Extra informatie

Pc-problemen: wat nu?

Je zet je computer aan en het werkt niet zoals jij dat wilt. Je internetverbinding werkt niet goed, de printer loopt vast, je toetsenbord werkt niet meer of je krijgt de ene foutmelding na de andere. Wat je probleem ook is, volg dit stappenplan op weg naar een oplossing.

Stap 1: maak een reservekopie 

1x1Voordat je iets gaat doen, zorg je dat je een reservekopie hebt van al je gegevens. Waarschijnlijk maak je sowieso al regelmatig een kopie van belangrijke en te bewaren documenten, foto’s, programma’s en dergelijke. Voordat je aan probleemoplossing gaat beginnen, is het verstandig om deze reservekopie weer bij te werken. Dat is zeker van belang als je je probleem uiteindelijk door een ander moet laten oplossen – je gegevens blijven dan niet altijd behouden.

Lokale kopie
Maak een reservekopie altijd op een extern medium, zoals een usb-stick, externe harde schijf of cd/dvd. Voor reservekopieën kun je Windows 7 Back-up, Windows 8 File History of Mac OS X Time Machine gebruiken.

Kopie in de cloud
Je kunt een reservekopie ook in de cloud maken. Bijkomend voordeel is dat je bestanden toegankelijk zijn vanaf elk apparaat en vanaf elke locatie. Vergelijk de diensten Google Drive, Dropbox en Skydrive eens.

Stap 2: zelf proberen op te lossen

Veel vervelende problemen zijn relatief eenvoudig op te lossen. Je zult op zijn minst een beter idee krijgen over de oorzaak van het probleem. Denk bij probleemoplossingen aan het volgende:

  • start eerst je pc, printer, modem en andere apparaten eens opnieuw op;
  • zorg dat je pc up-to-date is: installeer software- en driverupdates, omdat de nieuwste versies vaak veel problemen verhelpen;
  • bezoek de website van je internetprovider of van de fabrikant van je pc, monitor, printer of andere niet goed functionerende hardware. Meestal is er een support-pagina die veel voorkomende problemen behandelt;
  • zoek je probleem of foutmeldingstekst met een zoekmachine op internet, je bent niet de enige met een probleem  en veel oplossingen worden aangedragen als stappenplan – vaak zelfs met schermafbeeldingen;
  • vind je probleem of leg het voor aan anderen op een discussieforum, bijvoorbeeld answers.microsoft.com en discussions.apple.com;
  • vaak kun je problemen verhelpen door je computer terug te zetten naar een (recente) back-up;
  • als een back-up terugzetten niet helpt, probeer dan eens een volledige herinstallatie van je computer, alleen zo sluit je volledig uit dat software de boosdoener is en kun je constateren dat er écht fysiek iets kapot is.

Kleine hardware reparaties kun je soms ook makkelijk uitvoeren, als deze buiten de garantie(periode) vallen. Op internet vind je vaak filmpjes en stap voor stap fotobeschrijvingen hoe je dit doet.

Stap 3: hulp inschakelen van anderen

Kom je er niet uit? Geen nood. Talloze hulpdiensten staan klaar om je te helpen.

Stap 3.1 Neem contact op met de fabrikant

De fabrikant van je pc, monitor, printer of andere hardware beschikt over een eigen klantenservice. Wie weet er nou meer over een product, dan degene die het gemaakt heeft? Probeer eens te bellen of mailen met de fabrikant. Binnen de garantieperiode is dit vaak gratis.

De fabrikant kan je vooral helpen bij vragen of problemen die specifiek met het product of merk te maken hebben. Problemen met meerdere producten van verschillende merken? Dan is deze optie niet zo geschikt.

Hieronder vind je de contactgegevens van de fabrikanten:

 Asus 0591 570 290 mail  website
 Acer 0900 20 20 767 (garantie)
 0900 32 33 340 (buiten garantie)
 mail chat website
 Apple 0900 7777 703   website
 Compaq 0900 202 0165 mail chat website
 Dell 020 674 4500 mail  website
 HP 0900 202 0165 mail chat website
 Lenovo 0900 654 654 0 mail  website
 MSI 040 267 6600 of
 040 267 6100
   website
 Packard Bell 0900 202 51 17 (garantie)
 0900 202 05 15 (buiten garantie)
 mail  website
 Samsung 0900 7267 864 mail  website
 Sony 0900 0400278 mail  website
 Toshiba 0900 1000 100   website

Stap 3.2 Neem contact op met je internetprovider

Voor problemen met je internetverbinding, kun je terecht bij je internetprovider. Het modem en de verbinding worden door je provider geleverd en die kan je helpen het probleem op te lossen. Als het probleem niet in jouw woning wordt veroorzaakt, maar bijvoorbeeld in de wijkcentrale of buitenhuisbekabeling, dan lost de provider dit op.

De provider kan je vooral helpen bij problemen met je internetverbinding, modem en e-mail. Bij de rest van de apparaten bieden ze geen ondersteuning.

Hieronder vind je de contactgegevens van de providers:

 KPN 0800 0402 mail  website
 Online 0900 9515 mail  website
 Scarlet 0320 294 444 mail  website
 Tele2 0900 2411 602 mail chat website
 Telfort 0900 9596 mail  website
 UPC 0900 1580 mail  website
 Xs4all 020 3987 666   website
 Ziggo 0900 1884 mail  website

Stap 3.3 Neem contact op met de winkelier 

Zeker bij defecten kun je terecht bij de winkel waar je je pc hebt gekocht, ook als het een online winkel is. De winkelier is verantwoordelijk voor de reparatie binnen garantie, ook als zij daarvoor een ander bedrijf inschakelen of je pc naar de fabrikant opsturen. Je kunt de winkelier aanspreken op de werking van je pc én op de juiste afhandeling van je klacht.

