Terug naar het overzicht 10-aug-2012

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig: eerste indruk

Eet jezelf mooi, slank en gelukkig: review

Pluspunten

  • stoomgroenten_5Bij de Food-IQ methode van Amber Albarda horen geen strakke regels. Met je eigen kennis kun je zelf bepalen wat je eet. Dit is gelijk ook wel weer een nadeel van het boek. Er staat erg veel informatie in.
  • De Food-IQ methode sluit in grote lijnen aan bij de richtlijnen goede voeding. De voeding zoals omschreven in de voorbeelddagmenu's bevatten genoeg van bijna alle vitaminen en mineralen. Uitzondering hierop is de hoeveelheid calcium.
  • Amber heeft een 80-20 regel. Dit wil zegen dat als je 80% van de tijd eet volgens de Food-IQ methode, er 20% van de tijd van afgeweken kan worden. 
  • De recepten zijn over het algemeen goed te bereiden. Alleen voor wie op het werk luncht, kunnen de recepten soms wat te bewerkelijk zijn. 
  • Het boek bevat heel veel tips over allerlei verschillende onderwerpen. Naast voeding komt onder andere ook genoeg bewegen en goed slapen aan de orde. 
  • Zoals Amber Albarda zelf aangeeft aan het einde van het boek is niet iedereen hetzelfde. Het is dan ook aan jezelf hoeveel je van de Food-IQ integreert in je dagelijks leven.

Minpunten

  • Sommige informatie is tegenstrijdig. In de 10 geboden voor verstandige voeding staat bijvoorbeeld dat je geen melk of melkproducten mag gebruiken. Maar van de 5 voorbeelddagmenu's bevatten er 3 een bakje yoghurt. Het zuivelverbod past niet in onze opvattingen over gezonde voeding.
  • Bij de goede koolhydraten staan tarweproducten zoals volkorenbrood, maar bij de 10 geboden voor verstandige voeding staat: eet geen brood.
  • Het is de bedoeling dat je vooral pure en echte voeding eet. Maar het is wel aanbevolen voedingssupplementen te slikken.
  • Volgens Amber is het drinken van flessenwater beter dan het drinken van kraanwater. Uit onderzoek van de Duitse Consumentenbond Stiftung Warentest blijkt dat flessenwater evenveel en soms zelfs minder mineralen bevat dan kraanwater. Daarnaast moet kraanwater aan strengere regels voldoen en is het daarmee veiliger dan flessenwater.
  • De recepten bevatten niet-gangbare producten. Hierdoor zijn ze soms moeilijk te verkrijgen en ook duurder.
  • Volgens Amber is het goed mogelijk om voldoende calcium uit groente, noten en zaden te halen. Hoewel haar voorbeelddagmenu's veel groente en noten bevatten, bevat de voeding niet voldoende calcium.

Conclusie

Met een voorbeelddagmenu van rond de 2000 kcal is er geen gegarandeerd gewichtsverlies met de Food-IQ methode. Dit zal voornamelijk afhangen van wat je normaal gewend bent te eten. Houd je je aan de eerste regel van de 10 geboden (eet de helft), dan is er wel een grote kans dat je gewicht verliest.
Dit neemt niet weg dat de voeding wel in grote lijnen voldoet aan de richtlijnen gezonde voeding. Het is dan ook mogelijk om de Food-IQ methode voor langere tijd te volgen.

Uit onderzoek blijkt dat het belangrijk is om een dieet te kiezen dat bij je past en zoals Amber zelf al aangeeft is niet iedereen is hetzelfde. Door te kiezen voor de regels die bij jou passen is de kans op slagen groter.

Wie is Amber Albarda?

Amber Albarda is gediplomeerd voedingscoach en werkt in Nederland en Engeland. Voordat Amber zich verdiepte in gezonde voeding was ze onder andere adjunct-hoofdredacteur van het glossy tijdschrift Miljonair. Ook organiseerde ze de Belgische Miljonair Fair.

Wat is Eet jezelf mooi, slank & gelukkig?

