Extra informatie

ProviderMonitor: wie staat er op één? - update juni 2014 -

logo_providermonitorSinds 2009 publiceert de Consumentenbond de ProviderMonitor, een ranglijst op basis van ervaringen van consumenten met internet-, telefonie- en televisieproviders. Meer over het hoe en wat van de ProviderMonitor in 'Hoe testen wij internetproviders'.

De Consumentenbond publiceert de resultaten voor de combinatie van internet+bellen en de combinatie internet+bellen+digitale tv. Dit volgt de trend dat steeds meer consumenten zo'n totaalpakket aan diensten afnemen bij een provider.

In deze juni-publicatie publiceren we een totale ranglijst op basis van klanttevredenheid en storingen. De meting gaat over de periode november 2013 t/m april 2014. In december 2014 doen we dat weer. In de maanden daartussen kijken we alleen naar het aantal storingen en de manier waarop de providers met die storingen omgaan.

 Oordelen internet+bellen (dual play)

Dual Play Publicatie Juni 2014 Consumentenbond 

De getallen in de groene vakjes geven een 8 of hoger aan of relatief weinig storingen.

XS4ALL heeft goede kwaliteitsscores op alle aspecten. Klanten zijn zeer tevreden en hebben het minste last van internetstoringen. XS4ALL krijgt dan ook als enige een 8 als testoordeel. KPN en Tele2 scoren ook goed met beide een 7,5 als testoordeel. Beide providers leveren goede kwaliteit internet en telefonie. Telfort en Online scoren net iets boven de 7. XS4ALL is 'Beste uit de test'.

Storingen internet+bellen (dual play) 

Providers XS4ALL, KPN en Tele2 kampen met de minste storingen voor internet, 12% voor XS4ALL en 13% voor KPN en Tele2. Bij Telfort en Online ligt dat percentage een stuk hoger: namelijk 17% voor Telfort en 18% voor Online. Dat kan traag internet zijn, maar ook tijdelijk geen werkende internetverbinding.

Op telefoniegebied gelden dezelfde verhoudingen al worden er bij alle providers weinig storingen gemeld. Klanten van KPN en Tele2 hebben het minste last van storingen wanneer zij telefoneren (96% storingsvrij). Telfort-klanten meldden in verhouding de meeste problemen met bellen (13% heeft problemen ervaren).

Oordelen internet+bellen+digitale tv (triple play)

Triple Play Publicatie Juni 2014 Consumentenbond

De getallen in de groene vakjes geven een 8 of hoger aan of relatief weinig storingen. De rode vakjes een cijfer onder de 6 of relatief veel storingen.

XS4ALL voert net als bij de dual-play-aanbieders ook de lijst aan van triple-play-aanbieders (internet+bellen+tv) met een halfjaarsscore van 8,2. ZeelandNet staat op een mooie tweede plaats met een 7,9. Daarna volgt een heel groepje aanbieders met een nette 7,7: KPN Interactieve TV (glasvezel), Ziggo, Telfort en KPN Interactieve TV (dsl).

De rest volgt op kleine afstand met ook ruime voldoendes. Caiway presteert het minst maar nog steeds redelijk met een halfjaarsscore van 7. XS4ALL en ZeelandNet zijn 'Beste uit de test'. 

Storingen internet+bellen+digitale tv

Caiway- en ZeelandNet-panelleden gaven relatief veel internetstoringen door: respectievelijk 26% en 23% kampte met één of meer storingen in het afgelopen halfjaar. Ook telefonie gaat bij beide niet foutloos, respectievelijk 15% en 14% van de klanten heeft last van één of meer storingen. XS4ALL presteert het beste als het gaat om internetstoringen, slechts 8% van de klanten had daar last van. Ook KPN Interactieve TV (glasvezel) en KPN Interactieve TV (dsl) halen op het gebied van internet en telefonie goede resultaten.

Kijken we naar tv dan zien we dat meerdere providers (Telfort, UPC en Caiway) het afgelopen halfjaar flink te kampen hebben gehad met storingen. Panelleden van Caiway hebben relatief de meeste problemen (22% had één of meer storingen) met tv: 'wel beeld, geen geluid' of 'veel blokken op tv'. Ook apparatuur moet vaak gereset worden. ZeelandNet-klanten hadden het minste aantal tv-problemen (9%).

Problemen oplossen (internet+bellen+digitale tv)

Service leveren bij storingen gaat bij de betrokken providers niet altijd even goed. Caiway scoort het minst met een relatief lage 6,4. De bereikbaarheid van de klantenservice is slecht en problemen worden niet goed opgelost. XS4ALL levert de beste service bij storingen. ZeelandNet en Telfort doen het ook niet onverdienstelijk met een goede 7,6. Klanten van deze twee providers en die van XS4ALL zijn dan ook bovengemiddeld tevreden met hun provider.

Doe mee en win een laptop

De Consumentenbond verlootte aan het eind van 'providerjaar 2013' een aantal laptops/tablets onder de deelnemers aan het panel.

Ook voor 2014 geldt dat we aan het eind van dit jaar weer een aantal laptops onder de deelnemers gaan verloten. Een extra stimulans om ook in 2014 mee te doen!

We roepen internetgebruikers daarom op: schrijf je in voor het gebruikerspanel voor de ProviderMonitor, en maak kans op een laptop.

Vergelijken en overstappen 

De resultaten van de ProviderMonitor vind je ook terug in de internetvergelijker die consumenten helpt bij de keuze van een passend abonnement en het eventueel afsluiten van een abonnement. Voor deze vergelijker is de Consumentenbond een samenwerking aangegaan met PrizeWize. De Consumentenbond zet de prijzen van internetpakketten op een rij in samenwerking met PrizeWize. PrizeWize werkt onafhankelijk van de internetaanbieders en biedt ondersteuning bij het overstappen.

Lees ook: Veelgestelde vragen over de internetvergelijker.

In de vergelijker vind je ook de door ons gemeten snelheid van de aangeboden internetverbindingen (indien een meting beschikbaar is). Het gaat hier om de gemeten gemiddelde snelheid op abonnementsniveau (per categorie beloofde downloadsnelheid).

Vergelijk:

Deel bericht via: