Terug naar het overzicht 20-jun-2012

Prepaid Rechtshulp: eerste indruk

Das Prepaid rechtshulp: review

Ook zonder rechtsbijstandverzekering kun je tegenwoordig terecht bij Das. De website geeft een duidelijk overzicht van de mogelijkheden, namelijk Das:

  • bestudeert en adviseert;
  • schrijft;
  • behandelt en onderhandelt;
  • procedeert;
  • maakt (een dagvaarding, overeenkomst of juridisch document);
  • controleert (een brief of document).

Daarnaast hebben ze nog een Ontslaghulp en Scheidingshulp.

Per dienst staat helder omschreven wat het inhoud en wat de werkwijze is.

Snelle start

Wij probeerden 'Das bestudeert en adviseert' uit. Het aanvragen gaat heel makkelijk. En we werden ook keurig op tijd teruggebeld. De medewerker hoorde ons verhaal aan en dacht ook kritisch mee of de kosten wel zouden opwegen tegen de baten. Aan ons de keus. Wij besloten door te gaan.

Niet geheel vlekkeloos

Al snel volgde de bevestiging en factuur. So far, so good. Maar toen werd het stil. Heel stil. De beloofde vijf werkdagen verstreken. Na drie weken pakten we zelf maar eens de telefoon. Of ze ons misschien vergeten waren? Vele excuses volgden. Uiteindelijk duurde het bijna 7 weken voordat er een advies lag.

Duidelijk advies

Het advies was goed en werd duidelijk toegelicht. De jurist bood ook de mogelijkheid om nog even contact op te nemen als we het er niet mee eens waren.

Reactie Das

Das beaamt dat in dit geval niet alles vlekkeloos verlopen is. Er is geprobeerd om de klant te bellen, maar dit is niet gelukt. De gebruikelijke brief die dan moet volgen is niet verstuurd. Dit heeft tot een onnodige vertraging geleid. Zij houden hun dossiers nu nog nauwlettender in de gaten, om nieuwe vertragingen te voorkomen.   

Kan de rechtsbijstandverzekering de deur uit?

Als je de kans op het krijgen van een conflict klein acht, is de prepaid hulp een goed alternatief. Ook voor het controleren van bijvoorbeeld een koopakte of het schrijven van een juridische brief kan de prepaid service hulp bieden. Het is betaalbaar en weegt op tegen het langdurig betalen van de verzekeringspremie.

Echter, voor procederen of bijvoorbeeld hulp bij (dreigend) ontslag lopend de kosten al gauw op. Zo kost procederen €810, maar dan moet het wel bij 1 zitting blijven. En de kosten voor bijvoorbeeld een expert, gerechtsdeurwaarder of griffie zijn niet inbegrepen.

Prepaid naast verzekering?

De prepaid hulp kan ook uitkomst bieden als de rechtsbijstandverzekering geen dekking biedt, bijvoorbeeld:

  • voor werkgerelateerde geschillen;
  • geschillen met de overheid (bestuursrecht);
  • geschillen rondom alimentatie of erfrecht;
  • of tijdens de wachttijd na het afsluiten van de verzekering.

Als klant van Das krijg je 5% korting op de prepaid hulp.

Werkwijze

Het aanvragen via de website gaat snel. Je kunt zelf aangeven wanneer je teruggebeld wilt worden (dag en tijdvak). Een medewerker neemt telefonisch contact op om de mogelijkheden door te nemen. Afhankelijk van de gekozen dienst, krijg je een factuur per e-mail. De factuur kan ook per iDeal betaald worden. Na betaling gaat een jurist voor je aan de slag.

Met de prepaid hulp heb je een ruime keuze aan diensten. Zo kun je bijvoorbeeld een juridisch document laten controleren, een brief laten schrijven of een proces voeren. Ook hulp bij scheiding of ontslag behoort tot de mogelijkheden. Je betaalt alleen de dienst die je nodig heb.

Kosten

De prijs varieert van €120 voor het controleren van een door u geschreven brief, tot €2795 voor hulp bij een echtscheiding met kinderen.