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig van Amber Albarda richt zich op gezonde voeding die je energie geeft. Het kijkt naar wat voeding voor jou kan betekenen. Amber noemt dit het Food-IQ. Dit houdt voornamelijk in dat je natuurlijk en echt voedsel eet. Eten dat je lichaam herkent; een wortel ziet er uit als een wortel. Zakjes met poeders en voorbewerkte producten zijn niet natuurlijk en moeten in haar visie vermeden worden.

Het boek is er vooral op gericht om je Food-IQ te verhogen zodat je zelf de juiste keuzes kan maken. Er is dus geen strak keurslijf van regels die je moet volgen. Er zijn geen voedingstoffen die uitgesloten worden en je hoeft ook geen calorieën te tellen.

De persoonlijke succesformule

Drie fases moeten er voor zorgen dat je gewicht gaat verliezen. stoomgroenten_2

Fase 1
Eet echt voedsel, zoals de natuur het je levert en eet al je koolhydraten in de vorm van groente en fruit. Producten van granen, zoals brood, mag je niet eten tijdens deze periode.

Fase 2
Bestaat uit de 10 geboden voor verstandige voeding. In deze fase mag je weer complexe koolhydraten (zilvervliesrijst) eten..

De 10 geboden van verstandige voeding:

  1. Eet de helft.
  2. Eet echt en onbewerkt.
  3. Vermijd suiker en geraffineerde koolhydraten.
  4. Eet je vetten om niet vet te worden.
  5. Eet geen (tarwe)brood.
  6. Geen zetmeel houdende koolhydraten na zes uur 's avonds.
  7. Zorg dat iedere maaltijd eiwitten bevat, maar geen melk en melkproducten.
  8. Vermijd alcohol, breek met je koffiegewoonte en drink meer water.
  9. Eet meer biologisch.
  10. Ga op tijd naar bed.

Fase 3
Algemene regels van verstandige voeding. Met andere woorden is dit het toepassen van de Food-IQ.

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (8)

