Terug naar het overzicht 20-apr-2012

Eerste indruk Hi en Telfort toestellease: eerste indruk

Hi en Telfort toestellease: review

Hoe was het tot nu toe geregeld?

Bij een nieuw mobiel abonnement met nieuwe telefoon kun je het toestel 'krijgen'. In die zin: je koopt het toestel, want in je maandbedrag zitten de kosten verwerkt. En voor de nieuwste smartphone moet je vaak ook nog eens een flink bedrag vooraf bijbetalen.

Nieuw: toestellease

htc_one_x_specsBij Hi en Telfort behoort dit tot het verleden: je huurt (least) nu namelijk voortaan je toestel. Hi heeft deze constructie bedacht voor al haar Hi Messaging abonnementen vanaf 1 maart 2012. Bij Telfort geldt het vanaf 16 april voor alle abonnementen die je afsluit met een mobiele telefoon.

Hi en Telfort zijn beide van KPN.

Wat houdt toestellease in?

Het leasen van een mobiele telefoon als de iPhone 4S of de HTC One X (zie rechts), betekent dat je je toestel huurt of zo te zeggen leent voor een bepaald maandelijks bedrag, bovenop je abonnementskosten. Het toestel is dus niet van jou. Het in bezit krijgen van het toestel is wel mogelijk aan het einde van de contractperiode (meestal 1 of 2 jaar): dan koop je voor een bepaald bedrag je telefoon af. Welk bedrag je betaalt om de telefoon over te nemen, is niet helder.

Er staat in de voorwaarden van Hi dat het bedrijf zelf een prijs aan kan geven. Als algemene regel zeggen Hi en Telfort dat de prijs voor het toestel gelijk ligt aan de dan geldende marktprijs. Hun ervaring is dat dit zo'n 35% is van de oorspronkelijke nieuwwaarde voor een 1 jaar oud toestel. En 15% is voor een 2 jaar oud toestel. Je weet dus als consument niet precies waar je aan toe bent.

Het contract dat je afsluit is inclusief de kosten voor de telefoon, dus je kunt niet na een paar maanden opeens een andere telefoon uitzoeken, omdat je voordeliger uit wilt zijn.

'4 uur'- en '24 uur'-service

Hi heeft aan de toestellease een 4-uur service gekoppeld. Telfort belooft een monteur binnen 24 uur. Het gaat als volgt in zijn werk: je belt met de klantenservice die óf het probleem met je telefoon kan verhelpen óf de monteur stuurt die naar je toe komt; bij Hi binnen 4 uur.

Kan de monteur het probleem niet oplossen dan neemt hij je toestel mee.  Je krijgt bij Hi dan een leentoestel met hetzelfde besturingssysteem. Telfort heeft het over een 'vergelijkbare leentelefoon'. Dat betekent dus niet per definitie dat je hetzelfde toestel krijgt.

Overigens is de Klantenservice van Hi niet 24/7 open: op zaterdag na 18.00 uur moet je tot maandagochtend 7.00 uur wachten. En de monteurs werken misschien wel tot 22.00 uur, maar als je door de weeks na 18.00 belt, dan kan het zijn dat de volgende ochtend er pas iemand op de stoep staat.

Kleine lettertjes

(Water)schade, diefstal en verlies vallen niet onder de 4 en 24 uur service. Alles wat door jouw schuld komt, als je bijvoorbeeld even niet oplette, is uitgesloten van de toestelservice. Maar het zal lastig te bewijzen vallen dat je wel zuinig met je toestel bent geweest. De monteur vertelt bij schade door jouw toedoen (althans: zoals hij dat inschat) wel direct het reparatiebedrag. Dan zijn er twee mogelijkheden:

  • je accepteert dat reparatiebedrag en laat het toestel repareren. Je krijgt een tijdelijk toestel;
  • je accepteert dat reparatiebedrag niet. Hi neemt je defecte toestel in en je krijgt een eenvoudig toestel 'terug' + een boete van €30. Let wel: je abonnement inclusief je bedrag voor je toestel loopt gewoon door.

Extra verzekeringen

Wil je je risico's verkleinen? Daar hebben Hi en Telfort ook iets op bedacht: extra verzekeringen. Daar moet je dan ook wel extra voor betalen. En daarbij geldt weer een eigen risico.

