Terug naar het overzicht 15-mei-2012

Eerste indruk Stapelabonnementen: eerste indruk

Stapelabonnementen: review

Duurder

Over het algemeen zijn we met de veranderingen wéér duurder uit. Enkele voorbeelden:

  • Een oud Vodafone-abonnement met 300 minuten en 600 MB kostte €42,50. Nu kost 300 minuten en 500 MB €60.
  • Vroeger koste bij Telfort een sim-only abonnement met 300 minuten, 100 sms en 200 MB €21, nu kost dat €24.
  • Bij Hi is het lastig vergelijken. Voor de wijzigingen zat de korting op het toestel in de abonnementsprijs verwerkt. Bij de nieuwe abonnementen is dat niet meer zo, dus de prijs van een abonnement is lager. Maar er komen nog leasekosten bij voor je toestel.

Voorwaarden

Ook qua voorwaarden ga je er niet op vooruit: je tegoed kun je niet meenemen naar de volgende maand en voor een minuut of sms buiten je bundel betaal je nog steeds erg veel. Wel betaal je bij Hi en Vodafone nu per seconde.

De enige die de verschillende diensten echt heeft losgekoppeld is Telfort. Daar kun je voor alle diensten zélf bepalen wat je afneemt.

Bij Hi en Vodafone wordt onbeperkt sms'en en gratis bellen met klanten op hetzelfde netwerk in de abonnementen verwerkt. Maar daar maak je waarschijnlijk geen gebruik van. Toch zie je dit ongetwijfeld terug in de prijs van de abonnementen.

Positief

Positief is dat je beter kunt bepalen wat je wel en niet afneemt. Misschien betaal je iets meer per maand, maar daar staat meer transparantie tegenover.

Het samenstellen van je persoonlijke abonnement vergt wel wat extra inzicht in wat je precies nodig hebt. Vooral voor het aantal MB's is dat nog lastig, maar het installeren van een datateller op je telefoon kan je daarbij helpen.

Wat is er veranderd?

Eerder waren de minuten en sms'jes de basis van een abonnement. En die werd uitgebreid met een databundel. Nu zit het anders: minuten, sms'jes en MB's zijn losse pakketjes. Die voeg je samen tot het abonnement dat het beste bij jou past. Het vergelijken van abonnementen blijft de grootste uitdaging, want niet elke provider pakt het op dezelfde manier aan. Een overzicht:

Stapelen bij Hi

stapelabos_hiBij Hi blijven de simonly abonnementen in de oude vorm verkrijgbaar. Maar wil je een abonnement met een toestel erbij, dan ziet het aanbod er heel anders uit. Of andersom: zit er een abonnement bij dat juist heel goed bij je past? Dan moet je er een toestel bij leasen.

Bij de nieuwe Hi Messaging abonnementen is internet de basis. Daarvoor betaal je minimaal €10 per maand. Dat kun je uitbreiden met een minuten/sms bundel. Anders dan bij Telfort zitten hier dus minuten en sms'jes in één bundel. Bij de twee goedkoopste abonnementen heb je alleen internet, daar moet je minuten/sms'jes aan toevoegen. Kies dan een bundel die groot genoeg is voor jouw maandelijkse minuten en sms'jes bij elkaar.

Bij de duurdere Large en XL abonnementen zit onbeperkt sms'en erbij. Kies daar dan een bundel voor alleen je belminuten bij.

Bij het Hi Messaging Light abonnement heb je geen beperkt aantal MB's. Dat betekent dus onbeperkt internet. Maar dan wel met een snelheid van maar 32 Kb per seconde. Voor echt internetgebruik heb je zeker 1 MB per seconde nodig, dus je kunt er niet veel mee. Berichten versturen met Whatsapp gaat wel. Maar met een foto erbij wordt dat al lastig.

Bij Hi kun je alleen nog toestellen leasen en komt er dus nog maandelijkse huur bij.