Een vergelijking

De dienst 'Das behandelt en onderhandelt' kost €405. Deze dienst zal meestal ook vanuit een rechtsbijstandverzekering geleverd worden (als het conflict binnen de dekking valt). De gemiddelde premie voor een standaard rechtsbijstandverzekering (gezin met kinderen en eigen woning) is €169,89. Dit betekent dat de prepaid dienst ruim 2,5 jaar premie kost. Eventuele werkzaamheden die daaraan vooraf gegaan zijn, zoals bestuderen en adviseren over het conflict en het schrijven van een brief, moeten prepaid los afgenomen worden. Hiermee kunnen de kosten dan toch aardig oplopen.

Benieuwd wat wij van de Das Prepaid Rechtshulp vonden? Bekijk dan onze review.

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (23)

  • Geschil aangemeld bij DAS met goed onderbouwd juridisch bewijsmateriaal. Juridisch adviseur stuurt een brief op hoge poten met dreiging rechtsgang naar de tegenpartij. Ik had dus een zaak. 6 dagen later, na een waarschijnlijk vruchtbaar telefonisch gesprek met de tegenpartij durft deze figuur al hakkelend en stotterend van de zenuwen, te komen met de mededeling, dat hij ineens geen zaak had. N.b. zijn leidinggevende,de Gemeente en tal van anderen die ik de vraag had voorgelegd waren van mening, dat er wel degelijk een zaak was. Zaak aangekaart bij directie. Steunen deze onbetrouwbare kwast evenals de Kifid. Daar moet je ook niet naar toe met je klacht, want uiteraard steunt men elkaar in de branche. Goede raad: altijd gebruik maken van de Geschillenregeling en eisen, dat je een eigen advocaat mag kiezen. Proberen ze te vermijden, maar ze zijn hier al menigmaal op aangesproken. Dus voet bij stuk houden. Reageer op deze reactie
  • Beste heer, mevrouw, Ik heb te maken met een hostingsbedrijf die zich niet houdt aan de Wet van Dam. De kosten van hun factuur zijn: 115 EURO. Ik ben niet verzekerd voor rechtsbijstand, waardoor ik als enige mogelijkheid prepaid hulp kan verrichten. Dat kost alleen rondom 150 EURO (brief). Dat wordt denk ik lastig. Ik heb van deskundigen gehoord dat ik in mijn recht staat. Wat kan ik doen? Omdat u zelf advocaat bent. Reageer op deze reactie
  • Ik heb vele jaren een DAS-rechtsbijstandverzekering gehad via SNS. In mei 2011 ben ik verhuisd, de beheerder/huismeester wist wel een klusjesman voor het schilder-en behangwerk, toch het was het ergste knoeiwerk wat je je voor kunt stellen. Het bleek later ook nog de schoonzoon te zijn van de beheerder, waarvan ik al jaren wist dat die zo slecht werkte. Ik een lange mail naar DAS geschreven, het was allemaal geen probeleem, een advocaat van DAS heeft een brief geschreven naar het privéadres van de beheerder om binnen twee weken te beginnen met het herstellen van mijn (huur-) woning. Via de advocaat van de beheerder kwam de mededeling dat hij er niets mee te maken had. Later werd nog een schriftelijk bewijs naar de advocaat van de beheerder opgestuurd, maar de beheerder bleef liegen. Een procedure wilde de DAS niet opstarten. Ik heb een tijd later een klacht ingediend. In een telefonisch antwoord werd mij twee keer excuus aangeboden en 500 euro vergoeding + 100 euro eigen risico retour. Reageer op deze reactie
  • Ik heb 15 jaar keurig mijn premie betaald aan de rechtsbijstand verzekering van de ABN ("de beste") - uitbesteed aan ARAG. Toen ik een keer hulp wilde kreeg ik een advovcaat toegewezen, maar na 6 maanden werd ik uit de verzekering gegooid omdat ik niet in NL woonachtig was. Dit was al die tijd bekend bij ARAG. Een rechtsbijstand verzekering is nuttig bij kleine geschillen, waar een brief van een jurist kan helpen. De verzekering is meestal ook niet duur. Maar voor belangrijke geschillen is het geen oplossing. Reageer op deze reactie