Na het eerste en tweede jaar

Wanneer je contract is afgelopen kun je drie dingen doen met je toestel: teruggeven, omruilen of afkopen. Let wel: je moet dus wel zelf in de gaten houden wanneer je contract afloopt! Als je je contract door laat lopen, blijf je dus 'huur' betalen. Bij teruggeven heb je natuurlijk geen (back-up) telefoon meer. Hi heeft nog wel een paar eisen aan de telefoon: hij moet aan kunnen, je moet ermee kunnen bellen en mag alleen 'normaal' versleten zijn. Anders krijg je een boete van €30.

Als je omruilt dan kies je dus weer voor een abonnement bij Hi of Telfort, waar je met je nieuwe telefoon wederom 1 of 2 jaar aan 'vast' zit.

Over het afkopen zijn de providers qua bedrag niet duidelijk, maar je legt een bedrag neer, waardoor de telefoon nu wel van jou is. Je kunt overigens je oude telefoon ook afkopen  en verlengen met een nieuw toestel.

Rekensommetje

formulier, pen, rekenmachineFinancieel hoeft toestellease niet nadelig voor de consument uit te pakken. Een rekensommetje illustreert dit: voor een iPhone 4S (16 GB) weet je precies wat je per maand betaalt voor het toestel alleen: bij Hi namelijk €43 per maand bij een 1-jarig contract. Dat komt neer op 12 maal €43=  €516. Voor een losse iPhone 4S ben je €599 kwijt.

Wil je de 4S toch afkopen aan het einde van je leasecontract dan ben je (theoretisch, want Hi en Telfort communiceren geen vaste bedragen) nog eens 35% van €599 kwijt: €210.

Hoogstwaarschijnlijk is de marktwaarde na 1 jaar wel gedaald. Maar je weet dus niet van tevoren hoeveel.

Ruil je de telefoon om voor een nieuw abonnement met nieuw toestel dan ben je wel voordeliger uit. Maar dan zit je wel weer aan Hi of Telfort als provider 'vast'. Als je je telefoon in goede staat teruggeeft na de contractperiode dan ben je ook voordeliger uit, maar dan heb je natuurlijk geen telefoon meer. En dat wordt dan moeilijk bellen.

Doorsparen

Zolang er niets met je mobiele telefoon gebeurt en jij er zorgvuldig mee omgaat, kan het toestel leasen qua kosten voordelig uitpakken. Althans als je aan het einde van je contractperiode besluit je toestel om te ruilen voor een nieuw abonnement met toestel bij Hi of Telfort. Dat is natuurlijk ook de bedoeling van deze providers; dat je klant bij hen blijft!

Besluit je over te stappen naar een andere provider, dan kun je aan het einde van het contract je werkende telefoon teruggeven en ben je hoogstwaarschijnlijk ook voordeliger uit. Maar dan heb je geen telefoon meer.

Kans op gedoe

Qua voorwaarden aan/voor defecten met het toestel zijn er veel uitzonderingen. Daarbij lijkt de hele leaseconstructie meer op een verzekering met vele kleine lettertjes dan op een goed alternatief voor het kopen van een telefoon (los al dan niet in combinatie met een abonnement).

Wil je geen gedoe? Dan liever wat langer sparen en vooraf een bedrag bijbetalen.

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (117)

