een verbruik van 4,6 liter per 100km gerealiseerd bij een zuinigheidsrit. Dat is voor een dergelijk grote auto sensationeel laag. Ook andere testen spreken van een uitzonderlijk gunstig verbruik. Ik denk wel dat de CVT vooral prettig is voor de rustige rijder. Wij gaan er echter ook een Kip Vision caravan mee trekken, en ben benieuwd hoe de automaat daarop reageert. De handschakeloptie met de hendels achter het stuur werkte trouwens ook prima, alleen raak je de hendels kwijt in een bocht omdat ze niet meedraaien met het stuur. Reageer op deze reactie
  • Goedendag, ik heb sinds 3 maanden tot volle tevredenheid een S-Cross Exclusive met schuifdak. Het is wel een schakel en het verbruik over de eerste 3500 km is gemiddeld tussen de 5.9 en 6.2 ltr/100km op winterbanden! Zeker niet slecht, mijn vorige SX4 scoorde 7.0 ltr/100km. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Kun jij helpen?
VW Jetta Diesel 2.0 TDI uitvoering ontbreekt in de overzichten. En hij bevalt mij juist zo goed: fantastisch zuinig zelfs en een geweldig trekpaard voor de caravan.
heer T.H. Rook,
Stel een vraag
Laatste reactie op onze tests
Een auto huren van een andere consument via bemiddelingssite SnappCar.nl
bous

ik woon "op het platteland buiten de randstad" en heb nu vier keer met succrs gehuurd. ik hoop alleen op wat minder bijkomende...