Stapelen bij Telfort

Met het €0 abonnement van Telfort kun je voor €0,20 per minuut bellen. Dat betekent dat je geen vaste maandkosten hebt. Je betaalt alleen wat je verbruikt, dus als je niet belt, dan betaal je ook niks. En bij elk gesprek worden na 10 min. geen kosten meer in rekening gebracht.

Deze €0-basis kun je uitbreiden met een minuten-, sms- en/of internetbundel. En wil je een toestel? Dan komen er ook bij Telfort de maandelijkse leasekosten bij.
De bedragen van al deze onderdelen vormen samen het maandbedrag van jouw abonnement. Je bepaalt nu dus zelf wat je afneemt. Wel moet je nog beter weten wat je precies nodig hebt.

Kijk hier voor de nieuwe abonnementen van Telfort in PDF-formaat.

Stapelen bij Vodafone

Vodafone heeft met het nieuwe Bel+Sms+Web abonnement minuten en MB's losgekoppeld in de nieuwe abonnementen. Bij elk abonnement kun je onbeperkt sms'en.

Voor het kiezen hoef je dus alleen na te denken over je belminuten en MB's. Je kiest een combinatie belminuten-MB's die bij jouw verbruik past. Alleen de grote abonnementen met veel MB's (2 of 4 GB) zijn niet met weinig belminuten te krijgen. En de niet-internetter moet toch minimaal 200 MB afnemen. Helemaal losgekoppeld is het dus niet.

Kijk hier voor de nieuwe abonnementen van Vodafone in PDF-formaat.

stapelabos_tele2Stapelen bij Tele2

Tele2 belooft met zijn 'SmartMix' abonnementen al sinds februari 2012 meer flexibiliteit in het zelf samenstellen van een abonnement. Maar daar betaal je als abonnee wel een prijs voor.

Het oogt leuk op de site van Tele2: draai aan de grote knoppen van een hippe ouderwetse radio en je kiest zelf het formaat van de bundels voor belminuten en sms'jes en aantallen MB's.

Alle Tele2 SmartMix abonnementen (met en zonder toestel) staan op een rij op de website van Tele2

Een kritiekpunt(je) is dat de minuten en sms'jes nu uit één bundel komen. Dat is niet zo flexibel. Een grote bundel nemen voor bellen én sms'jes samen is niet in alle maanden nodig. Wil je vooral veel sms'en dan kun je wel een smsverdubbelaar aanzetten, maar die is weer niet gratis.

Een ander nadeel zijn de hoge buitenbundeltarieven. Kom je per ongeluk buiten de standaard afgesproken bundels, dan betaal je de hoofdprijs: €0,30 per minuut/sms en wel €0,15 tot €0,25 voor de MB's boven het afgesproken aantal. Heb je helemaal geen databundel, dan betaal je zelfs €1 voor iedere MB.

Maar toch: de Tele2 SmartMix abonnementen zijn goed te begrijpen en ze staan duidelijk uitgelegd op de site. De belangrijkste informatie staat per abonnement keurig samengevat op één pagina.

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (7)