  • waardeloos dat toestel lease. 15 procent van de waarde van de duurste die er te verkrijgen is, ga daar maar vanuit als ik naar de mijne kijk. eigenlijk snijden ze zichzelf in de vingers. wil graag verlengen voor mijn dochter, deal was bijna rond maar moet 60 euro betalen voor huidige model En dat doe ik niet. dus geen verlenging, even wachten tot contract is afgelopen, weg bij HI en dan gewoon naar tele 2 rennen. Veel goedkoper Reageer op deze reactie
  • Waarom lease? De voordelen volgens Telfort zijn: Je hoeft vooraf geen kosten voor een toestel te betalen. Ook niet perse nodig bij andere providers, maar oke. Vervolgens doet Telfort een voorstel voor een abonnement (ik was al klant) en wordt duidelijk hoe het toestel wordt betaald. €63,- p/m 500min, 100sms, 250mb. Dit kan nu met 500mb voor 36,- bij Telfort en bij Vodafone kan je voor 34,- onbeperkt bellen met 1gb. Maar ach. Een ander voordeel is de 24uurs service. Zit nooit zonder telefoon bij Telfort. Alleen moest ik uiteindelijk 22 dagen wachten op monteur, die een oud toestel als vervanging had meegenomen en mij af heeft geraden dat leentoestel aan te nemen. Dit waren de voordelen. Ik heb 1,5 jaar hiervan gebruik gemaakt, maar waar heb ik nou al die tijd €63,- voor betaald? Ik moet nu mijn toestel inleveren of overnemen (moet je zelf achteraan) voor de dagwaarde. Volgens Telfort €251,- Terwijl ze het toestel nieuw voor €360,- aanbieden. 18maanden x 63= €1134,- NEEM GEEN TELFORT! Reageer op deze reactie
  • Even een andere ervaring dan maar; Toestel lease. Helaas, was niet mij voorkeur maar al jaren klant bij Telfort en toch gebleven. Dus toch maar afgesloten. Vervolgens raakt mijn mobiel stuk. Homeknop en oplaadpunt doet het niet meer. Ik bel zaterdags 12.00u op. Ze geven aan; tussen 13.00u en 15.00u zijn ze bij U. En dat terwijl ik in the middel of nowhere, de Achterhoek woon! Monteur kijkt na, kan niet ter plaatse afhandelen en ik krijg een leen toestel. OKÉ , die verdiend niet de schoonheids prijs, but who cares? Wat zijn nou maximaal 2 weekjes. Digitaal kon ik alles volgen.... En vervolgens op donderdag was mij toestel klaar en kon ik digitaal een afspraak maken om de boel om te ruilen. Kortom. Zeer tevreden! Goede afhandeling en communicatie! En dit was de ervaring vanuit Telfort. Dit mag ook gezegd worden! Reageer op deze reactie
  • Tegen mij (al jaren klant bij Hi) werd toen ik mijn lease abonnement afsloot (via telefonisch verkooppraatje van Hi) ook gezegd dat het aan het einde maar een paar tientjes zou zijn, iig echt niet meer dan honderd euro... Maar nu zeggen ze ook weer telefonisch dat t er zeker tweehonderd zijn... Dan had die andere persoon mij niet voorgelicht, dat is erg vervelend voor u.. Fijn..en daar mag ik t mee doen... En zo komen ze er mee weg grrr! Volgende keer wil ik zulke dingen zwart op wit staan! Echt bizar!! Reageer op deze reactie
  • Wat is dit erg allemaal !! Gisteren naar telfortwinkel Zuidplein te Rotterdam geweesd. Mijn lopende abonnement Simonly om laten zetten naar abonnement met toestel. Kom ik thuis zie ik op de rekening dat het om toestellease gaat . Tijdens dat ik daar was is er door de verkoper met geen woord over gerept..... Ik zit nog binnen een termijn dat ik een aankoop terug mag geven ga vandaag er mee terug. Wens mij succes. Wat een gemene sluwe verkopers daar bij telfort zelfs op het advertentiebord stond niets over toestellease. Ik vind dit asociaal !! En na de tijd dat mijn simonlyabonnement nog loopt zijn ze ook mij als klant kwijt. Robbert Reageer op deze reactie
  • mijn telefoon gevallen door een handicap maar moet toch betalen en heb KPN. geblokkeerd op grond van het Nederlandse wet boek nummer 7 Titel 4 afdeling 206 tekst 1.(ook tekst 3) en nummer 7 titel 4 afdeling 3 artikel 217 Hier in staat dat de verhuurder altijd aansprakelijk is en alleen maar kleine schadevergoedingen mag vragen voor een reparatie (zie kosten tel en reparatie in percentage) Reageer op deze reactie
  • Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?? Ik heb precies hetzelfde verhaal, alleen dan bij telfort, vochtschade (telefoon door de warmte bevangen) Smartcare vertelde mij idd hetzelfde verhaal. Klopt geen ene zak van.. Hoor het graag!! Reageer op deze reactie