  • Zo te zien moet je er alles aan doen om geen rechtzaak te hebben en mocht het toch voorkomen, vergeet het en leef verder. Begin er niet aan je geld zomaar en voor niets weg te geven aan die dieven. Zowel met DAS, als met AbvaKabo/FNV als met een advocaat heb ik meerdere slechte ervaringen. Ik weet het soms niet meer en sta machteloos. Het enige waar het om gaat is geld in rekening brengen en voor de rest maar vergeten dat je voor elkaar krijgt waar je recht op hebt of wat eerder is toegezegd. Reageer op deze reactie
  • Dee eerste de beste ker dat ik een advocaat nodig had, geen keus meer had, bleek me, na veel toevalligheden dat hij gelijk met tp aan de haal was gegaan. E.e.a. terwijl hetgeen ik van mijn tp slechts vreog mij niet nog meer schade te berokkenen etc.E.e.a. heeft me financieel geruineerd en mijn gezondheid hard getroffen.Ja was zeer "bekwaam" advocaat, kwam ik ook te laat achter.Durf zijn naam dan nog niet te noemen voor je het weet is er een draagbalk van je auto gescheurd oid. Helaas is hetgeen ik daarna nog met advocaten en notarissen heb meegemaakt te walgelijk voor woorden."Beroepsethiek" ga fietsen zeg. Reageer op deze reactie
  • Trouwens als je klachten over een of andere zaak hebt kun je dat melden op consumenten klachtenkompas.nl van de cb.Heb dat zelf gedaan mbt abn gerotsooi. Dan gaan ze bellen en zetten op kompas "afgehandeld", terwijl het dat niet is, Beweren schriftelijk iets geheel anders dan per verspreker. Dan moet je gesprek maar opnemen.Mensen hechten nl erg aan hun uiterlijk, facade, maar owee wie degene het vuil erachter etaleert. Reageer op deze reactie
  • Ook ik heb heel slechte ervaringen met DAS, te veel om uit te kunnen leggen. Uitbesteed deurwaarder, die er zelf met geld vandoor gaat, is helaas slechts 1 klein voorbeeldje. Gezien emoties van alle nep rechtshelperij van advocaten notarissen en trawanten laat ik het hierbij, voor nu. Voor jut weet ben ik degene die lastert ipv de ander de oplichters. Reageer op deze reactie
  • het is zo als hierboven word beschrevenbij mij kunnen ze in hogeberoep maar ze doen het niet ik heb dus een strop van 16500 euro kan ook ieds meer zijn ze zijn aan een eenvoudige zaak dat leek het ook maar ik vind dat ze die verknald hebben en ik moet alles maar onderbouwen bij de eene moet je de woorden in zijn mond leggen en bij de ander moet ik het onderbouwen ik vraag me af wie nu de rechtzaak voor me doet maar hoe dan ook ik heb hem verloren tewijl me auto van alles zichtbaar makeerd toch dan maar bedank das das was het weer Reageer op deze reactie
  • Ik deel de mening van de 'echte advocaat'. Het llont de moeite om even bij vrienden en kennissen of gewoon de rechtbank te informeren naar ervaringen. Dichtbij huis en geen maximumbedragw aarna er niets meer gebeurt!... Reageer op deze reactie
  • nou ik heb ook das verzekeringen en valt me vies tegen ik ben zilver verzekert maar ze helpen me niet bij het terug krijgen van dat stuk land wat me is af gepakt ze zegen dat ik wel recht heb op dat land maar ik DAAR NIET! VOOR VERZEKERT BEN BIJ DAS ze willen wel helpen maar dat gaat ME EXTRA GELD KOSTEN IK BEN NIET TEVREDEN MET DAS over hoe de dingen worden afgehandeld ze werken egt in hun eigen belang ik ga er ook bij weg! Reageer op deze reactie
  • Ditzo, deze verzekering is uitbesteed aan Arag Reageer op deze reactie
