Extra informatie

Hoe werkt een elektrische fiets?

Een elektrische fiets biedt - zonder dat de buitenwereld er veel van merkt - net dat 'steuntje in de rug' dat je bij optrekken, tegenwind en helling-op nodig hebt. Een goede elektrische fiets zorgt tot 25 km/h voor een gelijkmatige ondersteuning met de elektromotor. De energie daarvoor haalt hij uit de accu, die in de meeste gevallen onder de drager is gemonteerd.

Ondersteuning: bewegingssensor of krachtsensor

Soms is de accu in het frame weggebouwd.De gelijkmatigheid van ondersteuning is belangrijk in de beoordeling. Een 'gashendel' zoals op een scooter is zonder WA-verzekering niet toegestaan. Daarom moet een elektrische fiets een systeem hebben om de motorassistentie af te stemmen op de beweging van de fietser.

De meeste e-bikes die nu verkocht worden, hebben enkel een bewegingssensor, ook wel rotatiesensor genoemd. De duurdere fietsen hebben soms een krachtsensor of een combinatie van de twee sensoren. Een nadeel van fietsen met uitsluitend een bewegingssensor is dat het even duurt - vaak een halve trapomwenteling - voordat de motor gaat assisteren. Zeker helling-op rijden vanuit stilstand vraagt dus even veel eigen kracht voordat de motor mee gaat helpen.

Een goede krachtsensor kent dit nadeel niet. Deze sensor registreert dat er - ook direct bij wegfietsen - kracht geleverd wordt en regelt daar het vermogen van de motor veel vloeiender op af.

Ondersteuning tot 25 km/h

De elektrische ondersteuning stopt bij 25 km/h. Zou de motor ook nog bij een hogere snelheid ondersteuning blijven geven, gaat de fiets onder de snor- en bromfietswetgeving vallen. Nu heeft de 'e-fietser' geen helmplicht en is er geen (WA-) verzekeringsplicht. Door die snelheidsbeperking gelden de eisen die aan snorfietsen worden gesteld voor de stevigheid van het frame en de remmen niet. Het staat de gebruiker natuurlijk wel vrij op eigen kracht een hogere snelheid te bereiken.

Sommige duurdere modellen hebben wel een 'gashendel' aan het stuur. Daarmee kan de motor tot 6 km/u worden aangezet. Dat is handig als je de fiets aan de hand hebt of via een hellingbaan omhoog moet om een fietsenstalling uit te komen.

Plaats van de motor en accu

De plaats van de motor is van belang voor het versnellingssysteem waarvoor je kunt kiezen. De motor kan ingebouwd zijn in het voor- of achterwiel of bij de trapas.

  • Met de motor in het achterwiel zijn alleen derailleurversnellingen mogelijk. Met de versnellingen regel je je eigen traptempo.
  • Met de motor in het voorwiel of bij de trapas kan de fiets een naafversnelling hebben en rollerbrakes (een bepaald type onderhoudsarme remmen). Naafversnellingen zijn voor dagelijks gebruik handiger dan een derailleur, omdat je ook bij stilstand kunt schakelen en er een gesloten kettingkast wordt gemonteerd.
  • Met de motor bij de trapas drijft hij het achterwiel aan via de ketting. Met de versnellingen regel je dan automatisch ook het toerental van de motor. Je kunt daardoor wat sneller optrekken en makkelijker bergop fietsen. Helling op is hij efficiënter, waardoor je in de heuvelachtig gebied een groter bereik hebt.

Voor de stabiliteit van de fiets is het goed als de motor en de accu zo laag mogelijk zijn ingebouwd. De motor bij de trapas en de accu in de bagagedrager of de motor in een wiel en de accu in het frame ingebouwd is iets stabieler dan een voorwielmotor met de accu 'achterop'. In sommige gevallen maakt de motor in het voorwiel de fiets wat minder wendbaar.

Accu

accu_losDe meeste accu's zijn los te koppelen van de fiets zodat je de accu binnen via het stopcontact kunt opladen. Als je fiets in een koud schuurtje staat is dat nodig om hem bij kamertemperatuur op te kunnen laden.En je kunt je fiets zonder accu makkelijker meenemen op een fietsdrager op de auto.

Alle fietsen in de test hebben inmiddels Li-Ion of Li-Polymeer accu's die per kilo meer energie kunnen bevatten dan de vroegere NiMh-accu's. Ook hoeven ze niet meer permanent aan de lader.

Bij veel merken kun je kiezen voor accu's met verschillende energie-inhoud. Dat wordt uitgedrukt in Wattuur (Wh). Een grotere accu levert een groter bereik, ongeveer naar rato van het aantal Wattuur. De actieradius is tussen verschillende fietsen onderling niet helemaal te vergelijken aan de hand van de accucapaciteit. Niet alle fietsen gaan even zuinig met de energie om. De prijs van een grotere accu is fors hoger, dus het hangt er vanaf hoe lang je tochten zijn of dat wel nodig is.