  • Ook mijn ervaring Telefoon 8 dagen in gebruik aan/uit doet het niet Volgens smartcare is display kapot door valschade Display was helelemaal niet kapot Reageer op deze reactie
  • Ongelooflijk. Ik ben er ook ingetrapt! Reageer op deze reactie
  • Neem nooit een toestellease abonnement bij #Hi van KPN. Als jarenlange trouwe klant heb ik bij verlenging van mijn abonnement ervoor gekozen om bij Hi. te blijven omdat ik daar tot dan erg tevreden over WAS!! Ik moest verplicht over naar een toestellease abonnement. Ach dacht ik, toch makkelijk als je toestel kapot is, kan ik rekenen op een snelle service voor reparatie en een vervangend toestel tijdens de reparatie periode. Ik kies een mooi toestel uit (dacht ik) de #Sony Experia Z. Wat gebeurt er, toestel laad niet meer op. Met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Blijkt tandje van de oplaadinput afgebroken. Het duurde EEN WEEK voordat men het toestel op kwam halen voor reparatie. Na ander halve week bel ik op voor de status. Ik krijg de mededeling van#SMARTCARE reparatieservice dat het toestel economisch dan wel technisch afgekeurd is. Ik kan kiezen, of ik krijg het kapotte toestel terug of ik krijg een "eenvoudig" ... Reageer op deze reactie
  • Tel lease is klote zelfs als je hem extra verzekerd ben je nog extra geld kwijt aan reparatie of vervangingskosten.eigen risico noemen ze dat. Ik noem het misbruik maken van de consument die graag wil bellen met een mooi toestel maar niet ineens geld heeft om er een te kopen. Voortaan eerst sparen en een toestel kopen,goedkoop abbonement afsluiten klaar maar ja eerst sparen en niet gebeld kunnen worden??? Reageer op deze reactie
  • In de winkel werd mij verteld toen ik mijn contract afsloot dat ik mijn telefoon na het aflopen van het contract voor een paar tientjes kon kopen. Nu is het zover en nu blijft het afkopen van de telefoon 190 euro te zijn. Ik voel mij redelijk genaaid door die eikels van de KPn. Ik betaal graag meer om fatsoenlijk behandeld te worden, daarom zit ik bij de KPN. Helaas gaat dit bedrijf ook verschrikkelijk schofterig met zijn klanten om. Weet er iemand een fatsoenlijke provider? Het mag duur zijn. Reageer op deze reactie
  • Ik begrijp de mensen niet waarom ze zich in laten luizen door Producenten/Fabrikanten trucjes ,met al die Providers met mooie lekkere praatjes,campagnes en reclames,Bah bah wat zaken op de gemene wereld.Iphone Apple, Galaxy ,Nokia, Samsung,racen achter elkaar om nieuwste trends en models zo de mensen geld afhandig te maken .Maken wij de rijken niet een beetje rijk?Wordt wakker en het is nergens voor nodig om de Duurste Apple,Iphone ,Galaxy ,Samsung Nokia,Of Playstation,Xbox in bezit te hebben .Je moet tevreden zijn met jezelf daar draait het om en die Geldkloppers zullen vanzelf de prijzen verlagen indien men ze niet koopt.Ze hebben de mensen voor hen karretje gespannen en slepen ze mee.Weg met dat Gemene waardeloze Iphone Samsung,Nokia Whatever ook is , gedoe.Ik koop niks en ik lease niks en bel niks!Ze hebebn de wereldbevolking afhankelijk van gemaakt met Internet als koploper! Reageer op deze reactie
  • Dat is geldklopperij en oneerlijke handel,afschrappen dat lease gedoe.je betaald aan abbonementen plus toestel en achteraf is de toestel niet van jou kan jij oude toestel nog eens kopen,bah wat gemene zaken.Consument wordt bedondert.Vroeger begin jaren 2000 kreeg je toestel gratis en abbonementen waren laag Prviders zijn de consumenten aan het melken.Ze bedenken de smerigste trucjes om mensne afhandig te maken.Normaliter hoeft een abbonement en toestel niet zoveel te kosten ,In china waar ze vandaan komen zijn dit niks waard en hier is het Goudprijs!!!Wordt wakker ! Reageer op deze reactie
  • Ik heb ook een wurg contract . Lease is een verkeerde naam voor het contract . Je leased een toestel voor redelijk veel geld , maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen ??? Dat weet niemand . Als die stuk gaat moet je dat zelf betalen . Aan t einde van de periode is de telefoon niet van jou . Als je wel wilt dat je een nieuwe tel krijgt moet je hem extra verzekeren . Beetje vreemd . Reageer op deze reactie