  • In de conclusie staat: "De prepaid hulp kan ook uitkomst bieden als de rechtsbijstandverzekering geen dekking biedt, bijvoorbeeld: voor werkgerelateerde geschillen; geschillen met de overheid (bestuursrecht);" Hoe komt u erbij dat een rechtsbijstandverzekering hiervoor geen dekking biedt? Dit is bij een gewone rechtsbijstandverzekering gewoon meeverzekerd, of kan meeverzekerd worden. Onjuiste suggestieve tekst dus... Mijn rechtsbijstandverzekering heeft 3 jaar terug een onterecht ontslag van mijn partner keurig afgehandeld (en gewonnen) en ik heb zelf pas geleden nog prima advies gehad over een naderende reorganisatie op mijn werk. Reageer op deze reactie
  • Voor werkgerelateerde problemen, zoals ontslag, kun je beter lid worden van een vakbond. Ik heb meegemaakt dat "dreigen" met de inschakeling van de vakbond al resultaat had, al ging het om een geringer probleem dan ontslag. Een rechtsbijstandverzekering biedt ook niet bij alle werkproblemen hulp. Reageer op deze reactie
  • Van kennissen heb ik geen goede ervaringen gehoord van de Das en Arag. Jaren geleden stopte de DAS een zaak die gewonnen kon worden maar men hield het bij het mager bereikte resultaat, men zei al teveel geld te hebben uitgegeven. Volgens mij heeft men een soort schema waar in staat hoeveel men investeert in een zaak en ga je er boven, dan houdt het op. Van interpolis heb ik goede ervaringen gehoord. Zelf ben ik bij een kleine verzekeraar die beroepsgeriocht werkt, dus niet voor iedereen, de VVAA. Daar heb ik goede ervaringen mee. Reageer op deze reactie
  • Ik ben jaren verzekerd geweest bij DAS, maar als je hulp nodig hebt dan geven ze niet thuis. Als snel vinden ze het te ingewikkeld en helpen ze je dus niet. Premie innen kunnen ze trouwens heel goed, maar dat is het dan ook wel. Van je premie betalen ze mooie reclame spotjes, een tv programma en stukken in de krant, maar denk niet dat wat je ziet en leest ook maar iets te maken heeft met de hulp die ze hun premiebetalers bieden. Zonde van mijn geld en ik heb de verzekering dan ook opgezegd en ben overgestapt naar Ditzo; aangeprezen door de consumentenbond! Ook van hen is weinig hulp te verwachten. Ze nemen nog niet de moeite persoonlijk contact met je te zoeken. Ook hier veel mooie woorden maar op daden moet je niet rekenen. Je bent alleen maar goed om premie te betalen, maar meer moet je echt niet van hen verwachten. Een tv programma vol miskleunen van rechtsbijstandverzekeraars zou heel verhelderend zijn. Helaas komen ze dan zendtijd te kort. Reageer op deze reactie
  • Ik kan me hier ook in vinden. ZO gauw ze denken dat ze de zaak niet gaan winnen, beginnen ze er zoal zo niet aan. Als denk ik dat we zeker een goede zaak hadden. Nu nog steeds. Ook ik heb de verzekering op gezegd. Reageer op deze reactie
  • graag wil ik opzoeken hoe een advocaat presteert. Bij rechtspraak.nl moet ik door alle rechtszaken heen lopen en begrijp dan nog niet hoe de betreffende advocaat heeft gepresteerd. Is er duidelijker overzicht? Reageer op deze reactie
  • Zeer goede ervaring met DAS, goede juridische bijstand i.v.m. een ernstige wanprestatie door garage Ford Zutphen/Lochem te Zutphen; de zaak is uiteindelijk voorgekomen en heb gewonnen. Reageer op deze reactie
  • Das staat bekend en is aangesloten bij meer als 20 schade verzekeringen ook OHRA etc . Maar dat das slecht is kan ik niet zeggen een deel is wel Das zal te mimmer gebruik maken als je een Letsel schade Caemt bij een arts of je het niet eens bent met de overhied Dat doet geen een rechtbijstant Op bepaalde gevallen Een rechtbijstand bied het meest bij conumetengeschillen En niet tegen hogere Hand Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website