Ga naar de winkelier als je last hebt van defecten. Ook buiten de garantie heb je nog rechten. Vragen over software en instellingen stel je ergens anders. 

Sommige winkels hebben een technisch expert of zelfs een monteur in hun filiaal. Dan kunnen veel problemen direct onderzocht worden en krijg je wellicht sneller een oplossing. Als je pc een reparatietraject in moet, ben je hem vaak enkele dagen tot weken kwijt. Vraag de winkelier of hij een computer te leen heeft. Vraag ook of hij gegevens kopieert van jouw pc naar de leencomputer of jouw harde schijf overzet naar het leenexemplaar. Hou er rekening mee dat je computer tijdens de reparatie vaak volledig gewist wordt. Als je zeker wilt weten dat medewerkers niet in jouw bestanden kijken, wis je jouw bestanden zelf voordat je hem inlevert ter reparatie.

Stap 3.4 Hulp op afstand 

Verschillende bedrijven bieden tegen betaling computerhulp aan. Dat gebeurt dan via e-mail, telefoon of chat. De hulpverleners kunnen daarbij via internet óók even 'je computer overnemen'. Je downloadt daarvoor een programma. De hulpverlener geeft dan een code door en maakt vervolgens verbinding met je pc. De muisaanwijzer beweegt over het scherm, opent programma's en brengt wijzigingen aan zonder dat je zelf iets doet. Je kunt met één muisklik de verbinding verbreken; dat geeft een veilig gevoel.

Hulp op afstand is geschikt bij foutmeldingen, niet werkende programma’s en een trage computer. Ook allerlei combinatieproblemen, waarbij meerdere apparaten een rol spelen kunnen hier veelal verholpen worden. 

Hulp op afstand bij pc problemen werkt uiteraard niet als de computer of de internetverbinding het niet meer doet, of als het pc probleem niet op afstand te verhelpen is, zoals bij een hardware defect.

Er zijn verschillende aanbieders die professionele ondersteuning bij al je pc-problemen bieden, zoals:

 Naam Mail Telefonisch Chat PC overnemen
 Computerzorg - € 0,80 p/m - € 0,80 p/m
 Digiprofs - € 0,80 p/m - € 0,80 p/m
 Guidion - € 0,80 p/m - € 0,80 p/m
 HCC!hulp - € 0,80 p/m - € 0,80 p/m
 MyCom Service - € 0,70 p/m - € 0,70 p/m
 SeniorWeb € 28 p/j € 28 p/j en
 € 0,20 p/m
 - -

Prijspeiling 19 juli 2013.  Soms bespaar je geld met een (tijdelijk) abonnement.

Stap 3.5 Hulp aan huis 

Hulp aan huis is de grondigste en meest trefzekere, maar ook de duurste manier om pc problemen aan te pakken. De monteur kan de hele computer nakijken en verbindingen met randapparatuur controleren. Sommige monteurs schroeven net zo makkelijk de computerkast open om onderdelen te controleren en, waar nodig, te vervangen.

Hulp aan huis is ideaal voor dingen aansluiten, diagnose van defecten of complexe problemen. Het is wel de duurste oplossing. Probeer dus eerst één van de andere hulpdiensten. 

Denk bij het kiezen voor professionele hulp aan huis de volgende zaken: 

  • vraag vooraf een prijsindicatie of offerte, ook voor eventuele defecte onderdelen;
  • controleer of er voorrijkosten in rekening worden gebracht;
  • controleer in welke tijdseenheid men afrekent: bijvoorbeeld per kwartier of per uur;
  • wordt er een minimumbedrag gerekend?;
  • vraag na of er sprake is van ‘no cure, no pay’, oftewel betaal je óók als het probleem niet is opgelost?;
  • is je pc nog wel een reparatie waard, of kun je beter een nieuwe kopen?;
  • zoek naar gebruikerservaring met het bedrijf, voordat je iemand in huis haalt.

Er zijn verschillende aanbieders die hulp aan huis bieden:

 Digiprofs eerste uur € 60, daarna € 15 per kwartier
 geen voorrijkosten
 Guidion vaste prijs van € 70 of € 120
 HCC!hulp € 15 per kwartier, voorrijkosten € 30
 Oja eerst ½ uur € 25, daarna € 12,50 per kwartier
 voorrijkosten op aanvraag
 SeniorWeb € 28 p/j + € 4,50 per uur plus reis-, parkeer- en tolkosten
 Student aan huis € 12 p/j + € 12,50 per ½ uur, voorrijkosten € 9

Prijspeiling 19 juli 2013.  Soms bespaar je geld met een (tijdelijk) abonnement.

Stap 4: repareren of een nieuwe computer kopen 

Vraag om een offerte. Als de reparatiekosten hoog zijn, kun je beter een nieuwe computer kopen. Jouw computer daalt na aankoop zo’n 20-30% in waarde. De investering die je doet met een reparatie, is je computer misschien niet waard. Als vuistregel kun je hanteren: bedragen de reparatiekosten meer dan 1/3 van de vervangingsprijs, dan kun je beter een nieuwe computer kopen.

Deel bericht via:

Doe mee

Laatste reactie op onze tests
paul

Check eens op infecties en nodeloze update taken/schedules...hijack laat al heel veel zien als eerste globale test. :-) zet...

Kun jij helpen?
Ik heb een hp pro x2 laptop met een huawei dongel. Ik kom bij klanten thuis en de mobiele verbinding met internet is erg slecht. Wat is jullie advies voor een andere optie / alternatief? Alvast bedankt....
Geert,
Stel een vraag
Laatste review
Toshiba Satellite L50-B-180
Peter
90.0 procent