  • Ik denk dat, net als Sandra hierboven vermeld, het belangrijk is dat je gevarieerd eet. Ik vind het boek prettig leesbaar. Ook ik ben een aantal tegenstrijdigheden tegengekomen, maar toch vooral heb ik er veel nuttige informatie uitgehaald. En, het belangrijkste, de motivatie om gezonder te eten. Soms als het weer de spuigaten uitloopt, lees ik sommige hoofdstukken nog eens door waardoor ik weer gemotiveerd ben om gezonde keuzes te maken. Reageer op deze reactie
  • Wat ik het meest gebruik uit de boeken van Ámber is gewoon de kennis die je opdoet. 'Weet wat je eet'. Ik wist allang dat bepaalde voedingsmiddelen niet gezond zijn maar wist niet zo goed waarom en gaf regelmatig toch toe aan het eten van suikerrijke en bewerkte voedingsmiddelen. Nu ik weet waarom het ongezond is kom ik nauwelijks nog in de verleiding om dit soort dingen te eten laat staan te kopen. Eten is lekkerder, gezonder en gemakkelijker geworden. En het leuke is dat mijn kinderen van 21 en 23 en hun vriendinnen ook steeds meer interesse tonen in deze materie. Ik heb ze niets opgedrongen maar ze zien en horen wat ik belangrijk vind en daarmee doe. Reageer op deze reactie
  • Een goed boek. De meeste dingen van Amber kende ik al uit ''de schijf van vijf'' en adviezen van een dietiste en mijn dokter. Ik ben (licht) suikerpatient en probeer zoveel mogelijk suiker, vet en zout (voor bloeddruk) achterwege te laten. Ook ben ik meer gaan bewegen (trappen lopen ipv de lift) en dagelijks wandelen en fietsen. Vanwege mijn epilepsie is de geestelijke ontspanning, stressvermindering en lekker relaxen ook noodzakelijk. Pindakaas en noten blijf ik lekker eten. Ook pure chocolade (>70% cacao) eet ik wel eens. IJs, Irish coffee, melkchocolade en chips ben ik mee gestopt. Mijn dokter zei een keer tegen mij: je mag gerust eens zondigen, je moet ook nog leven ! Ik ben met anders te gaan leven van 94 naar 85 kg afgevallen (bij een lengte van 1,84 m). Reageer op deze reactie
  • Je moet het dieet van Amber niet alleen gebruiken om af te vallen, maar in eerste instantie om je beter te voelen. Dan volgt afvallen vanzelf weer. Reageer op deze reactie
  • Het Voedingscentrum biedt prima uitgangspunten voor een gezonde en gevarieerde voeding. Echter als er sprake is van een intolerantie moet je soms alternatieven zoeken. Het blijkt dat niet iedereen brood goed kan verdragen, b.v. bij tarwe-intolerantie. Maar nooit zomaar producten schrappen of verbieden. Ga op onderzoek uit en voel, zodat je de echte oorzaak van klachten kunt opsporen. Laat je adviseren over de alternatieven, zodat je voeding alles bevat wat je lijf nodig heeft. Zo doe ik dat in mijn voedingsadvies-praktijk in Odijk. Reageer op deze reactie
  • En een dieetist weet er óók niks van wat voeding en lichaam doen zó moest ik óók wel 6 sneden brood. Eten en kwam ik alleen nog meer gewicht bij,ben toen zelf op zoek gegaan en erachter gekomen dat ik opgeblazen werd na het eten van brood en deegwaren. Reageer op deze reactie
  • ik vind het een fantastisch boek. heb veel geleerd over voeding en wat het met je lijf doet.vooral het kookboek wat een combinatie is van het boek hierboven en veel lekkere en makkelijke recepten. ik heb zelf PDS (prikkelbaar darmsyndroom) en moest 'echt' leren koken zonder kant en klaren pakjes & zakjes uit de supermarkt. ik kook bijna dagelijks uit dit boek. wat betreft het commentaar dat de ingrediënten moeilijk te verkrijgen zijn. bij de natuurwinkel kan je nagenoeg alles krijgen. blijft een feit dat het over grote deel in de supermarkt niet zo gezond is als er vaak gedacht wordt. gezond eten kost meer tijd en is jammer genoeg (nog) duurder, maar de voordelen zijn dat je er veel beter in je vel van gaat zitten...letterlijk ja. het mooie is dat je er op de lange termijn ook nog van afvalt en een stabiel gewicht houd. leren luisteren naar je eigen lijf blijft het sleutelwoord. van welk eten wordt jouw lijf mooi,slank & gelukkig... Reageer op deze reactie
  • Probleem bij dit dieet en dat van Ralph Moorman is dat ze glutenallergie willen uitsluiten. Zelf kan ik bijvoorbeeld niet tegen tarwe maar wel tegen rogge,gierst,quinoa,spelt. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Maar tarwe is voor mij een probleem. Mijn buik raakt opgezet. Dus consumentenbond. Brood met tarwe is niet voor iedereen goed. Ieder mens is alles ook zijn voeding. Het boek van Amber vind ik nogal schizofreen. Ze raad pindakaas aan en bij de andere bladzijde niet. Ik vermoed dat het boek door meerdere auteurs is geschreven. Wel bij deze dieeten eet je behoorlijk gevarieerd meer dan het voedingscentrum bijvoorbeeld aanraden. Daar moet je 8 boterhammen op een dag eten. Terwijl je daar pannekoeken van boekweit of kikkererwtenmeel ,rijstcrackers,eieren als ontbijt eet. s'middags salades,vlees,vis,diverse soorten groentes en fruit. En s'avonds ook heel erg gevarieerd. Kan het voedingscentrum een voorbeeld aan nemen Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Kun jij helpen?
Hoe komt Weight Watchers uit de test?
mevrouw EPCM Aerts,
Stel een vraag
Laatste reactie op onze tests
Jochie

En nog even een reactie op de conclusie, er zitten absoluut WEL koolhydraten in het voedsel wat ik eet, en niet zo'n beetje...

/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!