  • Net de reparateur aan de deur gehad voor een Samsung galaxy note 2 met kapot display. Reparatie 250 euro. Want uiteraard geen extra verzekering afgesloten voor schade door eigen schuld. Je zou denken lease dat zit er wel bij in want je betaald twee jaar voor een toestel wat niet van jouw is tenzij je aan het einde van het contract nog een pak geld wil neerleggen. Dat gaan we dus niet doen en dus ook geen 250 euro betalen voor een kapot scherm. Hi houd geen rekening met het alom bekende een ongeluk zit in een klein hoekje. En dat blijkt wel uit de 30 euro boete die je moet betalen als je afstand doet van de telefoon en je een goedkoop vervangend toestel krijgt. Helaas ik zit nog aan het begin van mijn lease contract. Dat wordt dus nog bijna twee jaar betalen voor een toestel wat ik niet meer in mijn bezit heb. En om het nog mooier te maken hoor ik van de reparateur dat KPN hi ophoudt met het concept lease. Dit geeft te veel problemen. Gek hè !!!! Reageer op deze reactie
  • In december een aanbod gekregen op een lease toestel samsung galaxy s3. Hij vorige week de geest.... touch screen deed het niet meer. Na 1.5 dag kon ik een leentoestel krijgen en werd de mijne meegenomen ter reparatie. Nu na een week toch maar eens een telefoontje gepleegd hoe het zat met mijn telefoon. Er werd mij direct verteld dat de telefoon niet meer te repareren was, waterschade hadden hun het over. Ik heb mijn telefoon niet in een emmer met water laten vallen, daarbij gaat me telefoon gewoon nog aan alleen doet de touch screen het niet meer.Ze kunnen mij een vervangend toestel sturen tot het einde van mijn abonnement: april 2015! Dit wordt een Acatel toestel en me abonnement kosten blijven hetzelfde. als kers op de taart: 30 euro boete betalen! Ik voel me zwaar opgelicht! en een waardeloze service na 13 jaar klant! ik ga me uiterste best doen om toch nog iets anders los te peuteren en ga dit ook melden bij radar....Ik kan iedereen afraden een lease abonnement aan te gaan! Reageer op deze reactie
  • 7 jaar lang klant bij kpn geweest, en het enigste wat ik nu wil is mijn leasecontract zo snel mogelijk is afgelopen. Wat een fout heb ik vorig jaar gemaakt met dit "wurg" leasen. Ik betaal op dit moment meer dan 100 euro per maand voor een iphone 5 ZONDER internet. de lease kosten voor de telefoon alleen al kosten al 58 euro de maand. Beste mensen leer van mijn fout en ga in GEEEEN geval een leaseconstructie met kpn aan(vooral bij smartphone abbo's). Als je perse een abbo bij kpn wilt neem dan een sim only. Koop je telefoon los. Is op de lange termijn veel goedkoper. En als laatste, de claim dat na je abbo(1 jaar) je telefoon 35% waard is klopt helemaal niet. Reageer op deze reactie
  • Grote oplichterij heel dat toestellease, ik heb ontzettend veel spijt dat ik hier ooit voor heb gekozen. Ik ben nu al 8 jaar klant bij KPN/Hi maar klant behoud kennen ze niet... Als ik overga naar een nieuwe provider, heb naar Vodafone RED gekeken, ben ik €18,- per maand voordeliger uit!!En dan heb ik ook nog is onbeperkt minuten t.o.v. 1000min bij Hi, 4 GB internet t.o.v. 1 GB bij Hi!!! Sowieso het hele Toestellease idee vind ik niks, soort uitgestelde en gespreide betaling. In een zekere zin is dit bij abonnementen altijd zo, maar nu is dat nog veel erger doordat je aan het eind van je abonnement pas je toestel betaald wil je hem houden. Daarnaast moet ik nu nog voor mijn 1 jaar oude iPhone 4s €285 euro betalen!!!! terwijl ik bij Apple voor een iPhone 4s nieuw nu nog 575 betaal, neem daar 30% van en dan kom ik toch echt op 172,50 uit.. NOOIT meer Hi / KPN / Telfort voor mij. Reageer op deze reactie
  • Beste mensen ik kom nou berekeningen tegen van leasen is nieg voordelig oplichters etc. Vaste klanten stappen over op andere profiders bla bla bla nou is vergeten jullie dat in jullie uitgerekende bedrag ook nog de abo zelf inzit devre gebruiken bel minuten data bundel etc. Bij een lostoestel komt dat er nig eens boven op!! Dus hoe je t ook went of keert is dit wel degelijk een slimme oplossing voor diegene die op centjes zitten maar wel een leuke toestel willen voor een degelijke prijs!! Een goed geinformeerde mens telt voor 2 zoiezo eerst goed laten informerem door de verkoper ga anders langs verzchillende verkopers, want een abo nlijft een abo!! Je zit er vast tot t eind!! Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website