Er is voor heavy users een nieuwe accu-ontwikkeling: de lithium-ijzerfosfaat accu (LiFePO4). Deze wordt nog maar door een beperkt aantal fabrikanten toegepast. Hij is in prijs/capaciteitsverhouding maar iets duurder dan de LiIon-accu, maar is op hoger vermogen veel sneller te laden en gaat volgens opgave van de fabrikanten meer dan 2000 laadcycli mee.

Wil je weten hoe je de accu van de elektrische fiets in goede conditie houdt? Lees dan de tips op de pagina over de levensduur van accu's.

Actieradius

Een belangrijk meetcijfer bij de elektrische fiets is de actieradius. Dit getal zegt hoeveel kilometer de accu energie levert zonder tussentijds op te laden, dus hoever je van huis kunt. Voor een voldoende moet de actieradius met de sterkste ondersteuning meer dan 40 km zijn.

Meer informatie over het bereik en levensduur van de accu.

Display en beveiliging

display_kogaDe elektronica van de fiets bedien je met een display op het stuur en soms zitten er extra knopjes bij de handvatten. Een afneembaar display maakt deel uit van de beveiliging en werking van de fiets.

In sommige gevallen - in deze test bij de Koga, maar ook bij de luxere modellen van Batavus, Gazelle en Sparta - zijn het display en de fiets daadwerkelijk met een unieke codering aan elkaar gekppeld. Als display en fiets elkaar niet 'herkennen', stopt de ondersteuning er na een aantal kilometers mee en zonder display is de ondersteuning van de fiets niet te gebruiken. Alleen de officiële fietsdealer kan de herkenning via zijn computer instellen. Ook  de accu's van sommige fietsen zijn zo gecodeerd. Beide technieken verlagen het diefstalrisico.

Veiligheid

Elektrische fietsen lijken gevaarlijker omdat ze harder gaan. Of de e-bikes de oorzaak zijn van meer ongevallen, is maar de vraag. Oudere fietsers zijn de grootste gebruikers van e-bikes en zijn ook met een gewone fiets vaker betrokken bij een ongeval.

Uit onderzoek naar de veiligheid van elektrische fietsen door 'VeiligheidNL' bleek niet dat e-bikes gevaarlijker zijn dan gewone fietsen.

  • Het fietsberaad stelt wel dat boven de 60 jaar het aantal gewonden met een e-bike scherp toeneemt en dan vooral vrouwen.
  • Onder ouderen op een gewone fiets vallen ook meer gewonden dan onder jongere mensen, maar juist ouderen bezitten de meeste e-bikes.
  • Ook blijven ze tot op hogere leeftijd fietsen door de grotere mogelijkheden van elektrische fietsen.
  • Het hogere gewicht van de fiets en de grotere afstanden die worden afgelegd spelen ook mee in het aantal ongevallen, maar de conclusie dat elektrische fietsen minder veilig zijn is te kort door de bocht.

Sommige gemeenten en lokale afdelingen van ouderenbonden organiseren voor senioren cursussen voor het rijden op een elektrische fiets. Voel je je nog niet helemaal zeker, dan kan dat een oplossing zijn.

Huren

Een elektrische fiets is een zwaar ding om mee te nemen voor een dagje uit of op vakantie. Huren kan vaak ook. Net als gewone fietsen kun je op veel plaatsen elektrische fietsen huren. Je kunt je eigen zware e-bike dan thuis laten.

Zelfs zijn in 12 steden in Nederland elektrische OV-fietsen te huur. Ga je met de trein een dagje weg, dan kun je toch langere afstanden afleggen. Een OV-fietsabonnement kost €10 per jaar en daarna kun je voor €7,50 per dag een elektrische OV-fiets huren. Meer informatie: www.ov-fiets.nl

Vakanties

Voor fietsvakanties organiseert een aantal reisorganisaties arrangementen waarbij je een e-bike kunt huren. Er zijn veel gebieden in Europa waar je zo een weekje comfortabel kunt rondtoeren. Vaak zijn het vlakke gebieden, maar zelfs in Zwitserland kun je op honderden plaatsen e-bikes van het merk Flyer huren.

Fietsendrager

Elektrische fietsen zijn wel flink zwaarder dan vergelijkbare conventionele stadsfietsen. Hierdoor zijn ze lastiger hanteerbaar bij het stallen en minder makkelijk te vervoeren op een fietsendrager op de auto.

Benieuwd naar de testresultaten van elektrische fietsen? Vergelijk elektrische fietsen of kijk direct wat de beste elektrische fiets is.

Deel bericht via:

Doe mee

Laatste reactie op onze tests
Makkelijk monteerbare binnenband Gaadi
Deyaert Sylvain

Ik heb reeds meer dan 6 keer op minder dan Twee jaar Gaadi banden moeten vervangen, en ook steeds lek op de kopse kant. Reeds...

Laatst gestelde vraag
welke elektrische fietsen zijn lichter dan de gemiddelde fiets om mee te nemen achter op de camper?
Rem Kappelhof
Beantwoord door
Joke Kottier,
Laatste review
Giant Twist GO Double
Theo De Man
60.0 procent