Terug naar het overzicht 10-aug-2012

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig: eerste indruk

Eet jezelf mooi, slank en gelukkig: review

Pluspunten

  • stoomgroenten_5Bij de Food-IQ methode van Amber Albarda horen geen strakke regels. Met je eigen kennis kun je zelf bepalen wat je eet. Dit is gelijk ook wel weer een nadeel van het boek. Er staat erg veel informatie in.
  • De Food-IQ methode sluit in grote lijnen aan bij de richtlijnen goede voeding. De voeding zoals omschreven in de voorbeelddagmenu's bevatten genoeg van bijna alle vitaminen en mineralen. Uitzondering hierop is de hoeveelheid calcium.
  • Amber heeft een 80-20 regel. Dit wil zegen dat als je 80% van de tijd eet volgens de Food-IQ methode, er 20% van de tijd van afgeweken kan worden. 
  • De recepten zijn over het algemeen goed te bereiden. Alleen voor wie op het werk luncht, kunnen de recepten soms wat te bewerkelijk zijn. 
  • Het boek bevat heel veel tips over allerlei verschillende onderwerpen. Naast voeding komt onder andere ook genoeg bewegen en goed slapen aan de orde. 
  • Zoals Amber Albarda zelf aangeeft aan het einde van het boek is niet iedereen hetzelfde. Het is dan ook aan jezelf hoeveel je van de Food-IQ integreert in je dagelijks leven.

Minpunten

  • Sommige informatie is tegenstrijdig. In de 10 geboden voor verstandige voeding staat bijvoorbeeld dat je geen melk of melkproducten mag gebruiken. Maar van de 5 voorbeelddagmenu's bevatten er 3 een bakje yoghurt. Het zuivelverbod past niet in onze opvattingen over gezonde voeding.
  • Bij de goede koolhydraten staan tarweproducten zoals volkorenbrood, maar bij de 10 geboden voor verstandige voeding staat: eet geen brood.
  • Het is de bedoeling dat je vooral pure en echte voeding eet. Maar het is wel aanbevolen voedingssupplementen te slikken.
  • Volgens Amber is het drinken van flessenwater beter dan het drinken van kraanwater. Uit onderzoek van de Duitse Consumentenbond Stiftung Warentest blijkt dat flessenwater evenveel en soms zelfs minder mineralen bevat dan kraanwater. Daarnaast moet kraanwater aan strengere regels voldoen en is het daarmee veiliger dan flessenwater.
  • De recepten bevatten niet-gangbare producten. Hierdoor zijn ze soms moeilijk te verkrijgen en ook duurder.
  • Volgens Amber is het goed mogelijk om voldoende calcium uit groente, noten en zaden te halen. Hoewel haar voorbeelddagmenu's veel groente en noten bevatten, bevat de voeding niet voldoende calcium.

Conclusie

Met een voorbeelddagmenu van rond de 2000 kcal is er geen gegarandeerd gewichtsverlies met de Food-IQ methode. Dit zal voornamelijk afhangen van wat je normaal gewend bent te eten. Houd je je aan de eerste regel van de 10 geboden (eet de helft), dan is er wel een grote kans dat je gewicht verliest.
Dit neemt niet weg dat de voeding wel in grote lijnen voldoet aan de richtlijnen gezonde voeding. Het is dan ook mogelijk om de Food-IQ methode voor langere tijd te volgen.

Uit onderzoek blijkt dat het belangrijk is om een dieet te kiezen dat bij je past en zoals Amber zelf al aangeeft is niet iedereen is hetzelfde. Door te kiezen voor de regels die bij jou passen is de kans op slagen groter.

Wie is Amber Albarda?

Amber Albarda is gediplomeerd voedingscoach en werkt in Nederland en Engeland. Voordat Amber zich verdiepte in gezonde voeding was ze onder andere adjunct-hoofdredacteur van het glossy tijdschrift Miljonair. Ook organiseerde ze de Belgische Miljonair Fair.

Wat is Eet jezelf mooi, slank & gelukkig?

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig van Amber Albarda richt zich op gezonde voeding die je energie geeft. Het kijkt naar wat voeding voor jou kan betekenen. Amber noemt dit het Food-IQ. Dit houdt voornamelijk in dat je natuurlijk en echt voedsel eet. Eten dat je lichaam herkent; een wortel ziet er uit als een wortel. Zakjes met poeders en voorbewerkte producten zijn niet natuurlijk en moeten in haar visie vermeden worden.

Het boek is er vooral op gericht om je Food-IQ te verhogen zodat je zelf de juiste keuzes kan maken. Er is dus geen strak keurslijf van regels die je moet volgen. Er zijn geen voedingstoffen die uitgesloten worden en je hoeft ook geen calorieën te tellen.

De persoonlijke succesformule

Drie fases moeten er voor zorgen dat je gewicht gaat verliezen. stoomgroenten_2

Fase 1
Eet echt voedsel, zoals de natuur het je levert en eet al je koolhydraten in de vorm van groente en fruit. Producten van granen, zoals brood, mag je niet eten tijdens deze periode.

Fase 2
Bestaat uit de 10 geboden voor verstandige voeding. In deze fase mag je weer complexe koolhydraten (zilvervliesrijst) eten..

De 10 geboden van verstandige voeding:

  1. Eet de helft.
  2. Eet echt en onbewerkt.
  3. Vermijd suiker en geraffineerde koolhydraten.
  4. Eet je vetten om niet vet te worden.
  5. Eet geen (tarwe)brood.
  6. Geen zetmeel houdende koolhydraten na zes uur 's avonds.
  7. Zorg dat iedere maaltijd eiwitten bevat, maar geen melk en melkproducten.
  8. Vermijd alcohol, breek met je koffiegewoonte en drink meer water.
  9. Eet meer biologisch.
  10. Ga op tijd naar bed.

Fase 3
Algemene regels van verstandige voeding. Met andere woorden is dit het toepassen van de Food-IQ.

Deel bericht via: