Nieuws

Hoofdredacteur Digitaalgids krijgt phisher aan de lijn

2 april 2012

In het weekend van 1 april dacht Vincent van Amerongen, hoofdredacteur van de Digitaalgids, even bij de neus genomen te worden: een Engels sprekende man aan de lijn 'van Microsoft' die zogenaamd reageert op foutmeldingen van de pc van Van Amerongen. Hij vertelt hoe de phisher vervolgens probeerde binnen te dringen in zijn pc.

Van Amerongen: "Juist terwijl we nog druk bezig zijn met een artikel over telefonische phishing, word ik zaterdag rond 12 uur gebeld. 'Hello, is this Vincent?' Ik voel meteen een soort spanning, want zou dit… En ja hoor, een Engelssprekende man met een Indiaas accent zegt dat hij van Microsoft Technical Support is. Te mooi om op te hangen, denk ik, en ik doe alsof mijn neus bloedt."

Moeilijk te verstaan

"Hij is moeilijk te verstaan want zijn accent is vrij beroerd. Hij zegt dat ze 'error messages' hebben gekregen van mijn computer, en die wijzen erop dat mijn computer besmet is. Tuurlijk. 'Are you behind a computer right now?' Ik moet Windows+R intikken om het Uitvoeren-scherm te openen, en daarna intikken 'eventvwr'. En daarna onder Windows > Toepassingen (allemaal in het Engels en telefonisch, nog lastig zat). Zie ik 'Information' staan onder 'Level'? Ja hoor. Even sorteren graag. Ah, daar verschijnt een lijst met fouten (errors). Foute boel natuurlijk. Maar gelukkig kan hij me helpen. 'Kun je via Windows+R eens surfen naar www.log4support.com?' Ja hoor. En inderdaad, een vertrouwenwekkende website opent in mijn Chrome-browser. Naar services, zie je dat staan? Ja, en dan beneden staat een A en als je daar op klikt, dan zal mijn technische collega Robertson je verder helpen."

'Log me in'

Nu grijpt Van Amerongen in want hij ziet 'Log Me In' staan: "Ik heb het gevoel dat mijn computer zo wordt overgenomen. Dus confronteer ik hem met zijn phishing, en waarom ze dit doen. Tuutuutuut."

Van Amerongen besluit: "Hoe het had kunnen aflopen is te lezen op een support forum. Inderdaad, de pc wordt overgenomen en ik had voor 100 pond 'bescherming' kunnen kopen. En wie weet wat dat stukje software dat je moet downloaden nog meer zou doen…"

"Currently unavailable"

In het display van de telefoon van Van Amerongen stond een Brits telefoonnummer. Toen Van Amerongen later probeerde dit nummer te bellen bleek het niet in gebruik:
"The person you are trying to reach, is currently unavailable".

De telefonische babbeltruc is doorgegeven aan Fraudehelpdesk.nl dat fraudepogingen zoals deze registreert en erover informeert. Ook is de phishingpoging aangemeld bij Google (http://www.google.com/safebrowsing/report_badware/) en Microsoft (via browser Internet Explorer, onderdeel onveilige website rapporten).

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Laatst gestelde vraag
Online koop van Peeters Hengelsport is aangetekend geretourneerd en per telefoon én mail aangekondigd. Voor ontvangst is 30 dagen geleden getekend maar het geld is nog niet teruggestort. Moeten zij nu...
mevrouw M.L. Cohen
Beantwoord door
Reactie Consumentenbond,
/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!