  • Zo'n soort reactie heb ik ook gehad met VODAFONE. Het lijkt een policy om zo met klanten om te gaan bij telecombedrijven. Dit begint al bij de aanschaf van een abonnement, waarbij de verkoopovereenkomst achteraf ineens anders blijkt. Ondanks dat ze hun stellingen/rekeningen niet bewijzen/contracten bij hun onvindbaar raken, volharden ze in het sturen van foute rekeningen. Intussen wordt de klant maanden lang aan het lijntje gehouden en uitgeput. Waarschijnlijk gokken ze dat je rechtsbijstand met je schikt. Consumentenbond doe hier wat aan! Reageer op deze reactie
  • ook ik word opgelicht door simpel ik gebruik mijn sim niet en toch iedere maand 40euro ik heb geschreven en gebeld maar niks helpt.als ze doorgaan ga ik naar een advokaat Reageer op deze reactie
  • Wegens nogal wat autocorrectfouten, mijn post nu nogmaals: Ik hoorde gisteren van iemand ook horrorverhalen over simpel. Die persoon had twee abonnementen, een voor zijn vrouw en een voor hemzelf. Bij zijn abonnement had hij nog geen problemen gehad, maar bij zijn vrouw was nu al een paar keer extra geld afgeschreven (en dan gaat het echt om meerdere tientjes per keer; 20 - 50 euro!), omdat zij buiten haar bundel zou zijn gekomen. Dat bleek echter helemaal niet waar. Maar simpel was niet te overreden tot medewerking. Deze persoon heeft het onterecht afgeschreven geld laten storneren door de bank, waardoor er nu een gevecht gaande is met simpel. De persoon die ik sprak heeft nu zijn rechtsbijstand ingeschakeld en heeft nu voor zijn vrouw een abonnement genomen bij een andere aanbieder en laat de maandelijkse termijnen van simpel nu allemaal storneren. Reageer op deze reactie
  • Ik hoorde gisteren van iemand ook horrorverhalen over simpel. Die persoon bad twee abonnementen, een voor zijn vrouw en een voor hemzelf. Bij zijn abonnement bad hij nog geen problemen gehad, maar bij zijn vrouw was nu al een paar keer extra geld afgeschreven (en dan gaat het echt om meerdere tientjes per keer; 20 - 50 euro!), omdat zij buiten haar bundel zou zijn gekomen. Dat bleek echter helemaal niet waar. Maar simpel wasmachine niet te overreden tot medewerking. Deze persoon heeft het onterecht afgeschreven geld laten storneren doordat de bank, waardoor er nu een gevecht gaande in met simpel. De persoon die ik sprak heeft nu zijn rechtsbijstand ingeschakeld en heeft nu voor zijn vrouw een abonnement genomen bij een andere aanbieder en laat de maandelijkse termijnen van simpel nu allemaal storneren. Reageer op deze reactie
  • Reden te meer om ze in het onderzoek op te nemen. Als er meer mensen zijn die deze ervaringen hebben, moet dat bekend worden. Zo niet, dan heb jij toevallig pech gehad. Ik heb enkele malen met de klantenservice te maken gehad en werd er prima geholpen. Het enige is dat de beloofde termijn van 2 weken voor de SIM kaart komt pas ingaat op het moment dat zij je geld hebben afgeschreven, en dat is pas na ruim een week. Aanvragen kost dus feitelijk ruim 3 weken. Totnutoe heb ik met 3 abonnementen in huis geen klachten en vind ik daarmee de prijs/kwaliteitverhouding zeer goed. Voor die prijs is de service natuurlijk wel relatief basaal. Reageer op deze reactie
  • Simpel heeft minuten berekend die ik bij nazien van de factuur niet gebruikt heb. Er over corresponderen en bellen hebt niet. Ze blijven bij hun standpunt. Ik heb het 2 jarig abonnement voortijdig beeindigd. Kreeg aanmaningen en dreigbrieven van interne, later externe incasso. Heb mails/brieven geschreven met vorderingen van mijn kant. Gingen ze niet op in. Bij blijvende aanmaningen en incasso heb ik gedreigd mijn advocaat in te schakelen als ze mijn vorderingen niet zouden betalen. Op een gegeven moment heb ik en ook zij niet meer gereageerd. Ik raad mensen sterk af een abonnement bij ze te nemen. Mvg, Erik Reageer op deze reactie
  • Stapelen is al een tijd gebruikelijk bij Simpel en voor veel lagere kosten. Weliswaar wordt er per minuut betaald maar wat je meer betaalt wordt gecompenseerd door de lage prijzen. net even gekeken: bovengenoemde 300 minuten, 100 sms en 200 MB kosten 15 euro. In drie jaar heb ik 1 keer een half uur storing gehad. Waarom niet Simpel opnemen in de onderzochte providers? Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website